Hoppa till innehåll

Utlandsjakt! Önskedröm eller Mardröm?


BäckaBengtson

Vad är Utlandsjakt för dig?  

87 röster

  1. 1.

    • Allt. Går inte att jämföra med något annat.
      8
    • Ett komplement till jakten hemma.
      19
    • En dröm som SKA uppfyllas! Någon gång...
      48
    • Kunde kanske varit kul, men kommer aldrig att ske.
      9
    • Obegriplig. Är inte min definition på jakt överhuvud taget.
      3

  • logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Recommended Posts

Jag är ju inte den ende på forumet, som varje år går in i ett komaliknande tillstånd, helt omöjlig för omvärlden att nå, när katalogerna från Jaktresebyråerna dimper ned i postlådan.

Vi kan drömma oss bort till Afrika, Asien, Polen eller kanske Canada, och för vårt inre se oss smyga fram i oändliga jaktmarker...

Katalogerna innehåller priser på resor, och en del t o m färdiga paketlösningar i form av gruppresor eller sammansatta paket med ett visst antal vilt med i priset.

En sak är säker. Har man inga ekonomiska hinder, så räcker den information vi får från katalogerna långt, men för en "Svensson-jägare" så kvarstår många frågor.

Det är Alltid en del punkter som tillkommer! Frågar man resebyråerna så får man svaret att det inte går att avgöra från resa till resa, eller gäst till gäst. Detta känns irriterande, för man kan inte förstå att någon vill sälja en resa som blir en kunds ekonomiska mardröm...

Så, på detta eminenta forum, med jägare som både säljer resor, och andra som jagat utomlands, och även de som Önskar komma ut och vidga sina jaktliga vyer - Här är en tråd att dela med sig till andra och sprida ljus över många dunkla frågor!

Här kan vi skriva allt. Det finns inga ekonomiska fördelar/nackdelar att fritt uttrycka sig, och man riskerar inte att någon ev anställd på en jaktresebyrå kan komma att "minnas" dig om du sågar en resa!

Intressanta delar för alla att veta, och att ha med när du skriver är:

  • [li]Vad blev den verkliga kostnaden, contra "katalogkostnaden"? Har du varit utomlands, så har du facit på just din resa.  Med egna utgifter, dricks, troféhemtagning mm. Visst är det just för Dig, men det säger ändå mer än alla kataloguppgifter i världen.[/li]

  • [li]Blev resan vad du förväntat dig? Service, boende, guider och själva jakten.[/li]

  • [li]Skulle du göra om det igen om du kunde? Samma ställe, eller annan byrå, resmål eller annat land på andra arter?[/li]

För de som ännu inte åkt:

  • [li]Vad kalkylerar du med att det skulle kosta? Det kanske inte är så dyrt som du tror, eller dyrare..?[/li]

...och givetvis..:

  • [li]Vad drömmer du om! [/li]

Jag hoppas detta kan bli en välbesökt tråd!

Kanske finns det flera som bär på samma drömmar, och man blir ett helt gäng som faktiskt kan tänka sig att åka gemensamt, både jaktönskemässigt och kamratsmässigt, man lär trots allt känna några trevliga filurer på forumet  ;D - guldläge för Offertförfrågan!

Tack för din medverkan!   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en livsdröm..någon gång när lite pengar helt plötsligt kommer in.

Canada och jakt efter snöget en svart varg samt en järv :P gärna en tvåveckorsjakt i timmrad stuga så långt från civilisationen det går att komma.

Nån gång kanske....och blir det inte nån gång under de närmaste åren så tar jag ett banklån!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl mångas dröm att få resa iväg på en drömjakt, och hoppas kan man ju alltid göra att man kommer iväg någon gång också. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var på min första utlandsjakt, drevjakt i polen, i december. Och det var helt fantastiskt, så nu är jag fast i jaktreseträsket. Nu står sydafrika på tur, men det är ett år tills dess... så under tiden får man väl sitta å dregla över jaktresekatalogerna :D Det gäller å passa på så länge man är singel å branlös och man har pengarna "fria"  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en livsdröm..någon gång när lite pengar helt plötsligt kommer in.

