Hoppa till innehåll

Älgdragare


johanjägare

Recommended Posts

funderat på att bygga mig en älgdragare. hade tänkt bygga om nån gammal skoter typ en ockelbo trioman el liknande..

nån har några älgdragarbilder. tips? ideer?

är less på att slakta i skogen å bära hem i ryggsäcken..försökt få jaktlaget att fatta att vi är på 2000-talet! :blink:

/johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

funderat på att bygga mig en älgdragare. hade tänkt bygga om nån gammal skoter typ en ockelbo trioman el liknande..

nån har några älgdragarbilder. tips? ideer?

är less på att slakta i skogen å bära hem i ryggsäcken..försökt få jaktlaget att fatta att vi är på 2000-talet! :rolleyes:

/johan

Oj då är vi åtminstånne två i samma båt.

Haft samma tankar av en skidoo alpine.

Men förra hösten provade vi dra med en Lynx 5900 och älgpulka

Funkade kanon även i riktigt blöt myr (svartlera)

Det var bara att blåsa på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj då är vi åtminstånne två i samma båt.

Haft samma tankar av en skidoo alpine.

Men förra hösten provade vi dra med en Lynx 5900 och älgpulka

Funkade kanon även i riktigt blöt myr (svartlera)

Det var bara att blåsa på.

Det är sådant här vi vill se bilder på. :lol::lol::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt bygga en som du själv kan åka på eller tänker du dig en track eller järnhäst variant?

I vårt jaktlag kör vi med en gammal älgtrack, drivbandet är just från en snöskoter och motorn är en Honda typ gräsklippare fast ngt kraftigare mellan motor o band sitter en liten växellåda (5 växlar+back ) med frikoppling.

Ska till jaktstugan den 18april för lite vårröjning försöker komma ihåg att knäppa lite bilder på den och sända dig om det är en sådan variant du tänkt och det fortfarande är aktullt då vill säga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt bygga en som du själv kan åka på eller tänker du dig en track eller järnhäst variant?

I vårt jaktlag kör vi med en gammal älgtrack, drivbandet är just från en snöskoter och motorn är en Honda typ gräsklippare fast ngt kraftigare mellan motor o band sitter en liten växellåda (5 växlar+back ) med frikoppling.

Ska till jaktstugan den 18april för lite vårröjning försöker komma ihåg att knäppa lite bilder på den och sända dig om det är en sådan variant du tänkt och det fortfarande är aktullt då vill säga.

har väl tänkt den som en älgtrac med drag/ledstång. har just funderat på de där med växellådan. vill gärna ha bilder!!!

ska åxå iväg till jaktstugen i april.. fixa lite..ut med saltstenar å sånt.

/johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har väl tänkt den som en älgtrac med drag/ledstång. har just funderat på de där med växellådan. vill gärna ha bilder!!!

ska åxå iväg till jaktstugen i april.. fixa lite..ut med saltstenar å sånt.

/johan

Jag kollade runt lite på internet för att se om jag kunde hitta nått matnyttigt åt er men jag måste säga att det var dåligt även där. Mitt jaktlag har en älgtrac, men jag har dock inte möjlighet att ta nå bilder på den eftersom jag bor en bra (!) bit bort. Men fråga Crowfear han kanske kan ta nån bild åt er. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kollade runt lite på internet för att se om jag kunde hitta nått matnyttigt åt er men jag måste säga att det var dåligt även där. Mitt jaktlag har en älgtrac, men jag har dock inte möjlighet att ta nå bilder på den eftersom jag bor en bra (!) bit bort. Men fråga Crowfear han kanske kan ta nån bild åt er. :rolleyes:

tack för tipset! /Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kollade runt lite på internet för att se om jag kunde hitta nått matnyttigt åt er men jag måste säga att det var dåligt även där. Mitt jaktlag har en älgtrac, men jag har dock inte möjlighet att ta nå bilder på den eftersom jag bor en bra (!) bit bort. Men fråga Crowfear han kanske kan ta nån bild åt er. :lol:

Jaha ja, det är till att delegera ser jag, din orm! :lol::lol:

Jo visst kan jag fota vårat lik till älgdragare, vad mer specifikt vill du att jag ska kolla på, Johan?

Mvh Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha ja, det är till att delegera ser jag, din orm! :lol:;)

Jo visst kan jag fota vårat lik till älgdragare, vad mer specifikt vill du att jag ska kolla på, Johan?

Mvh Janne

Hehe, ursäkta. :lol:

Hade jag vart hemma så hade jag gjort det såklart men för att åka 28 mil för att ta några bilder känns lite väl. :lol:

Och eftersom du är så snäll Janne så kan du fixa det. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fd. jobbarkompis har gjort en egen av en gammal skoter.

