Hoppa till innehåll

Packjakt med plotthundar mot björn granskas


first_clas

Recommended Posts

vi har finland en hel del amerikanska rävstövare som är ockso avla usa som packjakt men dom jagar hur bra som hälst ensam ockso.dom gar också på varg,björn och lo helt ensam men ändå använder dom fler hundar per gang.jag tror att plottar ockso jagar ensam om man lär dom och jagar med ändast en stycken i gang.first clas värkar har nonting mot plottar???men personligt tror jag att dom är bästa björn hundar va ni har sverige eller had jag fel :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 197
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • first_clas

    31

  • grytdanne

    21

  • Pertan

    13

  • orjant

    11

Top Posters In This Topic

Posted Images

OT

nja men svart att misslyckas om man ar som mig,da are dumt a jamnfora med alla chanser min hund far,daremot are juh lite sammre juh langre fran viltet man bor,sa tex kopa en bjorn hund och bo vars det finns valdigt lite bjorn kanns juh domt till att misslyckas,,kan ibland kanna att av 20 hundar, sag plotten sa gar kanske 7st till nan som verkligen har tankt lyckas och dom andra 13 tror hunden besitter resten,och att den bara behover ha lite lukt for klara sig

ar man beredd pa lagga ner alla sin lediga tid pa en hund sa ska det inte ga att misslyckas om man inte gor ratt,

tex kalla spar fick jag nyss lara mig jag hade gjort riktigt fel pa om jag hade fortsatt,far bara hunden skit spar sa lar den sig arbeta med dom ,och att man inte behover ga upp raven , jag ar sa langt ifran en hund expert man kan komma men kraven pa vad en rav-bjorn hund ska kunna sitter i ryggen for de.dock bara en asikt man inte behover ta till sig,ratt eller fel men jag tycker mig lasa dom flesta gor hundens jobb i dom flesta fallen....

hunden ar det sista som sviker en..

sen stojjan kan val du beratta lite om dina tankar fran manga jakter med flera hundar som jagas tillsamans fast pa helt olika satt,tanker en hund som vill driva med en hund som vill standa vad det ger for signaler

Ja du Erik....tycker du har en poäng i dina funderingar. Visst skall väl debatt kunna föras på ett liknande forum. Jag håller med dig om att en bra hund oavsett ras eller inriktning skall behärska alla delar i jakten....tex sök för att finna viltet, förföljande fram till jakt och själva jakten. I mina ögon är de nordiska raserna avlade för att klara detta oavsett vilken ras vi talar om. En stövare som inte kan arbeta på nattslag är värdelös, samma hund måste även ha förmågan att hålla drevdjuret på benen, reda ut tappter etc för att vara funktionell. Detsamma gäller älghundar tex. En älghund som inte självständigt söker av terräng för att finna och därefter jaga/ställa är värdelös.

Som någon tididgare skrev har man i de flesta andra länder inte denna tradition av ensamjagande hundar. Jag tycker att det visar sig när vi sedan tar in dem till Sverige. Min egen ras (Kopoven) är i mina ögon ojämnare än såväl stövare, drevrar som gråhundar och jämtar. det finns duktioga individer men fortfarande tycker jag att de ä ojämnare...kanske för att en enda hund i hemlandet inte behövde klara allt själv. De jagar oftast flera i hop och då kan ju olika individer bli duktiga på olika saker. En är bra viltfinnare, en annan är modig och vågar ligga på för att få loss vuxen gris i svår terräng, en tredje har långt förföljande etc.

Lika tror jag efter vad jag har hört gäller för Plottarna. De jagar vanligen tillsammans flera hundar i hemlandet och de har säkert på samma sätt utveckla olika egenskaper, dvs färre individer behöver utveckla alla egenskaper en god jakthund behöver. Vill återigen poängtera att viss finns det jakthundar i alla raser med alla nödvändiga färdigheter, men de raser där flest individer besitter dem tycker jag (helt ovetenskapligt) mig se hos de raser vi jagat med länge i norden enligt den nordska jakttraditionen t.ex stövare, älghundar (jämt och grå) finnspets m.m

Vad gäller min syn på hundar och grisjakt har det skrivits på annat håll, men snabbt kan jag återigen nämna att INTE delar den uppfatning vissa yrkesjägare gav uttryck för i senaste svensk jakt att det är bra att ha såväl ställande som drvande hundar samtidigt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är en vis man Oskar!

