Hoppa till innehåll

Packjakt med plotthundar mot björn granskas


first_clas

Recommended Posts

vad lär man hunden då?? om man släpper unghunden med 2 erfarna? dom jag känner spårar med unghunden/oerfarna själva och det tycks gå bra,de där med under stöd hela tiden är nått som kommer från ett land som tillverkar ford,garmin pejlar och som inte avlat ensam jagande hundar flera hundra år!

klubbat lär det nog vara då plotthund.se verkar brusa upp över det..hoppas iaf kraven för spåra björn och få möjligheten att få duktiga hundar ökar nu..

Att lära unghunden leta rätt på björnen har du nog kanske rätt i att det är bäst att den får lära sig utan inblandning av andra hundar. Men när unghunden väl når upp en björn tror jag nog att det kan vara en fördel ifall den är med en eller två erfarna bra hundar första gången. Då har ju björnen fullt upp med de andra hundarna och situationen känns mindre hotfull för den oerfarna hunden. Jag är säker på att en hel del hundar har blivit björnrena från sitt första möte med björn när de varit själva och att ifall de hade fått en lugnare introduktion kanske de kunde utvecklats till en duglig björnställare. Jämför kanske med att en del hundar blir skotträdda för att de råkar ut för en obehaglig upplevelse första gången de hör ett kraftigt skott. Hade de skottränats med mindre smällar från början som stegrats efterhand kunde det gått bättre för många.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 197
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • first_clas

    31

  • grytdanne

    21

  • Pertan

    13

  • orjant

    11

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag är av uppfattningen att använda sig av två redan rutinerade hundar vid de första tillfällena för en unghund är bara fördelar.. ja, vi diskuterar närkontakt, att stånda(catch to hold) en stygging. En björn är INTE att leka med, då ska ni vara med då björnen jagar hunden ett ANTAL meter, vi snackar tjurrusning upp till 100 meter, att då hundarna blir björnrena är inte konstigt, unghundarna ser hur det äldre hundarna agerar och att inte frukta för nallens lilla knep!

Nä, hade detta pappers arbete på känn. så rackans typiskt!!! :)

Gräset är alltid grönare.....

vh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Raketen

First_clas, det skulle vara intressant om Du kunde berätta lite om hur Du själv jagar björn och hur Du jagar in dina duktiga björnhundar, för Du måste ju vara en riktig expert på dessa områden????

Du har ju säkert mött alla varianter av (snälla till riktigt otrevliga) björnar, på 5-20meter i tät ungskog med ca 5 meters sikt. Vad tycker din ensamma unghund när en elak, vrålandes, hona på ca 150kg jagat den 50-100 meter???? Du har säkert många erfarenheter att dela med dig, eller....?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som tidigare sagts. låt inte detta bli tråksoft-stämning nu. spydigheter och annat tycker iallafall jag att kan få hållas på något annat forum! :) diskutera som vuxna människor för fan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

First_clas, det skulle vara intressant om Du kunde berätta lite om hur Du själv jagar björn och hur Du jagar in dina duktiga björnhundar, för Du måste ju vara en riktig expert på dessa områden????

Du har ju säkert mött alla varianter av (snälla till riktigt otrevliga) björnar, på 5-20meter i tät ungskog med ca 5 meters sikt. Vad tycker din ensamma unghund när en elak, vrålandes, hona på ca 150kg jagat den 50-100 meter???? Du har säkert många erfarenheter att dela med dig, eller....?

antar du känner dig stött eftersom du nyss regga dig enbart för skriva detta men men,

iaf är min åsikt rätt över lag om hundar,tycker inte det är sunt att JAGA med flera hundar efter ETT djur,har aldrig jagat björn och har väldigt lite kunskap och insperation för jaga dom, jaga in en hund är en annan sak då stöd säkert behövs i början, som med alla andra hundar ibland...men jagar man med flera hundar är det antingen bland dom få ensamma vilten en ensam hund klarar av eller dåligt material, sen att få en spets och en stövares egenskaper i en och samma hund tror inte,så 2 hundar kompleterar nog varandra rätt bra,inte flera

men behöver inte vara en RAKETforskare för att förstå att detta är ett diskutions forum där man kan hoppas på lite mer seriösa inlägg än en insnöad person som du! har inte specielt svårt att gissa vem :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Raketen

Jag har inte registrerat mig bara för att skriva detta.

