Jump to content

22-250 eller 243

gorm

Recommended Posts

Hej! :)

Ska införskaffa en ny pipa till Blasern.

Har nu en 8*57:a men vill ha en "slaskpipa" räv,rå mm.

Vad har ni för erfarenheter??

Man kanske ska köpa en 6,5:a istället.... ???

Hej,

det finns väl i stort lika många uppfattningar som det finns jägare ;D

Jag har haft bägge de kalibrar du pratar om och mitt val skulle bli antingen 6.5x55 eller 223 rem :P lite beroende på vad du är ute efter.

Egentligen tror jag att 223 rem hade varit det bästa för dig men här kommer säkert att dyka upp folk som förordar både 22-250 och 243 win 8)

MVH

Henrik

Jag skulle föreslå 6BR. om du handladdar annars 6,5x55 eventuellt 22-250 till icke matvilt är den bra

Nå funkar 22-250 till matvilt allt  ;)

Mvh//Jonas

Och då rekomenderar jag .243 8)

Flackskjutande och bränner inte pipa lika mycket som 22-250. Hissar iväg 100 grains kulor rakt ut till 250 meter typ åtminstonde om du tänker dej att mula en bock på det avståndet.

Mvh!

Gorm, jag tror att vi behöver lite hjälp på traven. Hur har du tänkt dig använda din "slaskpipa"?

Hur ser din jakt ut?

MVH

Henrik

Nästan alltid så att folk rekommenderar den kaliber dem har själv ??? Visst är det OK. om man testat sig fram och det visat sig att den är den bästa men oftast är det inte utan man talar varmt om sitt eget bara för att det känns bra ungefär som med bilmärken ;)

Precis som Henrik skriver så behövs en mera utförlig beskrivning av användnings området om du skall få bra råd inte bara folk som håller på sin egen kaliber

Nope.. jag äger idag ingen .243:a men jag önskar att jag gjorde. Det kommer vad det lider när budgeten är bättre!

Men visst, mer information om tänkt jakt skulle underlätta.

Mvh!

Aj!

Då tror jag nog att 22-250 passar bättre, där kan du stoppa i någon spännande slaskkula som garanterat lägger viltet på plats. Hade det varit mestadels rådjur så hade .243 varit det helt givna alterantivet  8)

Mvh!

Efter att ha ägt och brukat båda nämda kalibrar så säger jag följande: 22-250

Utan tvekan 22-250....den kalibern stannar i min ägo läänge (så länge pipan håller ;))

Utan tvekan 22-250....den kalibern stannar i min ägo läänge (så länge pipan håller ;))

Det brukar väl inte vara så länge ;)

Efter att ha haft 22-250 och bytt till 223 så är jag helt inne på Henriks linje. För EGET BRUK ser jag ingen som helst fördel med 22-250. Ja, det är jättecoolt att skjuta kulor i 1200+ m/s, men om man krasst jämför kulbanor och annat så är inte skillnaden särskilt stor.

Om du skaffar en 22-250 för att du vill ha en, så är det ju helt ok. Jag gjorde precis det... och bytte sen till 223 efter en säsong.