Hoppa till innehåll

Bockarnas skräck?


Mad Mike

Recommended Posts

Besökte mitt Mecka Svante Nilssons Vapen idag och denna lilla goding fick följa med mig hem :D

Mr%20Mauser173745.jpg

Mr%20Mauser173801.jpg

Sako hunter varmint i .223 Rem toppad med en leupold vx-1 4-12x40,bössan verkar vara väldigt lite skjuten och väger med leupolden 4067 gram(4,4 med benstöd).

En fundering som dykt upp så här i efterhand är:varför lutar kolvkammen åt "fel"håll?

Mr%20Mauser173731.jpg

Jag har funderat på denna kaliber under några år men alltid bestämt mig för att fortsätta med min betrodda .222 då jag egentligen inte kunnat hitta så stora fördelar med .223,men jag föll pladask för denna bössa :P

Kulan jag avser att jaga med kommer att bli Lapuas 3,6grammare då jag under många år kört med den i .222:an och alltid varit nöjd med effekten.

De närmaste dagarna kommer att ägnas åt pipan och kolven,nästa vecka kommer provskjutningsresultaten.

Kommentarer någon?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den enda fördel jag kan fina med en 223:a är att dom har snabare stigning

Så mit val av kula skulle vara en 4-4,5 gramare ladad till sama hastighet som 3.6g kulan eller något under då den lite störe hylsvolymen medger deta

Eller Barnes Triple-Shock X-Bullets 22 Caliber (224 Diameter) 53 Grain Flat Base Box of 50

http://www.midwaysverige.com/sverige/eprod...leItemID=679738

Speer Bullets 22 Caliber (224 Diameter) 70 Grain Semi-Spitzer Box of 100

http://www.midwaysverige.com/sverige/eprod...leItemID=126472

Winchester Bullets 22 Caliber (224 Diameter) 64 Grain Power Point Box of 100

http://www.midwaysverige.com/sverige/eprod...leItemID=738047

   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rent tekniskt är nog .223 bättre än .222, om man inte jagar den sista millimetern i träffbilderna. Och då spelar ju bössan och skytten ändå mer roll än kalibern, helt klart. Problemet med .223 är att patronen är så j-a ful...  ::) Så jag fortsätter med 222:an. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fina grejor!

Skulle själv kunna tänka mig en sån, blev lätt avundsjuk :o

Ska faktiskt själv avyttra min .222 vixen, har som du planer på en .223 med varmintpipa.

När du är en sån där köpeskottskille skulle jag prova:

FEP223T2  Federal .223 Remington 55 grain

Trophy Bonded 3,56 gram 20 / pack

282,00 SEK 

Enligt tillverkare gör den 944m/s

Inskjuten +-0 på 182m har du ett överslag på 45mm vid 91m, vid 274m går kulan 22cm lågt (med andra ord rikta i höjd med rygglinjen).

www.vapex.se är det som säljer den för 282kr.

Har din teori om korta och smidiga vapen naggats i kanten?? ???

ha det,

mecke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fina grejor!

Skulle själv kunna tänka mig en sån, blev lätt avundsjuk :o

Ska faktiskt själv avyttra min .222 vixen, har som du planer på en .223 med varmintpipa.

När du är en sån där köpeskottskille skulle jag prova:

FEP223T2  Federal .223 Remington 55 grain

Trophy Bonded 3,56 gram 20 / pack

282,00 SEK 

Enligt tillverkare gör den 944m/s

Inskjuten +-0 på 182m har du ett överslag på 45mm vid 91m, vid 274m går kulan 22cm lågt (med andra ord rikta i höjd med rygglinjen).

www.vapex.se är det som säljer den för 282kr.

Har din teori om korta och smidiga vapen naggats i kanten?? ???

ha det,

mecke

Halloj!

Och så är vi tillbaks på ruta ett ;)dvs att vi har samma smak och tankegångar om precis allt :D

Tack för tipset Vapex kommer att få en beställning omgående,har använt Trophy Bonded i .308 med MYCKET bra resultat så den lär bli ypperlig i .223.... 300M here i come....

Min teori om korta och smidiga vapen är oförändrad men min kunskapstörst(och i viss mån inspirerad av "Rifle Shooter")gör att jag vill bredda min repertoar till att även bli en hyffsad långhållsskytt,Ruger 1:an och Mohawken står tryggt i skåpet :D

Däremot så är jag numera utan hagelgevär då den lämnades i inbyte och jag är förmodligen hädanefter endast kulvapenjägare.

Mr Mauser "A tru Swedish Rifleman" ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Håkan Spuhr

Den  "positiva" vinkeln är för att få kolven högre på axeln i liggande ställning.

Det behövs nämligen och speciellt i en Varmint bössa är chanserna goda att man skjuter mycket liggande.

MVH Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar,misstänkte att det hade med rekylupptagning eller bakkappans placering att göra,vid liggande provsiktning mot kvarterets kråkor i topp känns 200m följt möjligt och hur stadigt som helst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevlig sak - hade gärna haft en själv! Men nu har jag ju en Sako Varmint enkelskottare (med matchtryck) i 6PPC... Jag har eller har ägt alla Sako-modeller som tillverkats med rak kolv, dock inte den gamla varmintmodellen som du har. Och den har ju som du noterat tom en uppåtböjd kolv! Så ser det ut i gamla broschyrer med. Perfekt kråksprängare med lätta explosiva kulor och rådjurens skräck med en hårdare, tyngre kula med bra ballistik. Det finns numera bondade kulor även i .224" som bör funka utmärkt. Du bör också kunna använda 80gr VLD-kulor till toppfågel om du vill minimera vindavdrift. Berätta sedan hur det går!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Håkan Spuhr

Om han skall skjuta med 80 grains VLD kulor får han nog börja med att tvinna pipan ett varv eller nått så att räfffelstigningen blir justerad...........................