Tänkte skriva om något helt annat förut men när jag började läsa alla inlägg så kunde jag bara inte låta bli.

Jag blir bara så trött på alla inlägg av jägare som vet precis hur allt ska vara utan egentligen verka veta något om ämnet dom skriver om.

Nu råkade du, First clas, vara den droppe som fick bägaren att rinna över.

Jag kan bara inte förstå hur personer som aldrig jagat björn kan vet så bestämt hur jakten fungerar.

Det vore lika dumt av mig att förklara,för dom som jagar vildsvin ofta, vilka och hur många hundar som ska användas vid olika tillfällen, eller hjort m.m. En björn är och förblir en björn, det går inte att jämföra jakt på björn med någon annan jaktform i Sverige.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tror iaf det verkligen inte gynnar oss jägare med dessa jakter,så väl efter vildsvin eller björn, fan allt är EU och statens fel! ingen av dom jagar så varför ska dom få talan! heja ryssland

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som tidigare sagts. låt inte detta bli tråksoft-stämning nu. spydigheter och annat tycker iallafall jag att kan få hållas på något annat forum! :angry: diskutera som vuxna människor för fan!

Så länge vissa förståsigpåare diskuterar björnjakt med noll och ingen erfarenhet just på denna tråd och inte kan eller är vuxen i sitt sätt att föra sig, är det inte bättre att stänga denna tråd då???

Mvh : och han älskade dem alla!!! //grävUppland ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som tidigare sagts. låt inte detta bli tråksoft-stämning nu. spydigheter och annat tycker iallafall jag att kan få hållas på något annat forum! :angry: diskutera som vuxna människor för fan!

Vargdebbater tas bort direkt, men det här liknar ta mig fan hets mot folk/plott grupp!!!

Vissa har nyss slitit sig från navelsträngen och ni låter dem hållas???

Stäng ner denna tråd då vissa gett sig fan på att bara ösa ur sig skit om sådant dem inte har en jävla aning om!!!!

Stäng ner denna tråd, snälla!!!

Mvh grävUppland....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vargdebbater tas bort direkt, men det här liknar ta mig fan hets mot folk/plott grupp!!!

Vissa har nyss slitit sig från navelsträngen och ni låter dem hållas???

Stäng ner denna tråd då vissa gett sig fan på att bara ösa ur sig skit om sådant dem inte har en jävla aning om!!!!

Stäng ner denna tråd, snälla!!!

Mvh grävUppland....

lungna ner dig,försök visa du är bättre än oss som just klippt navel strängen då,stava ligger vi nog lika ändå :angry:

ps tänk om grythundsklubben skulle föra samma debatt som du,då skulle det rullas mycket tummar #tänker specielt på när mårdhunds beslutet kom och vilka av er som jagat det alls ;) bit dig inte i svansen

sen tror jag nog tråden spårar om man inte håller sig lite till ämnet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lungna ner dig,försök visa du är bättre än oss som just klippt navel strängen då,stava ligger vi nog lika ändå :angry:

ps tänk om grythundsklubben skulle föra samma debatt som du,då skulle det rullas mycket tummar #tänker specielt på när mårdhunds beslutet kom och vilka av er som jagat det alls ;) bit dig inte i svansen

sen tror jag nog tråden spårar om man inte håller sig lite till ämnet!

Ok stava och svenska är väl kanske inte min starkaste sida, men du som även har verbal/stavnings kunskap hur kommer det sig att SGK hamnar i denna tråd???

