PeterB Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Hallå där! Helt ny på denna sida hittar jag detta intressanta recept.. Det blir till att snickra direkt. jag har fuskat förut i ugnen med det mesta av viltet (hjort,älg,rå och gris) men det här verkar bli bättre? Jag brukar använda "liquid smoke" i marinaden. Det brukar gå åt det med , det gäller bara att ha kalla pilsner till.... Pb Quote
zugil Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 Ojojoj vad snålvattnet börjar rinna....Man blir ju vrålhungrig när man läser detta.Tur jag får mig lite torkat renkött när man far upp till kronogård o fiskar nästa helg.....Måste säga att denna låda blir det garanterat o försöka bygga om dom har en hammare för en sån me tummen mitt i handen Quote
Guest STENE Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 även jag har "fuskat" med detta under något år. Började med ugnen med en lite fläkt i kanten för att få lite cirkulation. men gjorde sedan en låda som jag har en kupé fläkt i kanten. Så den blåser in varm luft. Fukat kanon. Har mest använt mig av biligt kött typ högrev. men även provat kassler. Det mesta funkar. Själv har jag mest gjort kött med lite "sting", typ chilli etc. Men skall prova några av alla goda recept jag läst om här. Quote
Tapio Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 hallå igen! Nu har jag lekt lite med markus "orginalrecept". De små förändringar jag gjort är: I vinägerblandningen: 3 teskedar Piri-Piri sås (smakade på blandningen och stänkte säkert i ett par till, men jag gillar starkt så..). de varianter som innehåller en hel del vinäger i sig. tre teskedar av de tjockare verisionerna kan nog bara rekomenderas till idioter som mig som ÄLSKAR når hårbotten brinner av chili.. //detta bör inte påverka själva tillagningen då det är en liten mängd som dessutom innehåller vinäger/desinfektion osv.. I gravsaltet: nja, mer eller mindre samma, slängde i chili där också men men, det är ju jag. hehehe Dessutom provar jag just nu ett farinsocker jag hittade som doftade väldigt mycket av lakrits.. bytte ut en halv deciliter annat mot detta. får se hur det blir. kryddblandningen: c.a 2 teskedar malen spiskummin (nymalen i mitt fall). Tar man för mycket smakar det tex.mex. för de flesta, samt torkad chili eller chilipulver. Mängd beroende på person och variant. själv hade jag i Santa marias standard denna gång, ca 3 matskedar (minst. ). ökad mängd krossad svartpeppar än tidigare samt vitlöksgranulat. Håller helt och fullt med Marcus och de som förordar vitlöksgranulat framför -salt. sistnämnda är rent skräp. Ett starkt tips vad det gäller Koriander: jag använder hela korianderfrön.. Men, rosta dem i torr panna först! rosta, sedan krossa och ha i blandningarna. det ger en extra dimension, lite mer nötig ton om man så vill, åt kryddan. Många torra kryddor tjänar på att rostas lätt innan de används. Har provat med svartpeppar men... låt bli det. Rapport kommer så snart torkningen är klar! T <edit: För att förtydliga, jag har angett tillägg till tidigare kryddning osv. Mao ta samma mängngd av övriga ingridienser som vanligt. Eventuellt minska mängden koriander. Quote
MarkusR Posted January 22, 2009 Author Posted January 22, 2009 Lustigt att du rostar hel koriander, det ska det vara i det sydafrikanska originalreceptet Detta kan bara bli bra Quote
Tapio Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 Åfan! Se där, de kan de också. :-) Tokig i kryddor och matlagning, thats it. Rostat till kött, orostat till firre,det är min melodi. Quote
Guest STENE Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Är det någon som kollat vilken temp ni får i lådan? Quote
Tapio Posted February 23, 2009 Posted February 23, 2009 mer eller mindre konstant: 27 grader. Beror dock på min käresta... den står i tvättstugan (med tvättförbud under den tid torken är igång.. populärt. ) ;D Quote
