Hoppa till innehåll

Långbåge!


ThomasMamre

Recommended Posts

Jag brukar alltid säga att det spelar liten roll om du kan skjuta och träffa en 5 öring 20 gånger på 30 meter

om inte din första pil för dagen sitter där den ska, kan man 5 dagar i rad sätta första pilen innom 15 cm diameter

kan man nog jaga, behöver man 1 eller 2 pilar för att hitta rätt, då ska man öva mera, det är min filosofi i alla fall

Inte så dumt faktiskt.

Jag brukar dock tjuva lite och dra ett par pilar innan man går ut till passet.

Dessutom brukar jag har en judo som jag skjuter från tornet men inte mot den ev. åteln för att inte skrämma med den främmande lukten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är som sagt en härlig känsla att känna sig att vara lika duktig som den forntida jägarkollegan som inte heller hade stödhjul på bågarna.

Men att kräva utav sig själv att vara 100% säkert att träffa var man siktar med en långbåge innan man går ut på jakt innebär att bågen får alltid stanna hemma och drömmen kvarstår som en dröm.

Lite grundfakta som jag har lärt mig under åren om skytte med en tradbåge:

När man siktar på en pingisboll, då träffar man en tennisboll.

När man siktar på en tennisboll träffar man en handboll.

Men i skogen räcker att du träffar en melon (som en amerikansk fotboll kanske)

Det jag vill säga är att du behöver inte träffa den vänstra kammaren i hjärtat, det räcker bra att träffa lungorna.

Ett bra tajmat "hyfsat" skott är faktiskt mycket bättre än en dåligt tajmat "precisionsskott" när det kommer till kritan.

En dålig tajmning brukar innebära en snabb förflyttning av målet i någon riktning innan pilen är framme.

Öva och skjut genom det åländska provet och sedan kan du gå ut och jaga med gott samvete och förverkliga din dröm.

Ja, det är tack vare "stödhjulen" som bågjakten fått en större acceptans bland icke bågjägare.

Man har genom den tekniska utvecklingen kunnat visa att pilbågen idag har tillräcklig precision för att duga till jakt på ett djuretiskt sätt. Det fanns ju trots allt en anledning till varför jaktformsundersökningen endast fick bedrivas med compoundbåge.

Jag har lärt mig följande grundfakta med compounden genom åren. När du siktar på en pingisboll så träffar du också en pingisboll. När du siktar på en melon så träffar du fortfarande en pingisboll! ;)

Håller fullständigt med dig om beskrivningen av tajmingen.

Tajmingen är något av det viktigaste i jakten. Vad du gör och när du gör det är vad allt handlar om. Man kan vara en oooootroligt driven skytt som skjuter nötterna av bladlöss på 30 meter. Men många skyttar fixar inte att jaga för det. Helt enkelt för att de saknar förmågan att få till tajmingen när det blir dags att skjuta på levande vilt.

Man drar i fel läge, klarar inte av att vänta in rätt läge. Saknar förmågan att "frysa" sin rörelse i rätt läge.

Jag har sett killar som skjutit fullt på 3D djuren på jaktstigarna och fullständigt sumpat jakten på levande vilt.

Jag har i alla år imponerats av Byron Ferguson och hans långbågeskytte, http://ca.youtube.com/watch?v=t4pcQ96lVk8

Men han är undantaget som bekräftar regeln. Traditionellt skytte kräver sin man eller kvinna och är betydligt mer krävande än skytte med compound och alla de tillbehör som medföljer.

Däremot är långbågar och rekurvbågar betydligt vackrare än compoundbågar. Ta en titt på Juhani Uusitalos skapelser http://www.mukkanuoli.fi/ipobj/?v.portal.i...=menu2.submenu4

Här snackar vi skönhet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det är tack vare "stödhjulen" som bågjakten fått en större acceptans bland icke bågjägare.

Man har genom den tekniska utvecklingen kunnat visa att pilbågen idag har tillräcklig precision för att duga till jakt på ett djuretiskt sätt. Det fanns ju trots allt en anledning till varför jaktformsundersökningen endast fick bedrivas med compoundbåge.

