Hoppa till innehåll

Väntetiden på licens är för jävlig


peterHBG

Recommended Posts

Nu måste vi reagera !!!  och agera!!!

Jägare förbundet vågar inte stöta sig med Polisen !!!!

Genom att inte J-O anmäla de horribla väntetiderna  4-9 veckor kommer heller inte polisen att göra en intern utredning om väntetider i vapen licens ärenden .

Att just Stockholms distrikt är för tillfället under bemannat är ju inte något skäl till att det är lika dåligt i nästan hela övriga landet

Jag har idag 10/12 2007  lämnat in ansökan på 1 studsare samt 1 hagel halvauto och fick då muntligt besked från Helsingborgs polisen att jag nog inte kan vänta mig licenserna förrän slutet på Januari  dvs ca 7 veckor

HUR FAN KAN DET TA SÅ MKT MER TID ÄN DE REKOMENDERADE 2 VECKORNA

till saken hör att jag har 4 enhands vapen sedan tidigare som enligt Polisen är svårare ( högre krav) att få licens på

och förra gången Polisen gjorde fel på en licens tog det ca 10 min att göra om hela förfarandet medans jag väntade i rummet

Min uppfattning i detta fallet är att jägarförbundet är mer beroende av statliga tillskott än att hjälpa sina medlemmar  och är överhuvudtaget  bara intresserat av att vara myndigheterna till lags 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu måste vi reagera !!!  och agera!!!

Jägare förbundet vågar inte stöta sig med Polisen !!!!

Genom att inte J-O anmäla de horribla väntetiderna  4-9 veckor kommer heller inte polisen att göra en intern utredning om väntetider i vapen licens ärenden .

Att just Stockholms distrikt är för tillfället under bemannat är ju inte något skäl till att det är lika dåligt i nästan hela övriga landet

Jag har idag 10/12 2007  lämnat in ansökan på 1 studsare samt 1 hagel halvauto och fick då muntligt besked från Helsingborgs polisen att jag nog inte kan vänta mig licenserna förrän slutet på Januari  dvs ca 7 veckor

HUR FAN KAN DET TA SÅ MKT MER TID ÄN DE REKOMENDERADE 2 VECKORNA

till saken hör att jag har 4 enhands vapen sedan tidigare som enligt Polisen är svårare ( högre krav) att få licens på

och förra gången Polisen gjorde fel på en licens tog det ca 10 min att göra om hela förfarandet medans jag väntade i rummet

Min uppfattning i detta fallet är att jägarförbundet är mer beroende av statliga tillskott än att hjälpa sina medlemmar  och är överhuvudtaget  bara intresserat av att vara myndigheterna till lags 

Hahaha! Du bor i fel landsända grabben! :D :D :D Ca 1 dygn i Kalix. ;D ;D ;D :-*

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo men jag har bara 3 tim till tyskland för att handla bira  du har 2 dygn   ;D 8) 8) 8) 8) 8)

Jag har ca. 35 min till Finland för att handla på ALCO, och där har dom sänkt skatten rejält. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

slöa datorer de måste ha? 7 v. för att ploppa fram lite register och se om man varit en snäll gosse. knäppt ju.

behövs det inte nån mer människa som intygar att man är skötsam? så var det för en massa år sedan när en polare skulle köpa hagla, då ringde en kwennliger polis till mig och frågade om jag tyckte att han skulle ha vapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo men köper du ett flak stark öl för 50 spänn där ??? eller en Grants för lite mer än en hundring

Nej, det gör jag kanske inte. Har aldig köpt ett flak starköl på en gång, och om jag inte har helt fel så är starköl dyrare i Finland än i Sverige. :D P g a mina knäprolem så har jag knappt nyttjat något starkt sedan nyår förra året. Äter smärtstillande mellan varven så jag får inte. >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog mig 4-5 veckor senast, men då var det semester tider och sånt. Men jag ringde in och klagade och två dar senare hade jag den, de sa att de väntade på att fler skulle komma in...De kollar inte en direkt utan väntar tills de har några så det är värt att lägga ner arbete på det antar jag.  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu måste vi reagera !!!  och agera!!!

Jägare förbundet vågar inte stöta sig med Polisen !!!!

Genom att inte J-O anmäla de horribla väntetiderna  4-9 veckor kommer heller inte polisen att göra en intern utredning om väntetider i vapen licens ärenden .

Att just Stockholms distrikt är för tillfället under bemannat är ju inte något skäl till att det är lika dåligt i nästan hela övriga landet

Jag har idag 10/12 2007  lämnat in ansökan på 1 studsare samt 1 hagel halvauto och fick då muntligt besked från Helsingborgs polisen att jag nog inte kan vänta mig licenserna förrän slutet på Januari  dvs ca 7 veckor

HUR FAN KAN DET TA SÅ MKT MER TID ÄN DE REKOMENDERADE 2 VECKORNA

till saken hör att jag har 4 enhands vapen sedan tidigare som enligt Polisen är svårare ( högre krav) att få licens på

och förra gången Polisen gjorde fel på en licens tog det ca 10 min att göra om hela förfarandet medans jag väntade i rummet

Min uppfattning i detta fallet är att jägarförbundet är mer beroende av statliga tillskott än att hjälpa sina medlemmar  och är överhuvudtaget  bara intresserat av att vara myndigheterna till lags 

Jag håller med dig och underbemanning är inget annat än dålig planering, det finns arbetslösa fortfarande i det här landet, så den ursäkten köper jag inte och hur svårt kan det vara att lära någon titta i ett antal register och sen skriva ut en papperslapp och skicka.

