Hoppa till innehåll

Månadstävling i Praktiskt Skytte.


Mad Mike

Recommended Posts

Ja, det var jäkligt kul på banan idag! B)

Sköt första skottet för dagen på tävlingstavlan på 300, och det måste ha blåst lite mer från kl 4 när vi var och sköt sist än jag trott. Första skottet tog nämligen dryga 0,35 mil (uppskattat genom siktet) till höger, och sen litade jag inte på mig själv tillräckligt utan sköt ett till skott för att sedan hålla av. Ja, det var den 300-metersserien det ;) Det roliga i kråksången var dock att bössan "skötte sig", dvs den gjorde faktiskt det den skulle för en gångs skull. Sen att operatören inte är helt med på banan är en annan sak. Det bidde 36 poäng men jag är väldigt nöjd med de tre sista skotten där jag höll av.

Detta följdes av en femskottare på en annan tavla och där gick det otroligt bra första fyra skotten. Skulle jag uttala mig om bössans precision på 300 meter efter de skotten, där jag sköt två, skruvade, och sköt två till, så skulle jag säga att bössan klarar 10-15 mm. på 300. Slarvade ut sista skottet till vänster då det ju "bara" var att skjuta ett skott till för att få en snygg serie... :D

Sedan var det dax för 100-metersskyttet efter en låååång session med 270, 308, och 9,3x62. Jag sa till Robban att jag hatar 100 meter för där "borde man" nästan skjuta 50 poäng varje gång, medan det är mer ok att vara lite off på 300 meter. Första skottet på 100 var en 9:a kl halv tolv. Sen höll jag av de fyra återstående och resultatet var över all förväntan. Mer eller mindre ett hål lågt i 10-1:an B)

post-296-1232903396_thumb.jpg

Det var ett otroligt givande skytte idag. För egen del har det aldrig känts så bra med 6,5x47:an, och jag tror det har en del med den nyinstallerade bakkappeförlängningen att göra. Sen så fick jag på Harris-bipoden med Pod-Loc idag vilket gav bättre stadga i sidled. Till sist så fokuserade jag mer på att komma ner så lågt som möjligt då jag alltför ofta haft väldigt spänd vänsterhand på beanbagen. Skjutställningen kändes mer avslappnad idag helt enkelt.

Nu återstår att skjuta 200 meter senast lördag B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag dubblerar denna månad då 6br:en är klar nu :o:D

100. första gången jag sköt med benstöd på denna bössa kändes lite ovant vilket kanske är förklaringen till höjd spridningen :) Höll inte av eller skruvade trots att det var vänsterläge är för nyfiken att se hur bössan skjuter ännu :)

post-857-1232977024_thumb.jpg

200. Då jag inte visste farten och det är premiär så var det lite chans på skruvningen beräknade på 840m/s och fick 9 klick. Första två var låga nior och nu tog jag ett klick innan sista tre skotten.

post-857-1232977226_thumb.jpg

300. Hade räknat fram 11klick här men då det var lite lågt redan på 200 valde jag 13. Hade svårt att se hålen det märks att dem är en mm. mindre än med 7br:en anade något skott centralt så det blev fem smällar rakt av. Alltid spännande att gå och hämta tavlan och speciellt när det är premiär serien med bössan väl fram blev det :D :D

post-857-1232977479_thumb.jpg

Vädret var svag vind och -3

Bössan: Remington VSSF II med LW. pipa 6br. 8" stigning och 60cm lång, laddad med 105gr. Scenar och 30,5gr Norma 203B

Måste väl slänga med en bild på bössan också där den står på några frysar som är fulla med tjäder :DB)

post-857-1232977716_thumb.jpg

Det är väl tidigt att dra några slutsatser men nog verkar det som att även denna kula kommer mer till sin rätt på lite avstånd. Ska testa mera med Scenar 90gr. men har bara köpt en ask av varje för att testa och smeden har lånat 90gr. asken och är och jagar toppfågel. Sedan var skytte upplevelsen med denna trevlig det ligger stabilare och hoppar inte iväg på samma sätt vid skottet som med men tidigare lättviktare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Go kväll kamrater,

jag var iväg och sköt månadscupen i söndags men på grund av kamerahaveri blev det inga bilder förrän i kväll.

