Hoppa till innehåll

Skjuta in kaliber 222


Guest Eric

Recommended Posts

Hoppas detta ämne inte varit uppe innan, dålig på att söka  ::)

Nåväl, om man skall skjuta in kaliber 222 i en kombi vad anser ni eller vilka råd har ni när det gäller avstånd etc. Skall använda den till framförallt räv och avstånd ca 30-150 meter....

Kan kanske bli en å en annan råbock om tillfälle ges också..  ;D

Vilket avstånd skall man skjuta in den på och hur mycket under respektive över skall man hålla på andra avstånd, dvs en liten tabell om någon har en sådan.

Tacksam för tips....  8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du ska skjuta på max 150 m så skjut in på 100m. Var noga med att inte skjuta för många skott åt gången med en kombi. Pipan måste kallna mellan skotten. För kulbanor rekommenderar jag www.norma.cc och deras ballistikprogram.

MVH /Nils

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjut in på hundra meter och provskjut sedan på olika avstånd som du tror kan bli aktuella. Lita inte på ballistikprogrammen utan prova själv istället så att du är säker att det gäller för din bössa!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och bara ett sista tips, förlåt mig om jag säger något självklart eller drygt...

Men på den "långa" testen av inskjutningen (typ 200-metersvallen, i mitt fall i alla fall) så gäller inga ursäkter (den där var nog en "flyer", det var lite sidvind så det förklarar spridningen i sidled, ....)  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Varför skjuta så jkla långt med en kombi? ursäkta frågan.. eller attityden som kanske kan urläsas ur den (var inte illa menat), men min högst personliga tanke är att kombi är en kompromiss och kanske inte ska användas ut på dom personliga marginalerna? själv skjuter jag helst inte över 90m med min kombi..

Varierar vell lite med skjutavstånd osv om man har lödd eller friliggande pipor osv i den.. men nån kanske kommer med argument som tar borta dessa tankegångar?

(hmm.. "edit": ursäkta tonen i skriften.. var ej menat som "skäll/gnäll" trött och grinig på andra orsaker...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skillnad att skjuta på långt håll med en kombi kontra studsare? Har man en kombi som skjuter bra så finns det väl bara fördelar att ha en hagel pipa till hands! Jag smygjagar mina bockar i augusti med min valmet kombi med kulpipa i cal. 5,6x52r. Har skjutit fyra rävar, på två år med hagelpipan ;D

Sen har jag inga problem att sätta 2 kulskott i snabb följd inom en snusdosa på 200meter. Tynden i kombin gör att jag skjuter bättre med den än med 222 an  ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill hålla med föregående talare även om det inte har med inskjutningen att göra. Det är nästan bara i Sverige som kombin används som hagelvapen med möjlighet till ett kulskott ju, i övriga europa, eller i alla fall söderut, så är det ju ett kulvapen med möjlighet till ett hagelskott. För övrigt har jag själv snälltryck på min kombi men inte på studsarna vilket med bra stöd gör att jag har bättre precision med min kombi. Använder därför också min till vakjakt på rådjur, smygjakt mm.

Skjuter för övrigt in min på 100m med 30 mm överslag men jag har 7x57r.

mvh

Björn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också turen att äga en kombi med väldigt fin precition.

Dock skulle jag aldrig skjuta över c:a 150m med något av mina kulvapen.

Vapnena klarar säkert av det, men jag anser mig inte vara bättre skytt med säker marginal.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...