Jump to content

Utlandsjakt! Önskedröm eller Mardröm?

BäckaBengtson
 Share

Vad är Utlandsjakt för dig?  

87 members have voted

1. 1.

• Allt. Går inte att jämföra med något annat.
      8
    • Ett komplement till jakten hemma.
      19
    • En dröm som SKA uppfyllas! Någon gång...
      48
    • Kunde kanske varit kul, men kommer aldrig att ske.
      9
    • Obegriplig. Är inte min definition på jakt överhuvud taget.
      3

Recommended Posts

Ha ha! Mig lurar du inte..! Den älgen springer ju i potatisåkern hemma...  ;D ;) ;D

den där såg jag i maine faktiskt det var en jäkla best så den kanske inte kvalar in som canada bild.

såg några döda också dom hade för vana att lägga kroppen på pick up flaket och spänna fast huvudet på taket.

den där såg jag i maine faktiskt det var en jäkla best så den kanske inte kvalar in som canada bild.

såg några döda också dom hade för vana att lägga kroppen på pick up flaket och spänna fast huvudet på taket.

Hade varit kul att se dig där...du måste haft en ruskig jaktabstinens...dregglande och skakande...  ;D

Fina bilder!

Ahhh :-* en man som förstår att uppskatta kvalitetsöl!!

Tack för att du har förstört min nattsömn ;D

/Micke

Kanon maddog!! :D

Tala om var du var någonstans, vad ni jagade osv osv..

Du kanske redan har skrivit om det i nån annan tråd.. ???

vi jagade ingenting men jag var runt en del.phu lång historia.

jag och en kompis landade i toronto och köpte där en bil, körde sen österut upp till halifax och sen körde vi söder ut ner i usa mot new york sen tog vi av västerut och körde upp till toronto igen via buffalo.

sen körde vi västerut och i alberta tog vi av norrut för att sedan köra ner söderut genom BC.

flög sedan hem från vancover. 1100 svenska mil blev det och det tog ett bra tag.

det där var den den superkorta versonen, jag kan hålla låda en hel dag om den resan.

ps resan gjordes utan plåtar på bilen så det blev en del what seems to be problem officer.

jag var ung och vild på den tiden en maddog ;D

vi jagade ingenting men jag var runt en del.phu lång historia.

jag och en kompis landade i toronto och köpte där en bil, körde sen österut upp till halifax och sen körde vi söder ut ner i usa mot new york sen tog vi av västerut och körde upp till toronto igen via buffalo.

sen körde vi västerut och i alberta tog vi av norrut för att sedan köra ner söderut genom BC.

flög sedan hem från vancover. 1100 svenska mil blev det och det tog ett bra tag.

det där var den den superkorta versonen, jag kan hålla låda en hel dag om den resan.

ps resan gjordes utan plåtar på bilen så det blev en del what seems to be problem officer.

jag var ung och vild på den tiden en maddog ;D

Okej! Har ju fått huvudragen av vistelsen, trodde ju naturligtvis att det rörde sig om jakt, visar väl bara vad inskränkt man är... :- ;D ;D

Kul med bilder i alla fall!

Hade varit kul att se dig där...du måste haft en ruskig jaktabstinens...dregglande och skakande...  ;D

Fina bilder!

vi var och paddlade några dagar vid den norra spetsen på the great lakes.

där hade dom björnjakt för en billig penning och i byn en 200 år gammal bar med hotell del.

där hade vi spritprovning med ägaren och hade vi velat så hade gått att jaga billigt för något obskyrt kompispris.

så där blev man lite sugen fast det tog ett tag för jag mådde mycket dåligt efter all provning och det var en pina att paddla.

Okej! Har ju fått huvudragen av vistelsen, trodde ju naturligtvis att det rörde sig om jakt, visar väl bara vad inskränkt man är... :- ;D ;D

Kul med bilder i alla fall!

det var mest vandring och paddling, lite fiske och en hel del festande i BC (bodde två veckor i whistler)

Nice :P

Härlig sluttning snögeten står i :D finfint att klättra upp för 8)

Mera!

/Micke

dom var helt otroliga dom där snögetterna har en blid som jag inte hittade på flera som klättrar uppför något som kan kallas stup.

såg även två bockar som stångades och ljudet från hornet ekade mellan sluttningarna, fast vi stod långt ifrån hördes det väl.

Guest thurneman

Hallå Bäckabengtsson.