Jag har lärt mig följande grundfakta med compounden genom åren. När du siktar på en pingisboll så träffar du också en pingisboll. När du siktar på en melon så träffar du fortfarande en pingisboll!

Jag fastnade lite i det där "mera djuretiskt sätt" som du skrev ovan . Jag har fört statistik under dom många åren som jag har organiserat jakter. Jag har kunnat konstatera att skadeskjutningarna vid bågjakt har legat på helt acceptabla tämligen låga nivåer men skadeskjutningsfrekvensen har dock varit större med compoundbågar. Samma fakta har man noterat även på andra håll.

Förmodligen beror det på att många som jagar med tradbågar har "konverterat" från compound när känslan i utmaningen har börjat dala efter åratals jakt med compound och därmed har större erfarenhet och kan tajma bättre sina sina skott.

Så för mig är mindre skadeskjutningar = mera djuretiskt eller ska vi bestämma att inte kacka i eget bo utan vi är alla bågjägare.

Konsten att jaga med tradbåge är att kunna sikta på en pingisboll fastän man har ett stort mål framför sig(pick a point) som inte har några siktpunkter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så för mig är mindre skadeskjutningar = mera djuretiskt eller ska vi bestämma att inte kacka i eget bo utan vi är alla bågjägare.

Konsten att jaga med tradbåge är att kunna sikta på en pingisboll fastän man har ett stort mål framför sig(pick a point) som inte har några siktpunkter.

Ja,inte kackar man i någons bo för att man diskuterar långbåge vs. compound.

Men jag är inte övertygad om att instinktivskytte skulle vara mer träffsäkert eller bättre än motsvarande skytte med riktmedel. Det jag sett hittills visar på motsatsen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja,inte kackar man i någons bo för att man diskuterar långbåge vs. compound.

Men jag är inte övertygad om att instinktivskytte skulle vara mer träffsäkert eller bättre än motsvarande skytte med riktmedel. Det jag sett hittills visar på motsatsen.

Det är inte fråga om träffsäkerhet, det är nästan frågan om det motsatta. Tradjägaren verkligen vet att pilbågen är ett korthållsvapen och känner sig som en ekoturist när djuren passerar på 25 meters håll och har inte ens en tanke att skjuta.

Compoundskytten har ofta bevisat för sig själv och för dom eventuella åskådarna vilket fantastiskt träffsäkert vapen man har och prickar dessa pingisbollar från 25 meter och apelsiner från 35 meter. När han sedan skickar några riktiga djur med plåt i ryggen in i skogen och dessutom får betala för "nöjet" då är han där i "korthållsklassen"(förhoppningsvis) och eftersom dom praktiska väl fungerande skjuthållen är så korta, då kan man väl lika bra jaga med "en riktig pilbåge" Bågjägarna pratar gärna om tusentalsår gammal jaktmetod och compound patent är från 1960-talet, så tradbågarna är bra att ha med i bilden och inte bara som en rekvisita utan som ett fungerande alternativ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte fråga om träffsäkerhet, det är nästan frågan om det motsatta. Tradjägaren verkligen vet att pilbågen är ett korthållsvapen och känner sig som en ekoturist när djuren passerar på 25 meters håll och har inte ens en tanke att skjuta.

Compoundskytten har ofta bevisat för sig själv och för dom eventuella åskådarna vilket fantastiskt träffsäkert vapen man har och prickar dessa pingisbollar från 25 meter och apelsiner från 35 meter. När han sedan skickar några riktiga djur med plåt i ryggen in i skogen och dessutom får betala för "nöjet" då är han där i "korthållsklassen"(förhoppningsvis) och eftersom dom praktiska väl fungerande skjuthållen är så korta, då kan man väl lika bra jaga med "en riktig pilbåge" Bågjägarna pratar gärna om tusentalsår gammal jaktmetod och compound patent är från 1960-talet, så tradbågarna är bra att ha med i bilden och inte bara som en rekvisita utan som ett fungerande alternativ.