Vädret var riktigt gynnsamt med i stort sett vindstilla 0.5-0.8 m/s från kl 3, temperaturen låg på +3 grader med ett lufttryck på 995 mBar.

Jag började så klart med skyttet på 100m vallen vilket inte var någon höjdare, tra av skotten sitter riktigt bra men två skott har dragit iväg lite grann och det som grämer mig är att jag inte har någon vettig förklaring B) 21mm är lite i mesta laget och 48 poäng är OK men inte mer, både jag och bössan presterade för dåligt denna gången.

På 200m så blev resultatet riktigt bra (förmodligen för att jag var irriterad på den mindre lyckade insatsen på 100m). En träffbild på 22m med en poäng på 47 är å andra bättre än vad jag och bössan normalt klarar av så lite tur var det allt inblandad B)

Även på 300m är jag nöjd med resultatet även om jag inte riktigt fattar varför jag har fått ett träffläge till vänster? 61mm och 43 poäng är jag nöjd med och slutsumman 138 poäng är även den helt OK.

mnadscupjanuari.jpg

Lev väl och skjut rakt!

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit iväg och skjutit månadens bidrag till månadscupen. I början av skyttet var det ganska disigt och på 200m hadde jag svårt att se hålen. till 300m klarna det upp och var riktigt fina förutsättningar.

100m. 49p här är jag inte riktigt nöjd, en faslig vertikalspridning. det var ingen vind som jag tror skulle påverka resultatet så mycket utan jag tror på taskig rekylupptagning. träffbilden var dessutom lite låg.

post-1299-1233233552_thumb.jpg

200m. 45p var dagens stolpskott, stor spridning och dessutom 6!! skott i tavlan. jag måste ha räknat fel.

Jag har gjort så att jag räkna bort en 10a och tog med 8an i stället i resultatet. Hoppas det är ok.

Jag har ingen anna förklaring än dåligt skytte. jag sköt en serie till effteråt och det gick riktigt bra.

Även räknefel på denna tavla...ska vara 45p

post-1299-1233233560_thumb.jpg

300m. 43p är min bästa serie hitills på detta avstånd, mest vertikalspridning här också men riktigt bra ändå.

poängen är felskriven på tavlan då det ska vara 7p borta inte 47p...... :huh:

post-1299-1233233569_thumb.jpg

Lite fika på 300m skjutplatsen

post-1299-1233233581_thumb.jpg

så här ser "släpvagnen" jag har när det inte är plogat till banan och man måste ha med sig mycket grejor

post-1299-1233233592_thumb.jpg

Tot 137p det är jag väldigt nöjd med trots det mediokra 200m skyttet.

Mvh Rikard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer Januaribidraget från mig.

Totalt vindstilla och minus 2 grader.

Samma rig och gear som vanligt.

Det märks att man skjuter för lite för att ha full koll :D

Första skottet på 100m tog lågt och i skottet märker jag att bössan rör sig ganska mycket bakåt...isfläck under snön!

Så börjar gissandet :D var det bössans skridskoåkning på isfläcken som var orsak till detta eller yttertemperaturen och min tankspriddhet att INTE kompensera för det innan skyttet....borde ha klickat upp den med två klick...

osäker och bestämmer mig för att skjuta ett skott till fast inte på isfläcken...tar lågt,höjer upp två klick och skjuter tre klockrena tior.

Är supernöjd med mina träffbilder men inte träffläget på både 200 och 300m, liksom förra månaden så har jag ett tydligt högerträffläge och nu är det ställt utom allt tvivel att det har något med min rekylupptagning kontra vinterkläder att göra.