Tapio Posted February 23, 2009 Posted February 23, 2009 BTW.. jag har väsentligt mycket kortare tid numera i gravsaltet, cirka 3-5 timmar. Blir väldigt salt om jag låter det ligga i längre. Jag tror att det beror på vad för grovsalt man använder (jag har fått olika resultat beroende på fabrikat???) så prova er fram. T Quote
MarkusR Posted February 23, 2009 Author Posted February 23, 2009 BTW..jag har väsentligt mycket kortare tid numera i gravsaltet, cirka 3-5 timmar. Blir väldigt salt om jag låter det ligga i längre. Jag tror att det beror på vad för grovsalt man använder (jag har fått olika resultat beroende på fabrikat???) så prova er fram. T Det har du helt rätt i, tror jag nämner det tidigare i tråden. Det är numer svårt att få tag i riktigt grovsalt med stora kristaller, det mesta är granulerat finsalt, då blir köttet allt för salt. M Quote
Silver Posted April 5, 2009 Posted April 5, 2009 Då ska jag krypa till korset och berätta om mina äventyr i Biltong världen. Har alltid ätit torrkött både ungs- och friluftstorkat så detta projektet var som en utveckling av det. Jag skaffade prylar för en torklåda och tror ni inte plasten i den var helt värdelös. Slant och tappade lådrackarn i golvet och vips var "utluftshålet" fixat. Svor för mig själv medan jag fäste glödlampssockeln. Farsgubben kom ut och kikade och bestämde sig för att skita i bokföringen och hjälpa mig med fläkten osv. Lådan klar och köttet på tining. Kryddorna införskaffades och jag blandade enligt receptet. Några bitar saltades enbart för att se huruvida det fanns potential till traditionellt torrkött med lådan. Kryddade även en bit oskuren ryggbiff enligt receptet. Dagen efter hängde jag upp alltsammans i torr-klådan. Allt utom biffen som endast sköljdes av och fick åka in i kylen igen. Lördagsmiddag: Skar biffen i skivor och stekte dem i smör med mortlad grönpeppar och svartpeppar. När allt fått stekyta sänktes värmen och en liten skvätt vatten hälldes dit för att puttra tillsammans med några bitar Brieost under lock. Potatisen var klar, köttet klart, bara såsen kvar. Ner med grädde i stek/ost-skyn och lite soja. Redning till lagom tjock sås. Varsågod! Det var gott något fruktansvärt, mört och fint. Kryddningen gav lite hetta i eftersmaken vilket tillsammans med briesåsen gjorde att jag gick några timmar efteråt med ett sug efter mer mat! Provsmakade en liten tunnare bit idag av biltongen och det var nästa femetta den här helgen! Måste bara behärska mig nu så att det finn kvar att bjuda på under påskhelgen. Tack för ett superbra tips Markus! Enda som återstår nu är att fixa en bättre låda när någon sådan dyker upp. Quote
defransson Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Nu är även jag på med en laddning. Har varit sugen sen i höstas på att prova men har inte riktigt haft tid att bygga någon låda förrän nu. Det blev en enligt Markus princip fast med bastupanel som sidor. Dessutom skaffade jag S-krokar på IKEA som köttet ska hänga i från tvärgående rundstavar högst upp i lådan så att man slipper hålla på att jonglera med köttbitarna fast i locket när man ska lyfta och lägga tillbaka det. Nu är köttet på "gravning" och jag räknar med att stoppa det i torken ikväll, sen blir det spänd förväntan... Quote
defransson Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Första biten provsmakad... Jösses vad gott det här var!!!! Hade i lite Liquid Smoke i vinägerblandningen och det var inte dumt för smaken. Lite för salt, men det kan bero på att det var den tunnaste biten som var färdig, resten behöver nån dag till på sig! Smakar faktiskt rätt likt köpesvarianten av Beef Jerky fast lite bättre... Dock ett STOOORT misstag! Jag ska ut och springa om en timme så jag kan inte skölja ner med öl Quote
MarkusR Posted April 14, 2009 Author Posted April 14, 2009 Kul att fler försöker och gillar det Öl är naturligtvis VÄLDIGT gott till men i Sydafrika dricker de gärna kaffe till Quote
