Hoppa till innehåll

Jaktrapport


Roger_P

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Roger_P

    21

  • Herr Mattsson

    17

  • J S

    10

  • ristop

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 4 weeks later...

Bergö-vecka 38

Vi var 4 bågjägare på en sexdagars jakt i Bergö.

Undertecknad + 3 spanjorer.

Mycket rådjur men svårt att komma till skott. Dom åländska rådjuren verkar också titta lite uppåt så det var pirrigt och svårt att dra upp bågen.

Det sägs att spanjorerna är hetlevrade och skjuter vilt på vilt. Men då sprack också den fördomen i alla fall vad gäller spanska bågjägare.

Vi fick en bockkid och en 5-taggare och det kändes som en belöning för ett hårt arbete.

En mårdhund fick också ett minne för livet och skytten fick en hårtuss som ett minne från Åland.

Annat värt att notera från resan:

Första morgonen (på en lördag) fick vi göra det obligatoriska skjutprovet. Roger P ställde upp tidigt på morgonen och dessutom bjöd på kaffe,så stor eloge för honom.

Själva skjutprovet var som en minijaktstig med eggande fina 3d-mål inom bra håll(dvs inga kanienr,rävar och ankor som i Danmark)

I den avslappnade atmosfären utan myndighetsfasoner var det enkelt att prestera sitt bästa.

För compound med hela kittet var det förstås ingen match men ändå tillräckligt svårt prov för att avslöja eventuella brister i bågskyttets grundteknik eller opassande utrustning.

Alla tradjägare som med gott samvete kan jaga med en tradbåge klarar nog också provet förutsatt att man inte lider av "guldskräck" som kan dyka upp under ett skjutprov. Men att kunna skjuta flera varv om det behövs(och pengarna räcker till) minskar stressen avsevärt.

Så om det anses behövas ett prov i Sverige(rimligt antagande eftersom alla andra jaktvapen behöver ett prov) då hoppas jag innerligt att Sverige tar och kopierar reglerna från Åland.

Vi fick våra licenser och en bunt med formulär. Vi skulle rapportera alla skjutna skott med en blankett ^_^

För spanjorerna försökte jag att förklara med min dåliga spanska att efetersom det är en ny jaktform i landet försöker man göra någon slags statistik över bågjakten för vidare steg in i någon riktning i framtiden. Jag fick en vettig motfråga: Har det någonsin gjorts en motsvarande undersökning i gevärsjakt???. Förmodligen inte ,man silar mygg och sväljer kameler.

Så vi kände oss lite som svenska kirurger inför vårt blodiga verk: Man hinner inte operera,tiden går åt att fylla i blanketter.

Men som sagt även solen har fläckar, det var totalt sett en mycket bra helhetsupplevelse för alla och det kommer nog mer spanjorer till ön nästa år skulle jag tro.

post-2222-1222167298_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bergö-vecka 38

Vi var 4 bågjägare på en sexdagars jakt i Bergö.

Undertecknad + 3 spanjorer.

Mycket rådjur men svårt att komma till skott. Dom åländska rådjuren verkar också titta lite uppåt så det var pirrigt och svårt att dra upp bågen.

Det sägs att spanjorerna är hetlevrade och skjuter vilt på vilt. Men då sprack också den fördomen i alla fall vad gäller spanska bågjägare.

Vi fick en bockkid och en 5-taggare och det kändes som en belöning för ett hårt arbete.

En mårdhund fick också ett minne för livet och skytten fick en hårtuss som ett minne från Åland.

Annat värt att notera från resan:

Första morgonen (på en lördag) fick vi göra det obligatoriska skjutprovet. Roger P ställde upp tidigt på morgonen och dessutom bjöd på kaffe,så stor eloge för honom.

Själva skjutprovet var som en minijaktstig med eggande fina 3d-mål inom bra håll(dvs inga kanienr,rävar och ankor som i Danmark)

I den avslappnade atmosfären utan myndighetsfasoner var det enkelt att prestera sitt bästa.

För compound med hela kittet var det förstås ingen match men ändå tillräckligt svårt prov för att avslöja eventuella brister i bågskyttets grundteknik eller opassande utrustning.

Alla tradjägare som med gott samvete kan jaga med en tradbåge klarar nog också provet förutsatt att man inte lider av "guldskräck" som kan dyka upp under ett skjutprov. Men att kunna skjuta flera varv om det behövs(och pengarna räcker till) minskar stressen avsevärt.