Funderar på att skjuta Februari månads deltagande imorgon men då ska jag kompensera för mitt "Vinterträffläge" på dessa avstånd redan från början.

Sitter det rätt då så blir det bokfört i min loggbok som vinterträffläge.

Hade jätteproblem med Mirage från dämparen idag och hoppas verkligen att mitt värmeskydd kommer snart!

124points är jag nöjd med.

/Micke

post-240-1233404427_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt mitt sista bidrag, nämligen det på 200 meter, för ett par timmar sedan. Skjutningen föregicks tyvärr av en rätt otrevlig dispyt på telefon vilket gjorde att adrenalinnivån var hög och man kan knappast kalla det för avslappnat skytte.

Det finns fler ursäkter... Robban hade ringt nån timma tidigare och rapporterat toppresultat på samma distans, men det i sig gjorde mig snarare mer taggad än nåt annat. Har inte haft örnkoll på min nollning på 100 meter, och det straffade sig idag igen. Jag har skruvat och nollat baserat på hur det gick på 100 senast, men började trots detta med en 7:a 4 cm högt. Höll av 4 cm neråt men det gav knappt utslag på tavlan. Sen skruvade jag ner 4 klick och sen ett upp följt av ett åt höger. Lite kaosartat. Benstöden stod på fruset grus/snö/is vilket gjorde mig lite tveksam till hur rekylen skulle te sig.

Ingen ordning på skyttet idag. Jag har problem främst i höjd vilket jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Konstaterar att rekylupptagning och att kunna skjuta avslappnat är a och o för mig. Vind var inget att tala om alls.

post-296-1233416370_thumb.jpg

För att underlätta för Herr Ordförande Micke, så sammanfattar jag:

100m: 49

200m: 41

300m: 36

Tot: 126 ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan go vänner!

Dagens strapatser på 200m liggande ledde till ett fint resultat, kom även underfund med varför mina träffar ligger till höger istället för i mitten... Det var kolvkammen som var boven i det hela. Nånstans mellan 1-2mm höjdskillnad (fick sänka kammen) gjorde tricket.

Fick klämt in mig bredvid skjutstationen då det var aldeles för mycket ris å bröte som ställde till sikten för mig. Låg så illa att jag fick lägga an mot biceps dock kändes det väldigt bra och det funkade som jag tänkt. Harriset var givetvis monterat denna gång vilket gav 6 miljarder gånger bättre skytte än Versa Pod dyngan. Kan meddela att jag älskar Harris (inte Harry). :lol:

Normalt skall jag vrida upp 17 klick (1/8 dels MOA/klick) men mtp temperaturen slog jag till med 3 extra klick eller som vi säger i branchen... 2 1/2 MOA. :lol: Kan tillägga att tioettan var mitt första skott. :lol:

Nåväl, dagens skytte á 200m gav 48P som resultat. För att summera så radat jag upp hela månadsresultatet nedanför.

100m = 49P

200m = 48P

300m = 43P

Summa: 140P

post-1829-1233419547_thumb.jpg

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får bidra med ett högst mediokert resultat, får skylla på att laddningen är framtagen i +13 grader för SM i Sporter som sköts i Fredriksberg 2008, nu var det -6 :-)

100m tavlan sköt jag för en vecka sedan i halv snöstorm, 200m och 300m var bara dimma och snö.

130p blev det totalt om man är snäll och räknar träffen längst till vänster som en 9á på 300m serien. Linjen är bruten men det är på gränsen.

Skjutet med min Remington 700 LTR .223 Rem

130.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Skjutit mitt bidrag för denna månad idag.

