Hoppa till innehåll

veka stövare.


fredriksigge

Recommended Posts

Har en liten fråga? Det är så att min kusin har planer på en stövare. Då jag föreslog schillern så sa han nej fyfan. Jag vill inte ha en hund som står och trycker mellan mina ben såfort den ser någon främmande människa. Stämmer detta är scillern vekare än andra stövare eller har han bara mött veka individer.(Har träffat två.) Hunden ska främst annvändas på räv och lo. Är finnen eller hammilton ett bättre alternativ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns veka individer i alla raser. Men ser man tillbaka flera generationer så brukar man väl säga

att finskstövaren är lite vekare.Det är dock allmänt känt att mentaliteten är betydligt bättre nu så jag

skulle nog våga påstå att det inte spelar nån roll vilken ras man väljer, det handlar mer om individen.

Kolla upp mentaliteten bakåt på den tänka kullen så får man ganska bra fingervisning..dock ingen garanti.

Jag har själv 2 finska stövare och jag kan lova att det absolut inte är nån fel på mentaliteten där, tror nog

att alla som träffat dom kan intyga detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror nog att just hur snabb hunden är också är individberoende. Farsan brukar berätta om när när han var ung och deras schiller var nära att ta en räv. Räven klarade sig tack vare att han kastade precis vid en isfläck och sen hade nära till gryt samtidigt som jag vet att det finns både Hamiltons och Finnar som tagit harar. Frågan är vad som är önskvärt. Har nog helst en spårnoga hund som det går lite långsammare för då snabba hundar har en förmåga att förspringa sig och missa där drevdjuret kastat och om de inte gör det utan lyckas komma rätt i vind så får de ett helvetiskt tryck på drevdjuret vilket lätt resulterar i gigantiska bukter. Men erfarenheter kan ju vara olika och smaken är dessutom som baken delad.

Men som Kettukiller nämnde ang mentaliteten, skall du ha en hund för rovdjursjakt så kolla på föräldrarna och bakåt om det finns intresse. Det finns linjer i samtliga raser som gärna driver räv och lodjur.

De här nya raserna som Plott, coonhound eller rysstövare kan ju också få fram bra individer men man hör ju som vanligt bara om de bra hundarna för vem skulle skryta om sin skithund? Kan inte så mycket om dessa nya raser men de amerikanska ska väl skälla ståndskall om de träar ett lo och kanske även då en räv går i gryt så det kan ju vara en fördel.

Men åter igen så kolla upp föräldrarna till den tänkta kullen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De Schillers som jag träffat och jagat med har då rakt inte varit veka eller blyga. Det är väl ingen större hop hundar jag träffat (5 st).

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut, individen är väldigt betydande, men ras-arvet är vad det är. Hur man vill jaga är ju upp till var och en, alla är saliga över sin tro.. Min drever driver oxå lo, dock inte med en gnytta så stor framgång som mina stövare, vid räv å lo är snabba hundar min kopp av te, så mycket enklare att tassa runt i skogen om inte räven har möjlighet att stanna å pinka på stubbar å äta bär.. Vid lojakten är en hund med fart ett "måste", annars, ja då kan man ju hålla på å traggla, vilket man tillslut lär sig att låta bli...

vh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska inte förespråka nån ras nu..för det är ju ändå stövare det handlar om och då tror nog jag att

våra nordiska stövare har ungefär samma drevfart i genomsnitt.Att drever också jagar lo och räv

må så vara men det är inte en stövare och därför inte aktuell i det här fallet.Självklart är det variationer

på drevfarten kullar emellan och individer emellan, sånt kommer vi aldrig från. Då tanken från

trådskaparen var att jaga både räv och lo med hunden tycker jag att man bör lägga mer vikt på att ha

ett bra rävhundsämne,för hur spännande och intressant lojakten än är så är det oerhört få jaktdagar på

dessa jämfört med jaktdagarna på räv.Däremot inte sagt att man inte ska ha lojakten i åtanke.

Jag tror att de flesta rävhundarna också driver lo.Huruvida de är ypperliga lohundar låter jag vara osagt.

Jag har haft flera bra drev på lodjur med mina stövare, nån har gått i gryt, nån upp i träd och nån buktat

lite längre. De tar an kalla slag även på lo. De är dock inte klockrena att skälla vid träd...där är det nog

tillfället som avgör för mina hundar. Det finns garanterat de som är betydligt bättre på lodjur, särskilt

det här med att skälla ståndskall vid träd och till viss del är det väl också rasbetingat skulle jag tro.

Jag upprepar mitt budskap igen, jag har hellre riktigt duktiga rävhundar som också klarar sig hyfsat

på lojakten...än riktigt duktiga lohundar som klarar sig hyfsat på rävjakten...och detta just med tanke på

hur många jaktdagar man får ihop på respektive vilt.Men det är helt och hållet min

åsikt, säger inte att det passar andra lika bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft och jagat hare och räv med såväl schiller, som hamilton. Till detta har jag jagat mer eller mindre med smålandsstövare, Finsk stövare och lånar för närvarande en Plott.

