Jump to content

Väntetiden på licens är för jävlig

peterHBG
 Share

Recommended Posts

Hurra, det rör på sig för mina ansökningar! Fick kompletteringsbegäran idag, 3 veckor efter inlämnad ansökan. Ska bl.a. lämna uppgift om patronantal till hagelbössan, som är en s&s....

Hurra, det rör på sig för mina ansökningar! Fick kompletteringsbegäran idag, 3 veckor efter inlämnad ansökan. Ska bl.a. lämna uppgift om patronantal till hagelbössan, som är en s&s....

Ja jösses, man tar sig för pannan :) Hur i hela friden kan man få handlägga vapenärenden om man måste fråga om antalet patroner i en S/S?

Fortfarande ingen licens, nu 14 dagar på pricken sedan ansökan lämnades in och betalades... Undrar om man kan få ränta på degen? :rolleyes: I morr'n blir det ett telefonsamtal om inte postis har nå't kuvert från ordningsmakten!

Ja jösses, man tar sig för pannan ^_^ Hur i hela friden kan man få handlägga vapenärenden om man måste fråga om antalet patroner i en S/S?

Fortfarande ingen licens, nu 14 dagar på pricken sedan ansökan lämnades in och betalades... Undrar om man kan få ränta på degen? :lol: I morr'n blir det ett telefonsamtal om inte postis har nå't kuvert från ordningsmakten!

Efter ett telefonsamtal med handläggaren igår som sa att min ansökan låg i hans hög...? Idag kom licensen "som ett brev på posten", om det var av naturliga orsaker eller p.g.a påstötningen vet jag inte. Nu kan jag göra upp affären med Mr Skovel.

Efter ett telefonsamtal med handläggaren igår som sa att min ansökan låg i hans hög...? Idag kom licensen "som ett brev på posten", om det var av naturliga orsaker eller p.g.a påstötningen vet jag inte. Nu kan jag göra upp affären med Mr Skovel.

Jag väntar ännu, ska ringa polisen för andra gången i morgon :lol:

/Lasse

Lasse, jag har haft min i en vecka nu :lol: 6 dagar var rätt okej -_-

Hmpfff... Du kommer säkert att skjuta bom de första 25 skotten med den bössan! ^_^

Lasse, jag har haft min i en vecka nu ;) 6 dagar var rätt okej B)

Bahh jag tror du mutade dom med något. 4v snart för en sketen ljuddämparlicens -_-

Hmpfff... Du kommer säkert att skjuta bom de första 25 skotten med den bössan! :D

Det tror jag med, eller jag är nästan säker B)

/Lasse

Bahh jag tror du mutade dom med något. 4v snart för en sketen ljuddämparlicens ;)

Har du inte fått den än??? -_-

Det var tämligen långsamt och det känns lite för tidigt till höst-rushen...

Nej, ring och tjata du om skyddsjakt bland ljudkänsliga igelkottar eller något i den stilen... :D

Har du inte fått den än??? ;)

Det var tämligen långsamt och det känns lite för tidigt till höst-rushen...

Nej, ring och tjata du om skyddsjakt bland ljudkänsliga igelkottar eller något i den stilen... :D

Japp i morgon slår man 990-00-11414, kul med centrex koppling B)

Skulle inte förvåna mig om posten slarvat bort den -_-

/Lasse

Japp i morgon slår man 990-00-11414, kul med centrex koppling :D

Skulle inte förvåna mig om posten slarvat bort den -_-

/Lasse

va jobbigt, jag slår bara "00" för att komma ut från min centrexkoppling ;)

Har du inte direktnumret till handläggaren :PB)

Nej men en av mina svågrar jobbar åt hennes man, inte faan hjälper det inte.

va jobbigt, jag slår bara "00" för att komma ut från min centrexkoppling :P

Jag måste slå 990 för att komma ut från centrex och sedan 00 för att komma ut från jobbet <_<

Normala samtal behöver jag inte göra ett skit, utan det är bara samtal som inte har riktnummer

Typ polisen11414 fröken ur och liknande

/Lasse

norrlänning

Ja nu har man väntat i ett par veckor utan resultat, så ringde upp och efterlyste min licens. ^_^

Nåväl efter lång väntan får jag tag i personen x och frågar då, varför har det tagit så lång tid?