Men då kan man ju dra allt till sin spets och skippa bågen och försöka sticka ihjäl djuren med enbart pilen. Det måste väl kännas ännu mer äkta? Då snackar vi riktigt korthållsvapen. På nåt sätt verkar danskarna ha missat nåt i bågjakten då endast en handfull personer har klarat skjutproven med traditionell utrustning. Det finns inget tvivel om att tradbågarna inte skulle duga till jakt. Begränsningen ligger hos skytten snarare än hos vapnet.

Men det är skitsamma vad vi jagar med så länge man träffar det man siktar på. Men på det personliga planet så tycker jag att det är kul att skjuta med tradbågar. Men att ta med den ut på jakt duger jag inte till. Därför är det compound som gäller för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men då kan man ju dra allt till sin spets och skippa bågen och försöka sticka ihjäl djuren med enbart pilen. Det måste väl kännas ännu mer äkta? Då snackar vi riktigt korthållsvapen. På nåt sätt verkar danskarna ha missat nåt i bågjakten då endast en handfull personer har klarat skjutproven med traditionell utrustning. Det finns inget tvivel om att tradbågarna inte skulle duga till jakt. Begränsningen ligger hos skytten snarare än hos vapnet.

Men det är skitsamma vad vi jagar med så länge man träffar det man siktar på. Men på det personliga planet så tycker jag att det är kul att skjuta med tradbågar. Men att ta med den ut på jakt duger jag inte till. Därför är det compound som gäller för mig.

Danskarna har missat väldigt stort på en punkt.

Tradskyttarna skjuter inte på 25 meters håll, så testet är inte alls relevant. Man har helt enkelt inte fattat detta enkla fakta.

Ålänningarna har dock fattat vad det handlar om.

Det statistiska genomsnittliga skjuthållet(med bra slutresultat) i USA är ca 14 yards enligt siffrorna jag har fått.

Hur kan man förklara då att tradbågarna(bågjägarna) duger inte till jakt när skadeskjutningarna med dom är lägre än med compound??? Då borde man verkligen bannlysa allt som heter pilbågar. Trenden vid bågjakt verkar tyvärr gå mot att man skryter hur långa håll man fällde djuren. Om man har den attityden föreslår jag att man byter vapen och om man gillar tystnaden kan man skruva på en ljuddämpare. Och att sticka med bara pilen, nu börjar det låta exakt som Danielsson han använde dock uttrycket kniv och gaffel istället för pil.

Vissa vill åka från punkt A till punkt B med en moped och andra vill springa sträckan istället. Det är inte samma ansträngning för att komma till B men båda har samma fina utsikt när man är framme.

Länge leve bågjakten i alla dess former

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Danskarna har missat väldigt stort på en punkt.

Tradskyttarna skjuter inte på 25 meters håll, så testet är inte alls relevant. Man har helt enkelt inte fattat detta enkla fakta.

Ålänningarna har dock fattat vad det handlar om.

Det statistiska genomsnittliga skjuthållet(med bra slutresultat) i USA är ca 14 yards enligt siffrorna jag har fått.

Hur kan man förklara då att tradbågarna(bågjägarna) duger inte till jakt när skadeskjutningarna med dom är lägre än med compound??? Då borde man verkligen bannlysa allt som heter pilbågar. Trenden vid bågjakt verkar tyvärr gå mot att man skryter hur långa håll man fällde djuren. Om man har den attityden föreslår jag att man byter vapen och om man gillar tystnaden kan man skruva på en ljuddämpare. Och att sticka med bara pilen, nu börjar det låta exakt som Danielsson han använde dock uttrycket kniv och gaffel istället för pil.

Vissa vill åka från punkt A till punkt B med en moped och andra vill springa sträckan istället. Det är inte samma ansträngning för att komma till B men båda har samma fina utsikt när man är framme.

Länge leve bågjakten i alla dess former

Vilken undersökning vill du refera till som visar på skadskjutningssiffrorna mellan trad och compoundbåge?

