Hoppa till innehåll

Bågjakt i Wisconsin - eller bluffjakt i Gränna?


Zolli

Recommended Posts

Så!

Då kan första kapitlet på äventyret börja.

Sitter hemma hos KaSwe i köket i Madison, Wisconsin, och har precis kommit tillbaka från Cabela. Illa!!! Det är som att släppa lös ett helt dagis i en godisaffär med orden: -"Ta så mycket ni vill!"... Gabbe vann tävlingen. Stort!

Själv lyckades man inhandla ca 30 saker. 3 som jag verkligen behöver :lol: . Varför blir det alltid så på detta monstervaruhus?

De 3 var:

Ny grunt-call för att locka in storbocken.

Nytt kamo-ställ. Nice!

Jaktspetsar. Satsar på klassiska Muzzy 3-blade 100 grains. Funkade förra året...

Om cirka en timme kommer Roger, trevlig amerikan för att hämta upp oss. Ca 1,5 timmar bort ligger drömmen!

Vi kommer jaga på uppemot 4 olika marker. Dels på Klas mark, där har ni sett en hel del bilder från via viltkameran.

Bara nån km därifrån ligger "public land", statlig mark som alla med giltig jaktlicens får jaga på. DÄR har vi en trevlig jaktlag som vi kunde applicera i Sverige tycker jag. Har kikat på en hel del kartor och hittat några riktigt trevliga platser. Långt att gå, har ingen aning om hur det väl ser ut när vi kommer dit. Men det är ju en del av jakten.

Vi börjar däremot hos Richard. God vän till Klas och numera mig som byggt sig en egen timmerstuga. Hans mark är fantastiskt fin och det var där som han såg en fin 10-taggare igår kväll. Hans granne har sagt ja till att även jaga på hans mark så vi har en hel del att välja på.

Vi kommer vara 5 jägare. Förutom en själv så är det Richard, Roger, Gabbe och Klas såklart. För Gabbe är det bågjaktspremiär. Hoppas hårt att han får in nåt på bågavstånd tidigt på jakten. Kan lätt bli frustrerande att bara sitta där och inte få nåt på kornet.

Förra året var det 23 jaktpass och en bock fälld!

Känns däremot att vi är mycket bättre förberedda i år. Jag känner mig mer "van" att sitta med båge istället för bössan. Samt att man kan marken nu, vilket (som ni alla bågjägare vet) är av yttersta vikt för lyckad jakt.

Så om ett tag är det total radioskugga. Har tänkt skriva dagbok på datorn och vi kommer med rapporter när vi är tillbaka i civilisationen.

Målet innan dess är:

En hind (det är "earn a buck som gäller, skjut en hind för att få skjuta en bock)

Fått syn på "drömbocken" så man vet var den håller hus.

Halloween-fest på Bunker Hill. Jag kan men inga som helst ord beskriva denna håla till bar. Bilder kommer!!! :mad:

Ha det bra i Svedala...

Mvh, Linus vid pennan samt Gabbe & Klasse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...