Jump to content

Recommended Posts

Posted

Markus Biltong

Torkning av mat är nog den äldsta konserveringsmetoden av mat som finns. Det har man säkert gjort och gör fortfarande i alla kulturer över hela världen.

Biltong är en form av torkat kött som görs i stora delar av Afrika, jag fastnade för det vid en resa i Sydafrika där en god vän introducerade det för mig. Det kan göras av helt kött men också av korv. Min personliga favorit av de olika sorter jag provat är nog biltong gjort av Kuduantilop. Det kan vara att det har mer att göra med olika fabrikat och kryddning är själva köttet, det skall jag låta vara osagt.

Jag har läst mig till lite olika recept och provat mig fram själv till det jag tycker blir en mycket god biltong, jag har också skickat prov till vänner som reser mycket i Afrika och fått höra att det är lika bra som det man kan köpa där nere. Den huvudsakliga kryddningen är koriander, det blir inte riktig biltong utan det, svartpeppar är också en baskrydda, utöver det kan man variera i det oändliga. Själv tycker jag det är gott med lite starkare kryddning typ cayennepeppar eller piripiri, vitlök är också gott om man vill.

För att kunna torka köttet på ett bra sätt har jag tillverkat en torklåda. Det finns olika modeller att köpa men den jag tillverkat fungerar utmärkt, Det är en låda med en glödlampa för lite värme, en datorfläkt för cirkulation och myggnät för lufthålen. Krokar i det löstagbara taket att hänga köttet på.

Det kött man ska använda bör vara ganska magert, inte för mycket insprängt fett, ryggbiff, stek, fransyska, rulle etc etc fungerar helt fint. Jag har hittills bara gjort det på nötkött men älg, hjort, rådjur etc är garanterat bra.

Det är ganska mycket jobb så man gör det gärna på åtminstone ett par kg varje laddning.

Köttet putsas och skärs i 1-1,5cm tjocka strimlor/skivor, det är viktigt att man skär köttet längs med fibrerna.

Köttskivorna penslas med en blandning bestående av 1 dl äppelcidervinäger och 1 tsk Worchestershiresås

Blanda:

1,5 dl grovsalt, (det måste vara riktigt grovsalt med stora kristaller, granulat av finsalt smälter för fort och köttet blir för salt.)

1,5dl ljusbrunt muscovado rörsocker

1 msk bikarbonat

1 msk salpeter

1 halv burk malen koriander

De penslade köttskivorna vändes i salt/socker/kryddblandningen och lägges ner i en stor bunke. Det är bra att lägga ett kaffefat eller en liten skål i botten av bunken så köttsaften som dras ut rinner undan. Blir det någanting kvar av blandningen brukar jag bara hälla ned det i bunken och ”gegga ner” det. Täck över bunken låt det stå i kylskåp 8-12 timmar.

Detta blir en gravning inte helt olik det vi i Sverige gör med lax.

Efter detta långa dygn så har köttet blivit lite fastare, påminner faktiskt lite om gravad lax.

Skölj av köttet under kran i så varmt vatten du tål och torka av med hushållspapper.

Pensla igen med samma vinägerblandning som dagen innan.

Nu är det dags att krydda, strö över de penslade köttskivorna med framförallt rikligt med malen koriander, och en hel del svartpeppar gärna nymalen.

Du kan nu låta fantasin skena, vill du prova vitlök kan jag rekommendera att strö på vitlöksgranulat, som är rent vitlökspulver, ikke att förväxla med vitlökssalt som är en hiskelig osmaklig blandkrydda.

Vill du inte krångla till det med en massa olika kryddor så blir det väldigt bra med bara koriander och svartpeppar.

Häng nu köttet till tork, i min torklåda ca tre dygn lite beroende på hur tjocka skivor man skurit. Det går säkert bra på ett galler i varmluftsugn, på torklinan i tvättstugan, krokar i pannrummet eller liknande. Det är viktigt att varje skiva hänger/ligger fritt.