Canada och jakt efter snöget en svart varg samt en järv :P gärna en tvåveckorsjakt i timmrad stuga så långt från civilisationen det går att komma.

Nån gång kanske....och blir det inte nån gång under de närmaste åren så tar jag ett banklån!

/Micke

Hänger på jag också Mr Mauser!!

Det beskriver väl min önskan om utlandsjakt, skulle inte vara fel iofs att utöka listan med en rejäl alaskaiansk älgoxe.....och kanske en grizzlynalle....

Det där med timmerstuga och o-civilisation.....mmmmmmmmmmm!!!

Många åker till Afrika, men det har faktiskt aldrig lockat mig i jaktliga sammanhang.

Nummer två på listan är en godsjakt på någon av de brittiska öarna, tänk bara.....tweed, sidebyside, rutig keps, knätofs, Land Rover, fasaner, kaniner och hjort.

Senare på kvällen är det lite rött i glaset, pipa eller cigarr, röd rökrock med monogram, oxblodsfärgad skinnfotölj....."jolly god shot, old chapp".. :D

Skulle kunna funka med en "vanlig" jaktresa dit också.

Jag tror för mig personligen, så är det inte själva nedläggandet av byte, som är det viktigaste, det är helheten, totalupplevelsen, även om huvudtemat är jakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv lite alternativ...

Canadas vildmarker måste vara storslaget för många nordbor! Liknande natur, fast "mer", mycket mer..

Snögetterna ger nog en otrolig jaktupplevelse, men jag hade nog börjat med en nalle.

Björn är nog det vilt som ligger högst på min lista, men jag räknar med att med resa och allt till Canada så hamnar prislappen på 40000:-, och även en björn från Kroatien hamnar där - med risk för att bli ordentlig dyr! Canada känns säkrare ekonomiskt, om än allt för dyrt.

Jodå. Afrika lockar allt. En riktigt klassisk safari vore nog för mig en sagolik upplevelse. Jag var Så nära att åka en gång, men ödet ville annorlunda. Visst lockar lejon och buffel...vid vinstlott så åkte de ikull, men en reell resa vore att komma hem med några vackra antiloptroféer, 4-5st, och storslagna minnen. Men här känns också ekonomin väldigt obestämd, vilket gör mig väldigt tveksam. En resa till Afrika känns som en "pilotresa", att man nog vill komma tillbaka, så en afrikaresa för mig handlar helt om ekonomi. Hittar jag en billig - och framför allt "all inclusive" (helst skulle jag kunna lämna plånboken på nattduksbordet hemma) pyrschjakt på frilevande hornbärande vilt- så drar jag direkt. Men jag Vägrar att skjuta mot oskadat vilt på 300m, eller se nätmaskorna från ett stängsel i kikarsiktet bakom ett djur, eller jaga från bilen - kanske t o m i ljuset från en strålkastare nattetid. Never. >:(

Ett annat riktig, riktig för mig Dröm-jaktobjekt som kommit på senare år, vore Myskoxar på Grönland! Lite möjligare prislapp, och framför allt en kompis som hängde med - för hit vill jag nog inte ensam - och jag packade väskorna direkt. Kommer man bara ut på En jaktresa i hela sitt liv, så är jag övertygad om att denna vore något i alla fall jag aldrig skulle glömma...

En resa till Polen, Ungern, Estland...känns inte fel. Tryggheten i att "folk är som hemma", marker man känner igen...men nackdelen att även viltet faktiskt finns hemma. Förutom björn, som jag nog aldrig får in på mina marker, men de är dyra att nedlägga i öster. Skulle vara om man fick tillfälle till att plocka hem ett antal fina råbockar, men på något sätt, så känns - för mig - inte troféstorleken så intressant om man reser utomlands. Den ser jag som ett bevis på bra skötta marker, och det kan jag ju inte ta åt mig äran för utomlands...