Även om jag inte riktigt fick samma intryck av sista Svensk Jakt men jag kan ha slarvat då jag läste..

Förstår ärligt talat inte FirstJannes ältande i ämnet, buktar ruggigt trångt ärligt talat.

Klart som fan att en ny ras oavsett om den heter kopov eller plott eller va fan som helst inte kan fungera riktigt lika jämt som våra inhemska raser med all energi som entusiaster lagt avseende avel osv under så lång tid. Men va fan, gråhunden eller Hamiltonstövaren som ras uppstod ju inte över en natt och givet detta fattar jag inte hur man kan kräva att tex en plott ska vara komplett from typ andra generationen i landet?

Hela den här tråden handlar om, såvitt jag fattat det, någon eller några jävligt oseriösa människor som beter sig illa och bara för att de gör fel så får en intet ont anande ras skit?? Begriper det inte. Låt de seriösa jobba med sin ras i lugn och ro, det ligger i allra högsta grad i deras eget intresse att få väck idioter som leker packjakt osv så låt dem göra det då.

Tror att steget mot en komplett hund stavas antal jakttillfällen och de seriösa ser till att ge sina hundar jakttillfällen. Detta ska de ha all heder för tycker jag och de ska inte kladdas ihop med oseriöst folk som missbrukar dagens teknik med mera..

Hälsar Hipshot möjligen smått bestruken med hyfsat gott vin :D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var glada för att ni kan jaga älg med löshund, i vårat lag har di gamle bestämmt att det inte är bra.....

Hundarna kör in älgarna till grannen, eller så är det ju inte bra om hundarna tar upp älg på grannens,

Fy faan säger jag bara,,, undrar varför duvjakt i ensamhet är så skönt :D

Fy fan för att ha såna trähästar i samma lag. Försök bli av med dem eller byt till ett annat jaktlag!!!

Mvh grävUppland :D ...............

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är en vis man Oskar!

Även om jag inte riktigt fick samma intryck av sista Svensk Jakt men jag kan ha slarvat då jag läste..

Förstår ärligt talat inte FirstJannes ältande i ämnet, buktar ruggigt trångt ärligt talat.

Klart som fan att en ny ras oavsett om den heter kopov eller plott eller va fan som helst inte kan fungera riktigt lika jämt som våra inhemska raser med all energi som entusiaster lagt avseende avel osv under så lång tid. Men va fan, gråhunden eller Hamiltonstövaren som ras uppstod ju inte över en natt och givet detta fattar jag inte hur man kan kräva att tex en plott ska vara komplett from typ andra generationen i landet?

Hela den här tråden handlar om, såvitt jag fattat det, någon eller några jävligt oseriösa människor som beter sig illa och bara för att de gör fel så får en intet ont anande ras skit?? Begriper det inte. Låt de seriösa jobba med sin ras i lugn och ro, det ligger i allra högsta grad i deras eget intresse att få väck idioter som leker packjakt osv så låt dem göra det då.

Tror att steget mot en komplett hund stavas antal jakttillfällen och de seriösa ser till att ge sina hundar jakttillfällen. Detta ska de ha all heder för tycker jag och de ska inte kladdas ihop med oseriöst folk som missbrukar dagens teknik med mera..

Hälsar Hipshot möjligen smått bestruken med hyfsat gott vin :D

Mvh!

Ja det här liknar ren dynga! Fattar inte heller varför du F-C inte kommer med något konstruktivt?

Hur kommer det sig att du hyser sånt fruktansvärt stort agg till Plottrasen och dess ägare???

