Hoppa till innehåll

.222 Remington?


tobe

Recommended Posts

Fick ikväll frågan av min farbror om ja ville köpa hans .222 rem.

Jag har för mig att det är en BSA, vet inte vad han ska ha, fråga ja inte, och jag vet ej vad som sitter på..

Men är detta en bössa att ha?

Har lite funderingar att ha den här på slätterna till räv, rådjur och kanske gäss som har slått o orsakar skada.

Så tycker ni det vore användbart, om inget annat är det ju en bra kaliber att mängd träna med...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp om det är rätt kurs. Alltid bra med en till kaliber för att fylla upp eventuella hål som man har för diverse jakter.

Ser att du har just det behovet av en liten läcker 222á som skulle passa in i din garderob perfekt  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha den kan bara du svara på,lite info från mig kommer här.

Sannolikt är bössan en BSA CF-2, bössan tillverkades bara i en lådlängd=lång låda vilket ger ett långt och klumpigt vapen för den lilla nätta .222 patronen.

Bössorna har en valnötskolv av enklaste kvalitet försedda med kindstöd och rollover.

Matning/utkast och trycke brukar vara en källa till problem,dock skjuter dom flesta riktigt bra.

2000-2500:- kan vara ett lagom pris om det sitter något äldre icke europeiskt kikarsikte på den.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mm.. precis, en skulle fullgöra som rävdräpare då...  ;D

men han sa iaf att han ville ha det han hade köpt den för. Han själv har knappt använt den o den som haft den innan han fick sälja den nästan direkt, efter han köpt den.. så den e mer eller mindre ny.

har för mig, e inte säker men runt 3000-4000 kr skulle han nog ha för den, det sitter antagligen en No-name eller ta(s)co på den...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

annars ska jag på min farfar, han har en Krico 222a riktigt fin!

O den har han inte använt på MÅNGA år....

kanske en bättre bössa?

Det vapnet är ljusår bättre i alla avseenden än BSA,där är priset 3000-4000:- väl investerade pengar men helt klart ett överpris för BSA oavsett vad han gett för den en gång i tiden.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Priset för BSA:n är alldeles för högt.

Om du inte får ta den andra pangen så finns det bättre bössor än BSA:n att få till samma pris, tom billigare.. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

annars ska jag på min farfar, han har en Krico 222a riktigt fin!

O den har han inte använt på MÅNGA år....

kanske en bättre bössa?

Krico är mycket trevliga så försök få loss den  ;)

222 Rem låter som ett ypperligt val för jakten du tänkt bedriva.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, farfar är ju på väg att lägga ner jakten... Han orkar inte riktigt med längre. Men han ska ge sig fan på att fälla en gris innan.

Men annars kommer man väl få bössorna sen, eller får väl dela jämnt av med brorsan min...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, farfar är ju på väg att lägga ner jakten... Han orkar inte riktigt med längre. Men han ska ge sig fan på att fälla en gris innan.

Det reder han nog ut utan 222:an  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...