Tapio Posted November 26, 2008 Posted November 26, 2008 Håller på att snickar ihop en låda. :-) Har en kamrat på nätet från SA, frågade honom om det var värt besväret. Svaret blev "hell yes!".. Någon som provat att använda varmluftsugn (torkat korv mm tidigare i vår, torktid cirka 10-12 timmar med luckan lite på glänt)?? funderar på om slutresultatet skiljer sig mycket om man använder den istället för att använda torklåda.. Visst, det är lite tråkigare men bra för familjemiljön.... Men om resultatet dessutom blir tråkigare så tar jag hellre strid med frugan. :-D T Quote
MarkusR Posted November 26, 2008 Author Posted November 26, 2008 Jag har inte testat varmluftsugn men det får ju inte bli så varmt att proteinerna i köttet börjar stelna. Jag kan också tänka mig att om det torkar lite för fort så blir det lätt torrare på ytan och rått i mitten, jag tror att det är viktigt att det får ta tid, torka långsamt. Annars håller jag fullständigt med din polare där nerifrån, hell yes! Quote
Tapio Posted November 26, 2008 Posted November 26, 2008 Jag har inte testat varmluftsugn men det får ju inte bli så varmt att proteinerna i köttet börjar stelna. Jag kan också tänka mig att om det torkar lite för fort så blir det lätt torrare på ytan och rått i mitten, jag tror att det är viktigt att det får ta tid, torka långsamt. Annars håller jag fullständigt med din polare där nerifrån, hell yes! Uppdate från "Frank" (SA) "dont u dare use the oven.." Tydligen, info från denna enda källa, så förändras smaken om teperaturen övergår cirka 40 grader C. Varför vet jag inte då lite högre temp en så krävs för att koagulera proteiner.. Men jag går på hans och ditt råd och tar striden med tanten. Sen är det rätt kul att snickra. Ska försöka få upp en bild framöver. T Quote
Tapio Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Jaha. Efter en del ritande och räknande ramlade det ner en pollet, IKEA.. Ingvar Kamprads livsverk kanske hade något att erbjuda?? sagt och gjort, iväg till familjernas konsumptionsparadis för botanisering samt, visade det sig, inköp av material till "My very first home made Biltong kick ass maker".. Får vi hoppas. material: plastbunke tänkt för förvaring, modell större, silvertejp (K-rauta) lamphållare med mera. Tog även en sväng förbi kära gamla ICA parkhallen för inköp av nötkött som testsubstrat samt en del nödvändiga DYI tillbehör.. ovan vid bildhanteringen på denna sida.. hoppas det inte tar för mycket plats. T Quote
Tapio Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 resultatet?? Tror detta kommer att vara lätt att göra rent och fungera väl. 1kg fransyska samt hemmagjord kryddblandning får fälla avgörandet. Quote
Tapio Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 För övrigt följer jag Markus recept till stor del. Verkar genomtänkt och väl beprövat. Kryddningen däremot blir en blandning utav hans och andras idéer till att börja med. DVS, korianderfrön som har rostats i torr panna, malts med svartpeppar. Därefter tillsätter man LITE spiskummin, kanel (ruskigt lite, ingen risgrynsgröt det här) samt muskot. Varför ska det ta så lång tid innan det blir klart?? vill äta NU! :-) Största tack för idén Markus!! T Quote
asm Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Jag ska ta och göra mig en torklåda =) ungefär hur länge torkar ni köttet? jag röker väldig mycket kött (varmröker) och då har jag ett favvorecept som jag kanske går att annvända vid torkning oxå =) lägg köttet i en plastpåse, häll på lagomt med grovsalt, slå i en skvätt wiskety, töm påsen på luft, knyt igen och lägg i kylen i 1-2 dygn, vänd var 8:e timme så allt blir "marinerat". har även gjort längsgående "snitt" som jag fyllt med peppar innan jag bundit ihop dem med bommulstråd innan rökning, gott som f-n men starkt, inget för veklingar Quote