Har själv inte jagat med rasen och vet inte ett skit om björjakt men det finns även en mängd andra jaktformer

där många andra raser används som jag heller inte vet ett smack om.... Även om jag själv inte gillar alla raser så kan jag

glädjas med ägarna till dessa, är dem nöjda med sina hundars prestationer och hur dem fungerar är väl det bra???

Vad jag personligen tycker spelar väl föga roll i sammanhanget???

Hur har du kommit fram till att skaffa dem raser du har? Jag gissar att det är efter din egen erfarenhet samt tycke och smak

som ligger till grund för det?Även om jag och många med mig inte tycker att dina rasval är dåliga så finns ju lika säkert dem

som tycker att det bara är idioter som skaffar sig stövare tex. Men det är en jävla skillnad på att tycka för sig själv än att ideligen

skriva en massa negativ kritik. Du är ju för fan ung "pojk", fortsätter du vara så här het på gröten slutar du som en trött, bitter gammal

gubbe.......... :D

Mvh grävUppland............. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker som jag skrev att Erik har en poäng i det han lyfter. Att en hund inte har det som krävs för jakt, oavsett om det är gris eller björn kan kompenseras genom att använda många. Jag tror inte han har något generellt emot plottarna, utan mer vissa personers sätt att använda hund. Nu råkar det vara plottar. Har själv sett MYCKET tveksamma klipp på nätet när ett knippe plottar (5-6 st) jagar gris. Finns inget försvar för ett sådant användande i mina ögon heller(det var ett svenskt lipp). behöver man använda 5-6 hundar på gris (eller för den delen björn) kan det omöjligt vara dugliga hundar.

Tror att han, likväl som jag reagerar eftersom effekten av det blir lidanden för såväl hundar som gris/björn samt beslut om inskänkning i hundjakt som drabbar alla.

/Oskar, som ännu inte fått i sig tillräckligt med vin för att stava lika illa som FC :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

F_C : Hvor mange hunder må til for at det kalles packjakt ?

Jeg bruker opp til 4 hunder på mink , ikke alltid men noen ganger , er det packjakt ? Tror du noen av mine hunder ikke er i stand til å finne / jakte mink alene ?

Jeg bruker også av og til 2 støvere etter reven. Dette fordi jeg ønsker at ungstøveren IKKE skal interessere seg for hare men bare rovvilt. Den andre eldre støveren er stort sett hareren og klovviltren. Er det packjakt ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker som jag skrev att Erik har en poäng i det han lyfter. Att en hund inte har det som krävs för jakt, oavsett om det är gris eller björn kan kompenseras genom att använda många. Jag tror inte han har något generellt emot plottarna, utan mer vissa personers sätt att använda hund. Nu råkar det vara plottar. Har själv sett MYCKET tveksamma klipp på nätet när ett knippe plottar (5-6 st) jagar gris. Finns inget försvar för ett sådant användande i mina ögon heller(det var ett svenskt lipp). behöver man använda 5-6 hundar på gris (eller för den delen björn) kan det omöjligt vara dugliga hundar.

Tror att han, likväl som jag reagerar eftersom effekten av det blir lidanden för såväl hundar som gris/björn samt beslut om inskänkning i hundjakt som drabbar alla.

/Oskar, som ännu inte fått i sig tillräckligt med vin för att stava lika illa som FC ;)

Kan delvis helt hålla med dig Stojjan!

Men då det här ang flersläpp berört dig illa tycker jag att man ska svara precis som du gjort :P .

Man behöver inte alltid gå på så jävla hårt!!!

Det här med att 5-6 hundar släpps på gris och att det nu råkar vara en mindre begåvad som till och med lägger ut det på

you tube innebär ju inte att rasen och flertalet av dess ägare är på samma nivå???

