Hoppa till innehåll

Plastbäddning och upprustning av Savage 65M .22WMR


novacula

Recommended Posts

Ja, då var det dags att ta tag i det.

Eftersom jag inte är speciellt van att pyssla med vapen på det här viset så uppskattas helt klart kommentarer.

Geväret som ska rustas upp är en Savage 65M i .22WMR. Systemets passning i stocken är väl klassiskt för de flesta äldre gevär med kantantändning - en lådskruv som håller systemet och sedan ligger pipan an mot kolven.

Eftersom pipan på min bössa ligger an i stort sett i hela pipkanalen kommer jag börja arbetet med att slipa ur pipkanalen för att få några millimeter luft mellan pipa och trä, sedan kommer jag plastbädda där systemet bottnar i kolven och 4 - 5cm i början av pipkanalen för att få en stabil punkt där pipan kan ligga an och sedan friliggande resten.

Som bäddmassa har jag tänkt att använda Marine Epoxy eller glasfiberspackel (som jag läst på andra forum ska vara bra) och för att det ska lossna från system/pipa har jag tänkt att använda bilvax, men där är jag osäker så jag är tacksam för tips.

Steg två är renovering av kolven. Idag är det en lackad träbit, och för att vara helt ärlig så är träbiten i sig inte mycket att titta på. Så min tanke är att slipa kolven och sedan lacka den mattsvart, eventuellt väldigt mörkt gå eller grön, för att avsluta med matt klarlack. Här har jag fått tips om klarlack som är till för golv, det ska tydligen vara mycket slitstarkt. En sak jag funderar på dock - ska man lacka pipkanalen? Eller ska man lämna den trären?

Som greppytor (eftersom jag kan tänka mig att jag inte är någon höjdare på nätskärning...) kommer jag använda mig av Pac-Skin, en sorts självhäftande gummi som man skär ut i lämplig form.

Idag sitter ett, ruggigt gammalt, Nikko Stirling 3x32 Wide-Angle kikarsikte på. Det kommer jag byta mot en billig kinaglugg 1,5-6x42 belyst. Jag tror och hoppas att ett billligt kikarsikte ska duga på den här typen av bössa, det lär märkas.

Så, nu har ni mina tankar kring projektet - jag kommer uppdatera allt eftersom jag jobbar med den och såklart inkludera bilder på eländet ;) Men först ska jag skjuta en träffbildsserie så man kan redovisa före och efter, jag tror iofs inte att detta kommer göra så otroligt stor skillnad, men det jag ju vara intressant ändå =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant projekt. Det här ska bli kul att följa. :rolleyes:

Kul att du tycker det är intressant =) Jag har försökt läsa så mycket jag kunnat på amerikanska siter om just "rimfire rifles". Enligt de flesta så verkar det vara viktigare att få FF (free float) på pipan än att bädda systemet. Men jag ska nog försöka bädda båda. Det finns egentligen två saker jag vill uppnå med det här - kan man förbättre presicionen på ett .22-gevär med bäddning? Och eftersom jag aldrig gjort det vore det kul att lära sig <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precisionen kanske inte blir bättre på en 22a av bäddning men den håller samma träffläge bättre. Jag skulle kolla om du inte kan bädda lite högre så du slipper slipa ur pipkanalen sedan vet jag inte hur lådan ser ut på dessa men finns det möjlighet att sätta in en till lådskruv så borde du göra det.

Lycka till! och lägg in lite bilder så kommer säkert tipsen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precisionen kanske inte blir bättre på en 22a av bäddning men den håller samma träffläge bättre. Jag skulle kolla om du inte kan bädda lite högre så du slipper slipa ur pipkanalen sedan vet jag inte hur lådan ser ut på dessa men finns det möjlighet att sätta in en till lådskruv så borde du göra det.

Lycka till! och lägg in lite bilder så kommer säkert tipsen

jag är också tveksam om det kommer gör något för precisionen.. men proffsen i amerika hävdar att en .22 pipa vibrerar mer i knallen och att det faktiskt gör skillnad. Jag vet inte, men det ska bli kul att se i alla fall.