Skärp dig nu för H-vete, bevisligen är du ju bara ute efter att bråka och provocera folk!!!

grävUppland..... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om nu NV har klubbat ett beslut på felaktig grund så får man väl visa motsatsen, att ett par skrivelser kan ha så stor inverkan på jakten säger en hel del och det finns kanske en anledning till varför man tagit det här beslutet, men jag tror inte det är speciellt stor grund de står på och sakkunskapen tror jag inte heller finns, jag har ingen plott och har aldrig jagat med någon heller, men en bra jakthund är en bra jakthund och om det är en stövare som förföljer eller en spets ser jag inte som direkt mer hetsande, mer ett mänskligt synsätt på frågan än ur ett björnperspektiv.

Vid ett eventuellt eftersök så tror jag plottarna kommer vara väldigt efterfrågade, tror nog att man får köra frågan via skrivelser för sin sak och att antalet hundar som släpps på en och samma gång på en björnlöpa alltid kommer vara svårrubbad, det hjälper inte att knyta näven i byxfickan eller gnälla på varandra vi gillar alla jakt och vet hur den etiskt skall bedrivas, sikta på målet inte på varandra.

Hälsningar Per

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om nu NV har klubbat ett beslut på felaktig grund så får man väl visa motsatsen, att ett par skrivelser kan ha så stor inverkan på jakten säger en hel del och det finns kanske en anledning till varför man tagit det här beslutet, men jag tror inte det är speciellt stor grund de står på och sakkunskapen tror jag inte heller finns, jag har ingen plott och har aldrig jagat med någon heller, men en bra jakthund är en bra jakthund och om det är en stövare som förföljer eller en spets ser jag inte som direkt mer hetsande, mer ett mänskligt synsätt på frågan än ur ett björnperspektiv.

Vid ett eventuellt eftersök så tror jag plottarna kommer vara väldigt efterfrågade, tror nog att man får köra frågan via skrivelser för sin sak och att antalet hundar som släpps på en och samma gång på en björnlöpa alltid kommer vara svårrubbad, det hjälper inte att knyta näven i byxfickan eller gnälla på varandra vi gillar alla jakt och vet hur den etiskt skall bedrivas, sikta på målet inte på varandra.

Hälsningar Per

Håller med dig Pertan! :D

Plottarna är ju utan snack en ras som bevisligen fungerar och säkerligen en mycket duglig ras vad gäller kommande eftersök.

Det jag inte gillar med denna tråd är alla dem personliga påhopp som vissa för egen maskin och delvis med hjälp från okända håller på med!!!

Har man som jag bara sett björn på kolmården och på järvzoo och aldrig varit med vid björnjakt kan man inte uttala sig om jaktformen vare sig den bedrivs med plottar eller spetsar.

Däremot känner jag en del folk med plottar och har så gjort en längre tid, och när en del försöker smutskasta och kasta skit på dessa reagerar jag direkt :angry: !!! Har grym respekt för dessa människor och anser dem vara bättre förespråkare vad det gäller björnjakt och användandet av sina plotthundar :D . Och ett är då säkert, deras val av ras samt på det sätt dem jagar har gett historiska resultat oavsett vad många anser om det!!! ;)

Tror dem medvetet lagt locket på pga alla så kallade "förståsigpåare", där det är meningslöst att föra en saklig debatt :angry: .

Varför detta är ett så hett ämne tror jag är för att vissa lyckas och andra inte, och de sistnämnda lider av den svenska avundsjukan...

Till slut vill jag säga att dem med plotthundar som jagar björn har en hel del att tillföra den övriga svenska jägarkåren, men det kan inte va lätt då vissa dömer innan dem vet vad det handlar om..........

Mvh grävUppland :D:D:D ................