Handen på hjärtat så har detta varit ett problem under väldigt lång tid med flersläpp av olämpliga hundar på gris, och plottarna

har ju inte funnits så jävla länge i landet. Jag har själv varit med då koppel med uppåt 15-20 hundar släppts under grisjakt och hade jag vetat

det jag vet idag hade jag aldrig varit med på dessa :rolleyes: !!! Lite lustigt är det allt, att personer som varit ansvariga för jakterna

gjort uttalanden i Svensk Jakt att dem fördömer just olämpliga hundar och flersläpp på sina jakter. Lite av dubbla budskap anser då jag :rolleyes: !!!

Jag vet att detta är ett mycket kännsligt ämne, men och andra sidan finns det enligt mig många bra exempel på jakter där flerhundssläpp

verkligen fungerar och inte lämnar några frågetecken vad det gäller etik och moral. Mycket handlar det ju om vilken kunskap hundens husse har

och här bör husse verkligen ta sig i kragen om han på förhand vet att hunden är tuff och hård på grisar som ensamhund. Ingen hundägare kan på förhand säga vad för slags hund han har innan den släppts ihop med andra. Det är viktigt att göra en ärlig bedömning här av sin hund och för att få reda på fakta

är ju ända sättet att prova just att släppa den, men, det räcker att släppa ihop den med en eller ett par för att få svar på tal!!! Hundar med dåligt arbetssätt

ska självklart inte användas överhuvudtaget!!! :)

När jag jagar själv eller i sällskap med jaktkamrater gör jag/vi det med en hund baserat på mina/våra värderingar och det är rent personligt, men jagar andra med andra metoder är det upp till dem!!!Så länge det är etiskt och moraliskt försvarbart ur jägarsynpunkt finner jag ingen anledning lyfta fram saker och göra en hel höna av en fjäder :D:D:D Vi som är jägare (eller åtminstone försöker) tjänar mest på att hålla ihop och föra en mer ödmjuk ton i våra debatter.....

Mvh grävUppland ;):D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har själv varit med då koppel med uppåt 15-20 hundar släppts under grisjakt och hade jag vetat

det jag vet idag hade jag aldrig varit med på dessa :rolleyes: !!! Lite lustigt är det allt, att personer som varit ansvariga för jakterna

gjort uttalanden i Svensk Jakt att dem fördömer just olämpliga hundar och flersläpp på sina jakter. Lite av dubbla budskap anser då jag :rolleyes: !!!

Vet ett gäng som åkt väck från det ställe du tänker på men till viss del kan jag hålla med dej, finns säkert fler jyckar som inte har där att göra i så pass stora sällskap.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet ett gäng som åkt väck från det ställe du tänker på men till viss del kan jag hålla med dej, finns säkert fler jyckar som inte har där att göra i så pass stora sällskap.

Mvh!

Tyvärr så har det förekommit och förekommer på fler ställen än där jag varit!!!

Men det är grymt bra anser jag att olämpliga hussar oxå sållas bort!!! :rolleyes:;):)

Mvh grävUppland............. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

F_C : Hvor mange hunder må til for at det kalles packjakt ?

Jeg bruker opp til 4 hunder på mink , ikke alltid men noen ganger , er det packjakt ? Tror du noen av mine hunder ikke er i stand til å finne / jakte mink alene ?

Jeg bruker også av og til 2 støvere etter reven. Dette fordi jeg ønsker at ungstøveren IKKE skal interessere seg for hare men bare rovvilt. Den andre eldre støveren er stort sett hareren og klovviltren. Er det packjakt ?

Bara för att klargöra det här med "pack". Ett pack är ett större antal hundar som i samlad formation förföljer och hetsar ett vilt tills hundarna kommer i kapp drevdjuret och gemensamt avlivar det. Ett pack kan framföras av ägern antingen via häst eller till fots. I England kallas packjakt för "Foxhunting" och i Frankrike "Chasse á courre". Hundar som används till den här typen av jakt är av en speciell typ av stövare som bedöms utifrån sina grupp egenskaper (Att driva i samlad formation) och inte sina individuelle jaktegenskaper. Dom här raserna finns inte vad jag känner till representerade i Sverige?

