Hoppa till innehåll

Rådjur


amakulu

Recommended Posts

Varför är den allmänna uppfattningen att rådjur tillhör kategorin småvilt?? Är det för att de får skjutas med ett hagelvapen?? Tycker för egen del att det ska upphöjas till högvilt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker för egen del att det ska upphöjas till högvilt.

Ska man få skjuta ett rådjur med 8.4 grams kula i 6.5X55 eller lättare kulor än 9 gram i 30-06?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo har väl en stor betydelse om våra makthavare klassar upp rådjuret. Högvilt skjuts ju med klass 1. En dovkalv på 12-15 kg måste skjutas med en klass 1 men ett rådjur på 20-25 kg får skjutas med hagel ??? Var är logiken ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul med lite trådar som får en att tänka på sådant man ser som självklart men ändå inte riktig vet hur man definierar...

Högvilt contra småvilt...

Stort och smått? Det är ju en ganska stor skillnad i storlek på de vilt vi i Sverige klassar under dessa olika benämningar.

Gamla "Kronans" vilt...

Högvilt innehåller (väl?) djur vi inte kan skjuta fritt på allmän jakttid, dvs gamla "kronans" djur?

Kaliber....

Har väl en egen klassning, det är väl bara att man ser till mängden energi i vad varje djurslag skall träffas av som minimum. Har väl inget med Högvilt - Småvilt egentligen att göra?

Vad är tanken bakom frågan? Tycker du att man ska ha licensjakt på rådjur, eller att man ska ha med dem i VO och jaktvårdsområdens ansvar?

Intressant tråd, Amakulu...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja tanken bakom är väl Sajmon närmast i sitt inlägg. Tänkte väl att alla intelligenta o erfarna gubbar o kärringar här skulle utveckla lite egna tankar oxå

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man skall inte underskatta hagelpangens potential,har själv skjutit vårtsvin med hagel. Dock var haglen lite grövre än vad vi i Sverige är vana vid :P

Småvilt är det byte av vuxna djur som man med lätthet kastar över axeln och går hem.. 8)

När grabbarna på stenålderstiden bar hem fruntimmer över axeln kallades det för "finvilt"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför är den allmänna uppfattningen att rådjur tillhör kategorin småvilt?? Är det för att de får skjutas med ett hagelvapen?? Tycker för egen del att det ska upphöjas till högvilt.

Exakt denna åsikt hade jag  på ett annat forum för några år sedan,kan väl säga att inte särskilt många höll med mig.

Dock tycker jag fortfarande likadant,rådjur borde klassas in bland högviltet såtillvida att dom inte får beskjutas med hagel.

Har själv enbart jagat rådjur med kula på mina egna marker under många år nu med selektiv avskjutning,detta har gett två märkbara effekter jämfört med mina hundjagande grannar.

Inga skadeskjutningar och rådjurstätaste markerna.

Licensjakt är inte önskvärt däremot vore mycket vunnet för de allra flesta om det finns en avskjutningsplan för den aktuella marken.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo har väl en stor betydelse om våra makthavare klassar upp rådjuret. Högvilt skjuts ju med klass 1. En dovkalv på 12-15 kg måste skjutas med en klass 1 men ett rådjur på 20-25 kg får skjutas med hagel ??? Var är logiken ???

En älg på slaktvikt uppåt 300kg får skjutas med en 9,1 grams kula i 6,5x55 likaså björn & vildsvin, ska det vara licensjakt på rådjur också? kan hålla med om att reglerna ser lite konstiga ut i den synpunkten men någonstans måste gränsen dras, kanske ska tillåta älgkalvar och hjorkalvar ska få skjutas med klass 2 istället och sen så klassar man upp Klass1 för älg, vildsvin och björn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest sickboy75

Logik, är det väldigt dåligt med generellt tycker jag.

3 skott i bössan vid björnjakt....

Slugg till vildsvin går utmärkt...men ej till rådjur

kommer ni på något mer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Exakt denna åsikt hade jag  på ett annat forum för några år sedan,kan väl säga att inte särskilt många höll med mig.

Dock tycker jag fortfarande likadant,rådjur borde klassas in bland högviltet såtillvida att dom inte får beskjutas med hagel.

