Jump to content

Månadstävling i Praktiskt Skytte.

Mad Mike

Recommended Posts

Här kommer mitt bidrag :(

Samma prylar som tidigare förutom att det nu sitter på en Swarovski 3-9x36

Vind 0,8-1,4 KL. 12

9 grader och sol

100 Här fick jag ett bevis hur skönt det är när man litar på sina prylar till 100%. Första två skotten 9or till vänster tog då helt enkelt 1klick höger och sista 3 blev 10 :D

post-857-1221224675_thumb.jpg

200 Redan här hade jag svårt att se hålen kunde bara ana dem så det blev 5smällar rakt av

post-857-1221224695_thumb.jpg

300 Här märkte jag en stor skillnad med 9x var det bara att försöka rikta efter grova ringen på 5an vilket även den syntes dåligt, så resultatet här får nog tillskrivas en del tur ;)

post-857-1221224715_thumb.jpg

Resultatet blev klart över förväntan 48-45-43=136

Min tur (eller otur)

Vapen: Remington LTR .308win

optik: Leupold VX-II 6-18x40 AO

Ammo: 168grs Berger VLD

100m 46p (om man är snäll)

SANY0124.jpg

200m 38p

SANY0125.jpg

300m 33p (om man är snäll)

SANY0126.jpg

Kan ju inte bara sitta här och vara åskådare, måste ju bidra med lite halvtaskigt material för att sänka medelvärdet här! :wub:

Så:

Sakoshoot.jpg

Vapen - Sako L579 Forester 6mm BR

Optik - Zeiss Conquest 6.5-20x50

Ammo - Nosler Ballistic Tip 70 grains

Trodde att jag valt en bra dag för skytte då vädret var fint och vinden svag, men ack vad jag bedrog mig..(nu kommer de oundvikliga ursäkterna). Miragen var det värsta jag nånsin upplevt, såg inte ens kulhålen på 100 m! Skjuter i en kraftledningsgata, och i dessa bärtider får man räkna med att inte vara ensam. Så naturligtvis fick jag sällskap när det var dags att skjuta 200 och 300 m. Jag frågade om det gick bra att jag sköt färdigt och det var väl inga problem. Men effekten blev ju att man hastade iväg serierna bara för att bli färdig, och resultatet blev inte vad jag räknat med.

100m: 38 poäng, träffbild 16 mm

100m_21.jpg

200m: 34 poäng, träffbild 45 mm

200m_21.jpg

300m: 29 poäng, träffbild 55 mm

300m_21.jpg

Ger en slutsumma på 101 poäng.

Ligger ca 3 cm lågt på alla avstånd, synd att jag inte såg kulhålen så jag kunnat korrigera. Med bättre höjd på träffbilden hade poängen blivit avsevärt bättre. Anar att höjdfelet beror på att jag höll i bössan hårdare nu (än när jag markerade avstånden på siktet), för att minska höjdspridning som jag haft problem med tidigare. Nu hjälpte det inte riktigt, och jag ska ordna mig en bättre baksäck än den mjuka tygkudden jag har nu. Man skulle haft tag på en riktig beanbag, kanske beställa en från Triad Tactical om man inte grejar ihop en själv.

Hursomhelst så är det riktigt skoj att skjuta poäng, blir lite mer likt det man är ute efter under jakt, att träffa där man vill.

Lovar att bättra mina resultat till nästa omgång! (...och skippa ursäkterna :D )

Jaha då var det min tur ^_^

Ja... 100 m det är väl inte så mycket att orda om de första 4 skotten lite högt och till höger 5:e skottet höll jag lite lägre , fel träffläge som korrigerades till 200 m

49 P

SEP100.jpg

200 m När jag hade skjutet de tre första skotten i en treklöver i 10:an ... , shit det här kommer grabbarna aldrig att tro på om det fortsätter , men det gjorde det inte ;) , man skall inte TÄNKA :D

45 P

SEP200.jpg

300 m

Det sägs ju att vinden är långhållsskyttens värsta fiende , i mitt fall är det nog mig själv jag skall skylla på .