Så om det anses behövas ett prov i Sverige(rimligt antagande eftersom alla andra jaktvapen behöver ett prov) då hoppas jag innerligt att Sverige tar och kopierar reglerna från Åland.

Vi fick våra licenser och en bunt med formulär. Vi skulle rapportera alla skjutna skott med en blankett ^_^

För spanjorerna försökte jag att förklara med min dåliga spanska att efetersom det är en ny jaktform i landet försöker man göra någon slags statistik över bågjakten för vidare steg in i någon riktning i framtiden. Jag fick en vettig motfråga: Har det någonsin gjorts en motsvarande undersökning i gevärsjakt???. Förmodligen inte ,man silar mygg och sväljer kameler.

Så vi kände oss lite som svenska kirurger inför vårt blodiga verk: Man hinner inte operera,tiden går åt att fylla i blanketter.

Men som sagt även solen har fläckar, det var totalt sett en mycket bra helhetsupplevelse för alla och det kommer nog mer spanjorer till ön nästa år skulle jag tro.

Hej Ristop

Kul att det blev en lyckad jakt för er (vem sköt vad ?)

Att våra rådjur tittar uppåt har jag en egen teori om, våra killingar är ofta slagna av örnar här (som vi har gott om) och

det tror jag är en anledning till detta.

Bunt med formulär ? :D nå så många är det inte, ett papper är för mig att notera skjutresultat,bågtyp mm det andra är erat

intyg på avklarat prov, och tillsist en statestikblanket som skall ligga till grund för framtiden är tanken, så så himmla byråkratiskt är det inte tycker jag i alla fall :)

ang sila mygg och svälja kameler, det är väl så att det är svårare att införa statestik i efterhand på något som redan är etablerat, medan när man skapar något nytt är det ju bra att kunna skapa statestik från noll så att säga, för då har man en bra mätpunkt. Att börja mäta i något som redan på gått i 100+ år är svårare om du frågar mig. MEn visst tycker jag att det borde finnas även vid trad jakt. Det skall nämnas att det först lite statestik vid rådjursjakt här, Kaliber, djurtyp samt kondition, kanske kan den kompliteras med fler poster med tiden.

Roger

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Ristop

Kul att det blev en lyckad jakt för er (vem sköt vad ?)

Att våra rådjur tittar uppåt har jag en egen teori om, våra killingar är ofta slagna av örnar här (som vi har gott om) och

det tror jag är en anledning till detta.

Bunt med formulär ? ^_^ nå så många är det inte, ett papper är för mig att notera skjutresultat,bågtyp mm det andra är erat

intyg på avklarat prov, och tillsist en statestikblanket som skall ligga till grund för framtiden är tanken, så så himmla byråkratiskt är det inte tycker jag i alla fall :D

ang sila mygg och svälja kameler, det är väl så att det är svårare att införa statestik i efterhand på något som redan är etablerat, medan när man skapar något nytt är det ju bra att kunna skapa statestik från noll så att säga, för då har man en bra mätpunkt. Att börja mäta i något som redan på gått i 100+ år är svårare om du frågar mig. MEn visst tycker jag att det borde finnas även vid trad jakt. Det skall nämnas att det först lite statestik vid rådjursjakt här, Kaliber, djurtyp samt kondition, kanske kan den kompliteras med fler poster med tiden.

Roger

Nej jag menade det att man ska fylla en blankett för varje skott! (även rena bommar måste rapporteras)

Det är tur att vi inte har samma byråkrati med svensk duvjakt med hagelbössan, det skulle bli många blanketter det.

Två utav dom spanska vännerna stod för bedriften att fälla vilt med båge, som tröst fick jag själv mest abborrar när vi var ute och jiggade.

Kanske detta blankettbyråkrati är en eftergift för att komma från start till mål på några få år.

