Hoppa till innehåll

Dansk/Svensk gårdshund.


pelle.l

Recommended Posts

Vi funderar på att köpa en Dansk/Svensk gårdshund.

Tänkte ha den till eftersök och spårning.

Finns det någon som har erfarenhet av denna ras?

Vad jag har kunnat läsa mig till, så verkar dom vara riktigt trevliga hundar.

All info mottages tacksamt.

Någon?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina gamla svärföräldrar har en dansk-svensk.

Den är aldrig tagen medvetet i skogen men när dom släpper ut den hemma så sticker den jämt iväg och jagar,.

eftersom jag är jaktintresserad så följde jag efter den när den stack och den driver garanterat både hare och räv iallafall! har även sett när den driver älg ;) grymt!

Skulle jag ha lagt ner tid så skulle det säkert blivit en jakthund!,

i hemmet så var det det kramigaste hunden jag träffat :) och den hatade verkligen när någon bråkade eller höjde rösten. då kom den springande och skulle kramas :D

Spåra kan nog dom flesta hundar göra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju ett rent helvete att hitta en ras nu när man äntligen har bestämt att skaffa hund ???.

Det finns ju ett par raser att välja på.

Men vi vill inte ha någon stor hund.

Gårds hunden tilltalar oss, vet inte varför men både jag och frun tycker att dom verkar intressanta.

Någon mer som har erfarenhet av dom?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nog är dom fina Hundar!

Men du vill alltså inte ha en jakthund?

Nej, inte i den bemärkelsen.

Utan, det skall först och främst vara en hund som jag skall köra spår med, och som kan gå löst på tomten.

Det är inte ofta som man kan ha tex en drever gå löst på tomten utan att den sticker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte ofta som man kan ha tex en drever gå löst på tomten utan att den sticker.

Beror ju på uppfostran det  :P

Jag kan då ha både jämthundarna och finsk spetsarna lösa här hemma på gården utan att de drar.. Även lille fauven går utmärkt att ha lös här hemma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har entvåårig gårdshundstik.

Använder henne med framgång som kortdrivare samt att hon hjälper mig med att spåra gris vid åteln efter påskjutning. Hon  är ganska "vaktig" när det gäller mig och tomten men håller sig hemma utan att sticka iväg....Har iof dragit iväg och hälsat på hennes basse-grannar ngr ggr men det känns ganska ok.

Hon har vid ngr tillfällen drivit rådjur med skall men oftast är det tyst...och hon håller inte i längre än max. 15 minuter. Hon har drivit rådjur, gris(spår), älg och räv....det som skogen erbjuder.

Jag har bara lagt spår på max. 6-700m (eftersöksträning) med henne vilka hon klarar galant med vinklar m.m

Det som kanske är rasenligt är att hon har en GRYM koll på mig i skogen vilket gör att hon inte drar iväg så långt som jag vill ibland. Men detta är ju ett gott tecken om man tänker efter. Långdrivare finner man i andra raser.

Lycka till !!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

känner en som bode har både drever och jämthund på tomten lösa utan att dom sticker :D

sen känner jag en som både har stövare, tax och en jämthund lös på gården utan problem uan att dom sticker :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gårdshunden är som jag förstått det, just en gårdshund! Vakta gården= lite vaktig, vidare användes den med större framgång som råttjägare än gårdskatterna.

Jag träffade en kille som jagar i Valdemarvik med sin gårdshund och såvitt jag vet så har det skjutits Älg, Rådjur och jag tror det har blitt nån hare också.

Jaktsättet är i stort sett som vilken terrier som helst.  Rasen har väl också kallats skånsk terrier.

Jaktlust finns i rasen, däremot inget större sök, precis som de FLESTA terriers. Vissa gårdshundar går även i gryt.

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har entvåårig gårdshundstik.

Använder henne med framgång som kortdrivare samt att hon hjälper mig med att spåra gris vid åteln efter påskjutning. Hon  är ganska "vaktig" när det gäller mig och tomten men håller sig hemma utan att sticka iväg....Har iof dragit iväg och hälsat på hennes basse-grannar ngr ggr men det känns ganska ok.