Väder: -13° vindstilla och dimma som övergick till sol

100. Var inskjuten i bänk vilket gav lite högerläge sköt två skott innan jag tog 1klick (sitter två skott i tioetten)

post-857-1234441567_thumb.jpg

200. Riktigt fin serie och tangerat pers väntar fortfarande på den perfekta 50poängaren <_<

post-857-1234441776_thumb.jpg

300. Första skottet hög 7a vågade mig på att justera ner två klick direkt :lol:

post-857-1234441808_thumb.jpg

Summering:

100. 48P och 24mm.

200. 49P och 18mm.

300. 43P och 51mm.

Ger 140 totalt vilket jag är helt nöjd med men inser att 1klick vänster hade gjort susen alltid lätt att se efteråt :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var Februari bidraget skjutet.

Ganska irriterande att kulorna snart är slut och att man ska behöva greja med nytt range card osv.

Idag var jag tyvärr helt "off" på 100meter. Bössan gick något lite högt på 150 meter vilket gjorde att jag fick en 5:a. Hade jag varit klok och nollat vapnet på 100 meter sist jag var och sköt så hade jag sparat några poäng i alla fall.

I vilket fall som helst så är Swarovski sikterna med Balistik tornet lite väl krångligt att ändra neråt vilket gjorde att jag fick hålla av de följande 4 skotten. Dessa höll jag ihop skapligt och följande 4 skott blev 38 poäng. Så som sagt så hade jag nog kunnat komma upp till i vart fall 47 eller 48 poäng om det inte hade varit för nollningen.

200 meter då. Lat är man ju av naturen (tyvärr) vilket gjorde att jag tänkte att jag kör på 150 meters inställningen på 200 meter också skiter i att skruva av alla huvar, rattar och grejer. Detta resulterade i en träff klockan 12 och utanför det ringade området. Jag skruvar ner ett par knäpp, vilket inte va tillräckligt. Det blir en 5:a sedan en 3:a. Ja väljer då att sänka ett knäpp till och försöka igen vilket resulterar i en 7:a. Då inser jag att hade jag kört med den "nollningen" som var på kikarsiktet på 200 meter så hade jag legat helt rätt i höjd vilket jag också gjorde på sista skottet. Jaja, man lär sig alltid något nytt.

300 meter så hade jag tagit och fått ut latmasken för här insåg jag att nu var goda råd dyra. Efter lite tankeverksamhet så valde jag att nolla kikarsiktet på 100 meter och hoppas på att mitt Ranecard stämde. Det visade sig att det gjorde :(

4:an som jag har skjutit är ren och skär okoncentration då det hade gått som det hade gått innan så hade man inget att slåss med "toppen" om i alla fall.

Men nästa månad då jäklar ska jag ha fått fram en bra laddning med 55grs Nosler BSST och då ska ni få f*n grabbar :P

103 poäng totalt.

MVH/Jocke som hoppas att det ska gå smärtfritt att hitta en bra laddning och få till rangecardet.

P.S anledningen till att jag är tveksam till mitt rangecard är att jag gissar hastigheten. Har ingen kronograf ännu tyvärr.

post-2176-1234793303_thumb.jpg

post-2176-1234793310_thumb.jpg

post-2176-1234793316_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha då har även jag fallit i gropen, sköt "tävlingen" idag.

Förutsättningar, byig växlande vind, runt 0 grader, snöfall.

Vapen, Sako Varmint med Z-tub och McMillan stock.

Ammo: 155 SMK i Lapua hylsor, fed 210 med lite 202 bakom.

Skytte företogs med Redman säckar och på 12X

resultat100meter-1.jpg

100 meter liggande i snön 49 P, två X om sådan räknas!?

Därefter är det bara nedförsbacke, vinden "lurade" mig på 200 meter.

resultat200meter-1.jpg

33 P

Nu vet jag hur många klick jag behöver.

300 meter

Sköt två hela serier en på 12X och en på 24X

tappade en träff från pappret, tappade en träff från tavlan, totalt 8 P, dvs den sämsta möjliga serien.