Silver Posted April 19, 2009 Posted April 19, 2009 Kaffe och torrkött är en klassiker utan dess like. Under påsken delades smakprover ut till alla hågade och ingen har sagt något negativt så jag antar att det föll alla i smaken! Quote
Tapio Posted August 15, 2009 Posted August 15, 2009 Jaha.. med tanke på Morgondagen... Någon som vet en bra bit av bocken att använda till Biltong?? INTE stek, sadel osv. Jag funderar på bogstekarna. tips någon? Quote
asm Posted August 15, 2009 Posted August 15, 2009 hittade ett år en bit "utskuren hals" i frysen efter att morsan gått lös med tuchpennan, den torde vara perfekt att använda, antingen det eller grytbitar =) Detta var från en älg Andreas Quote
toompaa_89 Posted October 1, 2009 Posted October 1, 2009 Läste denna tråd i dag på jobbet och jag formligen älskar torr kött och detta har jag aldrig provat förut så jag införskaffade de grejer som behövdes på affären och nu ligger de i kylen Hoppas det blir lika bra som alla säger ! Väntar med spänning. Mvh Tom Quote
Guest nordik Posted October 2, 2009 Posted October 2, 2009 detta låter väldigt intressant så därför införskaffas förmodligen en lampa oh eventuellt en fläkt imorgon samt lite nötkött så får vi se hur det blir Quote
cjjb Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Kul att fler försöker och gillar det Öl är naturligtvis VÄLDIGT gott till men i Sydafrika dricker de gärna kaffe till Det gör man i västerbotten med. Men vi kallar det torrkött. Man skär tunna bitar som man lägger i kaffekoppen och häller på nykokt kaffe. Man ska gärna ha några bitar kaffeost också. Quote
Guest Nisse på åsen Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Hejsan alla Letade runt på nätet efter en idé till en torkapparat så ramlade jag in på detta forum, sicken bra idé med torklådan MarkusR Ska bygga en sådan så snart det går. Har tidigare använt vanlig ugn med detta recept: Ingredienser: • 1½ kg Fettfritt innanlår, ryggbiff eller lövbiff • 4 msk Liquid smoke • 4 msk sojasås • 4 msk Worcestershire sås • 1½ tsk salt • 1 tesked mald svartpeppar • ½ tsk vitlökspulver/granulat • ½ tsk lökpulver • ½ tsk cayennepeppar För att göra i vanlig ugn, skär köttet i ca 5mm skivor. Marinera minst 4 tim sila bort i durkslag, torka köttet med hushållspapper. Lagt det på galler i ugnen i 50grader med en träslev så luckan hålls lite öppen i ca 10-12tim. Påminner lite om en av Beef Jerky sorterna (som finns att köpa i en del mataffärer som köper in från en importör) Slank ner en hel del med ett par Nils Oscar rökporter ikväll. Vet inte hur länge det håller men det brukar gå åt fort... Quote
JägarNNNNNN Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Recept Några brädbitar hönsnät ev myggnät spika ihop en bur utsättes högt gärna på uthustak eller dylikt utsättes i Mars månad klart om 4-8 veckor Quote
Micke-71 Posted October 25, 2009 Posted October 25, 2009 Det gör man i västerbotten med. Men vi kallar det torrkött. Man skär tunna bitar som man lägger i kaffekoppen och häller på nykokt kaffe. Man ska gärna ha några bitar kaffeost också. Och vart skaffar man kaffeost mitt i Sverige då? Jag har jagat efter det mer eller mindre i 15år. Har fått tagit med mig några kilo leipäjuusto (juustoleipä, bägge namnen förekommer) när jag varit över till Finland ett par gånger. Men det räcker ju inte många dagar. Det är löjligt. Det är lättare att finna en massa utländskt vidrigt knapp ätbart än en finländsk/norrländsk delikatess. En av de bättre sakerna i Grekland var ju burek och de fanns ju i stora formar på Lidl som det bara var o hiva in i ugnen. 45kr o mat till 5personer, skitgott. Till o med lokaltv kanalerna hade matlagningsprogram där man lagade de där i olika varianter. Inte f-n går det att finna i Sverige. Fick göra en själv men vilket pill med filodegen. Quote
Recommended Posts