Hoppa till innehåll

Vad för villt jagar du mest?


Foffe

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Musköt

    3

  • Stojjan

    3

  • Thebeginner

    2

  • walle91

    2

Harjakt med stövare sysselsätter mig hela långa säsongen, 2-3 gånger i veckan. Börjar redan få abstinensbesvär trots att det är över en månad kvar av jakttiden.

Sedan kommer älg, kronhjort,rå och räv i nämnd ordning. Jag skulle gärna vilja jaga fågel men just nu räcker inte tiden till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och hundarna då?  ??? Hare? ;D

Vad har du egentligen mot hare Björn...??? ;)

Får snart "tussa i hop dig" med en annan Björn, nämligen han som passar räv på en parkeringsplats ;D ;D(Ivan måste lurat mössan av honom ;D ;D) brevid morsans kåk...

Hare är den svenska jaktens basvilt, vilket innebär att den bör äras utirfrån dess plats i den jaktkultur som växt fram till den vi i dag hyllar så högt (med ensamjagande hundar och allt ;)) Långt före den röda ohyran spreds över landet (rådjur) drev haren fram generation efter generation av svenska jägare, inte minst i de trakter du bor... 8)...

Men vad fn att försöka få dig att greppa detta är väl som att försöka få en 08:a (Stockholmare)att hålla käft i Visby en sommarnatt, dvs icke möjligt 8) 8),

Du jagar ju med knorrsvans ;) ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad har du egentligen mot hare Björn...??? ;)

Får snart "tussa i hop dig" med en annan Björn, nämligen han som passar räv på en parkeringsplats ;D ;D(Ivan måste lurat mössan av honom ;D ;D) brevid morsans kåk...

Hare är den svenska jaktens basvilt, vilket innebär att den bör äras utirfrån dess plats i den jaktkultur som växt fram till den vi i dag hyllar så högt (med ensamjagande hundar och allt ;)) Långt före den röda ohyran spreds över landet (rådjur) drev haren fram generation efter generation av svenska jägare, inte minst i de trakter du bor... 8)...

Men vad fn att försöka få dig att greppa detta är väl som att försöka få en 08:a (Stockholmare att vara håll käft i Visby en sommarnatt, dvs icke möjligt 8) 8)),

Du jagar ju med knorrsvans ;) ;D

Bra skrivet ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad har du egentligen mot hare Björn...??? ;)

Får snart "tussa i hop dig" med en annan Björn, nämligen han som passar räv på en parkeringsplats ;D ;D(Ivan måste lurat mössan av honom ;D ;D) brevid morsans kåk...

Hare är den svenska jaktens basvilt, vilket innebär att den bör äras utirfrån dess plats i den jaktkultur som växt fram till den vi i dag hyllar så högt (med ensamjagande hundar och allt ;)) Långt före den röda ohyran spreds över landet (rådjur) drev haren fram generation efter generation av svenska jägare, inte minst i de trakter du bor... 8)...

Men vad fn att försöka få dig att greppa detta är väl som att försöka få en 08:a (Stockholmare att vara håll käft i Visby en sommarnatt, dvs icke möjligt 8) 8)),

Du jagar ju med knorrsvans ;) ;D

Och detta skriver du till en som är uppväxt med hamiltonstövare. :o

Jag vet ju åtminstone att stövare ska vara klöviltsrena. ;) ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man räknar antal timmar så jagar jag mest räv.

Om man räknar antalet dagar så blir det älg. Därefter blir det fågeljakt men det är jäkligt bred/lång säsong, allt från skogsfågel/sjöfågel på hösten till kråkfågel och ripa på våren!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Både i timmar och i antal jakttillfällen är det i princip jämt skägg mellan räv och rådjur. I övrigt jagar jag hjort, gris, älg och fågel i varierande grad. Det varierar från säsong till säsong men jag kan konstatera att det blir allt mindre älgjakt samtidigt som hjort och grisjakten ökar. Stövarjakten som jag tidigare ägnade mig en hel del åt är numera en försvinnande liten del av jakten.

Jag kan också konstatera att jag jagar llt mindre med hund och att allt mer av min jakt sker som smygjakt...

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rävjakten tar upp den mesta tiden..

Sen kommer ju tidsfördrivet älg, rå, fågel och sejjer.. offseason

Resten av tiden sitter jag och tycker synd om alla harhundar som måste jaga paltar...oj oj oj stackars byrackor!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här hösten har det jagats räv till 98%, har en ungstövare så han behöver tid i skogen.

I vanliga fall jagar jag sjöfågel/skogsfågel,hare när det finns tillgång till hund, jagar väl det mesta igentligen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagar mest, utan tvekan, fågel i olika former. Detta trots att det blir flera dagar i veckan nu på klövvilt.. men fågeljakten har man bättre kläm på, lyckas generellt sett bättre med fågeljakten än klövviltsjakten.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rådjur och Mårdhund är väl det som trillar för mina bössor mest. Mest tid är vakjakten på rådjur tror jag.. Om inte tiden när fällorna till mårdhundarna är uppspända räknas? :)

Mera rådjur och mårdhundsjakt kommer det att bli när tyska flickan blir jaktmogen i höst. Även räv räknar jag med att kunna få nån..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra fråga! jag skulle säga att jag jagar lite annorlunda då jag snyltar på jakt genom far, så det blir ju vad som bjuds. Ibland blir det andjakt, ibland duvjakt, ibland grisjakt/rådjur/älgjakt/räv/kråka ::) Men som sjuttonåring("snart" 18 iaf) så tar man vad som bjuds, och jag är inte missnöjd ;) Har tillgång till predatorjakt på en "plätt" mark där jag kan jaga räv o kråka. Men frågan var ju vad som jagas mest! ;D Som sagt, varierande, men förra året var det mest duva ::)

mvh Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Rävjakten kniper nog förstaplatsen för min del. Spenderar rätt många timmar på nyslagna vallar under Augusti. Sen så givet att det är snö under vinterhalvåret så sitter man i vakkojan en hel del. 2:a vet jag inte, skulle tro att det är fågel eller rådjur...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rådjur, hare, & räv både med drivande hundar och vakjakt är det som tar upp den mesta av "jakttiden". Antalet fällda vilt blir nog kajan som toppar år efter år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...