Ett "koppel" av hundar, eller koppeljakt, går ut på att ett antal hundar släpps tillsammans och där hundaran självständigt söker ut och tar upp ett drevdjur utan att låta sig påverkas av någon av dom andra hundarna i kopplet. En hund som bedöms som en "blindpipa" nollas direkt på ett jaktprov i Frankrike eller Spanien. uppgiften för ett koppel är att driva ett eller flera drevdjur mot väntande pass-skyttar. Vid vildsvinsprov bedöms förutom drevsättet också förmågan att jobba på stående drevdjur.

Allt avelsarbetet utgår ifrån hundarna individuella jaktegenskaper!!! Dvs. dessa raser har exakt samma förutsättningar som våra drivande raser att jaga självständigt!!! (Vilket också dom vuxna importerna har visat på våra svenska drevprov!)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fy fan för att ha såna trähästar i samma lag. Försök bli av med dem eller byt till ett annat jaktlag!!!

Mvh grävUppland :D ...............

Visst är det så¨,, ska inte byte jaktlag men kanske gå med i ett till... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett "koppel" av hundar, eller koppeljakt, går ut på att ett antal hundar släpps tillsammans och där hundaran självständigt söker ut och tar upp ett drevdjur utan att låta sig påverkas av någon av dom andra hundarna i kopplet. En hund som bedöms som en "blindpipa" nollas direkt på ett jaktprov i Frankrike eller Spanien. uppgiften för ett koppel är att driva ett eller flera drevdjur mot väntande pass-skyttar. Vid vildsvinsprov bedöms förutom drevsättet också förmågan att jobba på stående drevdjur.

Allt avelsarbetet utgår ifrån hundarna individuella jaktegenskaper!!! Dvs. dessa raser har exakt samma förutsättningar som våra drivande raser att jaga självständigt!!! (Vilket också dom vuxna importerna har visat på våra svenska drevprov!)

Tror absolut att det förhåller sig som du beskriver med avelsarbetet, men de raser jag bedömer som jaktligt jämnast är fortfarande de "skandinaviska" eller de som funnits länge i landet. Med risk för att trampa Beagleägare på tårna, men det krävs ofta mer för att få en jaktmaskin av en Beagle jmf med en drever eller för den delen tax.

Beaglen är framtagen för att jaga hare/kanin i flock. De andra är det inte.

I mina ögon kan inte heller bassetraserna uppvisa denna jaktliga jämnhet. vet mycket väl att det finns fantastiska individer inom samtliga bassetraser, men jag tror det är längre mellan stjärnorna. Som jag tidigare nämnde kan kopoven i mina ögon inte visa denna jämnhet som ras och vad jag har hört kan inte Plottarna det heller.

Undersökte Plottarna ganska noga för något år sedan då jag var intresserad av en "grisjagande stövare". Vill först påpeka att jag blev mycketr bra och trevligt bemött av representaterna från Plotthundsklubben. De berättade gärna om rasen och i mina ögon på ett nyanserat sätt. Deras information tillsammans med ett ganska idogt sökande på nätet gav mig bilden att man i "staterna" ofta arbetar för att få fram ett bra "pack" dvs hundar som tillsammans besitter de egenskaper som krävs för att bli bra björnhundar. någon är bra på att ta kalla slag, någon annan har goda ståndegenskaper etc.

Jag tror att den historiska bakgrund av ensamjagande hundar vi har i skandinavien, oavsett om vi pratar stövare eller spetsar trots allt är ganska unik. Tror att raser som Luzernstövare ody har lite samma bakgrun och kanske samma jakmässiga jämnhet (nu menar jag alltså att flertalet individer i rasen behärskar den aktuella jaktens alla moment och krav (sök, finna vilt, drev/stånd, ihärdighet m.m)

/Oskar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

F_C : Hvor mange hunder må til for at det kalles packjakt ?

Jeg bruker opp til 4 hunder på mink , ikke alltid men noen ganger , er det packjakt ? Tror du noen av mine hunder ikke er i stand til å finne / jakte mink alene ?

