Guest Jansson Posted January 13, 2009 Share Posted January 13, 2009 Har idag en Remington 30-06 som jag har både till älg och rådjur. Min fråga är vad ni använder för ammunition till era när ni jagar rådjur, själv har jag precis bytt till lapua naturalis för älgen men är lite osäker på vad en naturalis kan tänkas göra med ett rådjur. Är det bättre med en hård kula för att minska köttförstöring? Jag vet att 30-06 kanske inte är en optimal kaliber men det är vad plånboken (sambon) går med på för tillfället annars hade jag hellre köpt en klass 2. MVH Erik Jansson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigJim Posted January 13, 2009 Share Posted January 13, 2009 Kanske Lapua Mega till rå? Finns i både 12 och 13 grams kula. http://www.lapua.com/index.php?id=870 /Må Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbbohman Posted January 13, 2009 Share Posted January 13, 2009 Skjut du med Naturalisen... Mest bök med flera olika sorter, hålla på att skjuta in och grejja stup i ett och vips har du snart satt alla bulor i skjutvallen för att du bytt sort några gånger under säsongen. DET blir dyrt Men om du ändå vill hålla på och böka så föreslår jag Lapua Mega eller Sako Hammerhead. Tämligen lika kulor och priset är mycket försvarbart om man måste redovisa vad det kostar. Jämför ALLTID med Norma Oryx om hon frågar... Då verkar det mesta annat billigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
streif Posted January 13, 2009 Share Posted January 13, 2009 Tror inte att det spelar så stor roll på ett rådjur. 30-06an smaskar rakt igenom iallafall. Jag har skjutit en del rå med .308 och det skiljer ju inte så mycket från 30-06. Jag kör på samma som till älgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted January 13, 2009 Share Posted January 13, 2009 Tycker det beror på hur du skjuter dina rådjur. Jag sköt ett par bockar med Accubond 180 förra säsongen, och fick långa flyktsträckor (sköt då endast lungskott). Sköt även en genom bogarna och då blev det betydligt trevligare effekt. Antar att bogskott på rå med Naturalis och liknande hårda kulor borde funka utmärkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haraldson Posted January 13, 2009 Share Posted January 13, 2009 Hej Jag kör med 180gr Accubond till allt. Fungerar bra. 30-06 är i överkant på rådjur så den behöver inte krevera vid träff. Sen har jag köpt remington accelerator 55gr och provat på gås med god verkan. Ska prova på räv, hare och rådjur oxå vid tillfälle. Om inte annat om två veckor. MVH H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jansson Posted January 14, 2009 Share Posted January 14, 2009 oj! här vilas det inte på hanen. Får tacka för alla tips och ideér, det blir till att testa sig fram och se vad man trivs bäst med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts