Guest jaktinstinkt Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 Om jag varit jägare skulle jag av tycke å smak valt en jämthunn, gråhunna ä inte så trevlig tyck jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Massi Posted September 30, 2019 Share Posted September 30, 2019 På 2008-03-27 at 19:30 Guest Savin sa: Humm... Här nere i Skåne vet jag faktiskt fler jämtar än gråhundar som jagar gris. Den enda nackdelen är väl storleken i sådant fall om man ser till jämten. Sen är det nog mycket som hänger på hur man präglar hundarna. Båda fungerar nog lika bra, den skillnaden som isåfall finns är inte nämnvärd. I vilket fall så hämtar jag min jämtvalp om 9 dagar och den kommer att användas på älg, gris och björn. Om allt går som jag vill givetvis! Jag kan ju återkomma om några år med en utvärdering! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Massi Posted September 30, 2019 Share Posted September 30, 2019 Hej Håller på att läsa till jägarexamen. Vi i familjen har haft lite funderingar på hund och har några alternativ, jämthund, gråhund och rysk europeisk laika. Vad jag har förstått så är det större chans att lyckas med jämthund och gråhund än laikan. Återstår bara ett problem för en familjemedlem som är något känslig mot pälshår och då undrar jag hur mycket fäller dessa hundar särskilt ni som har jämthund eller gråhund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuggyBear Posted September 30, 2019 Share Posted September 30, 2019 2 hours ago, Massi said: Hej Håller på att läsa till jägarexamen. Vi i familjen har haft lite funderingar på hund och har några alternativ, jämthund, gråhund och rysk europeisk laika. Vad jag har förstått så är det större chans att lyckas med jämthund och gråhund än laikan. Återstår bara ett problem för en familjemedlem som är något känslig mot pälshår och då undrar jag hur mycket fäller dessa hundar särskilt ni som har jämthund eller gråhund. Ja när de väl drar igång få man känslan av att man kan tova en skoteroverall av allt hår man borstar av ? Av kroppsstorlekens skäl så bli de såklart mer hår från en jämte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted September 30, 2019 Share Posted September 30, 2019 3 hours ago Massi sa: Hej Håller på att läsa till jägarexamen. Vi i familjen har haft lite funderingar på hund och har några alternativ, jämthund, gråhund och rysk europeisk laika. Vad jag har förstått så är det större chans att lyckas med jämthund och gråhund än laikan. Återstår bara ett problem för en familjemedlem som är något känslig mot pälshår och då undrar jag hur mycket fäller dessa hundar särskilt ni som har jämthund eller gråhund. Är du inte van med spetsar kan du bereda dig på en chock ? De fäller rejält. Förhoppningsvis periodvis, dvs att det kan vara stabilt ett antal månader åt gången när de satt vinter- respektive sommarpälsen klart. Men sen har du som regel ordentlig fällning 2 ggr per år...och då blir det REJÄLT. Jag har en Norrbottenspets som fäller ganska koncentrerat under 2-3 veckors tid 2 ggr per år (vår och höst när de byter päls - rötar som vi säger i Härjedalen). Sen har jag en gråhund...och det är helt klart den högre skolan av pälsfällning ? Hon rötar MYCKET långa perioder vår och höst, och däremellan måttligt hela tiden. En gråhund har otrolig täthet på pälshåren per ytenhet hud. Skaffa en bra pälsborste/karda och se till att ha trim på dammsugarn! Ska du köpa gråhund...kolla att du köper från linjer som inte har problem med talgknölar/aterom i huden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted September 30, 2019 Share Posted September 30, 2019 Krall vet vad han pratar om ? Jag har en spetskorsning som fäller hela tiden, det är bara grader i helvetet, dvs ännu värre vår och höst Dammsugning flera gånger i veckan, det är stört mycket hår överallt ? vi är dock slarviga med att borsta ut pälsen regelbundet, det gör stor skillnad om man gör det ute ett par gånger i veckan. Men det är smällar man får ta, trevlig hund? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts