Jump to content

Packjakt med plotthundar mot björn granskas

first_clas
 Share

Recommended Posts

Hej jag har ingen större lust att ge mej in i denna tråd för att skriva, men jag tänkte som Kolja skriva ett par rader. 1: Om en kille äger en Ferrair och kör som en dåre, betyder det att alla Ferrari-ägare ska straffas, allra helst om det bara har gått ett rykte OM att han kör som en dåre? 2. Till Orjant, vad är det som är/var fel med trailer? Att det är björnar som blir jagade/skjutna eller är det avslutningen på trailer där en björn blir skjuten på ett eftersök med flera hundar runt sig? Eftersök är eftersök dvs man ska förkorta lidandet för djuret, att ha två stycken unghundar som har gjort ett jättejobb själva där dom har tagit upp björnen och jobbat med den i gångstånd, en passare har fått den i pass och skadeskjutit den. Är det inte en skyldighet att släppa på rutinerade hundar som man vet inte kommer att släppa kontakten? Och snälla, det är väldigt svårt att jämföra björn med vildsvin. En tanke med en trailer är väl som du skrev att den ska vara "frän" så att så många som möjligt köper filmen.

Ett liknande exempel, förra årets björnjakt> Jag och en kompis hade en björnjakt förra året med våra två ungplottar(båda 1,5år), ett nytt björnspår i vägen

vi bandade först några hundrameter tills vi släppte hundarna, dom tog upp björnen som gick runt i gångstånd i en stor ungskog. Efter en halvtimme gick björnen ut på en passare som sköt på den. Detta blev för mycket för min unghund, björnen fortsatte över vägen och kvar på vägen blev min hund kvar, helt mentalt slut dvs det sista han tänkte göra var att jaga björn, allra mindre en förmodligen påskjuten sur nalle. Den andra unghunden fortsatte emellertid och gjorde efter sin kapacitet det väldigt bra...i 10minuter! Nu hade jag som tur var redan ringt till en kompis(en känd björnjägare) med bra, rutinerade och väldigt pålitliga hundar. När han väl dök upp redde vi ut det på mindre än en timme, björnen var kvar där hund nr två hade släppt, min trötta jykke fick ligga i bilen och kompisens unghund fick följa med två rutinerade hundar och vara med när björnen sköts!

Vad lärde vi oss av det här? Jo förmodligen ingenting mer än att det gäller att träna skytte för all jakt, men unghunden som fick vara med på eftersöket lärde sig nog desstå mera, vem vet i år kanske det är den hunden är den bästa?

Björnjakten är unik i ett avseende> Du har absolut inga möjligheter att träna hundar innan jakt, man får inte ens spåra björn åt rätt håll innan björnjakten! Dom enda som har någon form av "träning-säsong" är polisens eftersöks grupper och länstyrelsens björnstötnings grupper. Även Jägareförbundets eftersöks-ekipage som får spåra på Gps-märkta björnar i sammarbete med Skandinaviska björn-forsknings centret. Det jag tycker saknas är en träningstid på björn för alla oss tomtar eller gansters som pysslar med denna jaktform.

Jag har hört att det även har varit prat om björnhonan med ungar som blir "hetsjagade" i trailer, hundarna fick denna gång upp hona med ungar(jag tycker det ser ut som fjolingar) och jagade dom tills dom vågade ropa in hundarna, man ropar inte in hundar när 3 björnar springer förbi på 25meter, men att filma lite går alldeles utmärkt. Vem hade varit upprörd om det hade varit älgko med två kalvar?

För att lyckas med björnjakt måste man ha hundar som inte bara "skäller" björn, en bra hund ska jobba på gamla slag, resa och förfölja björnen, ha mod nog att stånda den. För skarpa hundar blir antagligen dödade/skadade eller lyckas få en sånt jäkla sken på björnen att den aldrig mer kommer ikapp. Ska man jaga björn riktigt effektivt måste hunden vara älgren, iallafall ska jag ha hundar som inte jagar älg. Hur dåligt med älg det än påstås finnas finns det tillräkligt för att en bra älghund ska hitta en iallafall.

Plottar kan även jaga ensamma, i den omtalade filmen(inte trailern) blir en björn skjuten för en ensam plott, det är två unghundar som springer runt hundföraren som inte gör speciellt mycket, men som sagt hundar ska jagas in och det är ett utmärkt tillfälle i mina ögon iallafall att släppa unghunden, hur många av er som jagar björn hade tackat nej till ett sådant tillfälle att släppa unghunden?

Jag tycker även att det finns en annan aspekt på björn/flerhundssläpp och det är säkerhet. Jag påstår att det är mycket säkrare att gå in på ett ståndskall med två/tre hundar. Har man aldrig varit in på ett ståndskall på björn vet man faktiskt inte hur fort det kan gå. Första björnen jag sköt var för en ensam jämthund, björnen attackerade mej och kompisen innan vi ens var inne på ståndet, vi fick död på den på under 3meters håll och vi sköt ur två bössor...hade vi haft två fungerade hundar där (vi hade en ung jämte som inte riktigt ville) hade björnen aldrig hört oss utan vi hade troligen sett den innan den anat oss . Jag tycker då att det är mycket trevligare att skjuta på en björn som inte vet av att man är i närheten!

Nä nu slutar vi tjafsa och ska istället börja räkna ner till den 21augusti...plott, jämthund eller tax då ska det jagas björn! Janne Falk

väl skrivet janne!!!

• Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• first_clas

31

• grytdanne

21

• Pertan

13

• orjant

11

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bra skrivet Janne

Tänkte skriva ner en historia om den mytomspunnen plotthund och hur fel och förvrängt allt kan bli.

Det senaste året har en historia om en viss plotthund gått runt i nordvästra dalarna.

Jag känner ägaren till denna hund väldigt väl och vet att det finns ingen som helst sanning i denna historia.

Den första versionen var att denna plott själv skulle ha rivit kull en fjolorsgris och sedan tagit livet av den. Kan en hund på 25kg riva kull en gris på 50-70kg frågar jag mig.

Nästa version som kom fram var att denna plott också skulle ha lyckats slita isär grisen på mitten. Vet att vissa uppfödare fick påringning av valp köpare som frågade om detta var sanning.

Hur ska en hund klara av att slita isär en gris på mitten? Hur ska 10 hundar klara av att slita av en gris på mitten? Men vad vet jag, kanske är också plotthundarna också utrustade med motorsåg..... :P Det ska tillägas att denna hund är klövviltren!

När dessa historier som går runt, tagna ur luften börjar ifrågasättas och föras vidare. Av oss "jägare" vart är vi på väg? när ska det sunda förnuftet slå in? Hur stor är sannolikheten att detta inträffat...

Har hört historier om plotthundar som skulle ha anfallit en björn och mer eller mindre tagit död på den. Av folk som aldrig ens sett en plotthund och att det ska vara någon slags mördarmaskin. Tror folk på detta? En björn slår ihjäl en hund(ar) som vi slår ihjäl myggor om den vill,om hund(arna) är för skarpa.

I mitt tycke är plottar inte en specilt skarp hundras de är en hundras som har mod att möta en björn och som arbetar på ett klokt sätt på ståndet på lagom avstånd. Björn jakt handlar inte om skarpa hundar, det handlar om att ha modiga och kloka hundar.

Detta kan jämföras med en terrier "grythund" har hunden modet att gå ner i grytet eller inte. Det är inte innan hunden nått fram till viltet man kan avgöra om hunden är skarp eller inte. Vissa hundar kommer aldrig att gå ner i grytet precis som vissa hundar kommer aldrig att skälla björn. Om en terrier är för skarp får man åka till vetrinären och sy, om en björn hund är för skarp kommer den förmodligen inte att gå ur skogen själv.

Ända skillnaden på de nordiska stövarna och plottarna är att i norden har vi inte behövt ha detta mod i hundarna på X antal år som krävs för att förfölja en björn.

Med etik och suntförnuft tror jag vi kommer långt, vi måste bara använda oss av det också.

Magnus

Är inte du med i filmen på riksjägarna där ni jagar mårdhund i Finland? Då ska du nog tänka lite på hur du skriver :P Jag har testat min plott i björnparken,ett prov som inte säger mycket mer än att hunden är björnrädd eller inte. Han fick betyget "utmärkt" vilket torde vara utmärkt(?) Problemet med hägnet är att testet inte säger ett skit om hur jykken klarar av att ta upp björn, förfölja och alla andra moment som är fruktansvärt viktiga, visst bra unghundsträning men det säger väl tyvärr lika lite som ett anlags-prov i konstgryt.... En annan sak är att han tydligen har något som är helt unikt för den rasen, han kan jaga själv...vilket alla injagade plottar över 3år faktiskt hur underligt det än låter klarar....dock ej i 7(!) timmar. Dom har en måttstock i Canada/USA för ståndskall dock på björn i träd, 8timmars skällande runt trädet anses som "utmärkt" att skälla ståndskall. På backen är något helt annat, beror mest på björnen hur länge han vill vara med och brunbjörnen har faktiskt den respekt han förtjänar.

som du kanske förstår tycker jag det är livet med hundar! dock är jag väldigt svensk ibland och tycker min hund ska kunna söka,resa hålla i djuret i ur och skur helst och alltid själv,retas lite med plotthundar eftersom av vissa man pratar med är man en björnjägare om man har en plott, då tycker jag om att sticka en pinne i ögat å säga att så är inte fallet,rasen är ny i sverige och tror personligen det gick för snabbt utan vettig avel från vissa, när det kom in alla möjliga kennlar i bilden,hoppas det reder sig iaf,stör mig väldigt på en viss upplänning som jag ofta får höra försöker få andra att tro hans hundar är bästa,utan redovisa björn i sverige,då menar jag inte fälld utan visa björn intresset i hundarna utan en sablans tur i en lojakt...dock skillnad på hur man väljer att föra sig efteråt,ödmjuka personer är ofta dom mest erfarna i många fall

tänkte du med filmen från finland???

iaf tycker jag scener från björnfilmen är tex när en björn petas ner är skrämande!eller hur B) i mina ögon är hundarna värda bättre öde en att få den över sig,sen förstår jag folk som blir upprörda över scenen med björnen i vattnet, i jägar ögon ett utmärkt sätt at få snabbt slut på lidandet,men andras ett djur plågeri,så jag tycker faktiskt man får stå för sitt och nu kom det som ett brev på posten när 2 län gick i taket när vissa jagar med flera hundar,jag gillar det inte eftersom man tar inte ut hundens bästa som individ och kan klappa sig om bröstet och säga man lyckas med hunden,dock nöjer jag mig att skriva av mig hära,rätt eller fel men tycker 2 hundar är lagom i mina ögon och det tror jag inte väcker specielt mycket agg hos dom 9.7 miljoner svenskar heller som inte jagar,sen eu lägger sig i behöver vi inte nämna

sen håller jag med om att det är sjukt man inte kan träna hundarna så vi får bättre hundar,åka till canada som kojla tex tror jag inte alla har råd/intresse nog med att göra,hoppas det blir rätt i båda ändarna med detta beslut!

kul att det vart lite mer vettigt skrivet nu :lol: sen är det väl 1augusti vi längtar till då riktiga jakten tar fart B)

För ett par år sedan kom jag i lag med en jägare som har en godkänd eftersökshund på björn här i Jämtland. Det blev snack om jakt och jag nämnde plotthundar och att det kanske vore något att skaffa. Då nämnde denne jägare att han hört (om det var under själva björneftersöksutbildningen eller inte ska jag låta vara osagt) att det var väll inte så konstigt ifall plotthundarna var framgångsrika när man pejlade in hundarna, gensköt med bil och släppte på utvilade hundar på drevet. Jag antar att det är berättelser som denna som delvis ligger till grund varför plotthundar har hamnat i dålig dager i vissa läger. Därför är det ju bra när plotthundsägare som nu Janne Falk berättar om situationer där det bytts hundar men att det då handlar om att man bytt till utvilade erfarna hundar för att björnen är påskjuten.

Jeg har aldri sett en bjørn i skogen , men når jeg leser denne tråd kommer jeg til å tenke hva en kompis av meg sa for noen år tilbake.

" Når det begynnes å snakke skit om deg og dine hunder...........da har du lykkes å få riktig gode hunder " :P

Dette har jeg opplevet med flere av mine kompiser både på den ene og den andre siden av grensa B)

Nå står det jo på Plotthundklubbens hjemmesider hvordan jakt med Plotter utføres best / mest effektivt , det er jo bare å lese der.

SÅ jälka synd, målet är ju att få en så stor avskjutning av björnstammen som möjligt, om olle i norr använder en hund medans jag i mitten av landet använder tre, skall ju inte spela nå¨gon roll så länge alla jägare har samma mål.. NVV bara tittar på, låter oss betala med både svett i form av jakt å lagar och med pengar då vi finansierar hela kalaset.. Ska inte målet vara det viktiga? Skall inte våran säkerhet vara en ledstjärna?

Att man sedan skall få ut så mycket av varje hundindivid som möjligt är ju självklart, men vägen dit är olika för varje hund.. Hundarna vet att man inte skall leka med björnen i onödan, hans respekt är stor, och kallade va man vill men nä'r björnen har full koll och sitter ner under ett ståndskall å bara tittar på vovvarna som arbetear ca 5 m bort är han inte "direkt" stressad.

En fundering, är det själva drevet som får folk å tro att det hetsjagas? FÖR, jämnför vi då en jakt på björn med spetsar som tyst med djuret "flyttar" sig över milen elr med drivande hundar, där tåget kommer i skogen och "driver" djuret över milen..?

Edit: en mänsklig vinkel!! vad är värst? höra var sin förföjlare är elr att tyst och ovetande bli förföljd?

vh

First clas är lite för svensk för att godta plotthunds rasen.

För svensk?

Hur har vi jagat björn i sverige förut när det fanns björn. Ofta kan man läsa om fler hundar och att jakten ofta skedde när björnen låg i ide.

Hade denna diskution kommit upp om vi hade haft en björnstam de senaste hundra åren? Det tror inte jag.

När folk läser jaktskildringar från för kommer tankarna om modiga jägare och man gläds med dem att jakten gick bra i slutändan. Jakten i dag på björn är inte specilt mycket mindre farlig än vad den var då. Varför kan man inte glädjas med dagens jägare när man unar sina förfäder det?

Nästan alla nya raser som det går bra för, går ju aveln för fort fram de första åren. Ett bra e.x är laikorna det avlades på allt för mycket hundar till en början och mycket hundar blev dåliga. Laikan som förövrigt också är en packjakts hund i sitt hemland ryssland.

Varför skulle inte en jakt på björn med en spets eller en nordiskstövare kunna gå till på samma vis som du skriver Jamt.

citat av janne falk

"Ett liknande exempel, förra årets björnjakt> Jag och en kompis hade en björnjakt förra året med våra två ungplottar(båda 1,5år), ett nytt björnspår i vägen

vi bandade först några hundrameter tills vi släppte hundarna, dom tog upp björnen som gick runt i gångstånd i en stor ungskog. Efter en halvtimme gick björnen ut på en passare som sköt på den. Detta blev för mycket för min unghund, björnen fortsatte över vägen och kvar på vägen blev min hund kvar, helt mentalt slut dvs det sista han tänkte göra var att jaga björn, allra mindre en förmodligen påskjuten sur nalle. Den andra unghunden fortsatte emellertid och gjorde efter sin kapacitet det väldigt bra...i 10minuter! Nu hade jag som tur var redan ringt till en kompis(en känd björnjägare) med bra, rutinerade och väldigt pålitliga hundar. När han väl dök upp redde vi ut det på mindre än en timme, björnen var kvar där hund nr två hade släppt, min trötta jykke fick ligga i bilen och kompisens unghund fick följa med två rutinerade hundar och vara med när björnen sköts!"