Att notera är att jag på 12X i det vädret inte såg träffarna, på 24X såg man dem precis som vanligt.

resultat300meter-1.jpg

Nästa vända har jag koll på klicken och skall stämma av vinden bättre.

Om det har någon betydelse sköt jag 20 skott på banan denna gång, alla skott är redovisade.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

God morgon,

efter en riktigt hektisk period passade jag igår på att smita tidigt från jobb och familj för att skjuta månadscupen.

Förutsättningarna var de allra bästa med nollgradigt och ingen vind över huvud taget (jag var till och med tvungen att blåsa på vindmätaren för att kolla att den fortfarande funkade.

Skyttet gick också förvånansvärt bra (i vart fall på 200 och 300m).

Resultatet syns nedan

mnadscupfebruari.jpg

På 100m blev det 49 poäng vilket kändes OK men inte mer.

På 200m blev det återigen 49 poäng vilket var riktigt bra.

Den stora behållningen för dagen var 300m skyttet, där jag efter en kopp kaffe lyckades få till en träffbild på 43mm vilket innebär att det var en hel del tur inblandad eftersom det nog är det bästa resultatet jag någonsin fått på 300m vallen med min 6x45:a. Även poängen blev riktigt bra med 42 poäng.

Totalt blev resultatet 49+49+42=140 poäng :rolleyes:

Nu gäller det bara att få tid att skjuta månadsträffen senast på lördag vilket borde gå bra..

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjutförhållandena idag var hyggligt goda med +4 grader och upp till 3 m/s vind från kl 5 i byarna, men mestadels mindre vind än så. Första gången nånsin jag skjutit cupen på 100, 200, och 300 meter på samma dag i denna följd f.ö.

På 100 meter spökade det som vanligt och jag inledde med en 9:a till vänster. Sen höll jag av resten men lyckades faktiskt bara pricka in en enda 10:a <_< 46 poäng.

På 200 var jag osäker på nollningen i sida men första skottet var en 7:a kl. 11 :blink: Hur det kan diffa så mycket i höjd jämfört med ballistikkortet begriper jag bara inte. Höll av så gott det gick vilket till slut gav 41 p. (det är två skott i den höga 7:an).

Vid 300 började jag med en 6:a kl halv fem. Sen blev det att försöka hålla av vilket inte gick helt bra. Blev 40 poäng iaf.

post-296-1235581205_thumb.jpg

Summa summarum: 46 + 41 + 40 = 127. Varken bra eller dåligt - snarare "som väntat".

Fjärde skottet på 300 meter resulterade i en bekant frän lukt: tändhattsgenomslag. Man ser märken från tändhattsstädet genom tändhatten när man lyser med en kraftig lampa ner i hylsan:

post-296-1235581229_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bättre sent än aldrig eller.... <_<

I Onsdags (den 25:e) var jag å Rikard "Exabit" på skjutbanan för att knäcka övriga i jaktsnack församling... B) Det gick bra för Rikard men själv är jag lite besviken över resultaten :D dock lärde jag mig en hel del vettiga saker såsom att INTE skjuta när man e sjuk då jag lyckades, vid minst 2 tillfällen, att skruva siktet åt fel håll. :D Att man sedan darrar och blir yr i skallen av att ligga ner gör ju inte saken bättre. :D

En annan sak som jag surt fick erfara är att det diffar rätt rejält från att ha tagit fram laddningen vid -5 till att använda samma data vid +5... :D Det skillde hela 30mm på 100m, notera att den högsta träffen på 100m är skott nr. 1

Detta är väl nått som en kromosomfri människa hade begripit sig på...

Nåväl, dum som man e får man skylla sig själv, åtminstonde har jag fått till några bortförklaringar. :D:D

Här kommer resultaten:

post-1829-1235841584_thumb.jpg

post-1829-1235841593_thumb.jpg

post-1829-1235841601_thumb.jpg

100m = 46P

200m = 46P Träffen längst till Hö är resultatet av att skruva åt fel håll.