Schillrarna jag kommit i kontakt med har genomgående varit ganska spårnoga. Min erfarenhet är att hamiltonstövaren genomsnittligen är mer snabbdrivande som ras. Jag har jagat med fantastiska rävhundar i denna ras, och själv haft en "kombinationshund". De egna schillrar jag haft har varit utpräglade harhundar. De rävschillrar jag jagat med har varit bra, men kanske inte lika snabba som de andra.

Plottiken jag nu lånar driver inte särskilt snabbt jäfört med en "vanlig stövare". Hon är ganska lustig, relativt rotig ¨men med bra jaktlust. Jag vill dock huvudsakligen använda henne till annat är räv, men man förlänger ju säsongen på ett kul sätt så det har blivit lite rävjakt.

Jag tror som övriga att om du går på "rovdjurslinjer" kan vilken som helst av de skandinaviska raserna fungera utmärkt. Jag tror att duktiga rävstövare i dessa är svåra att överträffa (läs annars foxkillers jaktdagbok)..

De nyare raserna kan säkert prestera duktiga individer, men jag tror inte tex plotten kan mäta sig som rävhund med hamilton eller finskstövaren...kanske att sticka ut hakan, men det är min bild...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

först skulle jag nog säga stövare är inte veka utan kanske mest upplevs så,har iaf studerat min och kusinens hundar som är väldigt olika,ena är antingen jätte glad eller jätte skamsen beroende på,alltså lite svårt att kontrollera sig, andra är lite väl framåt i dom flesta lägena.. men iaf så tror jag man tolkar hunden som vek om den skvätter eller ger ett hispigt intryck, vet många älghundar som man skulle tro är väldigt tuffa allt enligt husse men rävspår är väldigt otäckt...

sen ang andra debatten så håller jag med stojjan och kettu i deras syner,hellre en duktig rävhund då man har ex antal månader mer jakt med, än mot en lohund som man har kanske maximalt 1 månads jakt på och väldigt sura förhållander att jaga in om man kikar svenska lagen.... kan man presentera lo för hunden är det nog inte specilet svårt att få den att jaga,bra eller dåligt är upp till bedömaren men stövare är juh jaktmaskiner :P

min uppfattning om hundar-

hamilton är lite mer flängig i sitt sätt att jaga,mer vind drivande

finskstövare-mer spårnoga men ibland på tok för stora i kroppen

schiller-små nätta men inte blivit själv rikitgt imponerad av dom ännu..

andra raser är jag lite mindre intresserad av men kolla RÄV SM nu där är ganska många av hundarna just schiller

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack kanske skulle försöka styra det till en snabbsprungen hamilton :D . Så vi får mycke användning av min kommande foxterrier.

Jag har haft och jagat hare och räv med såväl schiller, som hamilton. Till detta har jag jagat mer eller mindre med smålandsstövare, Finsk stövare och lånar för närvarande en Plott.

Schillrarna jag kommit i kontakt med har genomgående varit ganska spårnoga. Min erfarenhet är att hamiltonstövaren genomsnittligen är mer snabbdrivande som ras. Jag har jagat med fantastiska rävhundar i denna ras, och själv haft en "kombinationshund". De egna schillrar jag haft har varit utpräglade harhundar. De rävschillrar jag jagat med har varit bra, men kanske inte lika snabba som de andra.

Plottiken jag nu lånar driver inte särskilt snabbt jäfört med en "vanlig stövare". Hon är ganska lustig, relativt rotig ¨men med bra jaktlust. Jag vill dock huvudsakligen använda henne till annat är räv, men man förlänger ju säsongen på ett kul sätt så det har blivit lite rävjakt.

Jag tror som övriga att om du går på "rovdjurslinjer" kan vilken som helst av de skandinaviska raserna fungera utmärkt. Jag tror att duktiga rävstövare i dessa är svåra att överträffa (läs annars foxkillers jaktdagbok)..