Tycker du att man ska få skjuta löpälgen på 25 meter om man sliter av riktmedlen på bössan?

Någonstans måste man ju dra en gräns.

Det räcker ju med att titta på våra egna jaktstigar och bilda sig en uppfattning om vilken båge som lämpar sig för jakt.

De absolut bästa trad skyttarna kommer knappt upp i en medioker compoundskytt nivå. Trots att de i snitt skjuter på 10 meter kortare håll på varje station. För du lär väl hålla med om att någonstans måste en nivå på ett kommande prov läggas?

Alla kan ju inte få välja avstånd efter dagsformen.

Det var en långbågeskytt som en gång sa: Man blir förbannad när man missar med en compound, men glad när man träffar med en långbåge. Tradskyttet har ju i alla tider gått under öknamnet "ungefärbågar". Men bristen ligger ju inte i vapnet utan i den som håller i prylarna.

Håller med! Länge leve bågjakten i alla dess former!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Danskarna har missat väldigt stort på en punkt.

Tradskyttarna skjuter inte på 25 meters håll, så testet är inte alls relevant. Man har helt enkelt inte fattat detta enkla fakta.

Ålänningarna har dock fattat vad det handlar om.

Det statistiska genomsnittliga skjuthållet(med bra slutresultat) i USA är ca 14 yards enligt siffrorna jag har fått.

Hur kan man förklara då att tradbågarna(bågjägarna) duger inte till jakt när skadeskjutningarna med dom är lägre än med compound??? Då borde man verkligen bannlysa allt som heter pilbågar. Trenden vid bågjakt verkar tyvärr gå mot att man skryter hur långa håll man fällde djuren. Om man har den attityden föreslår jag att man byter vapen och om man gillar tystnaden kan man skruva på en ljuddämpare. Och att sticka med bara pilen, nu börjar det låta exakt som Danielsson han använde dock uttrycket kniv och gaffel istället för pil.

Vissa vill åka från punkt A till punkt B med en moped och andra vill springa sträckan istället. Det är inte samma ansträngning för att komma till B men båda har samma fina utsikt när man är framme.

Länge leve bågjakten i alla dess former

Ristop

Jag måste bara säga en sak dock, oavsett hur skjutprovet utformas så ska det vara lika för alla 3 bågtyper

sen är det upp till skytten hur svårt man vill göra det för sig själv. Att sedan säga att trad skyttar aldrig skjuter på längre

håll en 25 meter är nog inte helt sant, det vet jag av egen erfarenhet med mina gäster, och sen är detta något man aldrig

skulle kunna efterfölja eller reglera på något sätt. Det samma gäller gevärsskyttar som säger samma sak, men det visar sig

gång på gång att även de har ett finger som kliar på avtryckaren allt för ofta och på för långa håll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ristop

Jag måste bara säga en sak dock, oavsett hur skjutprovet utformas så ska det vara lika för alla 3 bågtyper

sen är det upp till skytten hur svårt man vill göra det för sig själv. Att sedan säga att trad skyttar aldrig skjuter på längre

håll en 25 meter är nog inte helt sant, det vet jag av egen erfarenhet med mina gäster, och sen är detta något man aldrig

skulle kunna efterfölja eller reglera på något sätt. Det samma gäller gevärsskyttar som säger samma sak, men det visar sig

gång på gång att även de har ett finger som kliar på avtryckaren allt för ofta och på för långa håll.

Ja, det är ju helt OK om det är upplagt som erat prov.

Men inte någon elititistikt danslk prov som har ingen relevans med den praktiska jakten. Man vill bara aktivt utesluta en hel grupp.

Det där med ungefärskytte.

I boken Balanced bowhunting är en bra illustration om träffbilderna mellan comp och trad.

En stor knippe pilar skjutna. Comp-pilarna sitter tätt ihop och tradpilarna är glesare men alla pilarna sitter i vitalområdet ändå.

Ett djur dör när man träffar vitalen men blir inte mera död om man träffar mitt i prick.