300m = 34P

Summa = 126P

Tack för den här månaden.

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att ha blivit mobbad av Robban för att jag inte deltog under februari så är jag först ut denna månad! Sug på den du :lol:

Sköt på ett nytt sätt idag mot vad jag brukar-fullt mag och alla skotten i rad utan att ta bort huvudet från kolven,hade hyffsat skjuttempo också.

Detta för att träna målbild och för att inte tappa ögonkontakten med målet under serien.

100m-49

200m-48 detta hade kunnat blivit mitt livs screeamer om det första skottet i serien ramlat in i de fyra andra..

300m-34 jag gillar inte att skjuta från betongplatta jämfört mot gräs och grusvallar-får inte samma stöd för kroppen på stenhårt underlag.

Summa 131 och nöjd!

/Micke

post-240-1236507127_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var och sköt mitt bidrag för denna månad idag.

Väder:

-1° mulet och 2-3m/s kl. 3

100.

Lite vänsterläge så jag höll av sista tre som blev tior 48poäng och 19mm.

post-857-1237113155_thumb.jpg

200.

Inte mycket att säga 48poäng och 34mm.

post-857-1237113170_thumb.jpg

300.

Här börjar det komma lite bortförklaringar :D Det kom en fältskytt till banan som öppnade hallen och "lurade" mig att skjuta inne på betongen. Vet inte om det är förklaringen men fick vänsterläge och höll av men sista skottet tog där jag siktade ändå :lol: 40poäng och 85mm.

post-857-1237113181_thumb.jpg

Totalt: 136 vilket ändå räckte för att piska Micke :D;)

100: 48

200: 48

300: 40

Edit: Filmade 100meters skyttet såg rätt OK ut men jag inser då man tittar att ett fungerande magasin skulle göra det enklare att slippa tappa skjutställningen varje skott :lol:

http://s299.photobucket.com/albums/mm300/j...gandeskytte.flv

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som småbarnsfar mitt i livet kan det ibland kännas orättvist att man har svårt för att få tiden att räcka till. Här åks det på fältskyttetävlingar till höger och vänster medans en annan harvar på hemma i vanlig ordning :D

Nåväl, efter ett hyfsat dagsverke på tomten så stack jag iväg för att skjuta lite grann. Jag passade på att skjuta såväl månadscupen som AMC 200 (men det tar vi i en annan tråd)..

Resultatet i månadscupen blev som följer:

Mnadscupmars.jpg

Resultatet på 100m var som det skall vara d v s 50 poäng ;)

Även på 200m var resultatet fullgott med 49 poäng och en träffbild på 26mm

På 300m så blåste det lite mer än vad jag räknande med varför jag fick ett träffläge till höger, varför träffarna sitter lågt har jag faktiskt ingen riktigt bra förklaring till men jag fick i vart fall ihop 39 poäng med hjälp av en träffbild på 47mm. det kan tilläggas att jag inte såg ett enda kulhål på 300m på grund av sedvanligt västkustväder med grådis som ständig följeslagare.

Summa blev det alltså 50p +49p +39p =138 poäng

En klen tröst när övriga skyttar förefaller roa sig med mycket roligare övningar men dock en tröst :D

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då dagens väder bjöd på svaga vindar passade jag på att skjuta April bidraget.