Man måste känna efter hur torrt det blir och avbryta torkningen när det är färdigt. Torkar det för mycket blir det knallhårt och omöjligt att både skära och tugga. Skivorna ska vara tydligt fasta och hårda ungefär som ett tjockt narvläder, det ska gå att skära tunna skivor med en vass kniv utan problem, tänk konsistensen på ett suddgummi ungefär. Skär man igenom ska det vara genomtorkat, inte rött och rått i mitten.

post-2426-1220556891_thumb.jpg

Tack vare konserveringsmedel i form av salpeter, bikarbonat och vinäger så är hållbarheten mycket god, kan tryggt ligga i ryggsäcken hela älgjaktsveckan. Vill man spara det längre, slå in i folie och lägg i frysen.

När delikatessen skall avnjutas skär man tunna skivor rakt över fibrerna, lika gott med en kall pilsner framför teven som med kaffet på pass i skogen.

• Like 2
Posted

intressant torklåda, hur har du gjort den ?

Posted
intressant torklåda, hur har du gjort den ?

En limträskiva till botten och kortsidor, 4mm masonit till långsidor, 6mm plywodd till lock med två lister längs med långsidorna för att hålla det på plats.

Ett hål i varje kortsida borrat med hålsåg. Myggnät häftat fast på insidan av kortsidorna över hålen, hålen blir då också bärhandtag.

En 12 volt datorfläkt från Biltema ihoplödd med en passande transformator, också från Biltema. Fläkten fastskruvad inne i lådan över ett hål.

En standard lampsockel monterad med hjälp av försinkade hålband som skruvas kortsidan, metallbandet kan böjas så att lampan, en vanlig 60W, hamnar mitt framför fläkten på några centimeters avstånd. Ledningarna till fläkt och lampa går genom ett hål i kortsidan som sedan tätats med silikon.

i locket sitter 14 krokar av cykelekrar.

Det är bra att lägga folie i botten, det droppar alltid lite från kötten, träet blir LITE äckligt efter ett tag annars :(

• Like 1
Posted

Det här skall jag tamej fan testa. När jag bodde i USA så köpte jag ofta "Beef Jerky" i samband med pilsnerinköp. Den godaste varianten enligt min mening fanns att köpa i lösvikt hos 7eleven mmmmm, jag saknar denna ljuvliga smak.

Har testat några sorter här i svedala men aldrig funnit nått som smakar i närheten så gott.

Borde det inte funka fint med att blanda i honung i äppelcidervinägern?

Mvh. Robban

• Like 1
Posted

Honung går säkert om man vill, det är ju en hel del socker i den första gravningen men honung har ju en egen smak. Prova och rapportera!

Guest Petrinkpg
Posted

Hej!!

Spännande det där!! Älskar torkat renkött, har en morbror i norra Finland och mina mostrar får ta med en halv ren åt mig när dom åker dit och hälsar på!!!

Ska testa detta!! För att torka utomhus funkar ju inte på våra breddgrader?? För milt,,, Eller??

Kan man torka rökt kött?? För det man köper på marknader och så är ju lite rökt innan,,,,

Posted

Håller med, torkat renkött är kanon :lol:

Klart det går att torka fast det är rökt, det blir nog en lite annan smak och en annar produkt men det kan väl bli gott ändå. det lättrökta renköttet, (suovas tror jag det heter) som jag har sett det är ju i det närmaste färskt och borde funka. Det är ju jättegott, men om det redan är så rökt att det torkat är det nog ingen inde att försöka.

Det finns säkert fler här från de norra delarna av landet som kan mycket mer om olika traditionella sätt att hantera renkött.

Skulle tro att det kan bli svårt att torka kött ute här, det är ju lite noga med fuktighet och temperatur så att det inte möglar, ruttnar eller blir angripet av flugor.

Posted
Hej!!

Spännande det där!! Älskar torkat renkött, har en morbror i norra Finland och mina mostrar får ta med en halv ren åt mig när dom åker dit och hälsar på!!!

Ska testa detta!! För att torka utomhus funkar ju inte på våra breddgrader?? För milt,,, Eller??

Kan man torka rökt kött?? För det man köper på marknader och så är ju lite rökt innan,,,,

Jag och farsan har provat de 2 senaste åren att röka köttet lite lätt innan det torkas (älgkött då), och det blir kanon! Man får bort lite av den kraftiga smaken som älgköttet kan ha ibland, men vissa bitar smakar mer än andra... Så det är under utprovning än så att säga ;). Vi brukar röka det typ 30-45 minuter (givetvis beroende på värme och storlek på bitar), och det funkar som sagt kanon ;).