Erbjudandet från Buhl såg intressant ut, men är inte alla belopp angivna i danska kronor? Vilket skulle innebära att alla belopp måste multipliceras med ca 1,28. Om du kan tänka dig Sydafrika har jag sett att Restuta har ett jaktpaket för 17 000 kr inkl 4 st trofevilt.

Här saxar jag lite i inlägget, men det är intressanta siffror. Tror du har samma resa lite i åtanke här, och då ser vi att du räknar med katalogpriset + 350% innan du är hemma. Det säger inte så lite om jaktarrangörernas prissättning. Varför tolererar vi sådant igentligen? Hade Vingresor gjort så, så hade snart Sverker Ohlsson på Plus gjort ett långt reportage...

Vi jägare är ett tåligt släkte. Kanske allt för tåligt?

Skall börja med att säga att jag arrangerar resor till afrika så visst är jag jävig, men ändå.

Om vi ser det från arrangörens sida så ser det ut så här;

Dom flesta, åtminstone om man är seriös säljer resor för att tjäna pengar på det, alltså vill man inte betala för att få någon att resa.

Vingresor har egna plan (eller hyrda) medans en jaktresearrangör är hänvisad till att boka reguljära biljetter där priserna är olika beroende på en massa faktorer. Så antingen tar vi betalt 10.000 för en resa som kostar mellan 6500 och 9800 att boka eller så debiterar vi kunden vad resan verkligen kostade plus eventuella kostnader i samband med bokningen.

De flesta jaktresor, i alla fall de till Afrika innehåller helpension, där ligger Vingresor och andra i lä förutom med sina all inclusive. Förresten en annan sak med charterresorna mot jaktresor så kan man ju se det som att man betalar troféavgifter för djuren på samma sätt som man betalar för utflykter på en semesterort, om man inte vill följa med eller inte vill skjuta så behöver man inte.

Vilt som ingår eller inte? Ja man får vad man betalar för och visst så kan ett paket kosta mindre än djur för djur men inte om du inte får skjutit alla djuren i paketet.

Trofébehandling och hemtransport av troféer är det många som tycker att det skulle ingå. Som de flesta vet så tar det ca 1 år inna grejorna kommer hem, det är en ganska lång tid framåt att sätta ett pris som skall betalas i utländs valuta. Visst kan man ta i men i så fall så får man nog betala säg 20000 för något som beräknas kosta 10-15000 för som sagt var en researrangör ser det inte som sin uppgift att ge bort pengar ;)

Dricks?!?! Jo det brukar ju vara så att det alltid är ett stort problem när man närmar sig slutet av en resa. Vi skandinavier är inte vana vid detta, men i många länder så är det en naturlig del av lönen och arbetsgivaren ger mindre eller ingen lön alls om den anställde kan få dricks i sitt jobb. Det vanligaste sättet att jobba som servitör i Sydafrika är att du har % på vad du säljer in till de bord du blivit tilldelad + att du har din dricks = detta blir din lön.

Vad kan man göra åt detta för att underlätta för alla. Vi har tagit fram ett paket där allt ingår från dokumenthantering med vapen, transfer, flyg, transfer, sightseeing, extra övernattningar, all mat, två vilt (som 95% av alla jägare skjuter, annars pengar tillbaka) och dessutom dricks(som fördelas till all personal), ett fotoalbum efter hemkomst och hjälp med hemtransport av troféer. Självklart får man betala en del som försäkring för tex valutaförändringar osv men vill man veta vad det kostar är det ett bra alternativ, självklart har vi också möjligheten att plocka ihop en resa från början till slut med enbart det kunden vill ha.

---------------------------

Passar också på att påminna om hur viktigt det är att kontrollera att arrangören har en resegaranti hos kammarkollegiet, om den inte har det finns det risk att du antingen blir strandsatt långt hemifrån eller inte får resa alls om det skulle bli konkurs tex hos jaktarrangören i Sydafrika eller någon annanstans.

Så det viktigaste kanske inte är att allt ingår men att man kan få svar på vad som kommer till och vilka kostnader det innebär.

Jakt 2:1 eller 1:1 , Jag har provat båda delarna och om man jagar tillsammans med någon man känner väldigt väl bör det inte vara några problem. Man får en upplevelse tillsammans som man kan prata om många år senare och den som inte jagar kan tex filma under tiden.

