Hoppa till innehåll

Hur man rengör hylsor.


lsjonsson

Recommended Posts

Har torkat mina tvättade hylsor antingen i ugn på lägsta temperatur (gott och väl under 100 grader) eller på en tidning ute i solen om det varit soligt. Tror absolut det blir mer problem (med ärg etc.) ju längre tid det tar för hylsorna att torka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OM jag använder våta metoder för rengöring, vilket jag sällan gör, så torkar jag hylsorna på några olika sätt:

 

1) Ställer ut dem i solen.

Funkar av nån anledning bäst på sommaren.

 

2) Lägger dem i räfflorna ovanpå elementet.

Funkar av nån anledning bäst på vintern.

 

3) Ställer dem i en uppskuren kartong med kupévärmaren blåsandes in varmluft.

Funkar året runt.

 

4) Blåser på dem med sambons hårtork.

Funkar för mindre antal/mer stressad produktion.

 

Det är en väldigt liten skillnad i temperatur som behövs för en väldigt snabb torkning och jag har vansinnigt svårt att förstå varför man skulle vilja använda ugnen, med alla potentiella faror som lurar där... En varmluftare är iofs rätt lugnt - så länge den inte har grillelement, då är det bara en tidsfråga innan du/ungen/hunden/svärmors arsle petar till vredet och du avhärdar hylsorna.

 

Man kan också använda en hylstumlare och helt slippa oron. Eller ännu hellre inse att skiten faktiskt inte spelar nån roll annat än psykologisk - och faktiskt är en fördel för precisionen (fråga vem faan som helst som gnuggat hylshalsen helt ren...)

 

Skjutbaneplock som är fullt med sand bör förstås rengöras, men geggar ni till era egna hylsor så jävligt?!?

 

-- Mats

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OM jag använder våta metoder för rengöring, vilket jag sällan gör, så torkar jag hylsorna på några olika sätt:

1) Ställer ut dem i solen.

Funkar av nån anledning bäst på sommaren.

2) Lägger dem i räfflorna ovanpå elementet.

Funkar av nån anledning bäst på vintern.

3) Ställer dem i en uppskuren kartong med kupévärmaren blåsandes in varmluft.

Funkar året runt.

4) Blåser på dem med sambons hårtork.

Funkar för mindre antal/mer stressad produktion.

Det är en väldigt liten skillnad i temperatur som behövs för en väldigt snabb torkning och jag har vansinnigt svårt att förstå varför man skulle vilja använda ugnen, med alla potentiella faror som lurar där... En varmluftare är iofs rätt lugnt - så länge den inte har grillelement, då är det bara en tidsfråga innan du/ungen/hunden/svärmors arsle petar till vredet och du avhärdar hylsorna.

Man kan också använda en hylstumlare och helt slippa oron. Eller ännu hellre inse att skiten faktiskt inte spelar nån roll annat än psykologisk - och faktiskt är en fördel för precisionen (fråga vem faan som helst som gnuggat hylshalsen helt ren...)

Skjutbaneplock som är fullt med sand bör förstås rengöras, men geggar ni till era egna hylsor så jävligt?!?

-- Mats

Tackar och bockar för bra och effektiva metodet. Lagras i hårddisken och tas med in i "handladdningskunskapsbanken" :thumbsup:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade det här: http://bulletin.accurateshooter.com/2011/09/cartridge-brass-alloys-revealed-by-x-ray-spectrometers/

 

Vi som ultraljudtvättar hylsor ska vara noggranna med sköljning av hylsorna, allrahelst om vi använt något "betmedel", ammoniak är absolut ingen höjdare för mässing.

 

Jag har aldrig haft bråttom vid handladdning - det lönar sig inte........hylsorna får vackert självtorka.

 

 

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man har tillgång till tryckluft med vatten avskiljare (Så det inte kommer kondensvatten när du kör med luft pickan) så funkar det kanon att skölja hylsorna i varmvatten efter UL tvätten och sedan blåsa dom torra. funkar fint :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Efter att ha läst era inlägg om olika tvättmetoder kommer här ett minitest!

Vissa här påstod och gör visst det!! Kör hylsor i tvättmaskinen!!!!!!!

Jag tillhör nu motståndsrörelsen så något sånt skulle aldrig förekomma i mitt hus! Jag har nämligen nyss bytt tvättmaskin men man kan ju faktiskt handtvätta i tvättmedel! Den hylsan som är längst till vänster är just handtvättadi varmt vatten och lite tvättmedel den skiner bra mycket mer än dom tre som är tvättad med citronsyra och diskmedel.

Dock blev tändhattsläget mycket renare med citronsyra!

Men för Gudsskull för eran tvättmaskins och andra hälfts skull kör dom inte i tvättmaskin!

Visst den håller säkert men när den pajjar vet jag vad motståndsrörelsens kommentar kommer skylla haveriet på!!

post-3525-0-43929900-1448115790_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet en som gör det här i Kalix. :thumbsup:

Han har en egen toppmatad tvättmaskin för det ändamålet.

Satan vad det låter. :sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...