Tyckte att det drog lite från vänster så jag tänkte att jag håller i kanten på svarta ringen och naturligtvis såg jag inte första skottet så jag gjorde samma sak igen.... , på tredje skottet såg jag hålet och korrigerade riktpunkten till mitt i , jaja höjdspridningen är ju bra :P

36P

SEP300m.jpg

• 3 weeks later...

Perfekt, ensam skytt i oktober :wacko: Här kommer mitt bidrag:100 m

gxU3j8i.jpg

Trot eller ej men det nedre skottet vet jag inte hur det kom dit, tror det var ett sättskott. Annars är det två bulor i samma hål "nästan" som syns kl 2 ca. Får det till 47 poäng

200 m

gxU3S3i.jpg

Miss av mig på skruvningen på första skottet därav låg träff, annars ok. Bara liiite högt. 39 poäng

300 m

Pq_bReS.jpg

Återigen miss på skruvningen annars rätt hyggligt. 31 poäng

Om jag räknat rätt så är det 117 totalt. Så får jag se vad tävlingsledningen säger om att jag har för mycket hål i tavlan <_<

• 2 weeks later...

Jaha då var det dags igen ...

Jag skjöt bara 100-200m för det börjar bli dåligt med laddade skott kvar....... ;) kanske hinner 300m någon annan dag .

Ja ... 100m / 42 P, som ni ser så sitter ett skott högt , glömde att skruva ned till 100 m :D .

En tendens till vänster dragning noterat .

Okt100m.jpg

200m / 41 P , Ja det är väl som det är.... , 6:an var nog en dålig anläggning på kanten på nyckelbenet

En tendens till vänster dragning noterat på både 100-200m , skall åtgärdas B)

Okt200m.jpg

När jag inte hann med att skjuta förra månaden så är jag ute tidigt denna :D Sköt bara 100 och 200 idag för det börjar skymma sedan kan det vara trevligt att spara lite också.

Väder: 4° och vindstilla (på denna sida törs man väl skriva vindstilla :) )

100. Inte mycket att säga skott 3 smet hårfint ut från 10an 25mm och 49poäng

post-857-1225724676_thumb.jpg

200. Det sitter två skott i den vänstra 9an hade en riktigt lite serie efter 4skott, men skott 5 visar hur det kan gå när man har trycket på 200gram :D

Sista skotte small då jag inte tänkt det och trots att korset låg rätt blev det en 6a det visar hur viktigt det är att man tar rekylen rätt

58mm och 43poäng

post-857-1225725193_thumb.jpg

Jag ger alla chansen att gå på mitt resultat denna månad :)

Sköt 300 idag Vind 0,5-1,2 kl.1 -2°

43 poäng 63mm.

post-857-1225983179_thumb.jpg

Imorgon drar jag på jakt efter dunklädda mål ;)

Hejsan.

Här kommer resultat från mig för 100 och 200.

post-1299-1225986828_thumb.jpg

46p

post-1299-1225986848_thumb.jpg

44p

post-1299-1225992468_thumb.jpg

Här är en bild på "bettan" dock inte från dagens övningar utan från tidigare i höst innan snön kom.

Jag skriver några rader i den andra tråden om dagens skytte.

Mvh Rikard

• 2 weeks later...

God morgon,

efter att ha lämnat walk over två månader i rad var det så dags att ge sig in i matchen igen :P Det har varit späckade månader med tid för familjen, en del jakt och en väldig massa jobb men nu har suget i skyttetarmen blivit akut. Jag gjorde ett första försök att skjuta mitt bidrag förra helgen men resultatet var inte precis till fredställande, det funkar inte så bra att vila sig i form :) Nåväl, som tur är har jag möjlighet att träna med 22:an hemma 24 timmar om dygnet varför den gågna veckan har inneburit minst ett träningspass per kväll (efter det att telningarna somnat in B) ).