MarkusR: Tack för receptet, nu ska jag snickra ihop en låda :D

Posted
När jag bodde i USA så köpte jag ofta "Beef Jerky" i samband med pilsnerinköp.

Även jag konsumerade jerky by the truck load när jag bodde over there. Genialiskt tilltugg ;)

Posted
Även jag konsumerade jerky by the truck load när jag bodde over there. Genialiskt tilltugg ;)

Jo det kan jag förstå, mycket gott var det. Minns du möjligen ett bra märke? har faktiskt funderat på att importera lite.

Posted

Det här var kul!

En "baramåsteprova"-grej..!

Tack för utförlig och inspirerande beskrivning,

BB

• 2 weeks later...
Posted

Nu har jag gjort en ny laddning, det var allt för länge sedan. Lägger in lite bilder på processen så att ni ska bli sugna att testa själva..

post-2426-1221980237_thumb.jpg 2 stora bitar utskuren biff

post-2426-1221980250_thumb.jpg uppskuter i 8 långa strimlor varvat i bunken med kryddnlandningen

post-2426-1221980260_thumb.jpg efter 10 timmar rentvättat, redo att penslas igen och kryddas

post-2426-1221980274_thumb.jpg upphängt i taket på lådan

post-2426-1221980289_thumb.jpg allting på plats, nu ska det hänga i ca 3 dygn medan doften sprider sig i huset.

• 1 month later...
Posted

Nu har jag följt receptet slaviskt. Så nu skall man plågas i tre dygn. B)

Posted
Nu har jag följt receptet slaviskt. Så nu skall man plågas i tre dygn. :)

ojoj! Spännande, hoppas det blir bra :D:blush:

Posted

Efter dina fina bilder så var jag bara tvungen att prova. :blush:

Posted
Nu har jag följt receptet slaviskt. Så nu skall man plågas i tre dygn. :wub:

Hur går det ? du kontrollerar väl torkningen regelbundet? Väntar med spänning på rapport :blush:^_^;)

Posted

Ja då jag kollar. Och jag kan avslöja att dofterna som sprids gör att man är sugen. :lol:

Bitarna blev lite tjockare än dina så det blir nog fyra dygn.

Posted

Fan vad bra det blev.. Jag kan varmt rekomendera er att prova.

Posted
Fan vad bra det blev.. Jag kan varmt rekomendera er att prova.

Va kul! :( Gratulerar :lol: Hoppas vi kan locka fler att prova. Har du byggt torklåda eller har du hängt i pannrummet eller?

Posted

Jag byggde en torklåda inte helt lik din. Men lampa och datorfläkt från en nätdel är med det var lite enklare då den bara har två kablar. Driver den med 6v så för den lagom med väsen. Ett löst lock så man kan lätt kika på godiset. Och rostfria spett genom sidorna som jag hänger köttet på.

Posted
Jag byggde en torklåda inte helt lik din. Men lampa och datorfläkt från en nätdel är med det var lite enklare då den bara har två kablar. Driver den med 6v så för den lagom med väsen. Ett löst lock så man kan lätt kika på godiset. Och rostfria spett genom sidorna som jag hänger köttet på.

Låter ju helt lysande!!!! :lol::D

Jag vill se bilder!!!

Posted

Och jag som inte har någon kamera. :rolleyes:

Posted
Posted

Även jag har följt receptet och köttbitarna hänger nu i torken , 1-2 dagar kvar ...... <_< , luktar gott iallafall ;)

Torken är gjord av en 20 lit tvättmedelshink med en 40 watts lampa i botten .

Den har ingen fläkt då den funkar enligt skorstensmetoden dvs jag har både i botten och i locket borrat ca 10 st 20 mm hål med nät över , i locket har jag krokar som köttet hängs i , hinken hängs enkelt varsomhelst i det orginalmonterade handtaget .

Gjorde denna tork i våras då jag skulle torka kött och nog fan torkade det alltid men det blev så jäv... hårt och salt att det inte gick att ät plus att jag hade nog för tunna bitar det blev som blyertspennor både form och tuggmotstånd :o , skall gör ett nytt försök senare med saltat torkat kött eller så kanske jag håller mig till Biltong efter det här testet ;)