Hoppa till innehåll

Vilken följetång...


novacula

Recommended Posts

Vetskapen om att kikaren är monterad på bästa möjliga vis

Och det är inte så lite värt åtminstonde för mig :rolleyes:

Alltså inte för att vi ska göra detta till någon maratontråd om inslipning av ringar nu men...

Här har vi en relativt färsk kille med problem som han önskar lösa blixtsnabbt, jag säger "keep it simple" liksom Lars vet jag att det inte går att misslyckas med Leupolds standardfäste som jag länkade till.

Monteringen blir garanterat spikrak gentemot hans snedborrade låda vilket just nu är viktigast,dessutom kommer kikaren garanterat sitta lika fast som en mård i en slagfälla.

Att lägga till ytterligare moment gör bara det hela ännu mer krångligare än vad det redan är och för ett par inlägg sedan kunde man nästan känna hur han gav upp.

Att slipa in ringar är överkurs liksom firelapping,pelarbädning,inslipning av låsklackar m,m och något man kanske vill pyssla med när man blivit varm i kläderna-som du.

För övrigt ifrågasätter jag nyttan med det överhuvudtaget så länge man använder sig av bra montage.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 98
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • novacula

    43

  • PREP

    13

  • Mad Mike

    7

  • Lars

    6

Top Posters In This Topic

Alltså inte för att vi ska göra detta till någon maratontråd om inslipning av ringar nu men...

Här har vi en relativt färsk kille med problem som han önskar lösa blixtsnabbt, jag säger "keep it simple" liksom Lars vet jag att det inte går att misslyckas med Leupolds standardfäste som jag länkade till.

Monteringen blir garanterat spikrak gentemot hans snedborrade låda vilket just nu är viktigast,dessutom kommer kikaren garanterat sitta lika fast som en mård i en slagfälla.

Att lägga till ytterligare moment gör bara det hela ännu mer krångligare än vad det redan är och för ett par inlägg sedan kunde man nästan känna hur han gav upp.

Att slipa in ringar är överkurs liksom firelapping,pelarbädning,inslipning av låsklackar m,m och något man kanske vill pyssla med när man blivit varm i kläderna-som du.

För övrigt ifrågasätter jag nyttan med det överhuvudtaget så länge man använder sig av bra montage.

/Micke

Du har fångat kontentan ganska bra där Micke :lol: Men jag är väldigt tacksam för alla svar, och för att alla är så hjälpsamma. Det är ju onekligen lärorikt. Faktum är att jag lä mig ngt nytt varje gång jag loggar in här.

Jag ska ta och se över om han kan få tag på de där fästena åt mig, och om inte så är det väl bara att bita i det sura och beställa ett par själv.. att jag sen betalat 500kr för ett par fästen som inte funkar får väl vara som det är.

Vissa av de här svaren, som att slipa in ringarna, är inget jag tänker ge mig på själv. Och är tveksam om det finns någon yrkesverksam i värmland som gör, har iaf aldrig hört om det förut.. Det kanske är en elementär grej för er men för mig känns det som att skatteplanera åt en multinationell organisation ^_^ Jag är däremot med på att om det ska göras rätt så är det slipning som gäller, jag är däremot tveksam till att alla jägare har gjort det i alla tider.. och jag är också tveksam till att alla kikare som sitter i ringar som inte är slipade går sönder. Det kan de ju bara inte göra? Men helt klart vill jag inte hålla på och förlita mig på att någon tejp ska lösa problemet på lång sikt.

Får se vad vapenhandlaren säger imorgon, han skulle provskjuta efter justeringarna, innan han öppnar butiken, för att se om det sitter som det ska. Uppdaterar tråden så snart jag har hört från honom.

Alltså, igen - tack alla för att ni kommer med tips och råd, jakt och vapen är en jäkla djungel alltså.. vet inte vad jag skulle göra utan er! :rolleyes: Fortsätta göra fel förmodligen :)

//Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blottar jag kasnke strupen lite väl mycket.. jag har aldrig hört talas om att slipa in ringarna :lol:

Jag har inte haft problem med lossnande kikare iofs, hur bär ni er åt när ni slipar in dom?

Känns som om kikare o fästen har en diameter och den stämmer, så slipar men på ringarna så kommer de att bli större vilket innebär att man få en lös kikare :rolleyes:

Hjälp mig förstå..

