Jump to content

Smygjaktsbygget.

Joacim

Recommended Posts

Hej!

Tankar

Nu har jag kommit till insikt med att min 6mmBR antaglien kommer att bli ett jäklar spett att bära på nu när den får ny kostym i form av lite fin valnöt. Jag tyckte att den var tung att bära innan med en ihålig plaststock. Då kommer jag inte ens våga tänka på hur den kommer att bli med nya stocken.

Industriarbetare som man är så har man ju så smått börjat att tillverka saker som har med jakt och vapen att göra på rasterna. Det går inte en rast utan att man går till någon av svarvarna eller fräsarna och ställer sig. Dels så behövs det träning men sedan är det också så fruktansvärt kul att hålla på.

Min trogna följeslagare och till lika min far är en rackare på svarv och fräs med sina 27år i branchen. Han har hafft ett genuint vapenintresse sedan 17års ålder och idag är han 45år. Detta borde leda till att vi nog ska kunna bygga ett skapligt vapen ihop. Med några tjocka amerikanska böcker och en del läsning på forumet så ska det nog inte bli några problem.

Vapnet

Som jag inledde med så behöver jag ett vpaen i klass 2 som jag kan använda under smygjaktsförhållanden. Svårare än så är det inte.

Efter alla dessa stormar så har vi plötsligt fått fina pyrschmarker med stora hyggen med bra vägar runt. Gått om vilt börjar det också att bli, vilket gör att det blir extra kul. Vi har gått om räv, en del grävling och ganska skapligt med rådjur.

MIn tanke är att köpa ett SAKO VIXEN lås och bygga från. Detta kommer dock hinna ändra sig, mer än en gång, jag lovar. Anledningen till att det för tillfället kan vara ett vixen lås som är aktuellt är att jag har nosat upp ett skapligt billigt. Jag är inne på att skaffa hus och man vet aldrig när det dyker upp "en liten" vilket betyder att jag har börjat att råspara. Detta i sin tur leder till att jag får vända på vart enda öre ifall det ska bli ett bygge överhuvudtaget. Alltså är det prio ett att låset ska vara billigt (dock fortfarande av rimlig kvalitet.

Jag har siktat in mig på att denna bössa ska få en plaststock då det är bäst att ha när man ålar i diken och ligger i all möjlig dynga och skit och väntar på rätt läge på en liten bock man har ålat sig inpå. Plaststockar till SAKO verkar dock inte växa på träd det heller. Som ni förstår så kommer detta med största sannolikhet att bli ett långtidsprojekt.

Kalibern

Ja vad har jag då tänkt mig för kaliber på bygget?

Smygjakt för mi innebär att ta sig så tyst och sakta som möjligt in på ett rimmligt avstånd. rimmligt för mig är allt inom det maxavståndet som man är säker på att man kan lägga 10/10 bockar på. För mig så är det för tillfället runt 180 - 200meter som ligger som max. Men med ett smygjaktsvapen har jag tänkt mig att kanske kunna smyga mig in och halvera avståndet i alla fall. Med andra ord kommer detta vapen bli använt på avstånd runt 100 - 150meter.

Därför har jag tänkt att en kaliber med en liten hylsa och stor kula hade varit roligt. först tittade jag noga på 7,62x39, men den var inte så rolig. Den är för vanlig, alla kalschnikovs (felstavat) är ju gjorda i den (kanske inte alla, men många.)

Nä, något lite mer udda och kul. 7mmTCU blev nästa patron som blev intressant efter lite expriment i laddrummet på 222rem hylsor. Men 6,5x222 såg helt klart trevligast ut. Så då blev det bestämmt att 6,5TCU är en lämplig patron för bygget, lite större hylsa än 6,5x222 vilket borde ge lite bättre marginal ifall bockarna är lite griniga och inte vill tillåta mig att komma för nära inpå.

Brotchen är nu beställd. Det blev en JGS 6,5TCU med rörlig pilot.

Jag kommer antagligen att göra inköpen i ettaper med någon månad mellan så uppdateringarna kommer att gå slött.

Nästa prioritering kommer att bli en låda. Jag tar pipan sist.

Hoppas ni skall få en trevlig tråd att följa och ni får gärna komma med frågor, tips och kommentarer. Bara skriv.

Jag glömmde ju att nämna att med en del prat med Henrik på telefon så är kulvalet i vart fall bestämmt. 100grs Nosler BST bör bli optimalt i denna kaliber och med de hastigheter som den bör kunna prestera.

MVH/Jocke

Det var två "tolkar" också. En GO och en NO-GO.

Det var allt. Det behövs väll inte så mycket mer, vad jag förstår utav böckerna?

MVH/Jocke

Hej allihop!

Denna tråden kommer tyvärr att bli inaktuell.

Varför?

Jo det har strulat till sig och ekonomin har fått en törn. Projektet kan tyvärr inte fortskrida av olika anledningar.

Så jag har bestämmt mig för att jag får spara så smått här framåt och använda BR:en detta året och utvärdera den.

Blir väldigt tacksam ifall någon moderator vill ta bort denna tråden.

MVH/Jocke

Det var ju synd, hoppas det löser sig.