Väder:

Svag vind 0,7-1,4 Kl. 6 och 3+ med dugg regn

Utrustning:

Remington VSSF II 6mmbr. laddade med Scenar 90gr. Swarre 6-18x50

100. Är nog den bästa serie jag någonsin skjutit liggande med benstöd på detta avstånd B)

post-857-1238678539_thumb.jpg

200. Första skottet var den låga 9an höll upp lite resterande, två gränsfall på 10or så jag dömer en ute och en inne så är samvetet rent B)

post-857-1238678564_thumb.jpg

300. Inte mycket att säga höll mitti alla skott och 8an var sista skottet

post-857-1238678601_thumb.jpg

100: 50

200: 48

300: 45

Detta ger 143 poäng och är tangerat pers B) Vädret var sådant att ingen vind kompensationer behövdes och jag är less att bli två så nu j#¤^ar ska ni få kämpa ;) Nytt på skytte fronten är att jag har ett nytt sikte på ingående och börjat smida planer på en ny bössa också ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer mitt bidrag för april,

hann inte med att skjuta tävligen i mars, iofs hanns annat skytte med men inte detta,

aprilmnadsbidragtilllnghllstvlingen.jpg

100 45p

200 34p

300 38p

117p jag är inte nöjd i någon del, det enda kanske som man kan se med glädje på är att jag har förstått hur man skruvar på siktet samt att jag "vågade" skruva en del för vind idag.

Jag sköt serierna idag utan baksäck med tanke på hur framtiden i kikarklass fält ser ut, noterbart att det finns att utrymme att träna där, som ni se på mina tavlor tog vinden med mig på en resa idag.

De yttre förutsättningarna var en byig vind från höger till vänster med ett kvarts värde i form av medvind, svårt att säga hur hård den var. Skytten brevid hade en vinddrift på 12-15 cm på sin 6,5x55 så det var inte en obetydlig vind. Disigt väder cirka 8 grader varmt.

De inre förutsättningarna var att jag gått upp kl sju i morse, frukost, åkt till jaktmarken och på vägen hem vid halv två tiden började jag skyttet. Seriena sköt utifrån och in så att säga.

Nästa gång tar jag med mina säckar...

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Här är mitt bidrag för maj.

100m serien blev väl hyffsad dock lite högt och lite höger. 45 poäng.

gallery_3287_71_3440.jpg

200m serien gick riktigt uselt och vad som egentligen hände får jag nog aldrig veta. Första 2 skotten satt till höger i femmans ring. Jag kompenserade då för detta och då tog skottet där jag siktade till vänster i treans ring och de sista två skotten höll jag bara mitt i. 30 poäng.

gallery_3287_71_11125.jpg

300m serien gick också uselt. Kontrollerade vinden noggrant och kompenserade för detta men vinden hade visst upphört så skotten gick långt till höger. Ett skott sitter i tejpen till höger i tvåans ring. 26 poäng.

gallery_3287_71_11475.jpg

Fördelen med detta usla skytte är att det kan inte gå mycket sämre iallafall.

Resultat 101 poäng.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt lugnt i dessa trådar nu i vår men jag nöter oförtrutet vidare. Sköt mitt bidrag nu på morgonen vinden var 1,5-2 från Kl.2 och sköt i omvänd ordning mot vad jag brukar alltså började på 300. Detta för att bössan är nollad på 300 och jag har skjutit väldigt lite 100 och 200 så ville kolla att klick-kortet stämde.

100. har lite svårt att släppa träffbilds tänket så länge skotten sitter ihop och skapligt centrerat

post-857-1243242280_thumb.jpg

200. Riktigt fin serie som avslutades med treklövern :P Har nu skjutit rätt många 49or på 200 men ingen 50 ännu...

post-857-1243242350_thumb.jpg

300. Började med dem fyra som sitter tätt och då jag såg hålen väl i nya kikaren skulle sista jobbas in extra noga och det slutade som det brukar när man ska vara extra noga ;)

post-857-1243242538_thumb.jpg

Detta ger: 49+49+41=139 vilket jag är riktigt nöjd med :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Då har jag passat på att skjuta mitt juni månads bidrag...på 100m iaf.

jag sköt idag med sakon och 30-06 pipan i skruvad. bössan är toppad med en leupold 6,5-20x40 och matas med 167gr scenar på backat med 57gr vv160.

första skotten en låg 9:a. skruva upp två klick och ett till höger sen 4:a 10:or

summa 49p

post-1299-1243946249_thumb.jpg

200 och 300m kommer fyllas i under månaden.

ut och skjut nu pojkar och flickor!