Min uppfattning är att om båda vill skjuta samma sorts djur och samma antal djur så får du i bästa fall ut 70-80% av den effektiva jakttiden men i sämsta fall så lite som ner mot 30%, här beror det dels på hur guiden lägger upp jakten, tillgången på troféer, eventuella skadeskjutningar med långa eftersök (kan bli ganska frustrerande att ägna en hel dag åt att söka upp en Eland som din kompis tog ett chansskott på), när det gäller 2:1 med någon man inte känner är det min åsikt att det inte är ett bra alternativ.

Tja det var några av mina alldeles egna åsikter...

Skall börja med att säga att jag arrangerar resor till afrika så visst är jag jävig, men ändå.

Om vi ser det från arrangörens sida så ser det ut så här;

Finns inget "jävigt" i den här tråden. Här är goda kunskaper, som dina, alltid välkomna! Du arrangerar resor idag, och du har rest med många olika företag innan dess. Det enda man kan säga är att du som arrangör går lite i "försvarsställning", men avsikten med tråden är inte att kritisera arrangörer i allmänhet - en jaktresa är inget nödvändigt, som alla Behöver, utan likt alla resor en lyxprodukt som kanske inte alla kan få njuta av, men många önskar hett - det finns ju många jaktresor där prislappen är 6-siffrig och där pratar kunden nog sällan om priserna...

Nej, priserna är en fråga först när någon kanske vill resa, men inte borde... Och osäkerheten över vad det kostar är ju störst innan man har gjort första resan, och det är den osäkerheten jag vill bidraga med att få bort. Att det är svårt för arrangörerna att bestämma priserna, gör det ju inte lättare för kunden precis. Arrangörerna borde rimligtvis kunna göra mer avancerade gissningar än en totalt oerfaren kund.

Trofébehandling och hemtransport av troféer är det många som tycker att det skulle ingå. Som de flesta vet så tar det ca 1 år inna grejorna kommer hem, det är en ganska lång tid framåt att sätta ett pris som skall betalas i utländs valuta. Visst kan man ta i men i så fall så får man nog betala säg 20000 för något som beräknas kosta 10-15000 för som sagt var en researrangör ser det inte som sin uppgift att ge bort pengar ;)

Att det skulle ingå, tycker då jag verkar orimligt. Att man kan få uppgifter på vad dessa tjänster för de vilt man tänkt nedlägga, däremot, tycker jag att man skall få reda på.

Dricks?!?! Jo det brukar ju vara så att det alltid är ett stort problem när man närmar sig slutet av en resa. Vi skandinavier är inte vana vid detta, men i många länder så är det en naturlig del av lönen och arbetsgivaren ger mindre eller ingen lön alls om den anställde kan få dricks i sitt jobb.

Tror inte dina eller andras kunder ser det som ett stort problem. Men ovana är vi, och det är en av de ospecificerade kostnaderna som just därför känns väldigt svävande. Det är ju en viss skillnad i att ge 1000:- i dricks för en vecka, till att ge 1000:-/nedlagt vilt, t ex... Åter igen, det spelar ingen roll om man har en riktigt stark ekonomi, men har man en begränsad resekassa, så kan man inte övertrassera den med flera tusen. De pengarna finns inte. Kanske måste man spara undan 50000:-Kr för att våga åka på en resa man tror kostar 30000:-, men det är nog få som gör det, och ännu färre som skulle försöka att göra verklighet av sina utomlands-jaktdrömmar. Alltså...igen... ;) Bara man Vet vad kostnaden är så kan man fatta vettiga beslut.

Vad kan man göra åt detta för att underlätta för alla. Vi har tagit fram ett paket där allt ingår från dokumenthantering med vapen, transfer, flyg, transfer, sightseeing, extra övernattningar, all mat, två vilt (som 95% av alla jägare skjuter, annars pengar tillbaka) och dessutom dricks(som fördelas till all personal), ett fotoalbum efter hemkomst och hjälp med hemtransport av troféer. Självklart får man betala en del som försäkring för tex valutaförändringar osv men vill man veta vad det kostar är det ett bra alternativ, självklart har vi också möjligheten att plocka ihop en resa från början till slut med enbart det kunden vill ha.

Efter alla bortförklaringar så kommer det här. :P

Det här är Exakt vad jag menar är Så svårt att klämma ur andra arrangörer!

Det märks att du visst kommer ihåg hur det var första gången du skulle iväg, och inte låtit din senare erfarenhet få dig att tycka att vissa saker är självklara.