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ALDRIG fel att föra en saklig debatt, och de som inte vill eller kan göra detta ska inte får styra, tex genom att man stänger trådar bara för att någon vill spy galla. Sedan tycker jag att även dem som inte är jätteerfarna har rätt att tycka, men de ska givetvis lyssna också. Tror att det helt enkelt är så att det bara finns en räddning för att få fortsätta jaga björn med t ex plottarna; och det är just att föra en saklig debatt och därigenom få myndighetspersoner att lyssna och ta till sig sanningen. De som inte tar till sig någon kritik eller de som bara tycker att de som kritiserar är idioter är just de som mest bidrar till att hindra oss från att jaga i framtiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mattias du har rätt i det mesta du säger. Just det om att om man inte vet något ska man hålla tyst o lyssna istället.

Men att folk ska spy galla på varandra är väl inget att rekommendera. Ska man göra just det så kan man hålla sig till det andra forumet som redan är förstört med sådant.

Att regga sig för att endast börja kasta hönsskit åt alla håll här är inte särskilt populärt kan jag tro. Låt detta familjära forum hållas rent från sådana människor.

Men att debattera saker utan att bete sig som småungar är ju inte så svårt väl, eller är det? :angry:

Mvh Carl-Adam Mattsson som försöker med detta inlägg upprätthålla den goa stämning som finns på bara detta forum!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så fort det dyker upp nya företeelser i vår jakt så blir det såna här diskussioner och i vissa fall med all rätt. Har inte en susning om plotthundsförarnas inställning men anar att det där finns en del idioter precis som över allt annars.

Det fanns förr och finns förmodligen kvar en spillra idioter som släpper ett antal överskarpa hundar på gris väl medvetna om att de inom en halvtimme från upptag måste gå in och sticka ihjäl gris med kniv. Dessa "hundförare" ansåg säkert förr att allt var i sin ordning speciellt då jaktformen var helt ny och de hade säkert fortsatt med det såvida inte det uppstått diskussioner kring det etiska i hanteringen. Det är precis samma sak med björn nu i samband med plottarnas inträde på banan. Hundarna är säkert helt ok och i många fall ruskigt bra men då det släpps för många hundar på samma björn så blir det tokigt kan jag tänka mej, har som sagt ingen som helst erfarenhet av detta.

Tror dock att plotthundsförarna som förespråkar flerhundssläpp ska passa sig ruggigt noga för en grej..

Det är just det här resonemanget, vi är de enda som kan jakten och därför ska ingen annan komma och tycka saker.. Hört och sett en och annan sågning av tex NV och Jägareförbundet med den motiveringen. Tror man måste ha betydligt mer ödmjukhet än så i frågan för att på allvar bli accepterad.

Om jag ifrågasätter tex packjakt på hare medlest stövare så tror jag att stövarjägarna lättare får mej att ändra uppfattning om de förklarar för mej att det inte går till på så sätt utan förklarar exakt hur jakten går till. Om i stället samma stövarjägare förklarar för mej att jag intet fattar och att jag mer eller mindre är dum i huvudet så lär ju jag fortsätta att ifrågasätta jakten.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ingen lust igentligen att ge mig in i denna diskussion. På grund av alla grundlösa påhopp och smutskastning som pågår. Men jag skall försöka ge min uppattning. Jag har själv 2st plottar (och 2st laikor). Är själv absolut ingen förespråkare av packjakter. Och det har säkerligen förekommit sådanna i sverige inget att diskutera och inget som går att ändra på. Har varit med på ganska många björnjakter med plottar och andra hundraser och det har högst släppts 3st hundar och då har det varit 2st rutinerde hundar och en unghund som man vellat ha igång på. Och det är i mina ögon inget som helst fel på då 2st bra hundar distraherar björnen så unghunden får en någorlunda trevlig bekantskp med sin första björn. Har även varit med där det släppts en plott och björnen har blivit skjuten. Så att plottarna måste vara ett helt gäng hundar för att lyckas är rent skit snack och inget annat. Har även jagat björn med ett flertal olika spetstyper där det käfts 2st hundar för att få stopp på björnen. Tror att när det gäller spetshundardna så vet jag max 5st hundard som klarar det ensam. Det finns säkerligen fler som jag ej vet om, men dom är ej många. Så att ge sig på plotthuden som ras tycker jag är helt fel. Då många som skriker högt som säkerligen aldrig varit med och sett plotthundar i skogen. Sen är det ganska naturligt att folk får en förutfattad mening då det kryllar av foton på nätet med en hel hög plottar runt fällda björnar. Nu vet jag att hundarna på korten (i dom flesta fall) har överhuvud taget inte ens varit med på jakten, utan dom som jagat ligger i bilen för länge sedan och vilar. Nu är det upp till oss som har plottar att visa er andra att plotten även fungerar som ensam hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om vissa av oss inte har jagat björn så kan vi visst diskutera hurvida om hur jakten genomförs lämpligast med tanke på hur den uppfattas av gemene man. Jag förstår hur svårt det kan vara att jaga björn och att det inte finns något som liknar det i Sverige, det är inte det som tas upp utan hur man ska kunna göra detta på ett etiskt sätt. När plottarna kom så var det väldigt mycket slag på bröstet och allmän machoattityd i att få möjligheten att släppa en flock på enstaka björnar. Nu har ju den attityden mer eller mindre försvunnit och plotthundsklubben har förklarat hur de ser på hur björnjakten med plottar ska genomföras.