Nej, för mig handlar det om att få kontakt med djurarter jag aldrig kan få på hemmaplan, och i miljöer som kan få fantasin att skena...och allra helst vid en tidpunkt på året när jag bara går och väntar på en ny jaktsäsong...  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min dröm är att få jaga o fiska i Alaska nångång. Hur man ska få råd med det vet jag inte just nu. Kanse när man fyller 50 så kan man få en sån resa i present.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var på min första jaktresa till Polen -06 och det var en positiv upplevelse. Har jagat kronhjort i många år men chansen att skjuta en kapital hjort är såpass liten att jag tyckte att det var på tiden att jag fick skjuta en sån. Dessutom jagar man ju i brunsten vilket är en speciell upplevelse. Åkte med Williams och kan mycket väl tänka mig att åka med dem igen även om jag inte på nåt viss föredrar dem. Fast det är lite lättare att tala med dem än danskar...

När det gäller vart man ska resa så resonerar jag så att jag är mest intresserad av att jaga vilt som finns i Sverige och i natur som någelunda liknar vår. Visst kunde det varit kul att åka till Namibia och jaga antiloper men det hamnar lite längre ner på listan. Jag har därför begärt in anbud på dovhjortsjakt till hösten och vi får se om jag kommer överens med nån arrangör. :P

När det sen gäller troféjakt kontra avskjutningsjakt så måste jag erkänna att jag tycker att de dära benbitarna ser bra ut på väggen. Att åka på avskjutningsjakt där det går ut på att skjuta så många hindar o kalvar som möjligt är inget jag känner för även om det många gånger är lika svårt eller svårare att jaga hindar/kalvar så själva jakten är säkert ok. Men när jag tänker igenom de klövvilt jag skjutet så har jag lite svårt att minnas alla hind/kid mm men det räcker att jag ser ett horn på väggen för att jag ska minnas allt om jakten när djuret föll.

Det gäller att jämföra priser mellan olika arrangörer och jag brukar sätta in alla uppgifter i ett Exel ark. Man kan då skapa sig en bra bild av på vad som en resa kommer att kosta. Att vissa arrangörer inte inkluderar t ex avgifter för trofémätning är inte fel därför att den som inte skjuter nåt slipper den kostnaden. Däremot ska man vara medveten om att vissa har den kostnaden med och andra inte när man jämför pris.

Man ska även jämföra mellan olika jaktland (om nu viltet finns i olika länder). Jag har jämfört Polen mot Ungern (dovhjortarna) och skillnader är t ex hemtransport av trofén från Ungerna vilken kostar 75-120 eur. Andra skillnader är att trofékokningen (ca 35 eur) inte ingår i Ungern och att körningen i reviren generellt är dyrare (ca 10 eur/dag). Däremot är troféerna större i Ungern så måste man skjuta medalj är det större chans i Ungern.

Skillnaden mellan de olika arrangörerna ligger på (i Polen) 3 000:- mellan den dyraste och billigaste men då ska man vara medveten om att på vissa ställe bor man i slott och på andra i en koja. Skillnaden mellan Polen och Ungerna är däremot, med någelunda samma förutsättning, ca 6 000:- (Ungern dyrare). Till saken hör dock att jag reser med fly till Ungern men bil/färja till Polen vilket står för ca 1500:- av skillnaden.

Summasumarum är att jag kommer att åka fler gånger problemet är väl snarast att hitta nån som vill åka med för att åka ensam känns inte som ett allternativ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar tråden komma igång.  :)

Det är roligt att se lite vad folk går och drömmer om, om motiveringarna härtill. Finns många sätt att tänka...

Tanken med tråden är i huvudsak 2:

  • [li]Jämföra önskejakter med varann, och kanske hitta reskompisar.[/li]
    [li]Reda ut prisbilden. Inte så mycket mellan arrangörerna, utan mellan katalogpriser - faktiskt pris![/li]

Hur blev det för just Dig? Vad var prislappen i katalogen/offerten, och hur mycket hade kontot faktiskt sjunkit med när du kommit hem? Kan vi få fram ett antal olika jakter och ekonomiskt utfall här, så kan man sammanställa en lista om vad det kostar att jaga utomlands som man inte kan få tag i på Något annat sätt.