Denna historia tror jag att, om den går genom hörsägen mellan ett par motståndare mot plottar låter det precis som du skrev jamt.

Tråkigt tycker jag att det ska behöva vara på detta vis.

Magnus

First clas är lite för svensk för att godta plotthunds rasen.

För svensk?

Hur har vi jagat björn i sverige förut när det fanns björn. Ofta kan man läsa om fler hundar och att jakten ofta skedde när björnen låg i ide.

Hade denna diskution kommit upp om vi hade haft en björnstam de senaste hundra åren? Det tror inte jag.

jag tror faktiskt inte det är så att vi haft så dåliga hundar att det är därför björnstammen vuxit som den är nu,nästan okrontrollerbar :)

skillnaden är husse bakom hunden,nu tränar man resar man långa sträckor i större skala.,kolla jokkmokk flygfält,där skjuter dom mellan 8-10 björnar,hur många av dom hörs det nått ifrån? tror säkert ingen än vet vad deras hundar är för ras,norrbotten har juh testas med plott sägs det, just utanför våran stugan och ren drev,så därför jag än i dag är lite skeptisk till vad man läser på internet men hör från ett helt jaktlag! även om det är stor skillnad på där uppe som nere i söder som dalarna är för dom.

visst finns det duktiga plotthundar inte det jag säger,men att behöva 4-5 st på en björn är väldigt fel! eftersom dett går dom senaste 100åren med en spets,borde det gå dom nästa 100åren med en plott?

tydligen är det rätt delat men ännu inte kunnat läsa ett vettig sak om varför man ska släppa flera hundar på en och samma björn,nu är inte första för unghunden nått jag räknar in,

hundar trissar upp sig med varnadra,

Förmodligen för att det finns ingen vettig anledning att släppa fler än två erfarna hundar på en frisk björn, vilket jag heller aldrig varit med på. Däremot har antalet ung hundar varierat.

Utan trännings tid på björn har det blivit en följd att fler ung hundar släppts på samma björn.

Magnus

Förmodligen för att det finns ingen vettig anledning att släppa fler än två erfarna hundar på en frisk björn, vilket jag heller aldrig varit med på. Däremot har antalet ung hundar varierat.

Utan trännings tid på björn har det blivit en följd att fler ung hundar släppts på samma björn.

Magnus

Det här med träning på vilt, vad är det egentligen. Det är ju bara Älg som du kan enligt nuvarande lagstiftning kan träna på. Och du undrar jag varför i helvete ska det vara så. Nu sticker jag väl ut hakan lite och kommer antagligen få en och annan smäll. Men de som jagar björn kan inte träna. Inte heller vi som jagar gris kan det. Och Ni som har hundar för andra vilt som hare, rådjur m.m. kan inte heller TRÄNA. Jag tycker att de jakttider som gäller är de som också ska vara för när man får släppa hund på det viltet. September för älg i vissa områden annars ska andra måndagen i oktober gälla.

Det är bara smiska på mig nu.

Carl Corro

Okej Musköt,

Fel av mig. Men jag tycker det är åt fanders att man skall få träna på vilt, i alla fall.

Eller har jag fel.

Carl Corro

Och nu talar vi om svensk urspungs jakt.

Jakt på älg = spets

Jakt på Hare = stövare

Men nu har det kommit in andra hundraser som används på de "svenska" viltarterna. Och kanske med andra jaktmetoder. (jag är INTE förespråkare av packjakt). Men de nya raser som har kommit in kanske kan tillföra något i alla fall. Ett nytt jakttänk, eller något iden stilen.

Dissa mig inte nu bara, utan kom med konstruktiv kritik istället.

Carl Corro

Men man kan väl alltid ändra sig.