Lasse

Ganska exakt vad jag också funderar på...? Om det inte är att man vill göra öppningen mer.. sned? D.vs. att hålet i ringen inte ska gå rakt igenom ringen utan diagonalt? Är det så ni menar? För annars förstår nog faktiskt inte jag heller varför man slipar.. men jag är väl kanske inte den skarpaste kniven i lådan heller ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså inte för att vi ska göra detta till någon maratontråd om inslipning av ringar nu men...

Här har vi en relativt färsk kille med problem som han önskar lösa blixtsnabbt, jag säger "keep it simple" liksom Lars vet jag att det inte går att misslyckas med Leupolds standardfäste som jag länkade till.

Monteringen blir garanterat spikrak gentemot hans snedborrade låda vilket just nu är viktigast,dessutom kommer kikaren garanterat sitta lika fast som en mård i en slagfälla.

Att lägga till ytterligare moment gör bara det hela ännu mer krångligare än vad det redan är och för ett par inlägg sedan kunde man nästan känna hur han gav upp.

Att slipa in ringar är överkurs liksom firelapping,pelarbädning,inslipning av låsklackar m,m och något man kanske vill pyssla med när man blivit varm i kläderna-som du.

För övrigt ifrågasätter jag nyttan med det överhuvudtaget så länge man använder sig av bra montage.

/Micke

liksom Lars vet jag att det inte går att misslyckas med Leupolds standardfäste som jag länkade till.

Monteringen blir garanterat spikrak gentemot hans snedborrade låda vilket just nu är viktigast,dessutom kommer kikaren garanterat sitta lika fast som en mård i en slagfälla.

För övrigt ifrågasätter jag nyttan med det överhuvudtaget så länge man använder sig av bra montage.

Med Leupolds standardfäste som du länkade till

Så komer man ifrån problemet med snevridena ringar

Men dom kan (är oftast) vara lutade framåt eler bakåt lite

Även en vis liten höjdskjildnad vilket leder till att kikaren liger på främre eller bakre kanten av ringarna

Deta är lika skadligt som snet monterade ringar

Här har vi en relativt färsk kille med problem som han önskar lösa blixtsnabbt, jag säger "keep it simple"

Ja här har man två alternativ

1:Montera snabbt med bra produkter men låta bli slutkontrolen =kan bli både bra och dåligt

2:Montera med bra produkter och kontrolera att det värkligen siter rakt

För att se om det siter rakt (=späningsfrit) så måste man använda något som är rakt (och inte kostar 8500kr) =axel i sama storlek som ringarna

Så det enda man behöver göra är att ta en axel + ventilpasta (eller anat slipmedel) som kan markera mot ytan i ringarna

Tar det det jämt i ringarna så behövs ingen inslipning

Först nu vet man att det siter rakt i alla led

Om man vill koma ifrån späningar i kikaren är det bara ringar med lösa insatser (typ Burris Signature ) som löser det utan att riktnings kontrolera ringarna

Mvh Anders Hj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ganska exakt vad jag också funderar på...? Om det inte är att man vill göra öppningen mer.. sned? D.vs. att hålet i ringen inte ska gå rakt igenom ringen utan diagonalt? Är det så ni menar? För annars förstår nog faktiskt inte jag heller varför man slipar.. men jag är väl kanske inte den skarpaste kniven i lådan heller :D

Det är så engkelt så vem som hälst klarar det

Om jag inte misminer mig så har du 30mm ringar

Du behöver axel 30mm 200-300mm lång

Skafas på skroten järnhandel eller mekaniskverkstad

Ventilpasta

Skafas på biltema, micro, mekonomen eller andra liknande stälen

http://www.micro.se/tillbehor/vatskor/spec...ppasta_70g-2892

1:När ringarna siter på bössan så läger man i lite av den fina pastan i dom nedre halvorna

2:Ta axlen och läger i den sen är det bara att dra fram och tillbaka 5-10 gånger

3:Ta ur axslen torka rent i ringarna. Om allt är rakt så ska det ha tagit på minst 2/3 av ytan. Om så är falet så är allt rakt monterat och klart för montering av kikare :D

4a: Om det inte har tagit på 2/3 av ytan utan 1/2 så fortsät lite till med fin pasta tills det blir minst 2/3 av ytan. när du har upnåt minst 2/3 av ytan så är det klart

4b: om det har tagit på mindre än 1/2 ytan så får man ta till den grova pastan och sedan avsluta med den finna pastan

Svårare än så här är det inte :o;)