Släng med en prislista på konservatorsarbeten, och lite ca-priser på hemtransport av troféerna och - Voíla! Som grädde på moset så skulle du leta upp lite hondjurs-avskjutningar, så är du Ensam om att ha ett Riktigt nybörjar-paket värt namnet!

Visst innebär detta en hel del merarbeten för dig som arrangör, men samtidigt måste du ju hålla med om att det är konstigt att inte andra arrangörer har gjort detta?

Det är ju, som du påpekar här och där, en verksamhet som bedrivs i vinstsyfte, och med dagens konkurrens så borde det vara intressant att få fler att våga ta steget och prova, och att även kunna räkna med en hel del återkommande gäster.

Så det viktigaste kanske inte är att allt ingår men att man kan få svar på vad som kommer till och vilka kostnader det innebär.

*drar en lättnande suck*

...efter ett långt, lite "tråd-kritiskt" inlägg, så är det väldigt skönt för mig att se att det slutar med en total insikt i den del av tråden som handlar om jaktarrangörer.... ;)

Tja det var några av mina alldeles egna åsikter...

Och de är Alltid välkomna!!  :)

Nu har den förste kryssat i "Obegriplig" i omröstningen.

Jag trodde nog att det var fler som skulle peta in ett kryss där, men det är trevligt att det är så många som går och drömmer om en jakt i främmande länder! Här finns potensial för att hitta reskamrater!

Ingen mer än jag som kollat in Grönlandsresorna? Jag får väl slänga med en länk, för att se om det finns några äventyrare här...  ;)

http://www.diana.dk/page/24?revirno=261

Ingen mer än jag som kollat in Grönlandsresorna? Jag får väl slänga med en länk, för att se om det finns några äventyrare här...  ;)

Jag var på Grönland -99 i 1,5 veckor för jobbets räkning. Underbart ställe med otroligt avslappnad attityd hos alla jag jobbade med, inklusive högre chefer. Att komma till jobbet iförd GoreTex-ställ och kängor var en självklarhet. Åt renmiddag hemma hos en jagande systemadministratör som hade gått ut på fjället, skjutit en ren, kånkat hem den och upp i lägenheten, och slaktat i badrummet. Helt normalt förfarande.

När åker vi?  ;)

Jag var på Grönland -99 i 1,5 veckor för jobbets räkning. Underbart ställe med otroligt avslappnad attityd hos alla jag jobbade med, inklusive högre chefer. Att komma till jobbet iförd GoreTex-ställ och kängor var en självklarhet. Åt renmiddag hemma hos en jagande systemadministratör som hade gått ut på fjället, skjutit en ren, kånkat hem den och upp i lägenheten, och slaktat i badrummet. Helt normalt förfarande.

När åker vi?  ;)

Det finns alltså en plats på denna jord, där män fortfarande är män, och renar fortfarande är renar....

Jag hänger på!!  Ska nog kunna hitta en lucka mellan spanienflytt och alaskaresa!! ;D

När det gäller att boka flygresa så ska man vara medveten om att det inte är alla flygbolag som tar med vapen ombord. Jag har gjort en snabb undersökning och vad jag fått fram så är det nästan inga av de billigaste flygbolagen ( t ex Ryan eller Wissair) som tar med vapen.

På en del ställe kan man hyra vapen på plats vilket kan vara ett bra alternativ för även om det kostar 1 000:- i hyra för en vecka så kan flygresan vara 3 000:- billigare. ;D

Kan också vara bra att slippa köpa en flyggodkänd koffert till bössan eftersom en sån kostar 2-4 000:-.

När det gäller Buhls selektionsjakt så ska man vara medveten om att det handlar om fula o små troféer men det är klart, har man mycket tomma ytor på väggarna hemma.. ;D

Å andra sidan så skulle kostnaden för samma jakt på trofédjur kostat nästan 3:ggr mer.  :o

Glöm sen inte att det är samma pris att frakta hem en ful trofé som en fin fast det blir billigare per styck om det är många i samma låda i o f s. Räkna ändå att kostnaden blir ca 1 000:-/trofé i hemtransportkostnad.

Känns förövrigt som om det kan bli lite stressigt att hinna med att skjuta samt ta hand om 34 vilt (2:1) på 12 pursch d v s nästan tre vilt per pursch. Fast det har kanske arrangören tänkt på så att det finns ett eller två gäng som tar hand om viltet efter skottet så man bara far runt och skjuter som jägare. ??? Frågan bör nog ställas till Buhls.