I lördags var det så dags att se om en veckas intensivträning med 22:an givit något resultat varför jag packade prylarna och åkte ut till den ledningsgata där jag brukar skjuta. Förutsättningarna var ganska bra även om det blåste lite grann.

Eftersom jag varit frånvarande ett par månader kan det vara på sin plats att tala om att utrustningen fortfarande är min lilla "Customvixen" i 6x45 toppad med en Conquest 6.5-20x50, i den skjuter jag 85 grains Sierra BTHP i 870 m/s.

Jag har förhoppning om att hinna genomföra en "makeover" till nästa månad men mer om det när det blir aktuellt.

Resultatet syns nedan

Cup_nov.jpg

Överlag var jag positivt överraskad över resultatet som var väldigt mycket bättre än förra helgen (då jag fick ihop 127 poäng).

Totalt blev det alltså 49+49+43=141poäng

Vi får väl se om jag kan toppa det nästa månad :)

Henrik

• 2 weeks later...

Efter att ha varit tvungen att hoppa över oktobertävlingen pga tidsbrist, kände jag att jag måste hinna med denna månad. Så i elfte timmen kommer här mitt bidrag.

Sköt 100 m igår lördag. Vädret var mycket bra för skytte, i princip vindstilla och uppehåll. Tyvärr var min egen temperatur i högsta laget, så med feberfrossan hängande över mig beslutade jag att försöka på de andra avstånden idag söndag. Nu visade sig vädret vara sämre, medan jag själv kände mig aningen piggare, så i det snöblandade regnet gav jag mig iväg för att skjuta 200 och 300 m.

Vapen samma som tidigare, men nu sköt jag med 90 grains Scenar plus att jag förbättrat fyllningen i baksäcken. Har inte tidigare haft någon skottställning för Scenaren, så det var lite spännande att försöka få ihop det.

100m, 49p:

100m1.jpg

Första skottet lågt, vred upp två klick, sköt två skott och sänkte ett klick inför de två sista.

200m, 38p:

200m.jpg

Vred upp så många klick jag fått fram i PCB, men det var för mycket vilket första skottet visar. Justerade ner två klick och sköt två skott, vred tillbaka ett klick och sköt de två sista skotten.

300m, 36p:

300m.jpg

Detta blev en besynnerlig historia, efter att ha korrigerat höjdjusteringen sköt jag ett skott lååångt till höger. Fel av mig tänkte jag och sköt ett till som jag inte såg hålet av. Hmm, kanske går till höger ändå tänkte jag och justerade tre klick. Skott nr tre tog följaktligen för långt till vänster, så jag gick tillbaka ett klick och sköt de två sista skotten.

Totalt 123 poäng.

Fel tillfälle att laborera fram skottställningen under "tävlingsskjutning", men jag får skylla mig själv. Man blir också ödmjuk inför svårigheterna att träffa rätt på längre avstånd. Bättrade i alla fall poängresultatet från september.

Efter flera dagars snöande var det äntligen uppehåll idag. jag bestämde mig att fara och skjuta lite då träning behövs in för "topp cupen" som går 21/12 i umeå. Tanken är att fara dit och skjuta. den tävlingen är ganska exakt som denna och det finns info på systerforumet om nån är intreserad av att komma. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=53&t=71657

Jag hadde laddat upp ammo till 6,5an som jag hoppades skulle gå hyffsat så jag kunde skjuta med den bössan på tävlingen då den har en kikare med mer förstoring monterad. tyvärr sköt den inge vidare så det blir 308an som får förtroende.

tanken var att skjuta 100 och 200m i dag för att kompletera med 300m nån gång i veckan då jag har 5 mil till den banan. du var det väldigt disigt på"hemma bana" så jag kunde inte skjuta 200m i dag då jag helt enkelt inte såg ringningen på tavlan... <_<

Så jag sköt iaf 100m i dag så får jag skjuta 200/300m när jag far till andra banan.