MarkusR Posted November 30, 2008 Author Posted November 30, 2008 Strålande Tapio Jag ser att du i alla fall har det viktigaste för att lyckas med all slags hempyssel, ett sixpack ASM, hur länge det ska torka är helt beroende på hur tjocka skivor du skär, om man gravar som jag gör så dras ganska mycket fuktighet ut vid gravningen, kötter blir lite halvhårt redan då. Sen tror jag som jag skrivit här tidigare att det måste få torka långsamt för att få rätt karaktär. 2-3 dygn tar det för mig som jag brukar göra det. Quote
Tapio Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Strålande Tapio Jag ser att du i alla fall har det viktigaste för att lyckas med all slags hempyssel, ett sixpack ASM, hur länge det ska torka är helt beroende på hur tjocka skivor du skär, om man gravar som jag gör så dras ganska mycket fuktighet ut vid gravningen, kötter blir lite halvhårt redan då. Sen tror jag som jag skrivit här tidigare att det måste få torka långsamt för att få rätt karaktär. 2-3 dygn tar det för mig som jag brukar göra det. nja, fyrpack. :-D Quote
Tapio Posted December 1, 2008 Posted December 1, 2008 ASM: jag skulle inte prova att marinera köttet innan torkning. Själva poängen med att torka är ju att få bort vätska från köttet, inte tillsätta (vilket man till stor del gör med en marinad). Däremot, whiskey i vinägerpenslingen borde ju fungera fint, ännu mer så om man har någon form av whiskeyreduktion i vinägern.. hmm, reduktion av Vinäger, whiskey, timjan och kanske lite honung och Wåssterhesterschestersås på slutet. Idéer poppar upp överallt och från alla. T Quote
Tapio Posted December 1, 2008 Posted December 1, 2008 Tog mig friheten att maila en kille som har en blogg om mat mm.. http://minbrorskokbok.blogspot.com/ Väl värd att besöka. Skulle dessutom tro att detta faller honom i smaken. Quote
Tapio Posted December 5, 2008 Posted December 5, 2008 Slutbetyg?? Hell yes. Nästa omgång blir med anna kryddning dock. Ska nog ha två olika kryddningar igång per batch. Kan bli lite tjatigt annars. Man tackar för receptet! T Quote
asm Posted December 5, 2008 Posted December 5, 2008 blev bara tvungen att testa. köpte mig en plastback med lock på clasolsson för 59:- och en lamphållare myggnät på beiers för den hutlösa kostnaden av 18:-/meter saltade bitarna (högrev av nöt) och skar dessa i 1,5x5 cm tjocka remsor som är ca 15 cm långa nu har de hängt i lådan 28 timmar och det ser bara bra ut =) ska låta dem hänga till imorgon kväll och kolla hur de ser ut, misstänker att de inte är klara före söndag Quote
Stocken1969 Posted December 6, 2008 Posted December 6, 2008 ERA JÄVLAR Nu måste jag göra minst två ny laddningar med dom kryddblandningar ni testat. Jag kommer att dö som ett undernärt vrak av allt kött jag stoppar i mej bara för att testa. Quote
Looben Posted December 22, 2008 Posted December 22, 2008 Tjena! Jag blev tipsad av "Token" från Edsvalla om detta igår och kunde bara inte låta bli att testa detta. Stormade ner i källarn och slet fram några lämpliga köttstycken från älg som har legat på upptining. Åkte till affärn på förmiddan idag och köpte in alla ingredienser. Den där jäkla Worchestershire-såsen var inte lätt att hitta men det löste sig det också till slut. Sen till Kjell å C/O för att inhandla en fläkt och så upp till Clas i plurret för att köpa en lampa för flask-montage. Full gas hemmåt för att göra iordning köttet, blanda till kryddmixen och vinägern. Skar till lämpliga skivor av köttet och gjorde allt enligt beskrivning och sen skjuts in i kylen med bunken. På med stor-stövlen och så ut i garaget för att snickra ihop min låda. Kapade till två skivor formplyfa 300x600x12 mm som lock och botten. Hade kvar sedan höstens bastubygge en del bitar bastupanel som jag har använt som väggar på min låda. Knåpade ihop dessa och drog fast allt med spikpistolen samt kapade till lite extra sträv inuti lådan. Ja, va fanken, se själva på bilderna, höjd på lådan är 43 cm. Ska på glöggafton ikväll och kommer hem i lagom tid så att jag kan hänga in köttet i torken innan jag går isäng. Ska bli mycket intressant att få se resultatet av detta. Quote