Vi har långa somrar här i Sverige eftersom NVV ska komma med beslutet under sensommaren och snart kommer första snön.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite :)

Helgens bågpremiär har varit minst sagt spännande och udda. I lördags blev första sittningen för mig efter lite finjustering utav bågen hos Anders Gestberg. Men med min 70 punds guardian o 2" 2blads ragespetsar, gav jag mig ut på pass, passet var en växel som leder ut på en åker, där det alltid brukar vara bra trafik. Men ser int ett rådjur på hela kvällen. Vilket e sjukt då jag har sikt ca 300 meter åt 2 väderstreck. Men hört från flera håll att dom höll sig i skogen den kvällen. Nå när jag inte ser fiberoptiken på siktet längre letar jag mig hemåt. Hinner knappt gå 30 meter så står ett rådjur av obestämd sort o tittar på mig i mörkret på ca. 10 meter, surt men jag tar den imorgonnbitti var tanken. Var på plats halv 6 på samma pass morgonen därpå. Hinner sitta i 1 1/2 timme innan föst bocken sticker ut nosen. Den sticker in i skogen för att sedan återväna 10 minuter senare på samma ställe 20 meter från passet. Den går fram mot elstängslet som omringar åkern. Vilket aldrig har var ett problem för djuren, då det enbart är 40 cm högt. Men detta var en ny individ som jag aldrig sett förr i området. Men jag fäster releasen i loopen o förbereder mig. Då ser jag hur bocken lutar sig fram o luktar på stängslet o med ljudliga bräkanden hoppar till då den får stöt o sticker in i skogen. Ja skit fick man då man sku vänta tills han kom in på åkern. Sedan smyger jag till nästa åker där det alltid står djur, mycket riktigt. Get med två killingar. Ställer mig vid den växel som de brukar använda då de går in i skogen, för att vänta ut dem. Men samma tur igen, geten traskar lugnt förbi mig på 20 meters håll, medan båda killingarna väljer nästa växel 50 meter bort.

Så förhoppningsvis hinner man komma hem till Åland från studieorten Uppsala o nästa helg o hoppas på att turen e med en då.

/Christofer "Pudd" Eriksson

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Nej jag menade det att man ska fylla en blankett för varje skott! (även rena bommar måste rapporteras)

Det är tur att vi inte har samma byråkrati med svensk duvjakt med hagelbössan, det skulle bli många blanketter det.

Två utav dom spanska vännerna stod för bedriften att fälla vilt med båge, som tröst fick jag själv mest abborrar när vi var ute och jiggade.

Kanske detta blankettbyråkrati är en eftergift för att komma från start till mål på några få år.

Vi har långa somrar här i Sverige eftersom NVV ska komma med beslutet under sensommaren och snart kommer första snön.

Beslutet kommer tids nog. Ingen ide att försöka pressa på det och riskera ett negativt beslut. Den som väntar på nåt gott...han blir aldrig fet! :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

NBT i Bergö, helgen 24-26/10

Vi var 6 bågjägare på en weekend-jakt. Vädret var blåsigt och lynnigt men det gick ganska bra ändå.

Vi hade lite skiftande bemanning på passen under dom 3 dagarna. Fredagen bara kvällspass, lördag både morgon och kväll samt söndag var det bar 2 ute på morgonen och 4 på kvällen eftersom två åkte redan hem.

Men allt som allt fick vi ihop 24 pass och sköt 1 råbock, 2 mårdhundar, 1 skogshare smat smolken i bägaret: En bock fick en förmodad hög träff i bogen.Vi sökte med hunden men utan resultat. Bocken hade stannat efter ca hundra meter och stått stilla och lämnat en pöl med muskelblod, men därefter försvann han spårlöst. Tyvärr händer sådana saker ibland.

Själv såg jag bara ett rådjur precis lagom när jag lastade bieln för avfärd. Lyckligtvis sprang det så fort så att jag inte skulle ha kunnat skjuta och det kändes bra. Två finnar har jagat där även i dag och Lasse och Liselott har flyttat till ett annat ställe. Deras rapporter dyker upp på sidan i sinom tid.

Fick faktiskt rapporten redan telefonledes. Jouko har skjutit en 5-taggare i morse kl. 7.00.

Så nu har vi putsat statistiken och klubbens heder är åter säkrad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har även Lasse och Liselott jagat färdigt. Dom fick inte skjuta och använde dessutom en del av sista dagen för sökandet av den förlorade råbocken. Inte ens korparna och kråkorna hjälpte till och därmed vet vi inte om bocken överlevde eller inte.

Men denna förlängda helg resulterade totalt 5 vilt för 6 jägare och "succesraten" kan man verkligen inte klaga på.

Så var så säker,det var inte sista gången NBT jagar på ön.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja tydligen är Åland nordens Afrika ;)

man behöver inte åka så långt för att ha en trvlig jakt!

Och inte behöver man flyga heller, vilket jag är ytterst tacksam för ! ;)

Intressant tråd detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och inte behöver man flyga heller, vilket jag är ytterst tacksam för ! ;)

Intressant tråd detta.