100m gick riktigt bra, jag sköt efteråt 10 serier och flera mellan 8-14mm c/c. Jag måste säga att jag är possitivt överaskad över hur bra det går att skjuta liggande med benstöd. Vad som behöver tränas är att ta upp rekylen lika mellan serierna då man snabbt blir påmind hur lite som skiljer då helt plötsligt en serie ligger nån cm förskjuten...

Det som sköts med idag var

tikka lsa-55 308w

leupold FX-III 12ggr

harris benstöd och baksäck

sierra mk 168gr

vv 140 42,5gr

cci 200

vädret idag

post-1299-1228483262_thumb.jpg

in action!

post-1299-1228483276_thumb.jpg

obs! kameran på stativ och självutlösning, ingen paton i loppet!

post-1299-1228483284_thumb.jpg

resultat 50p

post-1299-1228483296_thumb.jpg

200m och 300m uppdateras under månaden.

Mvh Rikard

Nu har jag varit och skjutit på 200 och 300, förövrigt första gången i mitt liv på 300. Tanken var att testa så jag vet hur mycket jag behöver skruva på dom olika avstånden.

jag gjorde så att jag sköt mina månads tävling serier som första serie. Jag tog hjälp av Robbans balistikprogram och fick fram hur mycket jag behövde skruva i kikaren på dom olika avstånden. Jag måste säga att dom justeringarna jag fick stämde förvånadsvärt bra i praktiken. lite fick jag justera efteråt för att ligga rätt men man var i samma komun iaf.

förutsättningrna i dag var vindstilla -24 grader och 40cm snö.

Jag lärde mig följanden saker idag:

1, glöm inte spaden hemma

2, skall man skjuta 5 skotts serier i -24 ska man använda mirageskydd till pipan

3, har man lämnat den i första punkten nämda spaden hemma, så ska man inte klä sig för finska vinterkriget om man ska sparka fram luckorna till tavelställen.

samma laddning och bössa som sist användes.

vy från 200m skjutplattsen

post-1299-1228664999_thumb.jpg

reultat 200m 38p. hyffsat nära, jag fick skruv upp 2 klick till och 2 åt vänster

post-1299-1228665015_thumb.jpg

på 300m finns det tak över skjutplatserna

post-1299-1228665026_thumb.jpg

resultat 300m, här drog det iväg på höjden. fick även där justera upp och till vänster.

post-1299-1228665037_thumb.jpg

summa 50+38+36=124p

jag är nöjd med det och hoppas kunna förbättra det i kommande omgångar.

Mvh Rikard

• 2 weeks later...

Det är mycket med jakt och annat inför julen så jag slänger in mitt resultat från Sävar idag även här :)

Förutsättningarna var så nära optimalt man kan komma med vindstilla -4 och solen in ryggen :D

100: Inget att säga 49 poäng och 19mm.

post-857-1229884520_thumb.jpg

200: Började med en 8a kl.5 tordes inte hålla av utan sköt ett till i samma hål sedan höll jag av sista tre.

45 poäng 29mm

post-857-1229884575_thumb.jpg

300: Här finns finns mycket att säga, första skottet satt perfekt i tian så jag var lite kaxig med en kompis som stod bredvid och tittade i målkikaren det fick jag genast äta upp :wub:

Skott två såg jag inte och trean var en låg 7a höll nästa på 7an högt och träffade även där. sista höll jag åter mitt i och det blev en låg 8a. Dålig serie och kan möjligen bort förklara skott 2 då det dubblerade med skytten bredvid.

36poäng 90mm fast det gav bara 33 i verkligheten då vi kör 1 poäng för tjäder träff utan för 5an

post-857-1229884888_thumb.jpg

Slänger med en brasklapp att Norbottningarna sköt som gudar idag :D Och hoppas att jag skjuter 6br. nästa månad istället för denna paltkastare ;)

God fortsättning govänner!

Sedan sist har skytte träningen i princip legat ner till förmån för julstök och en massa arbete. Dessutom har jag hunnit jaga lite grann till men för den lokala räv och rådjursstammen.