Det är det här vi kan jämföra, oavsett vad som ingår, eller vem som organiserat - varje tillbuds uppgivna respektive verkliga kostnad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur blev det för just Dig? Vad var prislappen i katalogen/offerten, och hur mycket hade kontot faktiskt sjunkit med när du kommit hem? Kan vi få fram ett antal olika jakter och ekonomiskt utfall här, så kan man sammanställa en lista om vad det kostar att jaga utomlands som man inte kan få tag i på Något annat sätt.

Det är det här vi kan jämföra, oavsett vad som ingår, eller vem som organiserat - varje tillbuds uppgivna respektive verkliga kostnad.

Jag har begärt in anbud på jakter där jag sagt att jag vill ha ett totalpris. Anbudet har sen varit i utländsk valuta, oklart om det är inkl moms eller ej, inte komplett med transfer o s v. Hade inte jag varit påläst om vilka kostnader som normalt uppstår kunde jag lätt blivit "lurad" på så sätt att kostnaden i anbudet inte hade räckt på långa vägar. Samtidigt kan man väl säga att det är lite upp till var o en att ta reda på vilka kostnader som brukar uppstå. När det gäller konkreta tipps så bör den som är intresserad komma med en konkret fråga. Jag är hyffsat påläst så jag försöker gärna svara. OBS jag företräder ingen arrangör.

När det gäller min egen resa till Polen så fick jag ganska exakt vad jag hade förväntat mig. Det enda är väl att jag sköt min hjort första dagen och fick därmed tillbringa tre dagar med att jaga gris och det var ingen jättebra jakt på gris just då för de var sprida över hela marken (17 000 ha) och gick inte på några åtlar eller några speciella fält. Jag såg dock (och siktade på) gris flera gånger men valde att avstå (för små, fel kön o s v).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade inte jag varit påläst om vilka kostnader som normalt uppstår kunde jag lätt blivit "lurad" på så sätt att kostnaden i anbudet inte hade räckt på långa vägar.

Precis. Det är detta många vet, eller är rädda för, och det är detta jag försöker att reda ut lite.

Samtidigt kan man väl säga att det är lite upp till var o en att ta reda på vilka kostnader som brukar uppstå.

Just precis igen..! Bland annat genom att läsa detta forum!

Var och en ger ju den information han/hon vill här, men jag tror att det gynnar alla som vill resa på utlandsjakt att man kan vara öppna och dela med sig av erfarenheter, och jämföra med varann.

Jag förstår att det för många känns olustigt att tala om precis vad deras resor kostat, för det känns som om någon "snokar" rakt ned i deras plånböcker, men det har varit så i så många år nu, så man tycker att det borde gå att slå hål i denna bubbla nu.

Hade vi fått tillräckligt många underlag, skulle vi kanske rent av kunna få fram lite "generella riktlinjer" antingen genom att kunna se att den faktiska kostnaden för en viss destination eller arrangör ligger på si eller så många procent över katalogpriset.

Det hade varit till hjälp för Alla som åker på jaktresor, oavsett vart eller vad de önskade jaga!

All information är av godo! Så info som RW gett här är guld! Han belyser även en annan del av jaktresor man kan tänka på, nämnligen att man kanske åker ned och får "gjort" ifrån sig väldigt fort, och kanske får några dagar som inte är så väldigt spännande... Nöjd vart han ju, och mersmak gav det, och det är ju gott att veta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul tråd BB.

Jag har rest och jagat en hel del i östeuropa, inte för att jag är speciellt rik utan för att mina jobb de senaste 10 åren varit starkt kopplade till dessa marknader varför jag fått möjligheter på köpet så att säga. Jag har också köpt jakter, försöker att åka på en vartannat år om ekonomin bara tillåter :- och till hösten styr jag till Polen för drevjakt på hjort och gris. :)

För delge dig mina kalvertamp och success storys måste jag emellertid ha mer tid än jaga har idag tyvärr.