En jaktträning på Älg, Hare, Björn, Vildsvin (oftast i hägn) och annat vilt kan jag tycka är helt ok. Och för att vi ska få fram hundar för att jaga det vilt som den är ämnad för.

Men missförstå mig inte. Är jaktträning ok? Ska vi ha det på fler vilt än älg och hare.

Input tack

Carl corro

Angående det här med drivande hund på björn så är ju de här svaren inte så kul för oss med stövare som jagar björn...

Det ser ju jvligt mörkt ut för oss med drivande hundar på björn när man frågar dem på NV... :angry:

Ha de

rävper

Hej!

Ja du har förstått helt rätt. Vi ska se över hundanvändningen. Vi bör ha en klar definition och se hur det ska formuleras. Till dess ville vi i alla fall snabbt agera mot att flera hundar driver björn, ev kan avlösa varandra vid vissa pass, till nya osv.

Plotthundsföreträdare är arga och hävdar att dessa hundar inte alls driver på det sätt som har framställts. Inte alls stressar björnen mer än ställande hund. Hur som helst, vi får fortsätta diskussionen och komma till skarpare formuleringar till nästa beslut om så behövs.

Det är inte lätt, men vi måste agera så fort som möjligt.

Susannaar

SUSANNA LÖFGREN

Enhetschef

NATURVÅRDSVERKET

Viltförvaltningsenheten

Naturresursavdelningen

BESÖK: Valhallavägen 195, Stockholm

TELEFON: 08-698 15 40, FAX: 08-698 10 42

INTERNET: www.naturvardsverket.se

Tänk på miljön innan du skriver ut det här mejlet

--------------------------------------------------------------------------------

Skickat: den 1 juli 2008 14:26

Till: Löfgren, Susanna

Ämne: Re: Packjakt???

Hej igen..

Men eftersom ni bara lämnar en rekommendation emot hundar som håller björnen i rörelse så är det ju inget förbud emot den jaktmetoden, eller hur.'

Tänker ni införa ett förbud emot den jaktformen till kommande år???

Norge har ju ett sådant förbud emot drivande hundar på björn, där är endast ställande hundar tillåtna vid björnjakt.

Nå tror jeg det blir litt feil å sammenligne med Norges steinalder lover angående bjørnejakt. I Sverige finnes det vel flere bjørner i Stokholmgater enn det finnes i hele Norge.........sånn ca :angry::rolleyes:

huh huh kanska hög nivån fron naturvårdsverkett :angry: hoppas att finland tar int na model av sverige.

Tycker det var förbannat bra att Kolja klev in i tråden, han och Örjant skrev ruskigt klokt!

Huruvida björnen far illa av att ha en jycke i häcken allt för länge har jag ingen som helst susning om och skiter därför i att tycka ngt om det. Däremot så tror jag inte plotten är en olämplig hund utan den är nog mest vad dess förare gör den till. Just när det gäller björn så torde en överskarp jycke "sorteras" bort rätt kvickt om jag säger så.

Det är säkerligen precis som vanligt, våra jyckar är inte olämpliga men däremot kan vi själva fullständigt brista i omdöme och släppa för många alt fara runt med pejl och bil och släppa fler och jävlas. All denna hantering är ett hot mot jakten.

Mvh!

Att NVV redan till detta året utfärdar rekomendationer till björnjakten är i sig inte så konstigt, jag menar efter de filmsnuttar som funnits på yourtube mfl platser så förstår man att de kanske måste aggera på något sätt iaf.

Men det är inte enbart dessa filmer i sig som föranlett rekomendationen från NVV, det ska ha inkomit en forskar rapport från vårt grannland i väster! Denna som tog upp frågan om olika djurs fysiska förutsättningar vid jakt och vid olika jaktformer.

Denna forskarrapporten påvisar tydligen att det finns två vilt som har sämre förutsättningar vid jakt med drivande hundar än övriga jaktbara vilt, de två som omnämns som sämst utrustade att klara detta är vildsvin samt björn.