Jeg bruker også av og til 2 støvere etter reven. Dette fordi jeg ønsker at ungstøveren IKKE skal interessere seg for hare men bare rovvilt. Den andre eldre støveren er stort sett hareren og klovviltren. Er det packjakt ?

jag har nog inget emot plottar,som stojjan(oskar) sager,utan exat hur dom anvands, DET GYNNAR INTE OSS, juh mer man diskuterar detta amne desto mer kott pa bena far man,aven jag :D att just jag inte drar mig for skriva som jag tycker sprollar val ingen roll,lite bra finns val och en del okunskap,men en sak hade jag iaf ratt om, och det var a andra tyckte det sag lika daligt ut som jag med flera hundar pa bild med en bjorn,s,k packjakt.. jag ar inte sugen pa tappa hund kulturen med loshund och drivande hundar pga det iaf,darfor denna trad skapades, sverige ar inte specielt mottagligt for den sortens jakt... ps alla vet val att jag ar samst pa komma till skott och fa det tydligt framfort men men las 10 ganger och hitta poangen :D

ja du norska vann, att du valjer jaga med 4 hundar efter mink medans en annan mink jagare kor med en later jag sta for omgivningen du jagar kanske,bra i hund satt vet du att jag inte tycker det ar,sen om det bor jamnstallas med bjorn jakt ar nog svart att saga efter som minken ar sa hatad den nastan ar fredlos...

2 hundar pa raven? du ar for lat att jaga in unghunden eller vad skriver du :) personligen tror jag din hund inte kommer kunna jaga lika bra sjalv om du jagar sa,bill och bull effekt, min stovare ska da jagas in sjalv och klara allt sjalv,inte bli av slappt pa ett nyttt spar for sedan 20min resa raven,det ar en skit hund for mig,basta fall titta vilket omrade eb rav finns i,inte gora hundens jobb, sa ser jag det men sedan att det ar min forsta hund som soker langre ut an 20 meter ar som sagt inte rutin for mig,ny utmaning och vi far se om det blir dugligt..

2 hundar ar helt ok att anvanda tycker jag,men 4 borjar det bli knasigt, jag brukar fraga ibland om man jagar for bytet eller for hunden?jag borjar nog bli mer for hunden ska funka sedan belona med att rosta ur pipan,

amnet verkar iaf utspelat..nan som vill kopa ful ol fran tyskaland pma ;):o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var nyss reportage på Mittnytt om restriktioner inför björnjakten. Det nya jaktsättet att använda drivande hundar och då speciellt den amerikanska rasen plotthund anses plåga björnarna. En polisman uttalade sig och sa att han sett filmklipp på internet där man använnt plotthundar och tyckte att det var i strid med hur jakt ska gå till.

Inga plotthundsägare var intervjuade så att de kunde ge sin syn på det hela.

Tumskruvarna börjar dras åt kring användandet av hund vid jakt. Jag hoppas verkligen att de olika hundklubbarna och jägarförbundet i skrivande stund för en dialog och kan lägga fram en gemensam syn till naturvårdverket. Öppen pajkastning inom de egna leden är det sista vi behöver.

Länk till inslaget:

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/medi...193&d=37734

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var nyss reportage på Mittnytt om restriktioner inför björnjakten. Det nya jaktsättet att använda drivande hundar och då speciellt den amerikanska rasen plotthund anses plåga björnarna. En polisman uttalade sig och sa att han sett filmer där man använnt plotthundar och tyckte att det var djurplågeri.