Men sug på denna bild så länge....det är dit jag återvänder i November. 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska till Namibia med en vän från ett systerforum nu i april. Vi åker med William Safaris och ska jaga hos Peter Beckers på hans 29.000 ohägnade hektar. Det blir totalt 7 dagar varav 5 dagar jakt, med option på en 6:e. Priset är 10750 plus flygresa och troféavgifter.

Det här blir min första jaktresa och jag har inte extremt noggranna krav, utan jag vill först och främst ta död på en gammal fördom om att man bara väljer från en prislista och sedan skjuter. Efter att ha pratat med min resekamrat som var i Namibia för 2 år sen så har min uppfattning helt och hållet förändrats. Den jaktliga utmaningen för varje trofé bedömer jag som större än att sitta hemma i ett torn och vänta på en bock den 16:e.

Jag kommer gå på en klassisk nybörjarbag och de två vilt jag prioriterar är utan tvekan oryx och kudu. Utöver detta blir det sannolikt red hartebeest och ett vårtsvin. Man kan även välja en hel del annat vilt från en "på begäran-lista" men jag vill göra detta så enkelt som möjligt.

Det är helt enkelt svårt att få fram en slutlig prislapp beroende på en massa faktorer, men ska man lägga ut 35.000 på resan och det slutar på 37.000 så är det ju inte hela världen.

En jakt som verkar intressant annars är ibex i Spanien, men tyvärr är prislappen i saftigaste laget. Vacker natur och rejäla strapatser i bergen är något som tilltalar annars. Och Alaska är en delstat som jag kommer besöka förr eller senare - förhoppningsvis med bössa  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alaska och Kanada är väl en pojkdröm som går i uppfyllelse, den ska bli av, när får vi se, men på senare år har jakt i andra länder och på andra sätt kommit mer upp att vilja göra, smyga på en kronhjort i Skottland, vildsvin i Ungern och Polen, och så Ryssland som jag nog av någon blandad förtjusning ser som no1 just nu, kan inte riktigt ta på det men något visst är det, eller hoppas jag på, sitta på första parkett och skjuta djur är inte min grej, det ska vara lite strapats runt omkring också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alaska och Kanada är väl en pojkdröm som går i uppfyllelse, den ska bli av, när får vi se, men på senare år har jakt i andra länder och på andra sätt kommit mer upp att vilja göra, smyga på en kronhjort i Skottland, vildsvin i Ungern och Polen, och så Ryssland som jag nog av någon blandad förtjusning ser som no1 just nu, kan inte riktigt ta på det men något visst är det, eller hoppas jag på, sitta på första parkett och skjuta djur är inte min grej, det ska vara lite strapats runt omkring också.
Stapatser behöver inte betyda bra jakt eller viseversa. Att jaga i hägn eller från bil kan du göra varsomhelst. Sen kan man ju fråga sig om man verkligen upplever en jakt i RSA som hägnjakt när hägnen är på flera tusen ha. Att jaga i Polen brukar inte anses som nån speciellt strapatsrik jakt men jag undrar om kompisen Leif håller med efter 4 dagars jakt på kronhjort i ett Polskt träsk. Han var duktigt trött varje kväll. Förövrigt han som sitter med i Williams katalog m blod på kinderna (jag som tog kortet) ;). Vad jag inte gillar med kronhjortsjakt i skottland är att du som gäst bara får skjuta små, klena hjortar som din guide pekar på. Normalt skjuts de fina hjortarna av greven själv. Vill du ha en krävande jakt ska du fundera på jakt efter vildren på Hardangervida. Då kan du få bära ut en 60 kg ren på ryggen några km. Knäcker även en styrkelyftare..... ::)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska till Namibia med en vän från ett systerforum nu i april. Vi åker med William Safaris och ska jaga hos Peter Beckers på hans 29.000 ohägnade hektar. Det blir totalt 7 dagar varav 5 dagar jakt, med option på en 6:e. Priset är 10750 plus flygresa och troféavgifter.