Slipa ut pipkanalen är väl iofs inte så stor jobb, går ganska snabbt med grovt sandpapper, dessutom tycker jag det är kul att pyssla :P

Jag ska undersöka möjligheterna att sätta dit en lådskruv till, ska erkännas att jag inte ens funderat på det.

Ikväll ska jag iväg och skjuta ett par träffbilder med två olika typer av ammunition, sedan lägger jag upp bilder på dem här och när allt är klart kommer två nya träffbilder med samma ammunition.

Imorgon är sista dagen innan semestern, så under nästa vecka kommer jag börja pyssla med jobbet. Jag ska plocka isär system och försöka ta lite detaljerade bilder på hur det ser ut i dagsläget så kanske det blir lite lättare att kommentera och ge råd =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dessvärre inga bilder, men nu har jag två st träffbilder att berätta om.

Innan ni får siffrorna ska nämnas:

Kikarsiktet är skräp (gick knappt att se riktpunkten på 80m och stolparna var för grova för att användas till något vettigt..)

och dessutom är jag är lite vinglig :rolleyes:

Jag testade två olika sorters ammunition på 80m med väldigt olika resultat, det som är presenterat nedan är snitt efter 5st serier.

Federal .22 WIN. MAG. JHP 50grain.

Denna ammunitionen lyckades jag komma ned i en träffbild på 95mm......

Remington .22 WIN MAG JHP 40grain.

Denna ammunitionen presterade 55mm, och med rådande förhållanden måste jag säga att jag tycker det är riktigt bra.

Jag tror att om jag bytte kikarsikte och höll tungan lite mer rätt i mun skulle jag kunna krympa den träffbilden ganska ordentligt.

Tydligt är dock att min bössa, eller kanske kalibern i allmänhet, är väldigt känslig för vilken patron man skjuter med. Här kommer behövas utförliga tester för att hitta rätt, men det får bli en annan tråd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid provskjutningen uppkom två oväntade problem. Säkringen var väldigt.. ja.. "lös" i osäkrat läge, vilket gjorde att ytterst lätt beröring och faktist vibration/rekyl fick den att säkra. Så efter varje avfyrat skott var man tvungen att peta till den för att kunna skjuta nästa - mycket irriterande.

Konstruktionen var enkel, en vipparm som helt enkelt spärrar avtryckaren är nitad mellan två plåtar i trycket. Åtgärden blev att klämma åt plåtarna en smula så att den helt enkelt sitter tightare.

Problem nr två var att sista patronen i magasinet reste sig upp efter repetition av näst sista patronen, när den sedan skulle föras in i loppet stod den i helt fel lutning och kilades fast mot "taket". Lösningen där blev dels att klämma igen främre delen av magasinet en smula och att "trimma" fjädern magasinet, d.v.s. att dra ut den en smula för att få lite hårdare tryck vilket verkade lösa det hela.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har haft en savage i 22wmr och den gillade cci bäst sen på andra plats pmc hp, självklart kanske det inte är melodin i din bössa men prova allt du kommer över, en bra ide kan vara att köpa stycken av några som har ammo så slipper du sitta med en massa slattar som inte funkar i dín bössa.

om jag vore du skulle strunta i att klarlacka kolven jag tycker själv att olja passar fint , greppvänligt och snyggt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har haft en savage i 22wmr och den gillade cci bäst sen på andra plats pmc hp, självklart kanske det inte är melodin i din bössa men prova allt du kommer över, en bra ide kan vara att köpa stycken av några som har ammo så slipper du sitta med en massa slattar som inte funkar i dín bössa.

om jag vore du skulle strunta i att klarlacka kolven jag tycker själv att olja passar fint , greppvänligt och snyggt.

Dessvärre känner jag ingen annan som har en .22wmr :) Men ser jag nån på banan ska jag nog höra mig för vad de skjuter med.

Jag är rädd för att jag måste byta kikarsikte innan nästa testskjutning för att få fram ett rättvist resultat.

Anledningen att jag ska klarlacka den är ju för att den första ska målas svart eller eventuellt mörkgrå, om jag skulle ha behållit den trären så hade jag nog valt en mörk stockolja. Ska olja in min lakelander sen med någon mörk och bra stockolja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...