Har själv enbart jagat rådjur med kula på mina egna marker under många år nu med selektiv avskjutning,detta har gett två märkbara effekter jämfört med mina hundjagande grannar.

Inga skadeskjutningar och rådjurstätaste markerna.

Licensjakt är inte önskvärt däremot vore mycket vunnet för de allra flesta om det finns en avskjutningsplan för den aktuella marken.

/Micke

"Inga skadskjutningar och rådjurstätaste markerna." Hmm.... Nu måste jag nog gnälla lite på en i övrigt mycket kompetent skribent på detta forum...

Skadeskjutningar har väl ältats i alla tänkbara sammanhang, men att det bara beror på hagelbössan i fallet rådjursjakt håller jag verkligen inte med om. Hagelskottet mot rådjur är ruskigt effektiv. Jag tänker inte ens tjafsa om att det ska vara på rätt håll, rätt hagel o s v - vi förutsätter att det används optimalt, precis som du kan hantera och bedöma en jaktsituation med din studsare i handen.

Skadeskjutningar är mycket sällan vapnets fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skadeskjutningar har väl ältats i alla tänkbara sammanhang, men att det bara beror på hagelbössan i fallet rådjursjakt håller jag verkligen inte med om. Hagelskottet mot rådjur är ruskigt effektiv. Jag tänker inte ens tjafsa om att det ska vara på rätt håll, rätt hagel o s v - vi förutsätter att det används optimalt, precis som du kan hantera och bedöma en jaktsituation med din studsare i handen.

Du har helt rätt BB och jag instämmer tillfullo med att ett dödsfall inträffar varenda gång ett hagelgevär avfyras under rätt former.

Dock tror jag inte längre att det går att "informera"jägarkåren om vissa saker.

Jag var nog inte helt tydlig i min argumentation,blir lätt så under arbetstid när man har brådis.

Vad jag egentligen menar är att den vanligaste jaktformen för rådjur-drivande/stötande hund och hagelgevär i de allra flesta fall inte är förenlig med rätt avskjutningsnorm,de flesta jaktlag skjuter rakt av.

Rådjursjakt med hundar och hagelgevär ger även odiskutabelt ett större svinn med påskjutna icke återfunna  djur som efter någon vecka glömts bort.

Har tidigare i mitt liv jagat mycket med hagelgevär i många olika jaktlag med många olika hundar från trelleborg till jämtland.

Jag hade själv inga djupare tankar om vad som sköts då heller och resultatet på de flesta platserna blev en totalt sönderskjuten rådjursstam, givetvis fick allt utom den egna avskjutningen (som oftast innehåller för många fällda hondjur)skulden...räven..trafiken...tjuvjakt..grannarnas jakt.

Rådjuret förtjänar ett bättre öde då det är ett av vår faunas förnämsta villebråd och borde inte jämställas med kanin och hare då den är framför mynningen.

Utan att egentligen propagera för det är jag säker på att om rådjuret fick högviltsstatus (endast kulvapen) och avskjutningsplaner som följdes så skulle vi få tillbaks mycket av den gamla jakten.

Inser att det blir problem på många platser då alla inte har lättinventerade eller lättjagade marker.

Som man bäddar får man ligga och jag har nu funnit mitt sätt att bädda  ;D

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo har väl en stor betydelse om våra makthavare klassar upp rådjuret. Högvilt skjuts ju med klass 1. En dovkalv på 12-15 kg måste skjutas med en klass 1 men ett rådjur på 20-25 kg får skjutas med hagel ??? Var är logiken ???

Jag tycker att Amakulu har en poäng här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är jag med, Micke.  :)

Att rådjursstammen på sina håll miss-sköts å det brutalaste, är jag också med på, dock har jag sett flera exempel på att det går fint att skjuta sönder en stam med kulgevär också.

Den här tråden börjar likna en debatt som gick för ett par år sedan, där kritiska röster höjdes mot all hundjakt.

Och jag tror att skulle man förbjuda hagel mot rådjur, så skulle man till slut få ta bort hundjakt på dessa djur då det knappast hade blivit så väldigt många mindre skadskjutningar om alla dåliga hageljägare i stället brassade på rådjuren med sin studsare.......

