Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ahh! Miljöpartister !! :):(

Ofta finner jag mina djur skjutna med kula i bröstet fyllda med blod i bröstkorgen. Så inte blöder de så lite inte.

Har jag aldrig sagt heller, bara att de blöder MER med pil :D

• 2 weeks later...
Posted

Vad gör detta i antal steg då?

Jag menar skjuter man ett rådjur med kula så kan de kanske springa si och så långt och en räv kan springa sin sträcka, hur ser det ut för pilbåge? Anledningen till att jag frågar är att på klippen på youtube (ja det må vara en hejdlöst dålig källa men.. ) så hoppar djuren vidare utanför kamerans räckvidd och då blir man nyfiken.

Posted

Jag menar skjuter man ett rådjur med kula så kan de kanske springa si och så långt och en räv kan springa sin sträcka, hur ser det ut för pilbåge? Anledningen till att jag frågar är att på klippen på youtube (ja det må vara en hejdlöst dålig källa men.. ) så hoppar djuren vidare utanför kamerans räckvidd och då blir man nyfiken.

Det är som vid kuljakt, oftas ett visst flyktavstånd mellan 20-60 meter beroende på träff och

andra faktorer, vid hård vind och djuret inte hört/sett pilen eller skytten springer de oftas mycket

korta sträckor, det är en reaktion som de har, det finns flera fall där de endast rört sig 4-5 meter

stannat och fortsatt beta när de helt plötsligt faller bara. Så flykten beror mest på ljudet och inte

själva träffen. En pil skär igenom så snabbt att det är näst intill omärkbart för djuret.

Posted

Kolla klippet i denna tråd:

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16852

Där ser du en rätt vanlig reaktion på djur som är skjutna med jaktpil!

Som Roger säger så är det ljudet som gör att de springer iväg.

Det är ju en instinkt/reaktion som djuren naturligt gör när de upplever eller hör något konstigt.

Posted

egentligen tycker jag inte att det spelar någon roll och reflekterar inte så mycket om vad som blöder mest, sitter träffen dör djuret och så länge det är så finns det nog inget som talar mot att använda ett bra spjut som jaktvapen heller.

det är som vanligt personens förberedelser, träning och omdöme som gör det bra avslutet inte vapnet.

Posted

vissa djur rör inte alls på sej och andra lite längre! med tanke på att jakten är i de närmaste ljudlös så blir dom inte skrämda av någon smäll!..

sedan har det juh med att göra hur pass bra träff du fick! tar du båda lungorna + hjärta då går det juh lite snabbare än om du bara fick med en lunga! men slutet blir de samma! det är väll lite samma som med kula det häger lite på träffen!

man kanske inte lika offta får knall å fall efekten med pil men de beror juh på att pilen inte jobbar på de sättet! jag fick två sådana skott i Afrika! då vårtsvinen blev på plats!

det jag har märkt med båge är att det blir mycket mer blod i spåret från djuret! och är offta väldigt lätt att följa!

Mvh Mamre!..

Posted
egentligen tycker jag inte att det spelar någon roll och reflekterar inte så mycket om vad som blöder mest, sitter träffen dör djuret och så länge det är så finns det nog inget som talar mot att använda ett bra spjut som jaktvapen heller.

det är som vanligt personens förberedelser, träning och omdöme som gör det bra avslutet inte vapnet.

Ja precis så är det, alla vapen avsedda för jakt gör jobbet, om skytten/jägaren gör rätt. :rolleyes:

Posted

Tackar för svaren.

Jag är imponerad, och blir sugen att byta vapen =)

Posted
Tackar för svaren.

Nä, behåll bössorna och komplettera med en båge i så fall, bägge har sin plats i jakten.

Mvh

Posted
Tackar för svaren.

:mad: du e välkommen in i vår skra!.. men för guds skull behåll bössorna!.. :rolleyes: de ena förtar inte de andra!..

MVh

Posted

Nä ibland vill man ju skjuta nåt :D