Jump to content

308:a

suu

Recommended Posts

Hej.

skall köpa ett kulvapen i kaliber 308.

vad skall jag välja? (är vänsterskytt)

Har funderat på tikka t3..

prisklass ca. 1000€

Hej.

prisklass ca. 1000€

Hejsan, jag har själv en Tikka T3 Hunter och är nöjd med den, jag använder den till rådjurs- och älgjakt, helt ok som bruksvapen men inget värstingvapen.

Går dock inte att jämnföra med storebror Sako 75 eller 85.

Skulle jag köpa en T3:a pånytt så tror jag att jag skulle ta en Lite Stainless eller Varmint Stainless.

/P

Hejsan, jag har själv en Tikka T3 Hunter och är nöjd med den, jag använder den till rådjurs- och älgjakt, helt ok som bruksvapen men inget värstingvapen.

Går dock inte att jämnföra med storebror Sako 75 eller 85.

Skulle jag köpa en T3:a pånytt så tror jag att jag skulle ta en Lite Stainless eller Varmint Stainless.

/P

Har tittat på lite stainless. sakon är nog lite för dyr för min budget.

Har du räknat in optik och fästen i den budgeten? där bör du lägga största andelen annars för att få en bra bössa.

Har du räknat in optik och fästen i den budgeten? där bör du lägga största andelen annars för att få en bra bössa.

nej har inte räknat in dem.

men vill ha ett slitstarkt kikarsikte så man inte behöver gråta blod om det får några stötar. :rolleyes:

vad skall jag välja för kikarsikte?

men vill ha ett slitstarkt kikarsikte så man inte behöver gråta blod om det får några stötar. :D

Det beror på. Vad hade du tänkt för prisklass och vilken förstoring? Vad ska du jaga med den? Allround?

men vill ha ett slitstarkt kikarsikte så man inte behöver gråta blod om det får några stötar. :D

Utan att vara en optik expert och beroende på vad du ska jaga för något, hellre bra begagnat än nytt och sämre.

Ingen aning hur det är men en sako eller tikka är väl godkänd i era trycktester som krävs vid import om jag minns rätt.

Ingen aning hur det är men en sako eller tikka är väl godkänd i era trycktester som krävs vid import om jag minns rätt.

borde nog vara så. men känns lite problematiskt med import.

finns det något annat alternativ än tikka inom 1000€ prisklassen? remington?

Det beror på. Vad hade du tänkt för prisklass och vilken förstoring? Vad ska du jaga med den? Allround?

mestadels älg. prisklass max. 400€

Ett tips på ett prisvärt sikte jag kör med till min sako- Tasco titan inte det bästa när det gäller skymmningsjakt men så sysslar jag inte med fågelholksjakt på gris. Kostar runt 400 euro kan jag tänka mig. Kan man vänta så kanske värstingsiktena sjunker llite på begagnatsidan nu i kristider.

Mitt sikte har funkat ypperligt bra- provade de billigare segmenten men det visade sig att de knappt var skottfasta efter en inskjutning men tascon har funkat bra och man behöver inte gråta blod om man repar den.

Ha de o lycka till

Ett tips på ett prisvärt sikte jag kör med till min sako- Tasco titan inte det bästa när det gäller skymmningsjakt men så sysslar jag inte med fågelholksjakt på gris. Kostar runt 400 euro kan jag tänka mig. Kan man vänta så kanske värstingsiktena sjunker llite på begagnatsidan nu i kristider.

Mitt sikte har funkat ypperligt bra- provade de billigare segmenten men det visade sig att de knappt var skottfasta efter en inskjutning men tascon har funkat bra och man behöver inte gråta blod om man repar den.

Ha de o lycka till

Tack för tipset. vilket fäste har du?

borde nog vara så. men känns lite problematiskt med import.

finns det något annat alternativ än tikka inom 1000€ prisklassen? remington?

Ruger har bra och prisvärda gevär. Är det mest älg som gäller så behöver du inte så mycket förstoring. Jag har en fast 4 vid älgjakt.

Vill du komma billigt undan så sätt ingen skitkikare på bössan. Då är det bättre att köpa en begagnad kvalitets kikare typ Helia eller Zeiss. Annars kanske Leopold och Bushnell kan vara nått.

Ruger har bra och prisvärda gevär. Är det mest älg som gäller så behöver du inte så mycket förstoring. Jag har en fast 4 vid älgjakt.

Vill du komma billigt undan så sätt ingen skitkikare på bössan. Då är det bättre att köpa en begagnad kvalitets kikare typ Helia eller Zeiss. Annars kanske Leopold och Bushnell kan vara nått.

ok.

Tack för tipset. vilket fäste har du?

Det vete tusan men eftersom att det är sako så misstänker jag att det blev sako orginal. Om jag inte har helt fel för mig så har sako ett eget system för fästena men vet ej säkert. Det funkar och var inte svindyrt.

• 8 months later...
Hej.

prisklass ca. 1000€

Kolla på Sunes jakt och fritid: http://home.aland.net/m04574/

Jag ska nog dit på fredag och hämta en t3. Priserna på Sunes är helt ok (Lite Stainless Vänster € 990,-) :rolleyes:

Mvh

jorgma