Det där med att det inte går att informera jägarkåren, håller jag inte helt med dig om - jag förstår vad du menar och vi har alla råkat ut för dessa - men samtidigt...du och jag inser ju att man måste sköta rådjuren bättre, så jag har en viss förtröstan i att även andra är lika smarta som du och jag. I alla fall så begränsat som mig.. ;D

Hagel är, som vi konstaterat, ett ypperligt avlivningsinstrument till rådjur - rätt använt! Liksom bilen är ett ypperligt transportmedel - rätt använt!

Att jägarkåren självmant skulle driva igenom begränsningar i det jaktliga utövandet på grunder som bygger på att vi misstror - inte vår tekniska utrustning - utan vårt eget sätt att utöva jakten på, ser jag många olustigheter i.

Jag kan försvara ett hagelskott mot rådjur eftersom jag ser det som det absolut bästa sättet att dö på för ett djur av mänsklig påverkan. Kan jag skjuta ett djur som landar stendött på marken varje gång, så är det lätt att försvara inför mindre insatta människor. Det är betydligt svårare för folk som är kritiska till jakt att förklara det perfekta kulskottets verkan, där djuret springer en bra bit för att sedan sprattla på en stund till...

Vi vet att det är en skonsam död, det också, men det gör vi för att vi haft en vilja att lära oss förstå och acceptera det faktum att detta är det sätt vi Kan nedlägga det mesta viltet på. Och jag kan för min del säga, att jag känner en stor lättnad de gånger djuret faller i skottet även vid studsarjakt. Det är det optimala, i alla fall för mig.

Frågan är hur man kan få ett mer utbrett sätt att se rådjursstammen på, en syn på just Förvaltning, som du är inne på.

Det handlar ju om Vilka djur vi skjuter, inte med Vad vi skjuter dem eller under vilka former.

Det går alldeles utmärkt att släppa förbi getterna vid hundjakt, och jag tror nog att de jägare som inte lär sig detta mycket snart kommer att få insikt i problemen då deras rådjursstam snabbt blir decimerad.

Som du säger, så har man hört många olika förklaringar till minskade rådjursstammar, och visst har man bitit sig i läppen ibland då man vet att folk skjutit sönder stammarna fullständigt, men man får aldrig underskatta rävens predation på ett vilt som en gång om året föder kanske 2 kiddar...en rävkull i markerna märks i rådjurspopulationen, det vågar jag garantera efter att ha lagt mycket tid på att hålla nere rävstammen på våra marker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I stort håller jag med Micke även om jag i princip inte är någon förbudsivrare så är det min oomkullrunkeliga övertygelse att hageljakt efter rådjur är att be om problem. När allt funkar som det skall så är den oantastlig men alltför ofta blir inte utgången den önskvärda.

Jag kan bara konstatera att av alla de eftersök jag genomfört med labben på rådjur så står hagelskyttet för en oproportionerligt stor andel av skadeskjutningarna. Det borde vara tvärtom eftersom man vid dessa jakter oftast har en egen hund som man använder även för eftersöket. Jag kan också konstatera att vi ofta skjuter rådjur med hagel i på marker där ingen lyft en hagelbössa mot ett rådjur på över 10 år.

Tittar vi runt om i vår omvärld är det mig veterligen bara norrbaggarna som också tillåter hagel vid jakt på rådjur, man kan i sitt stilla sinne fundera på varför? ;)

Att de jaktformer vi använder efter rådjur ofta försvårar en vettig urvalsjakt skriver jag också under på även om jag inte är så säker på att ett förbud mot hagel hade förbättrat den situationen. Det är inställningen hos jägarna som måste ändras!

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara konstatera att av alla de eftersök jag genomfört med labben på rådjur så står hagelskyttet för en oproportionerligt stor andel av skadeskjutningarna. Det borde vara tvärtom eftersom man vid dessa jakter oftast har en egen hund som man använder även för eftersöket.

En sådan här intressant grej igen.. Min erfarenhet är prexis tvärt om. Vet inte om det du skriver är bra eller dåligt, men du måste ha väldigt bra hageljägare runt dina krokar som tar kontakt med dig när de påskjutit rådjur. Det är just det som är problematiken med hageljakten, tycker jag, att folk räknar med "död" eller "bom", eller konstaterar att djuret springer ju än, så det har nog inte "fått" något....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och jag tror att skulle man förbjuda hagel mot rådjur, så skulle man till slut få ta bort hundjakt på dessa djur då det knappast hade blivit så väldigt många mindre skadskjutningar om alla dåliga hageljägare i stället brassade på rådjuren med sin studsare.......