Vårt ansvar att genomföra jakten på ett etiskt sätt, både för hundarna och viltet. Om vi misslyckas och får den allmänna opionen emot oss, då får vi problem. När man då uttalar sig inom jakt och viltvård, spelar in filmer osv gör man sig som en defacto förespråkare för hela jägarkåren, inte som enskild jägare. Därför är jag ibland tveksam till vissa självutnämnda respresentanter som tar på sig alldeles för mycket publikt ansvar utan att ha koll på hela bilden. Ibland undrar jag om globaliseringen genom nätet har passerat vissa helt utan vetskap (och kunskap om opinionbildning).

Jag visade trailern från Björnjakt för Ondskan (18-åriga dottern) och fem av hennes kompisar och deras reaktion var ganska stark. Två av tjejerna fick tårar i ögon och såg bort. Detta är storstadsbarn, uppväxta långt i från landet och de inte vana vid jakt. Har man lyckas då eller är tjejerna för veka? Om ja, vad kommer deras framtida syn på jakt att vara? Hur kommer dom att agera inom opinionen, för eller emot jakt? Om bilder kommer på t ex YoyTube, hur tas de emot där av de tonåringar med liknande bakgrund? Vilken "sida" kommer dom att vara på, djurens eller jägarens?

Detta är det som bekymrar mig när man gör en massa "coola" filmer och dylikt i jaktsammanhang.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller fullt med dig Orjant men du pratar om ett fåtal personer nu och det är många som jagar björn med plott. Därför anser jag att det är helt fel att ge sig på en hel hundras. Dock ser jag inget fel med att begränsa antlet hundard till 2st. Borde dock införas en tränings tid på björn. Men sen borde kanske berörda personer i det här fallet kliva ram och ge sin version.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om 300 000 jägare sköter sig och allt är frid och fröjd så dyker det upp en handfull som inte gör det vilka är det då som får ögonen på sig och man pratar om, sen vet vi alla hur en sanning kommer till, någon har hört och någonstans mellan 3 till 4 led av berättare så är den funderingen en sanning som säkert inte ens ägt rum, förstår inte varför det i avundsjukans tecken ska spridas lögner, men visst det finns säkert någon som släppt ett helt gäng hundar, jag hade också provat om jag haft tillgång, utan tvekan! för man vet inte förrän man provat, men att lagstifta om sånt tycker jag är lite märkligt tillvägagångssätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag visade trailern från Björnjakt för Ondskan (18-åriga dottern) och fem av hennes kompisar och deras reaktion var ganska stark. Två av tjejerna fick tårar i ögon och såg bort. Detta är storstadsbarn, uppväxta långt i från landet och de inte vana vid jakt. Har man lyckas då eller är tjejerna för veka? Om ja, vad kommer deras framtida syn på jakt att vara? Hur kommer dom att agera inom opinionen, för eller emot jakt? Om bilder kommer på t ex YoyTube, hur tas de emot där av de tonåringar med liknande bakgrund? Vilken "sida" kommer dom att vara på, djurens eller jägarens?