Och resan med Eckerölinjen från Grissleham till Eckerö ett par timmar eller var det 2,5 och det till det våldsamma priset 240 kr för 2 personer + bil tur och retur.

Så det är bara att åka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och resan med Eckerölinjen från Grissleham till Eckerö ett par timmar eller var det 2,5 och det till det våldsamma priset 240 kr för 2 personer + bil tur och retur.

Så det är bara att åka.

Ja det var ju överkomligt...minst sagt !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja själva resan behöver ju vara billig om man sen kollar över till vad själva jakten kostar ;) Samma fällavgifter som på stora kudusar i Afrika ^^ inte riktigt men..

Såg Lasses hare.. vilken träff!

Själv är jag så idiotnöjd med nya mamban.. Skjuter på 30 meter på tavlan utan problem! Använder gröna pricken hela vägen.. :D Inte testat på längre håll då min lilla tomt inte tillåter längre avstånd än ca 32 meter ^^ O då har jag den bara ställd på 60 pund nu.. Helt sjuk pryl detta..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja själva resan behöver ju vara billig om man sen kollar över till vad själva jakten kostar :angry: Samma fällavgifter som på stora kudusar i Afrika ^^ inte riktigt men..

Verkligen inte riktigt, en femtaggare 150 Eur och 6 taggare 300 Eur som även kan vara medalj till samma pris.

Med självhushåll i en stuga för fyra är boendet också helt OK både i bekvämlighet och ekonomi.

Så totalt sett jagar du till samma pris som flyget kostar till SA :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkligen inte riktigt, en femtaggare 150 Eur och 6 taggare 300 Eur som även kan vara medalj till samma pris.

Med självhushåll i en stuga för fyra är boendet också helt OK både i bekvämlighet och ekonomi.

Så totalt sett jagar du till samma pris som flyget kostar till SA :blink:

iochför sig. och det är trevligt att ni kommer! :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Då har man gjort höstens första jakt på Åland.

Bockpremiär är alltid lite speciellt och så var det även denna gång.

Vi hade bra med viltkontakt och jag hade som mest 3 djur samtidigt runt ett av de passen jag stod på.

Om inte OM hade funnits så hade jag säkerligen skjutit minst 2 djur på denna resa. Problemet var att det just var bockjakt och jag hade endast getter, smaldjur och killingar hos mig.

Men man får ta det som en träning och att ha en råget bara 12 meter från sitt treestand och sen dra bågen i fullt drag och sikta kräver lite av dig som jägare. Killingen hade jag som närmast endast 2 meter. Den kom utrusande från en vassrugge rakt mot mig och stannade endast 5 meter ifrån och började pipa ett kontaktläte. Sen gick den förbi brevid mitt torn och försvann. Förmodligen hade den tappat bort geten för tillfället. Det är ju kännt att geten ibland kan befinna sig på åtskilliga hundra meters håll från sina killingar. Att då anta att geten skulle vara död och killingarna övergivna är helt felaktigt. Därför är det även viktigt att läsa av en ensam gets kroppsspråk och på så sätt kunna få lite info om eventuella eftersläpande killingar. En get med killingar har mycket kontakt bakåt. Den lyssnar och vädrar. Ett ensamt hondjur går på och betar utan att bry sig om hållet den kom ifrån. Jakten gick dock bra enligt mitt tycke och med vetskapen om att i oktober kan det mycket väl bli något fällt så åkte jag mycket nöjd hem från jakten. Det hade ju trots allt varit viltkontakt på denna resa.

Stort tack till Roger för trevligt sällskap och bra arrangemang!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt att ni haft trevligt!

Jag har också haft mycket viltkontakt. Har kunnat både fälla bock o getter om jag inte tabbat mig så mycket. :lol:

Har suttit vid samma åker alla dagar utom igårkväll, så djuren har hunnit bli lite nervösa o kommer inte fram förrän dom har mörkret till sin fördel!

Myggen har varit ett oangenämt sällskap.

Härligt är det trots att man inte skjuter något, att få sitta ute o glo igen iallafall.

Brunsten verkar redan vara över, då ingen reaktion från bockarna har förekommit på lock. EN ynka bock kom det på lock men han resonerade som så att min bil kombinerat med en ringande mobiltelefon var inget man skulle gå fram till.

