Jump to content

Recommended Posts

Posted
Det vore super kul !

Provade en gång bakom station med en recurvbåge (tror jag de heter). funkade ok. Vi sköt inte på några långa avstånd typ 10 meter eller något sånt. men det var kul. Funkade bra först med några skapliga träff bilder (typ 10 cm från 5m avstånd). Sedan sköt han som var instruktör.. Skulle varit med i OS men han inte kvala, Typ VM 2:a eller något sånt. han hade lite bättre träffbilder.. Från lite längre avstånd.. :-)

vilken del i detta avlånga land bor du???

Mvh

Posted
vilken del i detta avlånga land bor du???

Mvh

Såg att jag skrivit fel.. Bakom stadion skulle det varit. Stockholms stadion.

Så jag kommer ifrån sollentuna i stockholm.

Posted
Såg att jag skrivit fel.. Bakom stadion skulle det varit. Stockholms stadion.

Så jag kommer ifrån sollentuna i stockholm.

en redig Ståkholmare som en annan då!.. :o ... då har du inte så långt upp till mej om du är bilburen!.. ca 12 mil!.. jag bor ca 2,5 min söder om Tierp i en liten by stax utan för Månkarbo som heter Mamre!.. vi har träffar ett par gånger om året där vi bjuder in allmenheten för att testa på denna trevlig form av skytte!. (se länk nedan) men är det så du vill komma själv eller med några vänner och testa utan det är någon träff så är du välkommen!.. på vår hemsida finns min tele nummer!.. och lite mer info om lokalklubben!.. !..

Mvh Mamre!..

Posted
en redig Ståkholmare som en annan då!.. :o ... då har du inte så långt upp till mej om du är bilburen!.. ca 12 mil!.. jag bor ca 2,5 min söder om Tierp i en liten by stax utan för Månkarbo som heter Mamre!.. vi har träffar ett par gånger om året där vi bjuder in allmenheten för att testa på denna trevlig form av skytte!. (se länk nedan) men är det så du vill komma själv eller med några vänner och testa utan det är någon träff så är du välkommen!.. på vår hemsida finns min tele nummer!.. och lite mer info om lokalklubben!.. !..

Mvh Mamre!..

Passa dig, dedäran norrlänningarna e konstiga de, he bara drick hemkört å sånt!

Posted

Mvh Mamre!..

Coolt. Inte vill jag tränga mig på. Men du får gärna meddela mig när ni har nästa träff för allmänheten. Har några polare som inte är jägare men som gillar skytte som jag tänkte att jag kunde plocka med mig. Vem vet kanske ni får några medlemmar till..

Posted
Coolt. Inte vill jag tränga mig på. Men du får gärna meddela mig när ni har nästa träff för allmänheten. Har några polare som inte är jägare men som gillar skytte som jag tänkte att jag kunde plocka med mig. Vem vet kanske ni får några medlemmar till..

det är ingen fara!.. alltid kul och skjuta pilbåge och diskutera runt det!.. bara hojta om ni vill komma upp!.. och när träffen kommer vi självklart flagga för här på Jacktsnack!..

Mvh

• 1 year later...
Posted
En liten tanke... en xforce(ibo352fps) med 170lb dragvikt skulle kasta en 425gr pil i 527fps och generera en anslagsenergi på 262ft.lbs!!!

Men ska man ha 5gr pil/lb så väger pilen 850gr, och då sjunker farten till 385fps men ke ökar till 279ft.lbs <_<

Att tänka på:

man brukar använda bågar som har en anslagsenergi på 105ft.lbs när man jagar elefant.

//Niklas

hej

har själv provskjutit en Bowtech armborst(mins inte vad den heter men den var värsting föra året)i somras i Slovenien

den var imponerande

den såg ut riktig farlig

men

den suger när man skjuter på längre håll

pilen är ju kortare och då blir egen stabilitet dålig och sen kräver den tung pil så det blir inte den hastighet man tänker sig

Posted
hej

har själv provskjutit en Bowtech armborst(mins inte vad den heter men den var värsting föra året)i somras i Slovenien

den var imponerande

den såg ut riktig farlig

men

den suger när man skjuter på längre håll

pilen är ju kortare och då blir egen stabilitet dålig och sen kräver den tung pil så det blir inte den hastighet man tänker sig

Har ägt två armborstar genom åren. Den första var en koreansk Shinn med rekurvbåge och 150 lbs i dragvikt.

Draglängden var inte speciellt lång och pilarna bara runt 10 tum långa.

Den andra var en Jennings Devastator (Jänkarna är underbara på att döpa sina produkter) på 150 lbs och med compoundbåge. Pilarna var 22 tum långa och den här hade bra med kraft.

Men intresset avtog för dem då det var nästan som att skjuta gevär. Båge är bra mycket roligare.

Har dock funderat på att köpa ett compoundarmborst igen. Tittade på några olika sist jag var i Finland. I Finland är armborst och kraftiga luftgevär fortfarande licensfria. Men man har diskuterat en ändring på detta även där.

Fördelen med denna licensfrihet är att sortimentet är hyfsat bra på armborstar och luftgevär. Priserna är en aning lägre i Finland. Sen återstår det ju bara att övertyga sin lokala licenshandläggare om mitt behov av att äga dessa vapen.! :)