Hon har vid ngr tillfällen drivit rådjur med skall men oftast är det tyst...och hon håller inte i längre än max. 15 minuter. Hon har drivit rådjur, gris(spår), älg och räv....det som skogen erbjuder.

Jag har bara lagt spår på max. 6-700m (eftersöksträning) med henne vilka hon klarar galant med vinklar m.m

Det som kanske är rasenligt är att hon har en GRYM koll på mig i skogen vilket gör att hon inte drar iväg så långt som jag vill ibland. Men detta är ju ett gott tecken om man tänker efter. Långdrivare finner man i andra raser.

Lycka till !!!

Det är precis det som jag söker i en hund.

Det får nog bli en Dansk-Svensk.

Skall åka till en kennel i närheten, ev i nästa vecka för att titta närmare på dom.

Men det blir inget köp nu, (alla valpar är tingade, puuhhh!) för att stifta lite närmare bekantskap med rasen, så får vi se efter det hur det blir.

Börjar känna mig som en unge på julafton ;D, men det är väl normalt, eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är roligt och ett ganska stort projekt att skaffa hund !! Våran var igentligen inte tänkt för jakt men efter mycket bearbetning av min fru fick jag tillslut klartecken att introducera henne i mina intressen.

Det är kanonkul att ha en gemensam hobby tilsammans med hunden samt att man har så GRYM nytta av dem när det gäller eftersök. Den senaste grisen jag sköt gick ca. 50 m trots en träff i hjärtat. Och som vanligt så blir det kolmörkt ute direkt efter att man skjutit...Då var jag ganska nöjd över att ha tiken till hands så jag slapp krypa på alla fyra efter galten ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pelle.l:

Ska du bara ha hunden till spårning och eftersök så fungerar säkert alla raser bra, men du kan inte räkna med att hunden kommer fungera i jakt som tydligen frie's hund gör.

Rasen är inte avlad för jakt och du ska ha tur i lotto om du får en duglig jakthund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det är en genomtrevlig hund i många stycken. Spåra med den går absolut driva nja man kan ju jobba med den och se. En sak som du dock ska passa upp på är att den kan bli lite vaktig på husets folk mot främlingar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man säger såhär.

Vi är ute efter en  hund i 10 kilos klassen.

Den skall fungera som stabil familjehund.

Inte allt för het, alltså så går tjt kraftigt bort. ;)

Klara av att vara ensam mellan 3-6h.(för närvarande, förhoppningsvis så kan hunden följa med mig till jobbet senare)

Användas först och främst för spår och eftersök, klarar den av korta drev så är det en bonus.

Det är bra om den säger till om det kommer någon.

Vara tolerant mot övriga husdjur, tex katt.

Finns det någon hund som skulle passa in på denna beskrivning?

Det närmast som jag kom var Dansk-Svensken, men så har jag ingen jätte koll på vilka raser som finns, och vad man kan ha dom till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Boderterier!,,,, e min första tanke!...

Mvh

Tack för förslaget Thomas.

Men sorry, Har umgåtts en hel del med dom.

Men dom har aldrig fallit mig i smaken, fråga inte varför, men jag gillar dom inte bara.

Dom jag har träffat har varit alldeles för skälliga.

Fan, det var svårare än jag trodde att välja hund.

Ju mer man läser desto mer splittrad och förvirrad blir man. ??? ??? ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man säger såhär.

Vi är ute efter en  hund i 10 kilos klassen.

Den skall fungera som stabil familjehund.

Inte allt för het, alltså så går tjt kraftigt bort. ;)

Klara av att vara ensam mellan 3-6h.(för närvarande, förhoppningsvis så kan hunden följa med mig till jobbet senare)

Användas först och främst för spår och eftersök, klarar den av korta drev så är det en bonus.

Det är bra om den säger till om det kommer någon.

Vara tolerant mot övriga husdjur, tex katt.

Finns det någon hund som skulle passa in på denna beskrivning?

Det närmast som jag kom var Dansk-Svensken, men så har jag ingen jätte koll på vilka raser som finns, och vad man kan ha dom till.