En anan sak som man ska kontroleera är att det fins ett melanrum melan övre och undre delen av ringarna när man har monterat kikaren. Det gäler alla ringar

Leder ofelbart anars till att kikaren glider i ringarna :rolleyes::o

Mvh Anders Hj

Ps: Jag slipar tills det tagit minst 4/5 av ytan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårare än så här är det inte :D:rolleyes:

Ok.. ja, på beskrivningen låter det ju enkelt. Men.. jag är med på att det gör att kikaren sitter mer rakt, men eftersom jag har problem med att kikaren flyttar på sig så förstår jag inte hur att ta bort gods ur ringarna hjälper siktet att sitta bättre? Det bordje ju rimligen klämma åt mindre, eller..?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok.. ja, på beskrivningen låter det ju enkelt. Men.. jag är med på att det gör att kikaren sitter mer rakt, men eftersom jag har problem med att kikaren flyttar på sig så förstår jag inte hur att ta bort gods ur ringarna hjälper siktet att sitta bättre? Det bordje ju rimligen klämma åt mindre, eller..?

Det är två saker som gör att den siter bätre

1:Diametern blir mer rätt

2:Anlägningsytan melan ring och kikare blir så stor den kan vara med dom valda ringarna. Mer yta mer fiktion

Mvh Anders Hj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade denna film hur man monterar http://www.youtube.com/watch?v=SJMCMWwoLio

Visst är det bra men väldigt mycke överkurs för en normal jägare och jag tror att 95% av jägarkåren har oslipade fästen så visst fungerar det förövrigt sköt jag denna månads cup med ett oslipat fäste som blev snabbt monterat och det fungerar bevisligen ändå :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok.. så om jag har förstått allt rätt nu:

1. Montera klackar och ringarna.

2. Lägg i siktet utan att dra åt hårt.

3. Grovinställ genom pipkanalen och justera sidojusteringen på ringarna för att komma hyffsat rätt.

4. Slipa ur ringarna med axeln.

5. Montera siktet och dra åt så hårt det ska vara.

Är detta korrekt eller har jag missat/missuppfattat något?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det bäst att slipa in ringarna precis som PREP säger och det gör jag, men visst fungerar det att montera utan att slipa om man bara använder sunt bondförnuft så är det normalt inga problem man kan känna med kikaren om ringarna står rakt

Liksom Mkj har jag aldrig slipat in några ringar på de 7 studsare jag ägt och det har gått bra ändå. Kör med Warne stål klackar samt Warne ringar och jag tycker det fungerar kanonbra.

Som Mr Mauser skriver anser jag det nog oxå det vara en slags överkurs att slipa för hur många *vanliga* jägare slipar egentligen sina ringar innan montering....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Pratade precis med handlaren. Han hade monterat som jag skrev, med tejp under.. Sedan hade han dragit ett varv tejp framför första ringen och skjutit 11skott med 11,7grams jaktammo. Han hade inte sett att det rört sig något så nu menar han att den ska sitta.

Ska hämta bössan på lunchen och ta en tur till skjutbanan ikväll för att se det med egna ögon. Dock ska jag beställa ett par leupoldringar, för jag bryr mig inte om kikaren sitter fast i 10000 smällar - för ska inte ha tejp under ringarna. Punkt slut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan hade han dragit ett varv tejp framför första ringen och skjutit 11skott med 11,7grams jaktammo. Han hade inte sett att det rört sig något så nu menar han att den ska sitta.

Finns det inget som heter yrkesstolthet bland vapenhanlare? Säkra en kikare med ett varv tejp framför ringarna ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratade precis med handlaren. Han hade monterat som jag skrev, med tejp under.. Sedan hade han dragit ett varv tejp framför första ringen och skjutit 11skott med 11,7grams jaktammo. Han hade inte sett att det rört sig något så nu menar han att den ska sitta.

E han go eller.......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det inget som heter yrkesstolthet bland vapenhanlare? Säkra en kikare med ett varv tejp framför ringarna ^_^

Nej nej nej, det var nog jag som var otydlig. Haha ;) Han har tejpat runt kikaren, under ringarna. Varvet han drog framför kikaren var för att han skulle kunna se om kikaren flyttar på sig när han provsköt. Alltså om kikaren hade flyttat på sig så hade det blivit en glipa mellan ringen och tejpen. Om jag förstod det hela rätt. =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

E han go eller.......

