Jump to content

223, 243 eller 22-250

storviltsjägaren

Recommended Posts

Välja kaliber efter anläggning låter inte som ett bra val :D

Det tängte jag inte heller.. ligger 223an bäst så kanskeman slår till sen kan man ju btyta till nästa års jakt

Skall det skjutas mycket med bössan är väl 223 klart bäst!

Billigaste ammunitionen och pipan håller minst 3gånger så många smällar jämfört med dem andra två

Hoppas på att det minst blir 400 smäll per år det är både jaktstigar, räv/grävlings jakt, toppfågel, och bäver i första hand sen blir det kanske nått enstaka rådjur ;)B)

jag har skjutit med 223 ja. och 222. dock inte 22-250. men alltså ingen av dessa kalibrar har ju rekyl att ens tala om... "om man ska ha en 243 kan man lika bra ha en 6.5*55 sve mauser."... då kan man lika bra ha en 308.. då kan man lika bra ha en 30-06 .. då kan man lika bra ha en 8*57js..då kan man lika bra ha en 9.3*57.. då kan man... .. ... . :blink:

Skaffa en 338Lapua Magnum till rävarna du. Det blir nog bäst ;D

Nä men 243 har flackare bana än 6.5an. Trevligare att skjuta med. Den är en klass 2. Det är inte 6.5an. Den klarar det alla 22kalibrar gör fast lite bättre. Däremot så sliter den ju pipa osv osv. Klart man kan hitta nackdelar. Det är kanske ingen kaliber som man skjuter så mycket på bana med tyvärr om man inte vill byta pipa varannat år.

6.5an då.. inte bra till nåt men med lite tur så faller det man skjuter på :E

22-250 nej nej nej om du ska ha den till rådjur. Om du inte laddar själv och väljer en bra kula. Men räkna med mycket förstörelse.

Iofs det där med rekylen i 243 jämfört med 223.. har dämpare på 243an så jag minns knappt rekylen från förut. Förutom att den var i det närmsta omärkbar redan då. Dock smäller den som en 308 utan dämp. en 223 är nog roligare att jaga med utan dämp än 243 utan dämp.

ähh välj vad du vill. sitter o skriver en mening i kvarten typ så jag typ glömt vad det hela handlade om. ;)

Okej.. köper det som jag vill ha så blir det bra...

243an hela dan när det gäller småviltsjakt :D

Mvh.

okej :D:D:D

En snabb koll på Normas hemsida ger visar att deras 6,5grams bs i .243 och en 7,8 grams Ball Tip 6,5x55 har identiska kulbanor mellan o-200m sedan drar 6,5:an ifrån .243:an :blink:

Även om jag laddar 6,5:an med en 6,5grams kula till 900m/s så drar den ifrån .243:an efter 200m pga bättre BC.

Som småviltskaliber ser jag inga nackdelar med en 6,5x55.

/Micke

vill inte ha en till klass 1 för till sån jakt har jag 9,3an :D

så jag vill ha en som endast är tillåten till klass 2 och neråt ;)B);):D

Största nackdelen med kaliber 22 som jag ser det är vindavdriften. Först vid 6mm och uppåt blir den mer "anständig" även om man får gå upp på 6,5 för att få riktigt bra bc på kulorna. Henrik kan intyga att jag för nån månad sedan gjorde en ganska grundlig utvärdering bland tillgängliga patroner för att få minimal vindavdrift. Experimentet (nåja, uträkningarna) slutade med att 7mm STW är ett av de allra bästa valen, men det var få patroner som var lämpade för ren rådjursjakt utan att få en massa köttförstöring och olustig rekyl/knall på köpet. 6,5x55 tillhör faktiskt ett av de vettigare alternativen. Om man nu verkligen tycker att vindavdriften är ett stort problem, vill säga...

Om man tar en 22-kula och en 6mm-dito och lägger i handen och noterar den minimala skillnaden så frågar iaf jag mig hur denna frågeställning alltid får såna här proportioner ;):D

Ska man skjuta mest skräpfågel och liknande så skulle jag välja en 222 eller 223. Blir det ofta tal om rådjur kanske man vill ha lite mer marginal och går upp på 6mm (som Henriks 6x45:a som verkar ypperlig av allt att döma) eller varför inte en gammal hederlig 6,5x55 som Mr Mauser förespråkar. Jag kommer själv uteslutande använda en 6,5x55 till småvilt framöver, och använda Nosler BT 120 såvida de inte skjuter kasst (har inte fått hem bössan som jag har i min footer än). Inte för att mina intentioner har så mycket med den här tråden att göra egentligen...

okej.. när det blir fågel så blir det allt från skata till tjäder :D;)

Det beror ju lite på 243an äter ju som sagt pipor o kan va lite kinkiga o få till laddningar med men skiter man i det så är det en fin fin bössa.

