Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänkte i mån av tid vara lite behjälplig för er som sitter med bågar hemma och inte riktigt har kommit igång med skyttet. Det kan vara problem med intrimning eller annat som ni har bekymmer med.

Kanske ni saknar en sträng och inte vet hur ni ska få tag på prylar.

Kort sagt det mesta som har med bågar att göra.

I mån av tid och kunskap ska jag försöka hjälpa er eller lotsa er vidare till lämplig handlare för hjälp.

Kom igen med era frågor så får vi se om jag kan hjälpa er!

Posted

Såg att jag postade en fråga i andra tråden. Ja ja du kan svara här då  ;D Angående pilar och vikter etc. En rekomendation om bra pilhylla och releaser kanske?

//Roggman66

Posted

Kan rekommendera "borsthyllan" CAP Wisker Biscuit, en mycket bra pilhylla för jakt.

Mvh

s

Posted
Kan rekommendera "borsthyllan" CAP Wisker Biscuit, en mycket bra pilhylla för jakt.

Mvh

s

de är en sådan jag har Roggman!.. har inget större erfarenhet av så många andra men för mej känns den väldigt bra!.. pilen ligger fast å ramlar inte bort om man har den i när man tex måste smyga!..

Mvh Mamre!..

Guest sickboy75
Posted

Mvh

s

Den kan dock upplevas som lite "elak" mot fenorna, men det kan man enkelt lösa genom att lägga en limklick på varje ände av fenan.

Posted
Den kan dock upplevas som lite "elak" mot fenorna, men det kan man enkelt lösa genom att lägga en limklick på varje ände av fenan.

jepps!.. så e det!.. och idag finns de fenor som e lite bättre anpassade för just den pilhyllan!..

Mvh

Posted

Svar till Roggman.

Precis som S och Mamre skriver så är en borsthylla enligt min mening en av de bästa jaktmässiga pilhyllor som tagits fram. Du kan välja Duravane fenor, dom är tuffa och tål att skjutas igenom whisker biscuit hyllan. Men var noga med limningen. Lägg gärna en extra droppe i framändan som skyddar fenorna mot borsten. Altenativt kan man dra över en ring av krympslang som skydd. Behöver endast vara ca 5mm bred.

Ett annat alternativ är Muzzy Zero effect fallhylla. Otroligt bra hylla det med. Men jag gick bort från den då jag tyckte att det var för många delar och skruvar på den. Whisker Biscuit är enklare och nästintill idiot säker i sin funktion.

Releaser.

De flesta releaser på marknaden gör ett fullgott jobb. Den släpper strängen när du kramar av avtryckaren. Jag skjuter med en James Greene dubbelkäftad release. Använder ingen loop på strängen, men får samma effekt med denna release. Ska du köpa en enkelkäftad release så välj ett känt märke som: Scott, truball m.m

Om du ska jaga med grejorna så ska du undvika releaser som är gjorda för att "jobbas" av med ryggmusklerna. D.v.s en release som inte har något avtryckare utan ska genom en speciell skjutteknik fås att släppa strängen.

Nämnas kan att dessa är främst framtagna för tavelskytte och inte jakt. Vid jakt får du aldrig den perfekta positionen som dessa releaser kräver.

Pilvikten: Du ska aldrig understiga 5 grains pilvikt per pound dragvikt på bågen. Om du skjuter 70 pound så ska pilens totala vikt överstiga 350 grains. Bättre att ligga lite högre och bågen blir tystare och håller ihop bättre. Jag sköt själv 25 grams pilar tidigare. Numera skjuter jag 28 grams pilar.

Märkte ingen annan skillnad än att de penetrerar djupare i tavlan. Siktpinnarna behövdes inte justeras på 20 och 30 meter. På längre håll blev gapet en aning större mellan 40-60 pinnarna. Men dessa håll är ju ointressanta sett ur jaktlig vinkel. Det är bra att träna på långa håll för skjutteknikens skulle. Ju längre håll desto tydligare kommer dina brister som skytt fram.

Guest sickboy75
Posted

Sitter just och funderar på om jag ska sätta på en loop för att få ut draglängden någon centimeter eller så?

Har ni några tips på bra knutar, alt länkar?

Tacksam för svar :)

Guest sickboy75
Posted

Tack JS!

känns inte så tryggt med "kentas special knutar" :D

Ska genast prova, så blir det en sväng på jaktbanan imorgon :)

Posted

Hur hittar man eller tar reda på vart nockläget på strängen skall sitta?

//Roggman66

Posted

Nockläge.

Enklast är om man har en så kallad strängvinkel. Man fäster ena ändan i strängen och sen är det som en linjal fram till gänghålet där pilhyllan normalt skruvas fast i bågen. En tumregel man kan börja med är att nockläget ska befinna sig 5-8 mm över den lägsta punkt där pilen ligger an mot pilhyllan. Det gängade hålet kan man ha som referens och pilhyllan ska ligga i nivå med det hålet. Svårt att förklara med text. Enklare att visa praktiskt. På Oneida bågar rekommenderas 0 mm. D.v.s nockläget ligger i samma plan som pilhyllan.

Posted
Nockläge.

Enklast är om man har en så kallad strängvinkel. Man fäster ena ändan i strängen och sen är det som en linjal fram till gänghålet där pilhyllan normalt skruvas fast i bågen. En tumregel man kan börja med är att nockläget ska befinna sig 5-8 mm över den lägsta punkt där pilen ligger an mot pilhyllan. Det gängade hålet kan man ha som referens och pilhyllan ska ligga i nivå med det hålet. Svårt att förklara med text. Enklare att visa praktiskt. På Oneida bågar rekommenderas 0 mm. D.v.s nockläget ligger i samma plan som pilhyllan.

Har även upptäckt att det beror på vilken skjutstil som man har.

Vet att personer med likadan utrustning har nocklägena olika "högt"

Varje båge är inställd specifik för varje skytt.

Det bästa är om man kan åka till en klubb och få hjälp.

Posted

Japp, alla har sin egen skjutstil och sina egna brister. Det är det trimningen går ut på, att kompensera för skyttens brister. Det jag angett ovan är bara en lämplig utgångspunkt. Därifrån kan man sen genom att skjuta och finlira få till den bästa intrimningen för skytten.

Posted
Såg att jag postade en fråga i andra tråden. Ja ja du kan svara här då  ;D Angående pilar och vikter etc. En rekomendation om bra pilhylla och releaser kanske?

//Roggman66

Alla är ju saliga på sin tro. Min är Muzzy Zero defect hyllan. Jag tycker den hyllan är underbar. Den är ett härligt mekano som tilltalar tekniker :)

Vad det gäller pilar så gillar jag lite tyngre. Jag använder aluminium 2317. Om jag inte minns fel ligger min pilvikt på närmare 35 gram. Jag sköt med 26 grams kolfiber en tid men upplevde dem som lite känsliga. Jag har klar bättre träffbilder med mina 2317. Det kan säker variera från båge till båge.