Jo.. med tanke på att han visar upp ammunitionstypen som "tog livet av palme" för alla som kommer in där och frågar vårdpersonal hur det är att vårda skottskador så ja.. jo.. han är go. Och min sista shopping är gjord i den affären. Skiter i om han har fäst kikaren med tuggummi, vill bara få hem bössan därifrån nu så jag kan ordna det på egen hand. Att jag betalat 500kr för skräpfästen får väl vara som det är, man ska inte gråta över spilld mjölk heter det ju.. de kanske duger till nån 22:a nån gång i tiden? ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

en Meopta Artemis 3100 3 - 12 x 56 belyst som jag hos honom betalade 8500kr dessutom..

Låter som om din vapenhandlare inte bara är en klåpare ut även ganska dyr sådan för det finns Meostarsikten, som då är snäppet bättre än 3100-serien, att köpa på firma för under 8 000:-.. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som om din vapenhandlare inte bara är en klåpare ut även ganska dyr sådan för det finns Meostarsikten, som då är snäppet bättre än 3100-serien, att köpa på firma för under 8 000:-.. ;)

Att han är dyr är ingen nyhet förviosso.. men jag sökte efter artemis 3100-serien på nätet utan att hitta några priser alls. Allt jag hittade var meostar-serien och de priser jag såg var faktiskt dyrare.. men han påstår att jag fått den 1500kr billigare, det tror jag vad jag vill på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kanske inte ska hänga ut folk på nätet men det verkar som om fler skulle få reda på vad detta är för affär så man passar sig för att handla alltför "avancerade" grejor där. Som typ kikarsikten. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kanske inte ska hänga ut folk på nätet men det verkar som om fler skulle få reda på vad detta är för affär så man passar sig för att handla alltför "avancerade" grejor där. Som typ kikarsikten. ;)

Mjo.. förviss.. om någon läser tråden och vill veta så skicka ett PM.. men jag tycker det är lite synd att skriva öppet.. allt blir ju sökbart via google =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja.. för en tid sen råkade jag (utan att ta i speciellt mycket) dra sönder en gänga till ena kikarfästet, och där startar hela denna historian..

..Jag åkte in till Vapenhandlarn som jag köpt prylarna av och som monterade det hela i första taget. Han tycker att de är ett garantiärende och byter helt enkelt ut ringarna.. So far so good. Så nya ringar alltså på bössan och iväg till skjutbana på helgen efter för att skjuta in. Kommer efter lite pill in mot centrum på tavlan. Laddar 4 patroner för att skjuta en träffbildserie, vafalls? Serien är utspridd som en hagelskur uppåt mot höger... Skruvar in igen mot centrum och skjuter en ny fyrskottsserie.. samma visa. Och nu har dessutom sidojusteringen gått i botten på kikaren..

Kollar på grejerna och synar noga.. ser att lacken på kikaren är lixom avskavd och ligger i små drivor runt ringen.. slutsatsen är alltså att ringarna inte håller fast kikaren ordentlig. Grinig som få, eftersom jag ska jaga dagen efter, lyckas jag få tag på mobilnr till handlaren och slår honom en pling på denna lördag eftermiddag. Han uppmanar mig att komma med bössan igen för att se om vi kan lösa det hela. Väl där frågar jag vad det är för fabrikat på alla ringarna jag haft.. "Ja.. jo.. de är ju tillverkade i kina" säger han..

De enda ringarna han hade inne som passade satt på en annan studsare, så av med dem och på min. Då visar det sig att min remington är snedborrad och dessa ringarna var icke justerbara i sidled. Efter att han schimsat upp fästena kommer man in hjälpligt mot mitten vid grovinställning av siktet genom att kika i loppet på pipan.. dock är skruvarna nästan i bott, finns dock liiiite lite justeringsmån.

Iväg till banan igen och provsköt.. in mot mitten och sedan samma visa - kikaren flyttar på sig och naturligtvis lika så träffbilden... va f-----n!

Jag ringer upp och säger att "nu får du beställa hem riktiga grejer.." Letade fram ett par Millet Angel-loc med sidojustering, räfflade för bästa skottfasthet vid magnumkalibrar (jag har en 30-06, så enligt mitt resonemang ska det mycket till om inte kikaren sitter fast med de ringarna). Han säger att han ska till walter borg under veckan och ska plocka med ett par ringar.