Är inte konstapeln förtrogen med att även hans kollegor använder hundar som är tränade att bita sig fast och slita i en människa, får man inte jag abjörn med hund som står på avstånd och skäller så bör nog polisen också få inskränkningar i sitt användande mot mänskligheten, sett något på film och skaffat sig en uppfattning, vilket jäkla klantarsel till amatör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara för att klargöra det här med "pack". Ett pack är ett större antal hundar som i samlad formation förföljer och hetsar ett vilt tills hundarna kommer i kapp drevdjuret och gemensamt avlivar det. Ett pack kan framföras av ägern antingen via häst eller till fots. I England kallas packjakt för "Foxhunting" och i Frankrike "Chasse á courre". Hundar som används till den här typen av jakt är av en speciell typ av stövare som bedöms utifrån sina grupp egenskaper (Att driva i samlad formation) och inte sina individuelle jaktegenskaper. Dom här raserna finns inte vad jag känner till representerade i Sverige?

Ett "koppel" av hundar, eller koppeljakt, går ut på att ett antal hundar släpps tillsammans och där hundaran självständigt söker ut och tar upp ett drevdjur utan att låta sig påverkas av någon av dom andra hundarna i kopplet. En hund som bedöms som en "blindpipa" nollas direkt på ett jaktprov i Frankrike eller Spanien. uppgiften för ett koppel är att driva ett eller flera drevdjur mot väntande pass-skyttar. Vid vildsvinsprov bedöms förutom drevsättet också förmågan att jobba på stående drevdjur.

Allt avelsarbetet utgår ifrån hundarna individuella jaktegenskaper!!! Dvs. dessa raser har exakt samma förutsättningar som våra drivande raser att jaga självständigt!!! (Vilket också dom vuxna importerna har visat på våra svenska drevprov!)

Joda JEG vet hva " Packjakt " innebærer , jeg lurte bare på hva F_C la i ordet :D

Veldig bra forklart forresten !

Mine erfariner er også at såkalte " packhunder " vil jage alene , bare de får litt tid til å omstille seg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har nog inget emot plottar,som stojjan(oskar) sager,utan exat hur dom anvands, DET GYNNAR INTE OSS, juh mer man diskuterar detta amne desto mer kott pa bena far man,aven jag :D att just jag inte drar mig for skriva som jag tycker sprollar val ingen roll,lite bra finns val och en del okunskap,men en sak hade jag iaf ratt om, och det var a andra tyckte det sag lika daligt ut som jag med flera hundar pa bild med en bjorn,s,k packjakt.. jag ar inte sugen pa tappa hund kulturen med loshund och drivande hundar pga det iaf,darfor denna trad skapades, sverige ar inte specielt mottagligt for den sortens jakt... ps alla vet val att jag ar samst pa komma till skott och fa det tydligt framfort men men las 10 ganger och hitta poangen B)

ja du norska vann, att du valjer jaga med 4 hundar efter mink medans en annan mink jagare kor med en later jag sta for omgivningen du jagar kanske,bra i hund satt vet du att jag inte tycker det ar,sen om det bor jamnstallas med bjorn jakt ar nog svart att saga efter som minken ar sa hatad den nastan ar fredlos...

2 hundar pa raven? du ar for lat att jaga in unghunden eller vad skriver du B) personligen tror jag din hund inte kommer kunna jaga lika bra sjalv om du jagar sa,bill och bull effekt, min stovare ska da jagas in sjalv och klara allt sjalv,inte bli av slappt pa ett nyttt spar for sedan 20min resa raven,det ar en skit hund for mig,basta fall titta vilket omrade eb rav finns i,inte gora hundens jobb, sa ser jag det men sedan att det ar min forsta hund som soker langre ut an 20 meter ar som sagt inte rutin for mig,ny utmaning och vi far se om det blir dugligt..

2 hundar ar helt ok att anvanda tycker jag,men 4 borjar det bli knasigt, jag brukar fraga ibland om man jagar for bytet eller for hunden?jag borjar nog bli mer for hunden ska funka sedan belona med att rosta ur pipan,

amnet verkar iaf utspelat..nan som vill kopa ful ol fran tyskaland pma :DB)