Jag hamnar ibland i samma situation då sambon tror att kött kommer från ica på frigolitaskar, hon klarar inta av att se ett jaktprogram, men kan sitt uppe en hel natt och kolla på thrillers och rysare, där människor åtminstone ser ut att råka vädigt illa ut, det rör henne inte ett dugg, inte ens olyckor där folk dött bekommer henne på samma sätt, det är nog vad man är van att se för något, på film dör det alltid folk, ingen som blir rädd och skriker då, var på premiären av filmen jägarna för ganska länge sen dock , men när renarna blev skjutna i början trodde jag att salen skulle utrymmas av hysteriska tonåringar.

Det är något som håller på att vrida sig lite snett i livsuppfattningen, jag förespråkar inte svält i skogen i ett par dygn och sen ge ungarna en levande höna, men verkligheten ligger åtminstone närmare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

haha att man retas behövs väl inte alltid tas med blodigt allvar,att jag tycker plottarna har mycket att bevisa är juh min ensak,sen att dom är tillför pack jakter är en annan sak därför jag inte lyfter på ögon bryna när det går tungt för dom på björn prov men kanske vissa bättre under jakt, nog om det

hade nog inte kunnat formulera mig bättre örjan! huvudet på spiken,,vem gynnar man med coola scener banbrytande bilder? nu talar jag jakt filmer generellt,fasar den dagen nån idiot ska visa hur dom jagar i gryt tex,skjuter när hunden är i grytet osv, samma med bilder,bryr mig inte specielt mycket om andra hur dom jagar så länge dom sköter det för sig,men visa bilder på en björn tex som ligger skjuten med 7-8 hundar runt omkring sig och en killer med cigg på tvären små ler lite tror jag nog i stora massan verkligen provocerar, att packjakt med plott granskas och nu begränsas är inte alls konstigt,dock är det konstigt hur dom formulerar sig,att en hare inte skulle känna sig mindre stressad av ett 7 timmars drev låter tveksamt,hård drar man det så kommer frågan varför vi jagar, för det är kul inte för verka som eliten på nånting då bör man byta hobby vilket jakt är och en livstil!

ps den som inte fatta ang sgk var det just ironi om att sluta få tycka saker som man inte är så insatt i vilket många i gryhundsklubben region kontors råttor är,vet ingen som var på mötet som hade skjutit/sett en mårdhund dock 3-4st som frågade mig om hur det var,men ändå fatta beslut om hur den ska jagas!!

vi lever i ett rätt fritt land och kan yttra oss vilket jag kommer göra,specielt om man lyckas reta gallfeber på en massa som nu!

länge leve ensamhunden!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om 300 000 jägare sköter sig och allt är frid och fröjd så dyker det upp en handfull som inte gör det vilka är det då som får ögonen på sig och man pratar om, sen vet vi alla hur en sanning kommer till, någon har hört och någonstans mellan 3 till 4 led av berättare så är den funderingen en sanning som säkert inte ens ägt rum, förstår inte varför det i avundsjukans tecken ska spridas lögner, men visst det finns säkert någon som släppt ett helt gäng hundar, jag hade också provat om jag haft tillgång, utan tvekan! för man vet inte förrän man provat, men att lagstifta om sånt tycker jag är lite märkligt tillvägagångssätt.