Här tror jag precis tvärt om faktiskt.

Genom att upphöja rådjuret till ett högvilt så tror jag att grundsynen på dessa förändras fundamentalt hos de allra flesta.

Och lika lite som de flesta av oss inte lossar skott mot skenande älgar,hjortar och vildsvin så tror jag att de allra flesta inte heller lossar skott mot skenande rådjur med kulvapnet.

Nya regler ställer nya krav på oss och framförallt jaktledaren på vilkens ansvar jakterna genomförs,detta kommer att resultera i ett nytt passtänkande vid rådjursjakt med drivande hund och kulvapen

Det går alldeles utmärkt att släppa förbi getterna vid hundjakt, och jag tror nog att de jägare som inte lär sig detta mycket snart kommer att få insikt i problemen då deras rådjursstam snabbt blir decimerad.

Visst går det men få praktiserar det med säkerhet,att skilja en get som ställt av sina kid från ett smaldjur är inte helt lätt och,du vet lika väl som jag att det finns lika många småväxta getter som välväxta smaldjur i skogarna.

Vid jakter med snabba hundar är det ett problem för många att hinna se skillnad på fällebock och hondjur om det går undan,att sedan om djuret konstaterats vara skjutbart hinna med en kontrollerad swing också är få förunnat.

Vad som behövs är ett helt nytt tankesätt och enda vägen att komma dit är att föra upp rådjuret till högvilt att endast beskjutas med minst kula klass 2 vapen.

Nu kommer detta aldrig att inträffa då den tjänsteman inom jägareförbundet eller riksjägarna som skulle våga sig på att driva dennna fråga högst sannolikt begår karriärmässigt självmord.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sådan här intressant grej igen.. Min erfarenhet är prexis tvärt om. Vet inte om det du skriver är bra eller dåligt, men du måste ha väldigt bra hageljägare runt dina krokar som tar kontakt med dig när de påskjutit rådjur. Det är just det som är problematiken med hageljakten, tycker jag, att folk räknar med "död" eller "bom", eller konstaterar att djuret springer ju än, så det har nog inte "fått" något....

Det är nog snarast så att vi har haft ett lyckat arbete i jaktvårdskretsen där de tongivande jaktledarna verkligen anammade behovet av seriösa eftersök. Som en konsekvens av detta så har vi nådde vi under sent 90 tal nästan 70% av jaktlagen som var med och skapade en eftersöksgrupp, i den gruppen hade jag förmånen att ingå med min gamla labbe som var en riktigt duktig eftersökshund (framför allt på rådjur). Under senare tid har dessvärre detta arbete avstannat bland annat på grund av att eldsjälarna tröttnat eller skaffat sig andra jaktmarker men också på att vi fått en del nya vilt (läs vildsvin och dov).

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

att skilja en get som ställt av sina kid från ett smaldjur är inte helt lätt och,du vet lika väl som jag att det finns lika många småväxta getter som välväxta smaldjur i skogarna.

Vid jakter med snabba hundar är det ett problem för många att hinna se skillnad på fällebock och hondjur förunnat.

Otroligt men sant..tror fanimej att detta är det första vi egentligen är helt överens om....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kommer detta aldrig att inträffa då den tjänsteman inom jägareförbundet eller riksjägarna som skulle våga sig på att driva dennna fråga högst sannolikt begår karriärmässigt självmord.