Jag hade dessutom hoppats kunna skjuta denna månadscupen med 6x45:an i sin nya "långhållskrud" men så blev inte fallet, förhoppningsvis till nästa månad -_-

Idag var skytteförhållandena bra bortsett från att det var lite dimmigt vilket gjorde skyttet på 300m ganska chansartat. Däremot gjorde jag ett riktigt nybörjarmisstag och glömde att kompensera för den lägre temperaturen jämfört med skottställningen :lol:, som grädde på moset fattade jag det inte förrän jag skjutit två skott på 100m vallen. Jag besluatde mig då för att skjuta fyra skott med den inställningen innan jag justerade +2 klick innan det femte skottet.

Därefter sköt jag enligt ballistikkortet och det var bara på 300m som jag kanske skulle kompenserat ytterligare men det är svårt att veta vad som är förändringar i kulbanan och vad som är skit bakom spakarna när man inte ser varje kulhål.

MnadscupDecember.jpg

Nåväl, nu räcker det med ursäkter. Med 132 poäng så torde jag inte ha med pallplatserna att göra denna omgång ;)

med förhoppning om en god fortsättning!

Henrik

Så kommer då mitt bidrag till "julskjutet" :o

Åkte iväg riktigt tidigt i morse då fler saker stod på agendan idag,sköt tävlingen innan solens uppgång.

-5 grader och totalt vindstilla.

100m är det inget att säga om 48poäng.

200m är jag även fullt nöjd med 45poäng.

300m här har det hänt någonting...30poäng! ett tydligt högerträffläge.

Min lekmannanalys är att det borde ha med rekylupptagningen att göra på något sätt då jag var klädd som en arktisk vinterkrigare idag.

Ska ta mig till banan något mer innan det är dags för Januari bidraget för att se om jag kan hitta orsaken.

Totalt 123 poäng och sist i ligan så här långt <_<

/Micke

post-240-1230485255_thumb.jpg

post-240-1230485262_thumb.jpg

post-240-1230485270_thumb.jpg

post-240-1230485280_thumb.jpg

• 2 weeks later...

Japp!

Mitt första bidrag till månadstävlingen :lol:

Jag har än så länge bara varit på 100 meter men hoppas att jag kan komma till 200-300 senare i månaden.

Duggregn, byig vind, 3+grader :rolleyes:

Inte jättemysigt att ligga på backen utan tak över huvudet å skjuta ,men 47 poäng får duga sä länge.

post-2426-1231669496_thumb.jpg

EDIT:

Skjutet med Norma jaktmatch 6,5x55 100Gr hålspets

Hejsan gott folk!

Nu vet jag inte riktigt om jag kvalificerar för att deltaga på avståndet 300m då jag inte är riktigt 100 på om jag bryter mot några regler. :lol: Ni får avgöra...

Var med Exabit för lite skoj igår (Lördags), enligt vad jag förstått skall man bara kompensera enligt rangecard samt rådande förhållande för dagen och sen skjuta en 5-skotts serie på respektive avstånd. Nu var det dock som så här att vi hade bestämt oss för att hålla focus på 300m endast och så fick det bli.

Jag rattade in vad som stod på mitt rangecard, lade mig ner på den kalla, fuktiga asfalten och kompenserade ytterligare för vind. Jag visste att mitt rangecard ljög lite sommar tid med sina 40 klick upp på 300m men jag tänkte att borde duga nu när det är lite kallare och det funkade.... Hyffsat iaf. :P Lite bilder på riggen är väl på sin plats. :rolleyes:

post-1829-1231676887_thumb.jpg

post-1829-1231676987_thumb.jpg

post-1829-1231677038_thumb.jpg

Detta är andra gången som jag skjuter på 300m med mitt nya sikte (Nikon Monarch alá Eskimo1), jag testade på avståndet en tredje gång då jag var med Exabit i Torestorp men då hade jag lånat kompisens gamla 3-10 pecar som har ett riktmedel som jag inte kan skjuta med iaf.

post-1829-1231676064_thumb.jpg

Det var inte alltför lätt får jag medge, jag lärde mig dock en hel del såsom att ställa in sikte riktigt då jag haft problem med parallaxinställningen (det var skit bakom spakarna). Skjutställning och rekylupptagning gör inte saken bättre men det som är mest jävligt (tror jag) är nog växlande vind vilket det var igår. :o

Ja ja, har jag på nått sätt brutit mot regelverket så raderar jag mer än gärna mitt inlägg. :P

Mvh. Robban

Ja ja, har jag på nått sätt brutit mot regelverket så raderar jag mer än gärna mitt inlägg. :rolleyes:

Mvh. Robban

Du skulle bara våga! inget regelbrott här.