Hallå Bäckabengtsson.

Erbjudandet från Buhl såg intressant ut, men är inte alla belopp angivna i danska kronor? Vilket skulle innebära att alla belopp måste multipliceras med ca 1,28. Om du kan tänka dig Sydafrika har jag sett att Restuta har ett jaktpaket för 17 000 kr inkl 4 st trofevilt.

Är det viktigt att skjuta många troféer så ska man koncentrera avskjutningen till billigt villt typ Steenbok, Impala, Springbook, Bläsbook m fl. som kostar 1-2 000:-/st i RSA. Själv skulle jag kunna tänka mig en sån resa p g a att jag som max har 2,1m i takhöjd (gammal korsvirkesgård i Skåne!) och en rejäl kudu blir 1,2-1,4 m hög och det ser nog knasigt ut att hänga trofén 1/3 del upp på väggen eller kanske sidledes... :P.

Finns mkt att svara på i denna tråd. Har inte riktigt tiden just nu men ska försöka ta mig tid om inte förr så till helgen. CC har iof skrivit en del av det jag skulle skrivit.

Stirra inte på själva resans pris utan slutsumman. Ngn skrev att Restuta hade en billig resa. Jag gjorde ett litet exempel.

Vi är 4-5 000 dyrare på själva resan än Restuta.

trofeavgifter på följande vilt ;

Restuta ;

1 Bläsbock

1 Impala

1 Springbock

1 Kudu

Summa : 20 300 Rand

Amakulu :

13 500 Rand

Återkommer senare i detta ämne

Då börjar det droppa in en del svar på mina förfrågningar om en jaktresa.

Jag hade 2 alternativ till de arrangörer jag kontaktat, 1 på björnjakt vart f-n som helst...ett vilt jag väldigt gärna skulle vilja möta, och det andra alternativet var på en resa till Afrika där jag förklarar att jag inte är ute efter rekordtroféer, utan mest vill utvärdera och uppleva en sådan resa. Jag föreslår också ett antal arter; Oryx, Hartebeest, Blesbock och Impala som intressanta - glömde bort Springbock..

Konstaterar snabbt, att antilop-jakt i Afrika uppenbarligen är en mer lättsåld produkt, med större kundkrets och priser som därav är lägre, så jag koncentrerar mig nu helt på en Afrikaresa. Dessa resor är inte mycket dyrare, trots att man flyger runt halva jordklotet, än en lyckad jakt i våra östra grannländer.

För mig, som söker lite äventyr och exotiska miljöer, så är alltså resmålet klart.

Som jag hoppas redan framgått, så är inte mina intentioner att vare sig svartmåla några arrangörer eller jämföra deras olika arrangemang - för att göra detta så hade jag ju behövt åka på alla offerterna  ;D - och då hade nog skiljsmässan varit ett faktum...

Nej, jag är ute efter att se om en enkel, lågavlönad knegare som mig själv, med familj, hus, barn och en massa hundar, kan hitta en väg ut i jaktvärlden, och om jag gör det - berätta om det var värt det, och vad slutnotan blev.

Kan jag, så kan väldigt många andra, göra verklighet av sina drömmar.

1:a Arrangören som svarade:

Pris på jakten inkl flyg            26900:-Kr

Önskade fällavg                    22255:-Kr

Trofé avg inkl bogm Oryx          8892:-Kr

Hemskickning av dessa            5220:-Kr

Dricks - "fingervisning"              600:-Kr

Flygskatt                              1800:-Kr

Man upplyser om att en reseförsäkring oftast ingår i hemförsäkringen eller vid betalning med kreditkort, annars kan en sådan tecknas för 900:-Kr, och ett avbeställningsskydd kostar också 900:-Kr

Om vi bortser från försäkringen då, så går denna resa på 51 555:-Kr plus trofébehandling och hemskickning 14112:-Kr, allt som allt 65667:-Kr

Att jag överhuvud taget tar med den här arrangören är för att detta är den enda som verkligen gjort sig besvär med att ta med Alla kostnader, vilket jag önskat i offerten. Prismässigt är det löjligt, och man undrar hur i hela fridens namn denna arrangör får tag i några resenärer. I övrigt en väldigt trevlig kontakt.