Men ska du skjuta mycket med bössan mängd träning o så så är ju 222-223 mera o före dra billigare o ladda o inte så kinkiga o få till täta träff bilder med o äter inte så mycket pipa 223 orkar 50m längre än 222an så det är inte så mycket o käna på o köpa en 223 finns mer grejer till 222 o leka med :D

Så det är väll lädret som får tala ;):DB)

Mvh.

japp mycket träning med olika ladningar så det kommer att bli endel :D

ska på ett skabligt kikarsikte också

223 orkar 50m längre än 222an så det är inte så mycket o käna på o köpa en 223 finns mer grejer till 222 o leka med :D

Största fördelen med 223 kontra 222 är att 223:orna ofta har en snävare räffelstigning som gör att man kan skjuta tyngre kulor.

T.ex. har Remington LTR i 223 en 1-9" räffelstigning, med denna kan man skjuta kulor kring 75 grain.

Okej bra att veta. fick reda av en polare nyss att 3 yrkesjägare han kenner har 223 :D;)

Älskar min 22-250....kommer bara att byta pipor framöver ;) , inte kaliber.

Böt bort min .243win mot denna 22-250....ångrar mig inte en sekund!...har haft 222rem, 243win....ingen är i närheten av 22-250:ins förträfflighet i mina ögon sett.....Jag är en långhållskytt, det hymlar jag inte med...på avstånd mellan 150-300m har 22-250 utklassat både .222:an och 243:an....med lätthet.

dedär med extremt sönderskjutna vilt har jag inte märkt av nämnvärt. 2 orrar har blivit lite trasiga, men inte mer än att det har gått att rädda en hel del kött...båda var på korta avstånd (strax under 100m) och båda satt i björkar......2 orrar på totalt 12 fåglar (orre och tjäder) anser jag inte vara extremt, det klassiska uttrycket " pennstort hål rakt igenom" har stämt till 100% på de övriga fåglarna.

rådjur kan jag inte uttrycka mig om, och med den stam vi har blivit degraderade till iår så lär det vänta mååånga år innan jag kan uttala mig om effekten :D

min möjligen rätt obetydliga röst: 22-250

Har du bestämt dig för något speciellt fabrikat på bössan eller funderat på att låta en smed bygga en?

Fördelen att köpa en 243 eller 22-250 (eller 6,5x55 som är smartast) är att du får en bössa som du sedan kan pipa om till en massa spännande kalibrar.Du kanske skulle göra som jag köp en 22-250 och inse att den inte är lämplig till matvilt och pipa om den till 6br. :lol:

Tycker du skall läsa Mr Mauser inlägg några gånger extra väldigt kloka råd som verkar bygga på empiriska tester istället för pojkdrömmar :rolleyes: desto mera jag testat inser jag hur bra 6,5x55 är och skall man väga in det ekonomiska är den oslagbar och tyvärr äger jag ingen 6,5x55 själv men börjar starkt fundera på en extra pipa i 6,5x55 eller 6,5x47.

Som jag ser det ska du köpa en begagnad 222rem.

Med tanke på att den är billigast att köpa och skjuta med. Och att du kommer att skjuta din första träffbild med tre skott i samma hål med denna kaliber för den är otroligt lättskjuten. :lol:

För om du bara ska skjuta fågel och nått enstaka rådjur så tycker jag den är bäst lämpad. Plus att det är mindre knall som retar grannar när du springer och försöker få död på en skatfamilj ;) .

Om du inte köper det här så gör som ovanstående inlägg säger och köp en 6,5a. !!!!!!

Tänker mig själv när du tar ut 6,5an och dra i väg en smäll på en skata i körsbärsträdet ;)B):rolleyes: Nä det får du inte göra ! då andvänder du 22long !

( Om du ogärna skjuter på håll över 100m varför inte 22mag ? och din 9,3 på rådjur ! ? )

Mvh..

En snabb koll på Normas hemsida ger visar att deras 6,5grams bs i .243 och en 7,8 grams Ball Tip 6,5x55 har identiska kulbanor mellan o-200m sedan drar 6,5:an ifrån .243:an :rolleyes:

Även om jag laddar 6,5:an med en 6,5grams kula till 900m/s så drar den ifrån .243:an efter 200m pga bättre BC.

Som småviltskaliber ser jag inga nackdelar med en 6,5x55.

/Micke

:lol:

Detta låter lite knasigt, rent generellt har en 6 mm bättre bc än en 6.5 vid en specifik kulvikt.

Jämför man 2 kulor ska ju dessa vara konstruerade på samma sätt.