Statistiken har jag samlat själv och har betydligt mycket mera underlag än den svenska jaktformsundersökningens begränsade antal djur.

Så använd inte mera våld än döden kräver, en vitalträff räcker!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju helt OK om det är upplagt som erat prov.

Men inte någon elititistikt danslk prov som har ingen relevans med den praktiska jakten. Man vill bara aktivt utesluta en hel grupp.

Det där med ungefärskytte.

I boken Balanced bowhunting är en bra illustration om träffbilderna mellan comp och trad.

En stor knippe pilar skjutna. Comp-pilarna sitter tätt ihop och tradpilarna är glesare men alla pilarna sitter i vitalområdet ändå.

Ett djur dör när man träffar vitalen men blir inte mera död om man träffar mitt i prick.

Statistiken har jag samlat själv och har betydligt mycket mera underlag än den svenska jaktformsundersökningens begränsade antal djur.

Så använd inte mera våld än döden kräver, en vitalträff räcker!

Vad gäller träffbilderna så innebär det ju att tradbågen har mindre marginaler om redan skytten har en större felmarginal än compskytten.

En halvbra precision med compen spöar alltså en helbra precision med tradbågen?

Ett dåligt skott med tradbågen orsakar skadskjutning, medans ett dito med compen sitter i vitalområdet och är dödligt. Rådjuren har ju lika stort vitalområde oavsett vilken båge man skickar iväg pilen med. :D

Ja, statistik och statistik. Jag hävdar fortfarande att om tradbågarna hade varit tillåtna i jaktformsundersökningen så hade vi redan haft ett nej från beslutsfattarna. Vi skulle aldrig ha fått så låga felskjutningsprocent om tradbågarna hade varit med.

Återigen påpekar jag att det är skytten som brister i detta fall. Inte bågen. Bågen skjuter precis som skytten siktar.

Är det skit bakom strängen så blir det skit där pilen träffar. Detta gäller förvisso även compbåge och gevär.

Men om du har så bra siffror så kan du väl gå upp till naturvårdsverket och visa dom och skjuta några uppvisningspilar.

Då har vi nog bågjakt i Sverige redan nästa vecka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller träffbilderna så innebär det ju att tradbågen har mindre marginaler om redan skytten har en större felmarginal än compskytten.

En halvbra precision med compen spöar alltså en helbra precision med tradbågen?

Ett dåligt skott med tradbågen orsakar skadskjutning, medans ett dito med compen sitter i vitalområdet och är dödligt. Rådjuren har ju lika stort vitalområde oavsett vilken båge man skickar iväg pilen med. B)

Ja, statistik och statistik. Jag hävdar fortfarande att om tradbågarna hade varit tillåtna i jaktformsundersökningen så hade vi redan haft ett nej från beslutsfattarna. Vi skulle aldrig ha fått så låga felskjutningsprocent om tradbågarna hade varit med.

Återigen påpekar jag att det är skytten som brister i detta fall. Inte bågen. Bågen skjuter precis som skytten siktar.

Är det skit bakom strängen så blir det skit där pilen träffar. Detta gäller förvisso även compbåge och gevär.

Men om du har så bra siffror så kan du väl gå upp till naturvårdsverket och visa dom och skjuta några uppvisningspilar.

Då har vi nog bågjakt i Sverige redan nästa vecka.

Pilbågarna utvecklas kontinuerligt och när tiden tickat fram har comp-bågarna utvecklats att vara lika effektiva som eldvapen.

När "Successrate" blir nästan likvärdig med gevärsjakten, då förlorar bågen dom färlängda jakttiderna i USA och då kollapsar marknaden totalt. Då har compoundjägarna svårare att underhålla skjutmaskinerna i fungerande skick även i Sverige.

Tänk tiden framåt sisådär 200 år. Jägaren går ut med sin 6,5 och blir utskrattad av andra. Varför använder man stenåldersgrejer när man kan ha moderna värmesökande robotar med justerbar sprängverkan.

Leve Predation med Tradition!