Tar med bössan till honom dagen efter att han har varit i stockholm och han säger att det inte fanns några ringar som passade mig!!!?? På Walter Borg???? Visst... Han hade tittat på de angel-loc ringarna jag ville ha men sa att de inte var ngt att ha... Han bad mig att lämna in bössan så han kan kika på det, vilket jag gjorde igår... Fortfarande inte hört ngt. Va fan, ska det få gå till såhär?

Skit samma i handlaren, men - är det här ett vanligt problem med kikare? Han snackar om att limma ringarna med 2-komponent? Det gör man väl inte, eller? Det är väl inte normalt? Då är ju hela kikaren förstörd, en Meopta Artemis 3100 3 - 12 x 56 belyst som jag hos honom betalade 8500kr dessutom.. För övrigt är kikaren ganska avskalad på lack och ful där fästen har suttit nu på grund av att den flyttat på sig..

Ursäkta om det är långt inlägg, men jag måste få skriva av mig.. Jag har lagt ned mer pengar än vad min ekonomi egentligen brode tåla på ny bössa, kikare och krångel så jag börjar fan må dåligt av detta...

Samma hände mig med mitt första kulvapen. en remington halvauto .308. Efter vapenbyte så satt kikaren fast igen. Vetefan varför den ruskade lös gång på gång.. gled inte kikaren i ringarna så gled ringarna av fästena.. .. Slutade med att jag tröttnade o bytte bort vapnet. Behöll kikaren= problemet löst.

Samma även där. Vapenhandlaren som skruvade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok.. så om jag har förstått allt rätt nu:

1. Montera klackar och ringarna.

2. Lägg i siktet utan att dra åt hårt.

3. Grovinställ genom pipkanalen och justera sidojusteringen på ringarna för att komma hyffsat rätt.

4. Slipa ur ringarna med axeln.

5. Montera siktet och dra åt så hårt det ska vara.

Är detta korrekt eller har jag missat/missuppfattat något?

Ja detta är korrekt :lol:

Mvh Anders Hj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok då alla följetångs följare :lol: Här kommer en dyster uppdatering...

Hämtade bössan och tog den till banan, han hade grovinställt bössan med en laserpatron sa han. De fyra skotten från 80m var inte på tavlan... glömde jag säga att jag skjuter på en 300m mausertavla? Stor jävla sak med andra ord. Ursäkta språket, är ni känsliga kanske det är bäst att sluta läsa hära...

Jag går fram med benstöd monterat och skjuter liggande på 50m, får en grupp inom en klisterlapp i kanten på tavlan. Skruva skruva.. en grupp till, någonstans mitt mellan mitten och kanten. Ser ju OK ut.. Skruvar in och kommer bra i sidled. Den sköt högt, men det brydde jag mig inte om än eftersom jag skulle gå tillbaka till 80m.. skjuter en grupp som tar lite till vänster och fortfarande lite högt på 80m.. skruva två knäpp till höger och 6knäpp ned.. nästa salva tar 15cm till vänster och 15cm upp???? Skruvar nedåt 8 knäpp.. nästa salva tar exakt på samma ställe som innan... Något är allvarligt fel med kikaren, visst - pipan är varm nu... men kom igen? Skotten var ju grupperade, men tog åt skogen... tog på samma ställe trots att jag skruvade nedåt?

Kommer hem och ringer handlaren. Talar om allt som har hänt, nu går till och med han med på att kikaren är bara att kassera. Jag ska få en ny säger han. Han har nån kikare in som heter.. Centaur? Nån jäkla japanskit.. Jag säger att "nix, en leupold eller en zeiss ska jag ha, jag skiter i om det inte blir 56glugg och belyst punkt.. bara jag får en kikare som fungerar för snart kreverar jag!".

Han gick med på att ta hem en annan kikare i samma prisklass som denna. Och eftersom jag gav 8500kr så borde det finns lite att välja på.. tips någon? =) OCH NEJ - När jag hämtar denna kikaren tar jag INTE med bössan och låter honom montera. Nu följer jag era fina råd, och funkar inte det heller så fan åker jag hem till Håkan Spuhr och vägrar gå därifrån innan han skruvat dit den! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tips någon? =)

Visst kan du få tips! och det lär du få så att du liksom MarkusR nästan blir gråhårig på cupen :lol::lol:

Alla har vi olika preferenser om detta beroende på vad man värderar mest.

Jag står fast vid att du ska köpa Baserna och ringarna jag länkade till och att du ska köpa en kikare med ett STORT justeromfång och då går alla europeiska bort till att börja med B)

*duckar duktigt*

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...