2:a arrangören som svarade:

Håller med om att det är en rörig prissättning, men förklarar också problemen för arrangörerna att sätta priser på mina ganska precisa önskemål. Lämnar inga uppgifter innan telefonkontakt, och någon sådan har jag inte hunnit med ännu.

3:e arrangören som svarade:

Största besvikelsen. En av de största - eller allra största enlig arrangören själv. Förklarar att de är bäst, och hänvisar till sin hemsida...

Efter någon dag till kom så ytterligare ett svar på min offert...månne hade denne person haft en dålig dag...hoppas man inte timar in ett par sådana om man skulle ge sig ut på jakt med densamme...

Priset på en jakt inkl allt utom fällavgifter och dricks - rek 500:-Kr - är 26500:-Kr. Fällavgifter hänvisas till hemsidan, och arrangören informerar om att de har en billig konservator - och det har de!

Fällavgifter enligt min önskan...ja inte fanns det några sådana att hitta på hemsidan...

Trofékostn samma som arrangör 1, alltså 3 skalla och ett montage av Oryxen 4300:-Kr

Allt gav en knepig känsla....

4:e arrangören som svarade:

Är en "slugger" som i alla fall jag aldrig hört talas om, och de är nog inte stora för de undrade hur jag fått tag i dem... ;) Lägger inte mycket pengar på raklam...  ;D

Andra lite lustiga saker, men naturligtvis trevliga om de stämmer, är att priserna gäller igentligen för 2:1 jakt, men åker jag ensam är det samma pris...Får kollas mer om de hänger med i gallringen.

Här hänvisar man till lite andra djur i ett färdigt paket man har: Oryx, bleesbock, springbock och duiker/vårtsvin (men jag samlar horn, inte tänder). I paketet "ingår allt" utom resan dit, dricks, montering och hemtransport av troféer.

Pris 17500:- Rand, idag står den i 0,84 vilket ger ett jaktpris inkl 4 vilt på 14700:-Kr!

Flyg, enlig denna arrangör ligger på 7000-8000:-Kr "om du letar själv på nätet", dricks från 500:-Kr vid lyckad jakt, montering och hemtransport av troféer mycket luddigt..."Skall du ha 4-5 troféer monterade får du räkna med ca 5.000 hem till dörren om du bara gör skallmontage." Måste ju kollas lite om man ser till skräckexempel Arrangör no 1. Vad gäller försäkringar talar man också om hemförsäkringen och kreditkort. Frågan är om detta är tillräckligt vid en jaktresa....?  ???

5:e arrrangören som svarade:

Verkar vara en skön typ.  ;D

Anger ca priser i SEK, exakta i US$, men vi kör på hans ca-priser.

Jakten "inkl allt" ni vet....              15000:-Kr

Fällavgifter enl min önskan            14000:-Kr Fast han tycker att en Kudu är ett Måste... ;)

Flygbiljett ekonomiklass                  9700:- "kan skilja ca 100:- upp eller ner" Intressant. Ska man räkna med 10000:-Kr i flyg kanske...?

Tillvaratagande av trofeér, samt transport av dessa till konservatorn, c:a 1 350:-Kr

Dricks                                          300-500:-Kr

Fick med en konservators-prislista som Inte var lätt att kolla då priserna anges i ett antal olika storlekar, och jag vet inte vilka storlekar som gäller för de arter jag valt.

Känns heller inte så väldigt viktigt då resan är uppe i 40550:-Kr ändå.

En summering för de som inte orkat läsa - ja, men det är ju valfritt att plöja igenom detta, och tycker du det är intressant så gör så - får bli på en resa utan kostnader för konservator och hemtagning av troféer. Jag får ge upp det...det Går inte att mjölka ur de stackars arrangörerna detta... ;D

Arr no 1    51 555:-Kr

Arr no 2    ?

Arr no 3    Går inte att jämföra då fällavgifterna inte framkommer

Arr no 4    23 500:-Kr, men kanske ska man lägga på 2000:- till för flyget = 25 500:-Kr

Arr no 5    40 550:-Kr

Ett sådant här resultat väcker mer frågor än vad de ger svar, men personligen har jag rätt kul. Tilläggas kan också att bland de som hittills svarat finns inte någon av de arrangörer vars kataloger jag läst på nätterna med. De kanske inte ens orkar bemöda sig med att hjälpa mig att räkna på resan, utan tycker att katalogerna räcker..?

Fortsättning följer...  :P