Hej jag har ingen större lust att ge mej in i denna tråd för att skriva, men jag tänkte som Kolja skriva ett par rader. 1: Om en kille äger en Ferrair och kör som en dåre, betyder det att alla Ferrari-ägare ska straffas, allra helst om det bara har gått ett rykte OM att han kör som en dåre? 2. Till Orjant, vad är det som är/var fel med trailer? Att det är björnar som blir jagade/skjutna eller är det avslutningen på trailer där en björn blir skjuten på ett eftersök med flera hundar runt sig? Eftersök är eftersök dvs man ska förkorta lidandet för djuret, att ha två stycken unghundar som har gjort ett jättejobb själva där dom har tagit upp björnen och jobbat med den i gångstånd, en passare har fått den i pass och skadeskjutit den. Är det inte en skyldighet att släppa på rutinerade hundar som man vet inte kommer att släppa kontakten? Och snälla, det är väldigt svårt att jämföra björn med vildsvin. En tanke med en trailer är väl som du skrev att den ska vara "frän" så att så många som möjligt köper filmen.

Ett liknande exempel, förra årets björnjakt> Jag och en kompis hade en björnjakt förra året med våra två ungplottar(båda 1,5år), ett nytt björnspår i vägen

vi bandade först några hundrameter tills vi släppte hundarna, dom tog upp björnen som gick runt i gångstånd i en stor ungskog. Efter en halvtimme gick björnen ut på en passare som sköt på den. Detta blev för mycket för min unghund, björnen fortsatte över vägen och kvar på vägen blev min hund kvar, helt mentalt slut dvs det sista han tänkte göra var att jaga björn, allra mindre en förmodligen påskjuten sur nalle. Den andra unghunden fortsatte emellertid och gjorde efter sin kapacitet det väldigt bra...i 10minuter! Nu hade jag som tur var redan ringt till en kompis(en känd björnjägare) med bra, rutinerade och väldigt pålitliga hundar. När han väl dök upp redde vi ut det på mindre än en timme, björnen var kvar där hund nr två hade släppt, min trötta jykke fick ligga i bilen och kompisens unghund fick följa med två rutinerade hundar och vara med när björnen sköts!

Vad lärde vi oss av det här? Jo förmodligen ingenting mer än att det gäller att träna skytte för all jakt, men unghunden som fick vara med på eftersöket lärde sig nog desstå mera, vem vet i år kanske det är den hunden är den bästa?

Björnjakten är unik i ett avseende> Du har absolut inga möjligheter att träna hundar innan jakt, man får inte ens spåra björn åt rätt håll innan björnjakten! Dom enda som har någon form av "träning-säsong" är polisens eftersöks grupper och länstyrelsens björnstötnings grupper. Även Jägareförbundets eftersöks-ekipage som får spåra på Gps-märkta björnar i sammarbete med Skandinaviska björn-forsknings centret. Det jag tycker saknas är en träningstid på björn för alla oss tomtar eller gansters som pysslar med denna jaktform.

Jag har hört att det även har varit prat om björnhonan med ungar som blir "hetsjagade" i trailer, hundarna fick denna gång upp hona med ungar(jag tycker det ser ut som fjolingar) och jagade dom tills dom vågade ropa in hundarna, man ropar inte in hundar när 3 björnar springer förbi på 25meter, men att filma lite går alldeles utmärkt. Vem hade varit upprörd om det hade varit älgko med två kalvar?

För att lyckas med björnjakt måste man ha hundar som inte bara "skäller" björn, en bra hund ska jobba på gamla slag, resa och förfölja björnen, ha mod nog att stånda den. För skarpa hundar blir antagligen dödade/skadade eller lyckas få en sånt jäkla sken på björnen att den aldrig mer kommer ikapp. Ska man jaga björn riktigt effektivt måste hunden vara älgren, iallafall ska jag ha hundar som inte jagar älg. Hur dåligt med älg det än påstås finnas finns det tillräkligt för att en bra älghund ska hitta en iallafall.

Plottar kan även jaga ensamma, i den omtalade filmen(inte trailern) blir en björn skjuten för en ensam plott, det är två unghundar som springer runt hundföraren som inte gör speciellt mycket, men som sagt hundar ska jagas in och det är ett utmärkt tillfälle i mina ögon iallafall att släppa unghunden, hur många av er som jagar björn hade tackat nej till ett sådant tillfälle att släppa unghunden?