Men nu har vi förrsten gjort en trådkapning igen och föreslår en ny tråd t.ex "Åsikter om skjutprov"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ristop

Jag måste bara säga en sak dock, oavsett hur skjutprovet utformas så ska det vara lika för alla 3 bågtyper

sen är det upp till skytten hur svårt man vill göra det för sig själv. Att sedan säga att trad skyttar aldrig skjuter på längre

håll en 25 meter är nog inte helt sant, det vet jag av egen erfarenhet med mina gäster, och sen är detta något man aldrig

skulle kunna efterfölja eller reglera på något sätt. Det samma gäller gevärsskyttar som säger samma sak, men det visar sig

gång på gång att även de har ett finger som kliar på avtryckaren allt för ofta och på för långa håll.

amen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kan någon klar göra vad som gäller nu för licens för jakt.Jag vet att det finns kurser på Åland och i danmark

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan någon klar göra vad som gäller nu för licens för jakt.Jag vet att det finns kurser på Åland och i danmark

Förstår inte riktigt vad du frågar om, kan du formulera/utveckla frågan lite ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du frågar om, kan du formulera/utveckla frågan lite ?

Behövs hela "vanliga"jägarexamen,grund +högvilt?Skjutprov oxå antar jag,och det borde ju vara det på bågen åxå

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behövs hela "vanliga"jägarexamen,grund +högvilt?Skjutprov oxå antar jag,och det borde ju vara det på bågen åxå

Det är inte klart vad som kommer att behövas i sverige för att jaga med båge än

men troligtvis förutom vanlig jägarexamen kommer det bli en extra bågjaktskurs/examen

likt IBEP, samt skjutprov i någon form. Men som sagt det är inte bestämt än om det ens blir

lagligt med bågjakt i sverige.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Heikki Rousu som byggde min långbåge har gjort en till!.. den som var tilltänkt för mej första gången!.. Den är på 70# / 28. denna gång!.. :lol: man lär juh testa den också!.. kanske det är något för mej den med!.. ;) han ska ta med sej den ner när jag får min nya rekurv!..

MVh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

;):P .. han skjuter juh iväg kvast skafft!.. :)

Ok det var ett tag sen men men :blush: ,Jag har knappt kunnat skjuta något på ett år och lider just nu med en ond armbåge,så några warbows ligger lite fel,det är nog lagom med ca#15 :P och inte kommer dom något närmare något beslut om bågjakten vad jag förstår?Med min nu mycket stora träffbild så får det bli en liten rygga med fika och lite stubb skjutning framöver,skulle kunna vara kul om vi var några som kanske gjorde någon liten meeting kanske i vår?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Tjenare.

 

Har nu skaffat en Border Archery Osprey GL 43#.

 

Är ny på det här med långbåge så funderar på vad jag ska skaffa för pilar?

 

Antar att mina pilar från compunden jag hade inte passar speciellt bra, 340 spine och plastfenor.

 

Trä eller kolfiber spelar ingen större roll, blir ändå en stugbåge att ta fram och leka med när man har lite att göra på semestern eller dylikt.

 

/Baner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare.

 

Har nu skaffat en Border Archery Osprey GL 43#.

 

Är ny på det här med långbåge så funderar på vad jag ska skaffa för pilar?

 

Antar att mina pilar från compunden jag hade inte passar speciellt bra, 340 spine och plastfenor.

 

Trä eller kolfiber spelar ingen större roll, blir ändå en stugbåge att ta fram och leka med när man har lite att göra på semestern eller dylikt.

 

/Baner

Här borde det finnas det du söker svar på:

 

http://www.goldtip.com/arrowcontent.aspx?page=chart

 

https://www.3riversarchery.com/pdf/ArrowCharts.pdf

 

http://www.eastonarchery.com/downloads/selection-charts

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag provade och föll för en" Wild Mountain Kailash". Ingen handchock, mycket lätt och smäcker och handgjord. Den är dessutom mycket billig jämfört med många andra custombågar. Kolla omdömet på Youtube fär Greyarcher provar den. Störtskön träbåge...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...