Hoppa till innehåll

Whiskyresa


Alfons

Recommended Posts

Planerar att åka med grabbarna till Scotland i vår och bla ut till ön Islay. Ni vet Bowmore, Ardbeg, Laphroaig, Lagavulin mm. Någon som varit där ?? Tips mm MVH Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laphroaigh (säkert felstavat) Quarter Cask är nog en av de bästa flaskor man kan köpa på bodegan i sverige iaf.. mumma!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
www.malts.com

Gillar Oban whisky distilleryt i Oban rekomenderas.

Mvh P

Lite kul att hela stan är byggt kring destilleriet. Farsan och jag besökte 12 olika under en vecka för ett par år sedan (vi hade chauför). ;) Oban var en favrit redan innan, men jäkligt gammaldags och fint. Har ej lockats av att bulkproducera heller som många andra Whisky fabrikanter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjabba

Har varit och jagat två ggr och båda gångerna skulle vi åka ut till Islay men första gången fick jag åka hem på begravning och andra gången blåste det upp så de kunde inte garantera att båten skulle gå tillbaka på kvällen och då vågade vi inte chansa eftersom vi hade ett flyg att passa.

Lite länkar vi kollade på innan vi åkte i alla fall:

http://www.whiskyguiden.se/index2.html

Karta att åka efter och här finns länkar till både väder och båttidtabeller:

http://www.multimap.com/maps/?zoom=9&c....14838352740245

Ha det gött

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Lite kul att hela stan är byggt kring destilleriet. Farsan och jag besökte 12 olika under en vecka för ett par år sedan (vi hade chauför). <_< Oban var en favrit redan innan, men jäkligt gammaldags och fint. Har ej lockats av att bulkproducera heller som många andra Whisky fabrikanter.

Är ju skottlands minsta å ett av dom äldsta.Har var till Oban 2 ggr( gillar stan med omgivningar)men öarna väntar på mig ff.

Ska åka över 2010 å då blir det öarna.

Mvh P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu planeras det för fullt. Tyvärr så ser det ut att tiden blir knapp för att åka ut till Islay. Det har kommit in en Celtic match i bilden, och den spelas på lördagen. Och man måste ju uppleva allt runt en match också ^_^ . Resan blir från fre-mån kväll. Inte så lång tid, men det är ju ingen som säger att man kan åka dit fler gånger. Såg att någon rekommenderade Oban. Ska ta mig en titt på det och de var det ligger mm. Vi blir nog 8 st som reser, så det blir nog en livad resa. ;)

MVH Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch blä o fy för står inte hur ni kan dricka sånt o andra sprit drycker tycker det ser så mysigt ut när andra sitter med sina glas o smuttar det enda som händer på mig är en stor grimas o saliven sprutar ur mun ja ja trevlig resa på dig ^_^

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu planeras det för fullt. Tyvärr så ser det ut att tiden blir knapp för att åka ut till Islay. Det har kommit in en Celtic match i bilden, och den spelas på lördagen. Och man måste ju uppleva allt runt en match också :) . Resan blir från fre-mån kväll. Inte så lång tid, men det är ju ingen som säger att man kan åka dit fler gånger. Såg att någon rekommenderade Oban. Ska ta mig en titt på det och de var det ligger mm. Vi blir nog 8 st som reser, så det blir nog en livad resa. ;)

MVH Erik

I sommras var jag och tittade på en vänskaps match mellan Glasgow R och Liverpool var en klart godkänd upplevelse.Som liverpool fan så firade jag segern med ett par kalla tennents ilag med några Glasgow fan,trevligt folk skottarna.

Mvh P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag bodde i Skottland ett par år (Aberdeen) på grund av jobbet. När det gäller Skottlands nationaldryck finns det hur mycket som helst att skriva om och ännu fler åsikter. Det enda skottarna själva e eniga om e att det e single malt som gäller.

en bra länk: http://www.scotland.com/destinations/scottish-whisky-trail/

Själv föredrar jag Dalwhinnie och Highland Park. Fast det e klart, det mesta av whisky går ju ner (utom det amerikanska och japanska blasket som man måste spä ut med cola för att det ska vara drickbart).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...