Jag tycker även att det finns en annan aspekt på björn/flerhundssläpp och det är säkerhet. Jag påstår att det är mycket säkrare att gå in på ett ståndskall med två/tre hundar. Har man aldrig varit in på ett ståndskall på björn vet man faktiskt inte hur fort det kan gå. Första björnen jag sköt var för en ensam jämthund, björnen attackerade mej och kompisen innan vi ens var inne på ståndet, vi fick död på den på under 3meters håll och vi sköt ur två bössor...hade vi haft två fungerade hundar där (vi hade en ung jämte som inte riktigt ville) hade björnen aldrig hört oss utan vi hade troligen sett den innan den anat oss . Jag tycker då att det är mycket trevligare att skjuta på en björn som inte vet av att man är i närheten!

Nä nu slutar vi tjafsa och ska istället börja räkna ner till den 21augusti...plott, jämthund eller tax då ska det jagas björn! Janne Falk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

haha att man retas behövs väl inte alltid tas med blodigt allvar,att jag tycker plottarna har mycket att bevisa är juh min ensak,sen att dom är tillför pack jakter är en annan sak därför jag inte lyfter på ögon bryna när det går tungt för dom på björn prov men kanske vissa bättre under jakt, nog om det

hade nog inte kunnat formulera mig bättre örjan! huvudet på spiken,,vem gynnar man med coola scener banbrytande bilder? nu talar jag jakt filmer generellt,fasar den dagen nån idiot ska visa hur dom jagar i gryt tex,skjuter när hunden är i grytet osv, samma med bilder,bryr mig inte specielt mycket om andra hur dom jagar så länge dom sköter det för sig,men visa bilder på en björn tex som ligger skjuten med 7-8 hundar runt omkring sig och en killer med cigg på tvären små ler lite tror jag nog i stora massan verkligen provocerar, att packjakt med plott granskas och nu begränsas är inte alls konstigt,dock är det konstigt hur dom formulerar sig,att en hare inte skulle känna sig mindre stressad av ett 7 timmars drev låter tveksamt,hård drar man det så kommer frågan varför vi jagar, för det är kul inte för verka som eliten på nånting då bör man byta hobby vilket jakt är och en livstil!

ps den som inte fatta ang sgk var det just ironi om att sluta få tycka saker som man inte är så insatt i vilket många i gryhundsklubben region kontors råttor är,vet ingen som var på mötet som hade skjutit/sett en mårdhund dock 3-4st som frågade mig om hur det var,men ändå fatta beslut om hur den ska jagas!!

vi lever i ett rätt fritt land och kan yttra oss vilket jag kommer göra,specielt om man lyckas reta gallfeber på en massa som nu!

länge leve ensamhunden!

Är inte du med i filmen på riksjägarna där ni jagar mårdhund i Finland? Då ska du nog tänka lite på hur du skriver :D Jag har testat min plott i björnparken,ett prov som inte säger mycket mer än att hunden är björnrädd eller inte. Han fick betyget "utmärkt" vilket torde vara utmärkt(?) Problemet med hägnet är att testet inte säger ett skit om hur jykken klarar av att ta upp björn, förfölja och alla andra moment som är fruktansvärt viktiga, visst bra unghundsträning men det säger väl tyvärr lika lite som ett anlags-prov i konstgryt.... En annan sak är att han tydligen har något som är helt unikt för den rasen, han kan jaga själv...vilket alla injagade plottar över 3år faktiskt hur underligt det än låter klarar....dock ej i 7(!) timmar. Dom har en måttstock i Canada/USA för ståndskall dock på björn i träd, 8timmars skällande runt trädet anses som "utmärkt" att skälla ståndskall. På backen är något helt annat, beror mest på björnen hur länge han vill vara med och brunbjörnen har faktiskt den respekt han förtjänar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...