MarkusR Posted December 22, 2008 Author Posted December 22, 2008 Snyggt jobbat Looben Lådan är ju ganska lik min, men snyggare Quote
Looben Posted December 22, 2008 Posted December 22, 2008 Snyggt jobbat Looben Lådan är ju ganska lik min, men snyggare Håhå.. man får tacka för de orden. Det tog mig 2½ timma att snickra ihop lådan, såga hålen och göra allt klart så det gick faktiskt fortare än jag hade trott. Nåväl, då återstår det bara att se resultatet av detta om några dagar. Smakrapport kommer givetvis att postas. Quote
Looben Posted December 25, 2008 Posted December 25, 2008 Såådääärja, nu har köttet torkat klart! Måste bara säga - Jä#¤arr i helvittes så smaskigt det blev. Kontrollerade de tunnare bitarna igårkväll och kunde inte annat än konstatera att de var klara att förtäras. Skar några fina skivor och bjöd laget runt kring julbordet som en aptitretare och jag kan lova att det var uppskattat. Frugan och äldsta grabben har gått och tjyvätit mest hela dagen idag så jag har blivit tvungen att gömma bort de stackars bitar som finns kvar. Måste bara tina upp mer kött och torka en batch till så att det räcker till nyår Då har både husse och hund "mumma" så det räcker eftersom vi har köttet och att det är bara jag och jycken i familjen som gillar grisfötter Hur som helst så kan jag varmt rekommendera detta till er andra som inte vågat testa än eller ni som fundert på det men inte kommit igång. Quote
MarkusR Posted January 2, 2009 Author Posted January 2, 2009 Nu tror jag att Edsvalla har trillat dit Han fick ett varuprov på krogen i kväll, inte helt korrekt att äta medbragt men ujuj va gott till en riktig ale Quote
novacula Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 Nu tror jag att Edsvalla har trillat dit Han fick ett varuprov på krogen i kväll, inte helt korrekt att äta medbragt men ujuj va gott till en riktig ale Korrekt schmorrekt.. det var gôtt som fan, har precis ätit upp det som var kvar framför datorn.. =) Perfekt tilltugg till öl - man blir meeeer törstig Ale i all ära.. men jag hävdar ändock att Murphys Red är godast rikligt kolsyrad.. allt annat smakar avslaget... =) Quote
MarkusR Posted January 2, 2009 Author Posted January 2, 2009 Korrekt schmorrekt.. det var gôtt som fan, har precis ätit upp det som var kvar framför datorn.. =) Perfekt tilltugg till öl - man blir meeeer törstig Ale i all ära.. men jag hävdar ändock att Murphys Red är godast rikligt kolsyrad.. allt annat smakar avslaget... =) Nääää hörru nu är du lite ute på tunn is Murohys red ÄR en klassisk red ALE Det jag tjatade om var BITTER on draught, det är en fråga om hur det kommer från fatet till glaset lika mycket som överjäst/underjst öl Quote
novacula Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 Nääää hörru nu är du lite ute på tunn isMurohys red ÄR en klassisk red ALE Det jag tjatade om var BITTER on draught, det är en fråga om hur det kommer från fatet till glaset lika mycket som överjäst/underjst öl This is MY united states of WHAT EVAH! Som sagt - heta vad det heta vill, Murphys Red är godast med kolsyra.. hur faen det än är jäst.. =) Quote
Nevermind Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 ASM: jag skulle inte prova att marinera köttet innan torkning. Själva poängen med att torka är ju att få bort vätska från köttet, inte tillsätta (vilket man till stor del gör med en marinad).Däremot, whiskey i vinägerpenslingen borde ju fungera fint, ännu mer så om man har någon form av whiskeyreduktion i vinägern.. hmm, reduktion av Vinäger, whiskey, timjan och kanske lite honung och Wåssterhesterschestersås på slutet. Idéer poppar upp överallt och från alla. T Funkar bra också å byta ut whiskey'n med coca cola eller pepsi cola. Har ofta coca cola i marinaden när jag grillar. Quote
Edsvalla Posted January 3, 2009 Posted January 3, 2009 Nu tror jag att Edsvalla har trillat dit Han fick ett varuprov på krogen i kväll, inte helt korrekt att äta medbragt men ujuj va gott till en riktig ale Jepp jag är såld Det är i särklass det godaste öl tilltugg som finns. Quote
Recommended Posts