Hoppa till innehåll

Vargobs


revper

Recommended Posts

Det här med varg obs som man ska rapportera in till.

Det skulle aldrig falla mig in att göra, här i Orsa så har vi i Folkaktionen ny rovdjurs politik egen vargspårning för att kunna upplysa hundägare var vargarna är.

Att rapportera in till en sait som sedan lägger ut var vargarna är , det är ju vansinnigt

Då kan ju länstyrelsernas spårare titta på saiten och sedan är ju skogen full i vargkramare .

Att hjälpa länsstyrelsen här i Dalarna med sina vargälskande tjänstemän genom att lägga ut var vargarna är, det verkar helt sjukt.

Nej låt statens hantlangarte få åka sina mil och leta själva , det har de betalt för... :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

förstår din tanke, tyvär så kanske det är som du säger. Men huvudsyftet med vargobs är ju att få ut till jägarna/hundförarna var varg har observeras inom vissa områden. Alla har det ju inte som er i orsa,egen folkaktion som har tagit hand om saken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja så har man ägnat två dagar åt att spåra fyra vargar. Igår så kom de fyras gäng återigen Hit till Torsmo och jagade rådjur nedanför bonden som läggar ut lite mat åt vår rådjurs flock.

Ute på isen vid byn ser det ut som en jvla hundutställning har varit.

Nu idag så har de fyra dragit sig emot Orsa så nu ska de ner på Tallhed och se om de kan ta någon av de vandrings älgar som befinner sig där.

Men nu har vi fått nog av att ha den flocken här och begärt att VVO ska begära skyddsjakt på dem, för vi är trötta på att ha den springande i byn på nätterna.. Men med den länstyrelse vi har som består av vargälskare så är väl hoppet att de ska tillstyrka mindre än minimal.... :blink:^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här med varg obs som man ska rapportera in till.

Det skulle aldrig falla mig in att göra, här i Orsa så har vi i Folkaktionen ny rovdjurs politik egen vargspårning för att kunna upplysa hundägare var vargarna är.

Att rapportera in till en sait som sedan lägger ut var vargarna är , det är ju vansinnigt

Då kan ju länstyrelsernas spårare titta på saiten och sedan är ju skogen full i vargkramare .

Att hjälpa länsstyrelsen här i Dalarna med sina vargälskande tjänstemän genom att lägga ut var vargarna är, det verkar helt sjukt.

Nej låt statens hantlangarte få åka sina mil och leta själva , det har de betalt för... :lol:

Varför ska man inte rapportera? Personligen har jag inga problem med att länstyrelsen är på skogen, eller rovdjursförenings folk heller för den delen. Jag har inget att dölja och ser hellre att man har en bra kontakt med länstyrelsens fältpersonal. Om bara den extremt kontraproduktiva tjuvjakten också slutar så kanske vi blir en part i den här frågan på riktigt så man kan tas serriöst av länstyrelsens personal. B)

Mvh Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja vi här uppe i Dalarna kan ju bara konstatera att vår länstyrelse envist hävdar att det finns plats för fler vargar...

Så numera är det ingen som bryr sig om att rapportera in rovdjur till dem.

Här i Orsa har jägarna rapporterat in lo djurs föryngringar som de inte ens har registrerat, så numera är det ingen som bryr sig längre.

Bara någon mil härifrån där börjar Gävleborgslän och där har de en helt annan syn på det här med rovdjur, så man blir helt uppgiven när vår närmaste myndighet inte bryr sig.

Men inte uppmanar jag eller någon annan till tjuvjakt....

Men det känns jvligt uppgivet när man måste placera om sin stövare för att vargarna utgör ett hot .....

Men vi får hoppas att vargarna i Stockholms området får en chans att etablera sig, innan dess så får vi ingen fungerande rovdjurs politik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi här i dalarna har en lite kontig situation på rovdjursfronten. När Länstyrelsens regionala rovdjurs grupp innehåller folk som Anders Bjärvall tex.

Då känns det inte som att man har regionalt inflytande i rovdjurfrågan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med

Nämner man att de finns rovdjur på en viss plats så blir man ju lika störd av vargvännerna som springer och spårar. Sedan att dom planterar ut saker här runtomking och sedan skyller på tjuvjägare gör ju inte saken bättre

Vad är det "de" planterar ut och sen skyller på tjuvjägare för,..?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så om man undanhåller spårobservationer så slipper man spring på skogen? Jag tror det funkar precis tvärtom, håll en öppen dialog med fältpersonalen, skapa ett ömsesidig respekt och dialog. Kanske kan det rädda livet på någons hund när dialogen fungerar. Informerar jag killen från länstyrelsen om dom spår jag ser och underlättar för honom är jag övertygad om att han stannar och meddelar mig om jag har hunn farligt nära en varg ovetandes.