Minsann igen.... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet bara följande ; Av alla de eftersök jag genomfört under mina år som godsjaktshora så är 90 % efter ett hagelskott på rådjur varav 7 på en dag. Hade en gudomlig hund på den tiden och alla 7 hängde i slaktboden på kvällen. Sen kan man ju undra över vart alla smaldjur som skjuts under drevjakt kommer ifrån ?? När man läser ett reportage i en jakttidning så har det skjutits ett eller flera smaldjur under en jaktdag. Jag kan ännu inte skilja en get från ett smaldjur under drevjakt från varandra. Har jagat i snart 35 år med egen bössa och hund. Skjutit några rådjur har jag oxå gjort, ca 275 st mellen tummen o pekfingret. Ett rådjur som kommer löpande i skogen och du har någon sekund på dig att könsbestämma kan vara väldigt svårt för att inte säga omöjligt i vissa situationer. Den som säger att dom tvärsäkert vet (dom är många) ljuger så fan tror dom. Upphöj rådjuret till det storvilt det är och skjut med en kula under lugna sansade former och på rätt djur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv så tycker jag att folk inte uppskattar rådjuret. Men göra det till ett högvilt vet jag f_n. själv så tycker jag att det är jätte roligt att jaga när man har en småvilts jakt ute på fälten när man jagar både jagar hare och fasan och kanske skjuter ett kid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Exakt denna åsikt hade jag  på ett annat forum för några år sedan,kan väl säga att inte särskilt många höll med mig.

Dock tycker jag fortfarande likadant,rådjur borde klassas in bland högviltet såtillvida att dom inte får beskjutas med hagel.

Har själv enbart jagat rådjur med kula på mina egna marker under många år nu med selektiv avskjutning,detta har gett två märkbara effekter jämfört med mina hundjagande grannar.

Inga skadeskjutningar och rådjurstätaste markerna.

Licensjakt är inte önskvärt däremot vore mycket vunnet för de allra flesta om det finns en avskjutningsplan för den aktuella marken.

/Micke

Men är Dina grannar representativa för alla jaktlag då? Vi jagar med hundar och har hagel på rå på de tre marker vi jagar på,... Inga skadskjutningar så länge jag varit med,.. och enormt fina stammar av rå.

Jaghar sett skadskjtningar med kula med,.. så inte är det väl vapnet som sådant som avgör,.. det är väl den som håller i bössan som styr? OCH,.. en god viltskattning där man vet vad som skall skjutas eller ej och där folk verkligen följer det man sagt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste även inflika att,.. jag sett en del mindre kul kulvapenjägare som avlossat trista skott mot rå och större vilt,.. som varken har respekt för stort eller smått,..

Tror inte att det har med klassningen på djuren att göra alltid tyvärr,.. Kan inte förstå varför folk ska få mer respekt för viltet som sådant beroende på om det räknas till högvilt eller ej. Respekt för viltet ska man väl ha oavsett vilket?

Vad jag menar är att problemet bottnar i något annat,.. En del kommer alltid vara "för heta" och "mindre riktiga jägare" än de som nu inte är ute o skogen bara för att få SKJUTA...

Ja, jag vet inte men jag tycker att jag sett en hel del skillnader hos olika jaktlag och olika personer.... där en del jaktlag kan stå med såväl hagel eller kula utan att det spelar någon roll,.. alla följer de regler man satt upp och ingen avlossar osäkra skott. Man ser hellre djuren passera än att behöva ångra sitt val...

Märkligt nog beror just denna skillnad ofta på vilken typ av personer som ingår i lagen,.. om de har ett stort intresse för HELA sidan av jakten OCH viltvården året om och om de har lokal förankring i markerna,...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att en del av förklaringen fortfarande är allmogejägarnas dit jag min till trots förhållandevis låga ålder defnitivt hör. Har sagt det förut, ett hagelförbud, eller uppklassning av rådjuret får oerhörda konsekvenser för alla med drivande hundar i skogsbyggd...till stor del de rådjursjagande jägarnas ryggrad eller allmogejägarna om ni så vill. Dessa kommer å det starkaste motsäga sig ett sådant beslut. Att jaga rådjur i skogsbyggd med kula är svårt och trevnaden skulle till stor del försvinna. Vi får passa oss för att inte misskreditera en grupp av jägare som i det stora hela sköter sig väl. Gåsen torde dessutom följa rådjuret vid en eventuell uppklassificering om vi skall leta antalet inkapslade hagel per fällt vilt.

En omedelbar konsekvens med en uppklassificering som jag ser det är väl i så fall att rådjuret faller utanför bågjägarnas åtkomst som klass 1 vilt ;)

Nu vill inte jag ha någon bågjägardebatt i denna tråd då jag redan i flertalet trådar levererat min ståndpunkt i frågan, men tanken slog mig.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...