Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ok då får man hoppas att damerna i huset inte gnäller för mycket då :D

Posted

När köttet torkat färdigt ska det vara lite röd färgat på insidan eller ska det absolut inte vara rött över huvud taget?

Posted

Det ska inte vara en mjuk röd kärna, den kommer troligtvis att härskna.

Posted

Ok antar att jag får ha den i en dag till då för just nu är det lite väl mjukt och de var rött på dom tjockaste ställena. Tur att jag beställt 1 kilo torkat ren kött så jag har nått att göra under tiden :D

Posted

Jag har fått biltong i SA som vart rätt fuktig inuti, ungefär halva var röd. Googlade biltong och dom flesta bitar på korten har en röd strimma i mitten. Heltorkat = för hållbarhetens skull men skall man äta det inom överskådlig tid så är det godare med lite mjukare kött. Har äntligen fått tummen ur och byggt låda, bara hängarna och lufthålen kvar. Blir orrbröst, rådjur och nöt från Tompa Jans ekonötter i dom första försöken. Kommer att köra traditionell, enkel kryddning till att börja med (rostad koriander, svartpeppar, salt, brunt socker, worchestershiresås och äppelcidervinäger.) Skall upp till Nordnorge om en vecka på fiske om en vecka knappt så det blir nog ingen provkörning före oktober. Funderar på att testa kryddningen på lite bitar i svamptorken.

• 1 month later...
Posted

Jag kör i svamptorken och brukar ta bringan från rådjur. Just nu kör jag en omgång då har jag kryddat med grillkrydda och salt. Jag vet resultatet imorgon bitti!

Posted

Jag kör också svamptorken. Med remsor av kött

Saltlag i ett dygn tillsammans med Hickory Liquid smoke. Sedan urlakning nån halvtimme-timme.

Torken får gå hela dagen och när jag kommer hem skivar jag upp det i chips och sedan in i torken igen.

Strax innan det är dags att gå och lägga sig stänger jag av torken. Blir kanon. Skulle dock behöva ett tidslås på torken då det förekommer ett ganska omfattande svinn i produktionen :)

Posted

Det blev gott som fan och jag kommer ta med detta på jakten i helgen. :wub:

• Like 1
  • 1 month later...
Posted

Hej alla glada jägare! Vill tacka Marcus för ett förd*ävla bra tips :D. Byggde ihop en låda i början av veckan å lade in köttet i ca 12 timmar. Köttbitarna var ca 1cmx7cmx4cm stora. Hängde in dom i lådan som hade en stadig temperatur mellan 23-26 grader! Där hängde dom i ca 27 timmar å när jag tittade på dom imorse tyckte jag att dom kändes klara. Fick ju lov å testa en bit också å dom både smakar och ser klara ut. Suddigumskonsistens längst in i mitten.

Såg att ni hade haft det på tork 2-3 dagar. Så har mitt torkat för fort? Eller ska det hänga ett dygn till. Är totalt grön inom det här ämnet men fick ju bara lov å prova :).

MVH // JOCKE

Posted

Det är lite en smaksak hur torrt man vill ha det, lagrar du det i plastpåse jämnar kansistensen ut sig en del så ytskiktet blir lite mjukare.

Kul att du provat och gillar det :thumbsup:

• 5 weeks later...
Posted

Körde en omgång på rådjur med start igår.

Men när jag skulle börja insåg jag att jag saknade i princip allt Markus anger i sitt recept så jag använde sweet chili sås och balmsamvinäger som grundmarinad. Grovt havssalt och pärlsocker + blandade kryddor (koriander, chipottle pepper, paprika & cayenne peppar) i den torra blandningen. Hade allt i ett durkslag med en tallrik + största morteln ovanpå. Köttet vekar ha tappat bortåt 40-50% i vikt på en natt bara av detta. Nu har jag hängt bitarna på grillspett i köket över kökspannan som ger bra värme och stort luftflöde. Jag kan ju säga som så, köttet droppar i alla fall inte och redan nu luktar det gott.....

Posted

Härligt att tråden lever :thumbsup:

Jag är av den fasta övertygelsen att recept är bäst ägnade till vägledning in i den improviserde matlagningens förlovade land, kör hårt, hoppas du blir nöjd :biggrin:

• Like 1
Posted

Aspelut!

I en indisk kokbok jag fick när jag fyllde 30 hade givaren skrivit följande, vilket är ett citat ur Gastronomisk kalender:

Laga aldrig mat efter kokbok,

men läs recepten, förstå dem

och handla sedan efter eget skön.

Mat skall skapas, inte kopieras.

• Like 1
Posted
Aspelut!

I en indisk kokbok jag fick när jag fyllde 30 hade givaren skrivit följande, vilket är ett citat ur Gastronomisk kalender:

Halleluja!

Ett citat som jag kan skriva undet på :-D

Skickat från min LT18i

Posted

Jag håller på att bygga en torklåda nu också :) Jag har dock aldrig smakat biltong, men jag älskar korvar, lufttorkad skinka och sånt, så jag kommer nog gilla det hoppas jag :D

Posted

Då är första provet färdigt (tror jag). Det har torkat i 2.5 dygn och det är fortfarande lite mörkrött i mitten. När jag åt de bitarna längst ut, som var helsvarta, var det aldeles för hårt och ej gott. Är det lungt att äta när det är lite rött? bara man förvarar i kylskåp? Det blev aningens för salt dock, gravade i 12 timmar. Köpte först grovsalt. men det saltet hade ju jättesmå kristaller, storleksordningen pärlsocker. Men hemma hade jag grovsalt för saltkvarnar som jag körde på istället. Nästa gång gravar jag nog bara 8 timmar eller något =)

Gott var det i alla fall! :)

• 6 months later...
Posted

Jahapp, iår kanske man ska prova ha med sig kött upp till älgjakten...

verkar vara rätt trevlig arbetsinsatts för att få god mat...