Tjuvsköts det noll vargar i Sverige skulle inga skäl finnas att hymla om vart vargarna finns och ge mer exakta lägen på diverse vargwebbar. Tjuvsköts det noll vargar skulle spridningen gå snabbare, och politiska förändringar kommer först när problemen blir kännbara för politikerna, vart makten finns råder det inga tvivel om. Opinionen kommer att svänga, snabbare utan skamfläckar inom jägarkåren.

Mvh Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir så trött när man hela tiden får höra detta med tjuvskjutna vargar.

Vi har tittat på det här och så fort en varg hittats död så går den in i statistiken som olaga jakt/grovt jakt brott.

Men när sedan dödsorsaken fastställts på SVA, så ska ni inte inbilla er att det olaga jaktbrottet stryks ur rullan.

Nej då , det står kvar fastän dödsorsaken kan vara allt ifrån drunkning till andra naturliga dödsorsaker.

Så det här tjatet om tjuvjakt det är inte relevant när man granskar siffronra, men det ser väldigt bra ut för forskarna.

Den som vill kan pm mig så ska jag försöka vidarbefodra de siffrorna som vi har tagit fram i Folk aktionen ny rovdjurs politik.

Så var snälla nu och tala inte om tjuvjakt, för de vargarna som tjuvskjuts är endast någon enstaka av alla de som dör.

MVH

Rävper

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att antalet vargar som tjuvskjuts är säkert överdrivet, men samtidigt ligger det i sakens natur att i vilken utsträckning det förekommer lär vi aldrig få reda på, bara att det ligger oss i fatet och att det förekommer. Ok nog om det.

Men om du nu förespråkar att mörka vargobsar, vad tjänar vi på det? Tror du vanföreställningen om den utbredda tjuvjakten sansas av sådant?

Jag förespråkar att vi ska samarbeta med länstyrelsen och andra myndigheter för jag är säker på att vi får större inflytande om dom ser oss som serriösa och laglydiga.

Mvh Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du , jag har ingen aning om vilken länsstyrelse du tillhör!!!!

Men här i Dalarna så har länsstyrelsen bränt sitt ljus i bägge ändar...

Får väl hoppas att du tillhör antingen Värmland eller Gävleborgslän....

Men här i Dalarna så har vi förlorat hoppet om en objektiv behandling i rovdjursfrågan, trist men sant....,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo du har rätt, Gävleborgslän. Personligen är jag livrädd att vi skall få samma problem med relationerna med länstyrelsen som du skriver att Dalarna har, och jobbar satan på att etablera god kontakt.

Om du tror på ditt sätt så kan jag bara lyckönska dig på din quest :rolleyes:

Mvh Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 10 years later...
Just now karelsk blandning sa:

Det tog ungefär 1 vecka innan det kom ut i tidning/radio om den iaf.

Det var lång tid! Ibland kommer du väldigt fort!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Konstigt bara en varg kan dyka upp mitt i Norrbotten från ingenstans utan att lämna spår efter sig före nu. 

Nå bara hoppas det blir skyddsjakt och den skjuts bort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Konstigt bara en varg kan dyka upp mitt i Norrbotten från ingenstans utan att lämna spår efter sig före nu. 

Nå bara hoppas det blir skyddsjakt och den skjuts bort.

Den har väl flygits in o dumpats mitt ute i ingenstans.

Jepp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago strävhår sa:

Det kan vara en viktigt genetisk varg, då den är släkt med sig själv.

Så kan man se det också!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago strävhår sa:

Det kan vara en viktigt genetisk varg, då den är släkt med sig själv.

Finns ingen genetiskt viktig varg här uppe.

Det går inte så bra ihop med renskötsel och att det finns varg på markerna. Den har säkert hunnit med att dräpa några renar redan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago karelsk blandning sa:

Finns ingen genetiskt viktig varg här uppe.

Det går inte så bra ihop med renskötsel och att det finns varg på markerna. Den har säkert hunnit med att dräpa några renar redan.

Om det går bra ihop med fårhållning och fädbobruk söderöver borde det väl gå bra även med renskötseln... :D

Hur många miljoner var det nu samerna får per år enbart för att tvingas leva med några rovdjur runt knuten? Tänk om man kunde fördela lika mycket procentuellt till oss jägare och djurägare söderöver... :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dahla sa:

Om det går bra ihop med fårhållning och fädbobruk söderöver borde det väl gå bra även med renskötseln... 

Hur många miljoner var det nu samerna får per år enbart för att tvingas leva med några rovdjur runt knuten? Tänk om man kunde fördela lika mycket procentuellt till oss jägare och djurägare söderöver... 

Det som är sagt som jag har hört o som har varit i media är att ingen ska behöva förlora mer än 10 % av sin renflock o det får dom ersättning ifrån staten för. Sedan får dom ersättning för trafikdödade renar också. 

Några miljoner har jag inte hört talats om iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...