Hoppa till innehåll

Precisionsbössa för jakt och banskytte


Sajmon

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Sajmon

    34

  • eskimo1

    11

  • Robban M

    5

  • Lars

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu är det egentligen dags för en uppdatering med bilder. Det har hänt lite smått med bössan, mest tillbehör och smågrejs. Men ändå...

Tyvärr har jag inte tagit några bilder än, men snart så.

Jag har fått prylarna från Seekins Precision, picatinnyskena med 20 MOA lutning och låga ringar. Det är rejäla grejer kan jag lova.

Skenan har en liten rekylklack som har perfekt anläggningsyta mot främre kanten vid utkastarporten.

Jag har också monterat en Leupold VX-III 6.5-20X40 i Seekins ringarna. Mest troligt så skickar jag den kikaren för montering av M1 targetrattar efter nyår. Jag kommer använda den kikaren ett tag tills jag har råd med NF kikaren jag först och främst var ute efter.

B-Square "vattenpasset" måste jag dock modifiera lite grann, det visade sig att kikaren blev så lågt monterad att inte "vattenpasset" ryms mellan kikaren och skenan. Jag behöver dock bara ta bort ca 1 mm material, så det kommer bli ett enkelt jobb.

Jag har dessutom fått ett rejält tillskott i kassan, så om allt går vägen kommer nog bössan vara på väg till Pete i Tyskland redan någon gång i februari :D

Just ja! Jag har hunnit skjuta lite med bössan också. ca 50 st Lapua Scenar har lämnat mynningen. På 100 meter så skjuter de hyffsat för att vara en tunn Remington originalpipa, ca 30 mm/5 skott. Det får duga för årets toppjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Sajmon, kan du inte lägga ut en bild på vapenremmen osv :D ?

Jo det kan jag göra, om jag får tid så lägger jag upp nån bild på hela härligheten.

Kan även göra ett tillägg. Mest troligt så kommer detta projekt att läggas på is en tag. Hur länge vet jag inte. Men jag har svårt att se vapnet färdigt till hösten (detta var planen).

Anledningen till detta är förändrat livsförhållande (milt sagt).

Visst hade jag kunnat få tummen ur och fixa klart bössan. Men just nu har jag tappat all motivation för vapenbyggen och jakt i allmänhet.

Jag jagar fortfarande, men samma glöd finns inte. Jag känner att jag måste ladda ett tag om jag ska komma igång igen.

Vapnet är i nuvarande skick helt duglig för toppfågel och räv upp mot 200 meter. Å så kommer den få vara ett tag också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för omtanken!

Men det känns som att det är slutjagat och slutskjutet någon månad framöver. Har lite annat att prioritera nu.

Little_georges: Jag ska få tummarna ur och fota remmen och hela bössan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Fortfarande vinterpälsen på ser jag :D

Man behöver andas ut ibland och snart är du på fötter igen, kolla på shooter eller sniper så kommer hjärnan in på rätt tankebanor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sajmon, kan du inte lägga ut en bild på vapenremmen osv :D ?

Nu så. På sida 2 i projekttråden har du en bild på bössan med vapenremmen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fortfarande vinterpälsen på ser jag ;)

Man behöver andas ut ibland och snart är du på fötter igen, kolla på shooter eller sniper så kommer hjärnan in på rätt tankebanor.

Jo nu när våren är på gång längtar man faktiskt ut till skjutbanorna ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snajsigt, bara en fläskigare pipa som fattas nu.

Jo en riktning av lådan, en fetare matchpipa och en pelarbäddning. Sen är den nästan färdig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...