Har du pratat med jägareförbundet om att j-o anmäla? och vad fick du för svar. Vad tycker du att vi ska agera och reagera mot, den långa väntetiden okej, men varför j-o anmäler du inte polisen själv då.

Jag förstår att du är arg och sur över att få vänta så länge, men det var ändå schysst av polisen att säga det så slapp du gå och glo i brevlådan i 7 veckor, ring upp länspolismästaren han borde vara ansvarig ;) Rikspolischefen fick ju sparken förra veckan så något grus i maskineriet är det allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag ringde till jägarförbundets jurist och sak kunnige i kontakter med Rikspolisstyrelsen(RPS) Ola Wälimaa

och hans eller förbundets åsikt är att dom är införstådda med att Stockholms polisen har långa vänte tider pga personal har slutat samt pensionerat sig m,m  .Och därför vill inte jägarförbundet J-O anmäla  och stöta sig med polisen

och det kan jag acceptera  då detta troligen är en övergående fas som på ngt sätt kommer att regleras i STOCKHOLM

Men va fan har det att göra med  licens ärenden i Malmö Helsingborg eller Göteborg!!!

I Helsingborg är dom fler som hanterar sakerna än tidigare.  och för 6 år sedan  var dom om jag inte har fel 1,5 tjänst  och nu är det  3

och för 6 år sedan var det kortare handläggning

Jägarförbundet är en tandlös tiger i myndigheternas ledband

Uppmanar härmed alla att bli medlemmar i SVF  Sveriges vapen ägares förbund

Dom vill enl samtal idag  inget hellre än att få ett pilot ärende att bita i för sedan ev J-O anmäla

Jag skall imorgon be om en skriftlig anledning till att jag inte kan få min licens i tid eller åtminstånde under den rekomenderade handläggningstiden som är 2 veckor

och den skall jag vidare befordra till SVF 

ALLA SKALL FÖLJA LAGEN ÄVEN POLISEN !!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äntligen!

Fick licenserna igår och hämtade byssera idag.

Det tog "endast" 10 veckor.

Horribelt är bara förnamnet.

Det måste vara världens lugnaste jobb.

De har säkert nåt omvänt system typ att "ju längre tid det tar att dela ut licenser, desto nogrannare och bättre är man!"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Under semestertiderna fick jag vänta i 3 veckor annars inom 2 veckor, vet ej om det gör någon skillnad men när jag skickat in ringer jag efter några dagar och hör om alla papper är med och pratar lite med dom sedan brukar det gå fort.

Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I somras tog det ca 1 vecka. Tror de arbetade undan innan semestern.

Igår låg licensen på kombin i brevlådan, det har tagit dryga 2 veckor.

Förstår inte varför det ska ta så lång tid som 2 veckor, 10 veckor är ju ofattbart.

Det borde ju gå få dem över disk om man kommer dit med papprena iordning.

/Mvh Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag fattar inte varför  det tar sån tid 

pratade med en kille som hade sett färdiga licenser med lappar på  med utskicknings datum

då ligger dom färdiga men skickas inte ut förrän  efter en viss tid ?  (obs detta gällde HBG)

är det så ska dom J-o anmälas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hello,

Fick min nya licens i början av veckan... Tog typ tio veckor den med. Ska få hem en pipa jag beställt till Sverige 1/3-08 så nu tänker jag lämna in en öppen ansökan redan nu så jag slipper vänta på licens när den nya pipan anlänt....

Surt är det med dessa långa väntetider.....

mvh

Dard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag fattar inte varför  det tar sån tid 

pratade med en kille som hade sett färdiga licenser med lappar på  med utskicknings datum

då ligger dom färdiga men skickas inte ut förrän  efter en viss tid ?  (obs detta gällde HBG)

är det så ska dom J-o anmälas

??? ??? Låter konstigt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;D misstänker ni bor på fel ställen!... här hemma så har jag då aldrig behövt vänta längre än 7 dagar!.. snabbast var 2 dagar!..  ;D ;D

MVh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag har väntat som längst 2 dygn på mina licenser =) Hon är rapp i fingrarna damen i Karlstad =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På första bössan tog det 3 veckor då var det under den almänna vapen amnestin. andra bössan tog det bara 9 dar att få den. Och detta var i Skeå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På första bössan tog det 3 veckor då var det under den almänna vapen amnestin. andra bössan tog det bara 9 dar att få den. Och detta var i Skeå.

Det var väl inte så illa ändå, för man har ju hört värre exemplar här på forumet! <_< Kalix=24 tim! <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har gått bra här i pitetrakterna nu den senaste tiden lämnade in min ansökan i piteå tisdag fick licensen torsdag då skickas den ändå med posten upp till luleå där den behandlas, samma med fjällans licens skickade fredag licensen kom tisdag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...