Det här blir min första jaktresa och jag har inte extremt noggranna krav, utan jag vill först och främst ta död på en gammal fördom om att man bara väljer från en prislista och sedan skjuter. Efter att ha pratat med min resekamrat som var i Namibia för 2 år sen så har min uppfattning helt och hållet förändrats. Den jaktliga utmaningen för varje trofé bedömer jag som större än att sitta hemma i ett torn och vänta på en bock den 16:e.

Svågern var där förra året o han var nöjd med det mesta. Enda missen enl. honom var att jaga 2:1 . Nästa gång han åker dit så kommer han att jaga 1:1, blir några tusen dyrare men mycket bättre. Att det skulle vara så väldigt lättjagat tror jag inte att han håller med om. Det var ganska så strapatsrikt med mycket gående enl. honom.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svågern var där förra året o han var nöjd med det mesta. Enda missen enl. honom var att jaga 2:1 . Nästa gång han åker dit så kommer han att jaga 1:1, blir några tusen dyrare men mycket bättre. Att det skulle vara så väldigt lättjagat tror jag inte att han håller med om. Det var ganska så strapatsrikt med mycket gående enl. honom.

Jag har inte påstått att det skulle vara lättjagat  ???

Ska ta 2:1 kontra 1:1 i beaktande - tackar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hänger på jag också Mr Mauser!!

Det beskriver väl min önskan om utlandsjakt, skulle inte vara fel iofs att utöka listan med en rejäl alaskaiansk älgoxe.....och kanske en grizzlynalle....

Det där med timmerstuga och o-civilisation.....mmmmmmmmmmm!!

Jag tror för mig personligen, så är det inte själva nedläggandet av byte, som är det viktigaste, det är helheten, totalupplevelsen, även om huvudtemat är jakten.

Tror det är läge för oss att boka samma resa,skönt att åka med en 60-talist broder ;D

Skjuter du din 43-taggare första dagen så är käket räddat resten av tiden,tror inte att snöget är lika mumsigt.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Priset är 10750 plus flygresa och troféavgifter.

Det är helt enkelt svårt att få fram en slutlig prislapp beroende på en massa faktorer, men ska man lägga ut 35.000 på resan och det slutar på 37.000 så är det ju inte hela världen.

Här saxar jag lite i inlägget, men det är intressanta siffror. Tror du har samma resa lite i åtanke här, och då ser vi att du räknar med katalogpriset + 350% innan du är hemma. Det säger inte så lite om jaktarrangörernas prissättning. Varför tolererar vi sådant igentligen? Hade Vingresor gjort så, så hade snart Sverker Ohlsson på Plus gjort ett långt reportage...

Vi jägare är ett tåligt släkte. Kanske allt för tåligt?

Fler roliga vinklar på temat kommer fram här genom tråden.

Jakt 2:1 eller 1:1 (alltså om man är ensam med guiden, eller "delar" på honom med en jaktkamrat)

Själv så skulle jag, med min begränsade budget, gärna jaga 2:1, så att man kan få lite "hänga på" jakt på köpet.

Med rätt kollega, så tror jag personligen att det snarare tillför jaktupplevelsen en hel del. Med fel kollega...ja...då kan man nog ångra sig bittert... Tål att tänkas på, om man inte redan har en kompis med sig, med andra ord.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det är läge för oss att boka samma resa,skönt att åka med en 60-talist broder ;D

Skjuter du din 43-taggare första dagen så är käket räddat resten av tiden,tror inte att snöget är lika mumsigt.

/Micke

Min gamla jaktledare i Dalarna var i Alaska för att jaga björn och de såg en björn som stod på en trädstubbe och guiden sa att han skulle skjuta björne för den var stor. Jaktledaren ville inte skjuta då han trodde att det var en liten björn som fick plats att stå på en stubbe men han sköt ändå. När de kom fram visade sig att trädstubben typ var 4 m i diameter och han hade skjutit en riktigt stor björn. Skön synvilla.  ;) ;) ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mr mauser tog orden ur munnen på mig, har varit runt lite i canada (alla territorier iaf) och en jakt resa dit ska jag göra om det så blir att sälja av lite saker.

men visst ska björn jagas också när man är där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...