Där av det rådande klimatet för drivande hundar på just dessa vilten från NVV.

Återkommer när jag läst hela rapporten.

Björnhunden

Går det få tag på den via nätet eller kan du skicka den digitalt?

Skulle vara ruskigt intressant att läsa den studien och om hur de har kommit fram till sin fakta.

Går det få tag på den via nätet eller kan du skicka den digitalt?

Skulle vara ruskigt intressant att läsa den studien och om hur de har kommit fram till sin fakta.

SUSANNA LÖFGREN

Enhetschef

NATURVÅRDSVERKET

Viltförvaltningsenheten

Naturresursavdelningen

Björnhunden

SUSANNA LÖFGREN

Enhetschef

NATURVÅRDSVERKET

Viltförvaltningsenheten

Naturresursavdelningen

Björnhunden

Tack!

Det är förvisso mycket jag inte förstår, men den här tråden tillhör en av dem. :)

Björnjakt i den skala vi har nu med ett avskjutningsmål på +250 björnar om året är ju inget vi har haft någonsin. Utan möjlighet till Åteljakt kommer vi snart att ligga på gränsen vad vi kan förvalta under den tiden mellan jaktstart och ide. Tvivlar på att vi kommer skjuta fullt i år heller i alla områden.

Ändå finns det redan oerhört jantelag i denna jakt, vad kan det finnas, 10 dugliga jaktekipage i Sverige varav flertalet innehåller plottar för uppgiften. Lägger inga värderingar i filmens innehåll då jag och alla andra här vet att det gjordes vad av situationen krävdes.

Tror (utan att veta) att ett förbud mot drivande hundar skulle få oerhörda konsekvenser för våra björnmål då dessa hundar utgör ryggraden i dagens björnförvaltning. Att avla fram endast ställande knorrsvansar till denna uppgift kommer att ta oerhört med tid. Avskjutningen borde i år legat på kanske 400 björnar, något den också kommer att göra om 1-2 år.

Forskar rapporter hit och dit, lite som blyförbudet. Tills det finns acceptabla alternativ lär nog lagt kort ligga. Hoppas åtminstone NVV gör en rejäl risk/benefit analys innan ett sådant beslut tas - men fan vet :D .

Har inte läst alla inlägg här i tråden men.. o inte fattar jag heller..

Utan att vara så påläst så va väl anledningen till NVV agerade att det kom en anonym anmälan till Naturvårdsverket från Polisen i Gävleborg och därefter har polis och Länsstyrelse i Jämtland och Norrbotten hängt på.

Va väl någon Holger inblandad oxå.

Enl Daniel Ligné på SJF så var det alltså polisen själva som gjorde anmälan.

Finns ju lite info här:

http://www.jagareforbundet.se/news/gavleborgspolisen_vi.asp

Har annars ingen direkt ståndpunkt i ämnet, har alldrig jagat björn.

Har sett någon bakom gunnebostängsel de är väl allt..

Men eftersom björnen kan och redan har haft ihjäl folk så är väl det mänskilga "säkerheten" något om åxo bör tas med i beräkningen.

Har svårt att se vad skillnaden är om jycken som förföljer björnen skäller eller springer tyst?

Kan inte ha någon som helst betydelse..

Plotten har avlas för att ta an kalla slag, följa dessa tills björnen är på benen för att sen ställa nalle inte driva den som nån stövare.

Alltså en plott (om jag nu fattat rätt) så tröttnar den på att förfölja vilt som inte går att ställa, träa eller går ner i gryt osv.

Enl. plotthundsklubben :

http://www.plotthund.se/egenskaper.htm

Trail to Run - Run to Catch- Catch to Hold

Spåra för att Resa – Driva för Kontakt - Stånda för att Hålla på plats

carl corro.

Det jag menar med trännings period, är att efter att licensen är fylld får man fortsätta släppa hundar på björn tills den 15 oktober. Kan vara lite svårt att få igång en hunghund på en månad om året.

Mvh Magnus