X- Jaha är det du som har sökt på det här geväret ?

Jo svarar jag, har det blivit nå fel eller,?

X- Nä inte alls vi har bara funderat länge på vad det är för nån kaliber 375ruger,

Ruger är ju ett vapen eller HUR? (mycket anklagande röst)

Jag får förklara att det är en ganska ny kaliber samt att det är ju även en Ruger mm. Och då frågar jag varför X inte har hört av sig tidigare eller tagit reda på vad för kaliber.

X- Blir väldigt irriterad och säger att X ska skicka den, och så nå "mumel" jag inte uppfatta sen "KLICK"

Har nu väntat snart i vecka till efter samtalet och ingen licens. Nu känner man sig riktigt irriterad, men men vad att göra känns då bättre att ha fått skriva av sig, tur att det är länge till älgjakten.

Guest Strömming

Fick licensen på min .22a idag :P Är nöjd med väntetiden då det blev 1,5 vecka varav endast 6 arbetsdagar p.g.a. helger. Dessutom bromsades den upp en dag p.g.a. att de tydligen måste ha piplängden (:P ?) så jag fick mäta och ringa upp dagen efter.

Skönt att man har någon fördel av att bo i Tierp B)

Nu vet jag inte om man "måste" skicka sin licens till rätt station...

Jag tillhör Kristianstad men skickade mina till malmö efter telefonsamtal med ansvarige där.

Vidare vet jag en annan som helt sonika åkte till lund och sade att han skulle iväg på jaktresa dagen efter och bara var tvungen att ha sin första licens, vilket gick bra efter lite väntan.

Det var enklare med min förra licens i england. Då var det bara att åka och handla en bössa! (men en sådan licens tar 7-8 år att få...)

Vet inte hur aktuellt detta är men i Stockholm så hanteras alla licenser på tillståndsavdelningen på Kungsholmen oavsett vart i länet man bor. Lämnar man in i Södertälje så går ansökan med internpost iaf till stan så tja det spelar ingen som helst roll.

Hur Skåne är organiserat vet jag inte men jag skulle kunna tänka mej att det är likvärdigt..

Mvh!

Själv har jag väntat 4 timmar nu :mad: skulle tro att väntan kommer att bli jobbigare ju längre det går :blush:

8 dagar nu, sist tog det 8 veckor :ph34r: kommer det ner på runt tre veckor denna gång så får man va nöjd :wub:

8 dagar nu, sist tog det 8 veckor ;) kommer det ner på runt tre veckor denna gång så får man va nöjd :D

Vad är det du söker på? Hade du inte en drilling på provkörning i våras?

Mvh!

Vad är det du söker på? Hade du inte en drilling på provkörning i våras?

Mvh!

Jo, det är den samma som jag tänkte placera i garderoben, en Husqvarna 7.57R med dubbla vridmontage, en fast Zeiss 1,5x

och en Swarovski 1,5-4,5x20.

Jag lämnade in min ansökan för en klass 1 bössa, 308w, den 19 maj , idag när jag ringer och kollar så säger de att den är skickad till Åmål där de har en snabb kö och att det "bara" ska ta 3-4 veckor. De hade då skickat den först den 25 maj till Åmål. Varför vänta mellan 19 och 25 med att skicka för det första??

Lagens arm jobbar för fullt väldigt oeffektivt.....:huh:

Nej men en av mina svågrar jobbar åt hennes man, inte faan hjälper det inte.

Jag måste slå 990 för att komma ut från centrex och sedan 00 för att komma ut från jobbet :lol:

Normala samtal behöver jag inte göra ett skit, utan det är bara samtal som inte har riktnummer

Typ polisen11414 fröken ur och liknande

/Lasse

Om ni ställer in vilken kommun ni hör hemma i (i centrex admin) så slipper du 990 00 =)

Om ni ställer in vilken kommun ni hör hemma i (i centrex admin) så slipper du 990 00 =)

Att ingen kunde ha upplyst om det innan, ska kolla med Fröken i receptionen i morgon.

/Lasse

Talade med berörd part hos Polisen idag, två veckor efter att jag lämnade in ansökan (25/5), jo just nu behandlar dom ansökningar som är inlämnade 11-12/5, -hör av dig om två veckor igen ;)