Mvh Rikard

Nu kommer uppdatering och resten av mitt skytte i månadscupen för juni.

03:00 ringde veckarklockan i natt och efter att kokat en stor balja kaffe så körde jag i på 300m banan i nillivaara kl 04:15...

Jag hoppades att hinna före vinden med mitt nattliga besök på banan och på så sätt eliminera en svårighet då jag tänkte kolla om laddningen med scenar 155 sköt på längre håll än 100m.

Jag har räknat i ett balistikprogram och svaret jag fick där var att jag skulle skruva upp 8 klick.

200m 44p

post-1299-1244534107_thumb.jpg

sanningen var att jag nog ska justera 9klick, men grupen är rund och fin och 24mm/cc det är jag mycket nöjd med.

på 300m skulle jag justera 20 klick men jag tog ett extra på en gång.

det gjorde jag rätt i.

300m 46p

post-1299-1244534122_thumb.jpg

det är är min minsta serie på 300m någonsin. 33mm och ganska centrerad. denna är jag skitnöjd med.

tot 49+44+46=139p Tangerat rekord för min del då jag sköt 139p i toppkuppen i vintras.

Mvh Rikard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

post-3844-1244735656_thumb.jpg

Inget vidare uppmuntrande. 49p Skall dock tilläggas att sista skottet så skruvade jag fel på kikaren, hade jag skruvat åt rätt håll så hade det nog blivit till belåtenhet.

post-3844-1244735711_thumb.jpg

Inte heller något vidare uppmuntrande. 44p

post-3844-1244735735_thumb.jpg

Får väl klassas så som något bättre till ok om man bortser från den klantiga stänkaren som är mitt fel och inte bössans. Lite mysko dock :lol: 43p

post-3844-1244735750_thumb.jpg

Vissa serier var ju bättre än andra :lol: men så var det dubbelt så kostsamt per kula också (Berger 50gr Match Grade mot Hornady 40gr v-max).

Allt utom 300 meters fyrskottaren (16mm) på S-tavlan skjutet med 40gr v-max. Bergers kulor går uppenbart bättre i min bössa. Jag som klassat pipan som slutskjuten :D^_^

Har en känsla av att den diagonala spridningen kommer sig av att jag på samtliga stationer hade lite snedbelastade benstöd. Värt att lägga på minnet till nästa omgång som kanske blir i morgon. Får se vad vädergudarna är på för humör då. Idag var de jobbiga, då den blev turbulent över vallarna om än vinden inte var kraftig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute och provade en sväng om bäddningen blev bra i nya kolven, ser lovande ut än så länge, tror de två till vänster beror lite på vinden, byig som jag inte hade riktigt möjlighet att hålla koll på, fanns inget som man kunde läsa vind i på banan där jag sköt utan jag fick gå efter upplevd vind vid skjutplatsen som låg i lite lä. Tendensen höll i sig på tassarna sedan med vänsterläge på 4 st. Receptet är ny Bushnell 6500 4,5-30x50 mildot, egenslöjdad ej färdig kolv i björklaminat till LTR:en, scenar 167gr i ca 820 m/s och inget bakstöd.

Resultat: 50p

200 och 300 tillagda. 200m och 47p är väl helt ok men på 300 öppnade det sig en hel del, 36 poäng. Byig vind i dag med och jag låg bredvid skjutbåset för att slippa asfalten. Det kostade dålig koll på vinden. Slank med ett skott på 300 tavlan från 222:an som jag sköt in ny kikare på i dag på granntavlan. 17 poäng borta totalt ger 133p.

post-2135-1244748416_thumb.jpg

post-2135-1244830497_thumb.jpg

post-2135-1244830507_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...