Riktigt bra serie där :lol: Nu fattas bara 100-200m också!

/Micke

Du skulle bara våga! inget regelbrott här.

Riktigt bra serie där ;) Nu fattas bara 100-200m också!

/Micke

Tackar! :)

Skall skjuta på 100 & 200 på Fredag eller Lördag så är det gjort med. :P

Mvh. Robban

Här kommer mitt bidrag:

100: Detta brukar vara mitt parad avstånd men idag var allt lite bakvänt. Började med två höga träffar sedan tog jag ned 2klick. 47poäng 25mm.

post-857-1231767802_thumb.jpg

200: Helt OK serie men jag borde nog tagit något mindre i sida :) 45poäng 36mm.

post-857-1231768062_thumb.jpg

300: Väldigt nöjd med denna då det var rätt blåsigt. 42poäng 53mm

post-857-1231768119_thumb.jpg

Detta med vinden är ett mysterium när jag åkte till banan såg jag på fabriks röken att vinden var sydvästlig och enligt vädersidor ca:10sek. Väl på banan som bara ligger 7km. från nämnda fabriken kollade jag vinden och där är den nordvästlig och mäter den till 3,5-5,5 kl.4. Jag är nöjd med dagen skytte speciellt 300 som brukar vara svårt med denna bössa överaskade possessivt i vinden idag :D

• 2 weeks later...

Jag som trodde att jag skulle kunna skjuta hela serien i fredags, bedrog mig helt :unsure: De höll på att ta grus ur grustaget som man skjuter in emot så det var bara att åka vidare.

Blev till sist bara 100 meter på skjutbanan istället.

post-2287-1232822105_thumb.jpg

Edit 47p

Första skottet som vanligt lite fel i både höjd och sida.

Sköt ett par serier till efter denna och jag behöver nog mycket träning ;)

När jag åkte ifrån skjutbanan kom jag på att vapensme´n bor i byn som skjutbanan ligger i, ringde till honom och han kunde bädda den nästa vecka så det var bara att svänga in till honom o lämna ifrån sig pangen.

Så nu blir det inget skytte på 200 eller 300 meter denna månad.

Nya tag nästa månad.

/Lasse

Jaha då var det dags igen...

Idag var jag och Exabit på skjutbanan i Torestorp, på menyn stog 100m skytte för månadscuppen, lite lerduvekross på 300m samt lite testladdningar. ;)

Nåväl, skyttet på 100m gick bra dock anser jag samtidigt att det gick dåligt mtp ett stycke versa-pod som levde jävel där fram. Hade jag inte varit så lat hade jag haft mitt Harris på istället vilket ger bra mycket stadigare skytte. Nä, VP förpassas till en annan bössa alt så säljer/byter jag det mot ett till Harris eller Shooters Ridge.

Det var ingen vind att tala om så det var i princip bara höjdjusteringen att brottas med... Trodde jag. ;) Det visade sig att träffarna tog till höger istället för mitt i men latheten tog överhand så jag försökte istället hålla av för att kompensera dock ställde benstödet till det ordentligt vid sista skottet annars hade det vart lite bättre tror jag. :D

Slut på bortförklaringarna, här kommer resultatet...

post-1829-1232901320_thumb.jpg

49 poäng

EDIT: Poängräkningen samt ett tillägg att Rikards 100:a metare var snuskigt snygg, synd bara på det där ensamma skottet. :D

Mvh. Robban