Jeg har veldig svårt å forstå hva du skriver. Men hvis jeg forstår deg rett så mener du at jeg ikke kommer til å få til den unge Finske flickan siden den får jage endel sammen med de andre. Vel.....jeg har aldri hatt Finskstøvare før så det er en ny rase for meg. Men klarer den ikke bli slik jeg vil så er det ikke rett emne i hunden for meg. Jeg har nå gjort det slik med de fleste av mine hunder og alle unntatt en ble bra. Den som ikke ble bra jaget ikke verken alene eller sammen med noen andre :D

Jeg føler vel at jeg ikke har mer å bidra med her siden jeg er både Norsk og aldri har jaget bjørn :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte konstapeln förtrogen med att även hans kollegor använder hundar som är tränade att bita sig fast och slita i en människa, får man inte jag abjörn med hund som står på avstånd och skäller så bör nog polisen också få inskränkningar i sitt användande mot mänskligheten, sett något på film och skaffat sig en uppfattning, vilket jäkla klantarsel till amatör.

Ja du Pertan! :D

Du har väl en hel del erfarenhet då det gäller tjänstehundar?

"Många skott som det inte blev något av" va väl kanske inte det smartaste uttalandet av en polisman?

Har själv avlossat en del skott där "det heller inte blivit mycket av", och det bjuder jag er på!!! :D

Men att först stå och prata om plotthundar och sedan prata om dåligt avlossade skott liknar ju faan!!!

Då ska väl fakta fram ang hur många av dessa "dåligt avlossade skott" plotthundar legat bakom???

En hund ligger begraven här och jag ger mig faan på att framträdandet på TV grundar sig långt upp i spetshundsvärlden....

Tycker det var illa framställt av en högt uppsatt polisman och långtifrån sakligt!!!

Bara att hålla i hatten då för här kommer det att blåsa en del har jag på känn??? :D

Mvh grävUppland B)B):D ...................

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har nog inget emot plottar,som stojjan(oskar) sager,utan exat hur dom anvands, DET GYNNAR INTE OSS, juh mer man diskuterar detta amne desto mer kott pa bena far man,aven jag :D

Vettigt Firstjanne, vill bara förtydliga att du med all rätt ska jag tillägga blir sur på hur vissa använder plottarna, inte alla..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte konstapeln förtrogen med att även hans kollegor använder hundar som är tränade att bita sig fast och slita i en människa, får man inte jag abjörn med hund som står på avstånd och skäller så bör nog polisen också få inskränkningar i sitt användande mot mänskligheten, sett något på film och skaffat sig en uppfattning, vilket jäkla klantarsel till amatör.

Håller till viss del med dej, tämligen obegripligt att polisen ger sig in i denna fråga på detta vis, de har inte ett skit egentligen med det att skaffa..

Dock ser jag en stor skillnad mot polishundar..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag titta 2 ggr på björn filmen och den andra ggr hjälpt inte. Jag måste nog påstå att denna sortens jakt är inget för mig.

En väldans massa hundar efter en stackas björn. Undrar vad folk hade sagt om jag släppt 5-6 hundar på samma älg.

Eller 5-6 lajkor på samma gris(finns säker folk som gör det med).

Vad det är för sorts hundar vet jag inte om det spelar så stor roll? Gör det ?

Värst tycker jag är när de skjuter björnen när den sitter uppe i trädet med en drös hundar och massa folk neranför.

Då tycker jag synd om björnen.

Trident1452

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag titta 2 ggr på björn filmen och den andra ggr hjälpt inte. Jag måste nog påstå att denna sortens jakt är inget för mig.

En väldans massa hundar efter en stackas björn. Undrar vad folk hade sagt om jag släppt 5-6 hundar på samma älg.

Eller 5-6 lajkor på samma gris(finns säker folk som gör det med).

Vad det är för sorts hundar vet jag inte om det spelar så stor roll? Gör det ?

Värst tycker jag är när de skjuter björnen när den sitter uppe i trädet med en drös hundar och massa folk neranför.

Då tycker jag synd om björnen.

Trident1452

om man ska jaga kan int man tyck synd om.jag är titta filmen 3ggr och den bli bätre och bätre hela tiden.STACKAS BJÖRN HUHHUH. :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...