Lodjur har det varit på besök också, kan också vara orsaken till oroliga djur. Hittat ett halvuppätet djur för 2 veckor sen och ospår i vintras, så nog finns dom. Även fast dom är verksamma i all tysthet. SGT om dom visar sig. Jag gillar inte deras konkurrans.

mvh C-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har man gjort höstens första jakt på Åland.

Bockpremiär är alltid lite speciellt och så var det även denna gång.

Vi hade bra med viltkontakt och jag hade som mest 3 djur samtidigt runt ett av de passen jag stod på.

Om inte OM hade funnits så hade jag säkerligen skjutit minst 2 djur på denna resa. Problemet var att det just var bockjakt och jag hade endast getter, smaldjur och killingar hos mig.

Men man får ta det som en träning och att ha en råget bara 12 meter från sitt treestand och sen dra bågen i fullt drag och sikta kräver lite av dig som jägare. Killingen hade jag som närmast endast 2 meter. Den kom utrusande från en vassrugge rakt mot mig och stannade endast 5 meter ifrån och började pipa ett kontaktläte. Sen gick den förbi brevid mitt torn och försvann. Förmodligen hade den tappat bort geten för tillfället. Det är ju kännt att geten ibland kan befinna sig på åtskilliga hundra meters håll från sina killingar. Att då anta att geten skulle vara död och killingarna övergivna är helt felaktigt. Därför är det även viktigt att läsa av en ensam gets kroppsspråk och på så sätt kunna få lite info om eventuella eftersläpande killingar. En get med killingar har mycket kontakt bakåt. Den lyssnar och vädrar. Ett ensamt hondjur går på och betar utan att bry sig om hållet den kom ifrån. Jakten gick dock bra enligt mitt tycke och med vetskapen om att i oktober kan det mycket väl bli något fällt så åkte jag mycket nöjd hem från jakten. Det hade ju trots allt varit viltkontakt på denna resa.

Stort tack till Roger för trevligt sällskap och bra arrangemang!

Tackar själv för trevligt sällskap, men fan sluta o snarka eller så delar vi aldrig säng mer !!

Och jag fick nöjet att se de omtalade JS kalsongerna med!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar själv för trevligt sällskap, men fan sluta o snarka eller så delar vi aldrig säng mer !!

Och jag fick nöjet att se de omtalade JS kalsongerna med!!

Den synen är få förunnat! Känn dig priviligierad!

Ska kolla upp hur många det blir som kommer med Bågjägareskolan i oktober. Kan bli mycket intressant jakt då.

Snarka? var det jag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också haft mycket viltkontakt. Har kunnat både fälla bock o getter om jag inte tabbat mig så mycket. ;)

Har suttit vid samma åker alla dagar utom igårkväll, så djuren har hunnit bli lite nervösa o kommer inte fram förrän dom har mörkret till sin fördel!

Detta beror till största del på orutin. Men det är läropengar man får betala när man är ute med bågen som nybörjare.

Sitter man sedan på samma pass kväll efter kväll och har sen haft oturen att röja sin närvaro så kan det bli lite svårjagat på några dagar. Bättre att låta det passet vara och söka sig ett alternativ just för att låta läget lugna ner sig. Alternativt stanna hemma och inte jaga sönder området. Blir de alltför störda så blir djuren nattaktiva istället. Det sker ganska snabbt.

Lika tyst och obemärkt som jag försöker ta mig till passet, lika tyst försöker jag sen ta mig därifrån. Allt för att inte störa.

Du lär dig med tiden, så här har det varit för de flesta.

Lämna bilen åtskilliga hundra meter från passet. Mobilen på ljudlöst och inga skramlande nycklar eller annat som för oväsen i fickor eller ryggsäck. Innan du får för dig att peta näsan, kolla av läget både framför och bakom dig. Djuren kan stå mycket närmare än du anar. Du har bara inte hört att de kommit.

Använder du lockpipa så ska du inte locka "ihjäl" området. Börja med att ha lockpipan i jackfickan och locka mycket försiktigt.

Gammelbocken kan du kanske locka och lura en gång. Men blir du ertappad så får du locka tills fan löser av dig och ingen bock kommer. Det finns trots allt en anledning att de blivit just gamla bockar. Gör inte misstaget att tro att du jagar med gevär när du sitter där med bågen. Om du uppför dig som en gevärsjägare så lär du då inte komma i läge med bågen.

Att bli en bra bågskytt går ganska fort. men ska du bli en bra bågjägare så får du räkna med lite mer tid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...