Jag är ju lite färgad men det låter trots allt som att du BEHÖVER en Borderterrier. Vi har katt och det är inga problem.Mkt toleranta mot andra hundar och främmande människor. Dock skälls det våldsamt när det kommer ngn. Eftersök är dom bra på . Driver 5-10 min och har mkt säker återgång. Har aldrig behövt leta efter dom.Dom går naturligtvis även i gryt. Jag bor på landet och ahr rådjur varje dag på tomten. Vi har inga staket och inga terriers som ränner efter några rå eller harar. Krävs dock dressyr för detta. Bordern är en mkt lättlärd o lydig liten hund för att vara terrier. Vill du veta mer om denna förträffliga ras får du gärna höra av dig.  ;D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man säger såhär.

Vi är ute efter en  hund i 10 kilos klassen.

Den skall fungera som stabil familjehund.

Inte allt för het, alltså så går tjt kraftigt bort. ;)

Klara av att vara ensam mellan 3-6h.(för närvarande, förhoppningsvis så kan hunden följa med mig till jobbet senare)

Användas först och främst för spår och eftersök, klarar den av korta drev så är det en bonus.

Det är bra om den säger till om det kommer någon.

Vara tolerant mot övriga husdjur, tex katt.

Finns det någon hund som skulle passa in på denna beskrivning?

Det närmast som jag kom var Dansk-Svensken, men så har jag ingen jätte koll på vilka raser som finns, och vad man kan ha dom till.

Nyfrälst som jag är...  ::)

Varför inte en fauve??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nyfrälst som jag är...  ::)

Varför inte en fauve??

Jämta.

Kan du inte berätta mer om fauven.

Gärna allt som en novis kan tänkas behöva.

Tack.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag är rätt person att fråga, då jag är lite av en novis inom rasen, men jag kan börja lite, så kan de mer kunniga fauveägarna här på forumet fylla i allt jag missar  :D  :D

Mina erfarenheter av rasen baserat på min egen fauve:

Otroligt social, glad och extremt trevlig familjehund. Går bra ihop med alla hundar i mitt hushåll (= 8 stycken + fauven då), funkar utmärkt med katterna och barnen. Lättsam och tämligen lättlärd i fråga om allmän lydnad.

Älskar att få vara med, både här hemma och i skogen.

En mycket duglig spårhund, som verkligen vet vad nosen ska användas till = viltspår och eftersök passar utmärkt.

I fråga om drev, så har ju inte våran plutt kommit igång med det riktigt, men nu vid snart 8 månaders ålder ligger han ute på sökturer mellan 5 och 15 minuter och visar intresse att fälja alla djurslag, med ett litet starkare intresse för räv. Detta har nog med att göra att vi medvetet taggat honom lite med nyskjuten räv och låtit honom spåra släpspår av döda rävar.

Han har stenkoll på var husse befinner sig åt, när de är ute i skogen och hittar alltid tillbaka till utgångspunkten. Helt klart en mycket duglig drivande allroundhund!!

Talar tydligt om när det kommer främmande på gården med ett skall som man skulle kunna tänka sig hör till en hund i storleksklassen jämte  :o men är i annat fall inte skällig alls hemma.

Vi är helt överförtjusta i rasen och alla som träffar honom fastnar för hans trevliga lynne.

Lite bilder på mitt troll..

Sot_1.jpg

Atlas_1.jpg

Bild-071215%20002-rav-2.jpg

Bild-071215%20016-rav-1.jpg

Bild-071215%20014-rav-3.jpg

LÄNK till bilder

LÄNK2 till bilder

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag säger som Thomas och Amakulo! Border kan vara den hund du söker, Men att de skulle vara skälliga???????????? ALDRIG ALDRIG att min skäller om den inte driver rå eller jobbar med djur i gryt.

OM det skulle vara nåt utanför eller som oroar hunden så kan det på sin höjd slinka ur ett lite dovt gruff eller liknande

Jag har absolut den uppfattningen att borderterrier INTE är speciellt skällig av sig, snarare tvärt om så är de ganska hårda. Det är väl därför som de försöker sälja/avla, göra reklam eller vad man ska kalla det för, "efter skalldrivande" föräldrar. DEt skall enbart skalla vid kontakt med drevdjuret (räv/grävling) 0 en ärlig hund.

Okynnesskallande SKA arbetas bort..............

En ras som i så fall är lösare i skallet är nog då Skåneterriern som ändå är avlad för att bla. vakta gården.

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...