Plockat bort skidorna och ersatt med hjulaxlar och hjul stora som lite större skottkärrhjul ungefär.

Gasen och stoppknapp är förlängd till ett T-handtag framför skotern som för övrigt är ihopsvetsad med hjulaxeln för att kunna styra.

Ser ut som en älgtrack och var nog inte speciellt svår att göra heller.

En gammal snöskoter med 2 växlar och back (typ nån ockelbo) borde vara perfekt.

Men man får nog växla ner dem en aning annars går det nog för fort ändå...

Ska se om jag får tag i nå bilder på styggelsen!

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha ja, det är till att delegera ser jag, din orm! :rolleyes::lol:

Jo visst kan jag fota vårat lik till älgdragare, vad mer specifikt vill du att jag ska kolla på, Johan?

Mvh Janne

HEj. det är väl drivlinan/kraftöverföringen som är mest intressant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HEj. det är väl drivlinan/kraftöverföringen som är mest intressant.

Ok! Kan inte lova något, men ska göra så gott jag kan. :rolleyes:

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har väl tänkt den som en älgtrac med drag/ledstång. har just funderat på de där med växellådan. vill gärna ha bilder!!!

ska åxå iväg till jaktstugen i april.. fixa lite..ut med saltstenar å sånt.

/johan

Då ska jag se till att fixa lite bilder... Det där med lådan är ju lite klurigt, våran är en orignal låda från fabriken (tror jag). Kan inte komma på var man kan få tag på en liten smidig låda med back för en hyfsad penning men det vet säkert någon annan på detta eminenta forum. Mellan växellådan och bandet sitter det en vanllig kilrem tror det är den man spänner när men drar in kopplingshandtaget för att få tracken i rörelse. F-n hade isär det förra åter och bytte alla lager till i den men man glömmer ju så fort hur skaer o ting ser ut :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej johanjägare. Beror lite på hur jaktmarken ser ut vad som är mest lämpligt att ha som älgdragare. Jag jagar på flera ställen och använder skoter när det är mycket myr och 6-hjuling annars. Var jagar du? Du är väl inte på öarna och driver älg :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej johanjägare. Beror lite på hur jaktmarken ser ut vad som är mest lämpligt att ha som älgdragare. Jag jagar på flera ställen och använder skoter när det är mycket myr och 6-hjuling annars. Var jagar du? Du är väl inte på öarna och driver älg :lol:

tja! jagar mest i Lainio. byhåla 11mil öster om kiruna. (en bild under gallery).å de e en hel del myrar där. va använder du för skoter?

/J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tja! jagar mest i Lainio. byhåla 11mil öster om kiruna. (en bild under gallery).å de e en hel del myrar där. va använder du för skoter?

/J

Ockelboo 6000 men alla fläktkylda bred bandare går bra. Du jagar ingenting i piteå trakten när du ändå bor här?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ockelboo 6000 men alla fläktkylda bred bandare går bra. Du jagar ingenting i piteå trakten när du ändå bor här?

jo jagar i hortlax åxå. men de blir inte så mycke... finns som inge kvar o okt-nov..

vart jagar du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ockelboo 6000 men alla fläktkylda bred bandare går bra. Du jagar ingenting i piteå trakten när du ändå bor här?

hittade en trioman på blocket..ska ringa å kolla om de e fräscha mattor på den...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du ska köra mkt på barmark, så föreslår jag att du satsar på en skoter med hjulboggie.

jorå man vill ju inte bränna fast mattan i slides'n direkt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hittade en bild på nätet idag

ombyggd ockelbo 600

Ser ju i princip ut som en älgtrack men själva flaket verkar kort. Det kan inte vara bra att halva älgen hänger utanför. Sedan verkar styrningen lite mysko på den... Sitter man på älgen o kör ut?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ju i princip ut som en älgtrack men själva flaket verkar kort. Det kan inte vara bra att halva älgen hänger utanför. Sedan verkar styrningen lite mysko på den... Sitter man på älgen o kör ut?

Hehe, det är bara hoppas att inte älgtjuren har några dödsryck kvar då....

Va enkelt det skulle vara för dem att vika styret frammåt och leda det precis som älgtrack:en är gjord!

Att halva älgen hänger utanför gör nog mindre, men de saknar en vinch/vajerspel för att dra upp och hålla kvar älgen. Det är ju ett måste!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, det är bara hoppas att inte älgtjuren har några dödsryck kvar då....

Va enkelt det skulle vara för dem att vika styret frammåt och leda det precis som älgtrack:en är gjord!

Att halva älgen hänger utanför gör nog mindre, men de saknar en vinch/vajerspel för att dra upp och hålla kvar älgen. Det är ju ett måste!!

håller med er...den är nog inte färdigbyggd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...