MVH Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Besökte mitt Mecka Svante Nilssons Vapen idag och denna lilla goding fick följa med mig hem :D

Mr%20Mauser173745.jpg

Mr%20Mauser173801.jpg

Sako hunter varmint i .223 Rem toppad med en leupold vx-1 4-12x40,bössan verkar vara väldigt lite skjuten och väger med leupolden 4067 gram(4,4 med benstöd).

En fundering som dykt upp så här i efterhand är:varför lutar kolvkammen åt "fel"håll?

Mr%20Mauser173731.jpg

Jag har funderat på denna kaliber under några år men alltid bestämt mig för att fortsätta med min betrodda .222 då jag egentligen inte kunnat hitta så stora fördelar med .223,men jag föll pladask för denna bössa :P

Kulan jag avser att jaga med kommer att bli Lapuas 3,6grammare då jag under många år kört med den i .222:an och alltid varit nöjd med effekten.

De närmaste dagarna kommer att ägnas åt pipan och kolven,nästa vecka kommer provskjutningsresultaten.

Kommentarer någon?

Den ser verkligen fin ut. Grattis till ett lyckat köp!

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har pillat på den nu. Den är precis lika läcker som bilderna ger sken av.  :-*

Synd att det är så fula plugg till den  ;) (surt sade räven...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har pillat på den nu. Den är precis lika läcker som bilderna ger sken av.  :-*

Synd att det är så fula plugg till den  ;) (surt sade räven...)

Bara döda fiskar flyter medströms och skjuter .222 ;D vi andra skjuter 22Hornet och .223 ;) :-*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den ser verkligen fin ut. Grattis till ett lyckat köp!

:D

Jag hoppas det,återkommer nästa vecka med bilder på provskjutningen,trycket är snuskigt rent och bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd så här långt,nu är den ännu finare efter min oljeboning och kl 12 imorgon så blir det äntligen provskjutning :D,lämmnar rapport imorgon kväll.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var det provskjutet och inskjutet :D bössan är en fröjd att skjuta med,stabil som en stridsvagn och går riktigt bra,för första gången i mitt liv så har jag en bössa som håller ihop femskottsträffbilder.

Tre sorters jaktammo har provats Lapua 3,6 bs V0 945,Norma 3,6 bs V0 980,Winchester 3,6 bs V0 980(alla V0 enligt fabrik).Bara femskottsträffbilder.100M

Första med Lapua 15mm c-c,andra 14mm c-c

Första med Norma 25mm c-c,andra16mm c-c

Winchester 21mm c-c

innan jag åkte hem så ställde jag upp fem hageltomhylsor på tavelramen och sköt ner dom med var sitt skott :D

Matning och utkast fungerade perfekt under dagen,vädret perfekt.

Längtar febrigt tills det blir tisdag morgon då inga bockar eller rävar inom 250m bör känna sig säkra.

Det största problemet med dagens skjutning är att jag vill ha en till sako, fast i lite kraftigare kaliber.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest sniper_rifle

Ser helt ok ut den bössan, Vi får väl se i höst vem som skjuter bäst oxå nu när du kanske har nåt som eventuellt kan kallas bössa och inte dina tandpetare du har dragit med hem till mej innan,,, ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser helt ok ut den bössan, Vi får väl se i höst vem som skjuter bäst oxå nu när du kanske har nåt som eventuellt kan kallas bössa och inte dina tandpetare du har dragit med hem till mej innan,,, ;D

Pfft....hmpfr....tandpetare?...du plutten jag vill minnas att någon som tror sig äga det optimala vapnet, bönade och bad mig i våras att sälja min undersköna .222:a som han sköt en kråka i topp med på 125m.......  ;D

Kom igen när du har full vapengarderob..... du din gamla bäver :D

(psst,oj va gott de va med lövbiff på dovhjortsinnanlår idag.....mmmmmmmums ;D)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest sniper_rifle

Hmm bönade o bad vet jag inte.. Fick väl kanske nån konstig ide efter den där bävergällsnapsen,,, det var väl ungefär samtidigt som du drunknade i en viss tjejs ögon.... LER

Men du måste komma över din rekylskräck och köpa dej lite klass 1 vapen,, rekylen är din vän :):):):)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men du måste komma över din rekylskräck och köpa dej lite klass 1 vapen,, rekylen är din vän :):):):)

Hup! REKYLSKRÄCK? Du din halvportion,jag skjuter 9,3x62 med bar överkropp och får gåshud av den njutningsfulla rekylen varje gång jag trycker av,kom inte här och snacka med mig om rekylskräck du din 6,5x55-tunnis ;) :-*

/Micke..Alias:Tha recoilerman....Alias: Mr recoilabsorber....Alias:The recoilenjoyer...Alias.......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest sniper_rifle

Hmm.,.,., sist jag såg dej var du väldigt tunn,,,, men rekylen kanske har byggt på dej lite muskler... är du inte snäll ringer jag din son på 11år och ber honom smiska dej,.,.,.

Skitbäverjakt på dej min vän :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En mycket fin Bössa...man blir nästan lite avundsjuk...men bara nästan..

kan du inte fixa lite nya bilder nu när du har fixat till stocken...

ha dé... MVH Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En mycket fin Bössa...man blir nästan lite avundsjuk...men bara nästan..

kan du inte fixa lite nya bilder nu när du har fixat till stocken...

ha dé... MVH Fredde

Skulle jag gärna göra tillsammans med träffbilderna om inte Fru Mauser hade tappat digitalkameran i golvet.......depp.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...