De nyare raserna kan säkert prestera duktiga individer, men jag tror inte tex plotten kan mäta sig som rävhund med hamilton eller finskstövaren...kanske att sticka ut hakan, men det är min bild...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagar själv med kombinationen ryss stövare och fox terrier, och måste nog säga att jag är helnöjd, ryssen med sina långa ben driver fort, har lagom skärpa samt skäller ståndskall både vid gryt samt på träat vilt. rävarna måste ganska snabbt ner i backen speciellt om det är snö, hinner dom inte i gryt så blir det ståndskall på backen och det är vilket jag föredrar före hundar som biter ihjäl rävarna själva.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är också så att en hund som är mjuk hemma är inte det i skogen de kan driva räv tills räven inte törs ta ett nytt spår utan går i samma ring i djupsnö och om de kommer i kapp får man höra räven skrika. Rovdjurs skärpa kan den veka hemma unden ha lika mycket som den lungnaste hemma hunden det är dock i slut ändan indeviden som kommer fram i olika sitationer. om man har en stövare med bra näsa går den hårt med rovdjurs skärpa för att ta i kappräven den vindriver ofta spåret och får ett hejdlöst tryck på räven som går fort i gryt. man hinner skjuta mera rävar på en dag om man är ensam och har en gryt hund till hands med en sådan stövare det blir ofta korta drev .En hund som är spår noga får ofta inte samma tryck på drev djuret.Drev djuret blir svårare att skjuta för att den är mindre jagad mera tid att kolla om faror i dess väg som passare ex.För den skull inte sämmre hundar de buktar bättre tar längre tid innan räven går i gryt, den kan kan gå välldigt trångt med en sån hund man kan i bland tro att hunden blivit knäpp.Och längre tid kan ge flera skott möjligheter som passare att få skjuta på drev män räven är mycket mera var om sig då hunden inte ligger på det krävs mera av passaren att röra sig rätt och stå mera dåld.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är också så att en hund som är mjuk hemma är inte det i skogen de kan driva räv tills räven inte törs ta ett nytt spår utan går i samma ring i djupsnö och om de kommer i kapp får man höra räven skrika. Rovdjurs skärpa kan den veka hemma unden ha lika mycket som den lungnaste hemma hunden det är dock i slut ändan indeviden som kommer fram i olika sitationer. om man har en stövare med bra näsa går den hårt med rovdjurs skärpa för att ta i kappräven den vindriver ofta spåret och får ett hejdlöst tryck på räven som går fort i gryt. man hinner skjuta mera rävar på en dag om man är ensam och har en gryt hund till hands med en sådan stövare det blir ofta korta drev .En hund som är spår noga får ofta inte samma tryck på drev djuret.Drev djuret blir svårare att skjuta för att den är mindre jagad mera tid att kolla om faror i dess väg som passare ex.För den skull inte sämmre hundar de buktar bättre tar längre tid innan räven går i gryt, den kan kan gå välldigt trångt med en sån hund man kan i bland tro att hunden blivit knäpp.Och längre tid kan ge flera skott möjligheter som passare att få skjuta på drev män räven är mycket mera var om sig då hunden inte ligger på det krävs mera av passaren att röra sig rätt och stå mera dåld.

liten annan bild just dära,jag skulle varit för 1år sedan 100% enig med dig tills jag haft 3 rävar denna säsong som från att hunden var 10-20 min bakom räven till att vid skott ligga runt minuten bakom,då ska jag tro min hund är ganska spår noga och vind driver nog inte alls mycket vad jag sett,utan driver runt 10km maxat up i 15km nån enstaka gång, nån gång har räven gått raka vägen i gryt trots den "låga" farten,ofta bya rävar då, och andra rävar har haft hunden 1 min bakom sig och varit på bena 2-3 timmar, nog lite olika beroende på räven..tror iofs att snabb sprungna får ner mest i gryt på kortast tid,men inte alltid,annars kan jag bara hålla med resten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FC : En rev springer ikke fortere eller lengre enn den absolutt må. Med det mener jeg at med en sakte drivende støver vil reven stoppe og som oftest slippe hunden innpå seg for så å dra fra hunden igjen , dette kan gjenta seg mange ganger. Men en raskere støver vil sette et helt annet press på reven slik at den ikke er riktig så oppmerksom på sine omgivelser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FC : En rev springer ikke fortere eller lengre enn den absolutt må. Med det mener jeg at med en sakte drivende støver vil reven stoppe og som oftest slippe hunden innpå seg for så å dra fra hunden igjen , dette kan gjenta seg mange ganger. Men en raskere støver vil sette et helt annet press på reven slik at den ikke er riktig så oppmerksom på sine omgivelser.

jo absolut,men nu tror jag missa även ett "ofta" från skogsjägaren :huh: ,men tycker iaf se det annorlunda då jag aldrig hoppas min hund kommer springa 30kmh i skogen iaf som alla "snabba" stövare gör.utan jag måste nog då tro min hund är väldigt seg då endast fåtal gånger 20kmh uppnås och högre fart,då endast vid öppna ytor vägar och så,alltså annars runt 10-15kmh och måste juh anses vanlig fart..

sen skulle jag säga föret avgör mer om farten! sett hundar inte klara driva längre än 2 timmar när det är fördel för räven och endast springer ikapp rävar när det är extremt toppen väder för hunden och inte räven, när man börjar se hundar tar ikapp lika många rävar på barmark ska jag fullständigt hålla med er!! :mad: går juh inte att säga man har en snabbhund innan dess tycker jag... :P nästa instans jag kommer med är greyhound race :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

jag har jagat mycket med en stövare som är utav luzern/schiller och den har nypt 2 friska rävar i år och 2 skadskjutna.. den hunden är väldigt hård i skallet och driver väl bara fullt ut när han är inom minuten från räven. han är helt suverän på att ta gamla spår och han driver bara i vind så rävar kan gå i gryt under 10 minuter ibland men vi har haft flera rävar som han har drivit i 2-3 timmar. dem gånger jag har jagat med han och han har fått tryck på räven så har han legat 10-20 meter bakom räven och då är det som att räven har ingen stans att ta vägen så den springer bara och buktar för det mesta jävligt bra...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...