Hoppa till innehåll

Griseknoen


MarkusR

Recommended Posts

Jag började tråden med att skriva att jag ska presentera någon form av genomtänkt ambition för projektet, det ligger väl i ett projekts natur att man ska ha väldefinierade mål :D

Huvudsakligen vill jag testa att göra en så lätt och kort bössa som möjligt, enkel och bra ambition. Jag har ingen hund än och jobbar inte med eftersök så jag har kanske inte det helt stora behovet av en dylik bössa men jag vill ändå prova att anpassa en bössa och sedan träna på den sortens skytte, snart har vi väl gris i Värmland också B)

Ska den bli kortare finns det två ändar att kapa i, det har jag också gjort. Pipan har jag kapat ca 12.5cm stocken har jag kapat 2 cm. Eller rättare sagt, jag har kapat 4,5cm och satt på en dämpande bakkappa. Totallängden är nu 101cm. Det vore kul att få in den under en meter men jag tror jag låter det vara nu, pipan är 48cm så det finns lite marginal.

Jag är mycket för att pyssla själv och att återanvända och anpassa det som finns, dels av ekonomiska orsaker och dels för att det är en utmaning. Därav diskussionen med originalkornet.

Det är ju inte det att bössan skall vara i original utan att jag vill försöka behålla så mycket som möjligt av originalkaraktären men ändå anpassa bössan enligt mina önskemål.

Jag har nu tagit av originalkornet från pipan, det verkade vara helt vanligt tennlod, så det blir nog tennlod igen. Det är lättast.

Originalstocken är snygg och smäcker, det är klart att den ska vara kvar men om den gör bössan oskjutbar med den korta pipan så får jag kanske tänka om.

Den är ju redan borrad för Weaverklackar och ett rödpunktssikte fick jag med på köpet. Problemet är att lådan är så lång i förhållandet till siktet att det är extendedringar fram och bak, det kanske blir problem om jag vill ha QRfästen?

(Vapenaffären hemma hos mina svärföräldrar i Norge ta 609kr för Leupold QRWringar, allt är inte dyrare i Norge;))

jaja detta var lite tankar om Griseknoen, det ska bli mycket spännande att provskjuta skapelsen, sen måsta jag väl köpa laddverktyg så jag har råd att skjuta MYCKET :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 287
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • MarkusR

    135

  • Ausch

    20

  • L-B

    18

  • novacula

    14

Top Posters In This Topic

Posted Images

Förtvivlans avgrund ^_^:)

Jag har blästrat hela pipan, men den blir flammig. Min lilla kompressor orkar egentligen inte driva en blästerpistol så trycket blir ojämnt och det har nu resulterat i att pipan är flammig :huh:

Ska jag behöva lämna bort jobbet? Över min döda kropp! KAN SJÄLV :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förtvivlans avgrund :o:(

Jag har blästrat hela pipan, men den blir flammig. Min lilla kompressor orkar egentligen inte driva en blästerpistol så trycket blir ojämnt och det har nu resulterat i att pipan är flammig :blush:

Ska jag behöva lämna bort jobbet? Över min döda kropp! KAN SJÄLV ;)

Smärgel duuukt smärgel duuuuk smärgel duuuuuuuuuuk! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Smärgel duuukt smärgel duuuuk smärgel duuuuuuuuuuk! :o

´

Bara för att du sa det så försökte jag med det, lyckligtvis bara under pipan där förstocken döljer, fast jag bara tog 240duk så får man blästra som bara F***N för att få bort finishen från smärjelduken. Jag ska inte lyssna på dina råd längre :blush:;):D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

´

Bara för att du sa det så försökte jag med det, lyckligtvis bara under pipan där förstocken döljer, fast jag bara tog 240duk så får man blästra som bara F***N för att få bort finishen från smärjelduken. Jag ska inte lyssna på dina råd längre ^_^:lol::lol:

Syyyyraaaa syyyyraaaaa syyyyraaaaa ;)

Det var svårare att blästra bort finishen från smärgelduken än blåneringen alltså? Min tanke var att pilla bort blåneringen med smärgelduken och sedan helt sonika blästra ytan bara.. =) Nåja, min lakelander har en halvstödbäddning fast i pipan sedan dina råd.. so i guess we're even ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Syyyyraaaa syyyyraaaaa syyyyraaaaa :lol:

Det var svårare att blästra bort finishen från smärgelduken än blåneringen alltså? Min tanke var att pilla bort blåneringen med smärgelduken och sedan helt sonika blästra ytan bara.. =) Nåja, min lakelander har en halvstödbäddning fast i pipan sedan dina råd.. so i guess we're even :lol:

Är väl inte mitt fel att du snålar på vaxet,pilutta dig ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hållt på så många timmar med bössan att jag vill prova :D

JAG VILL SKJUTA!!!!!!!!

Jag är fruktansvärt nyfiken på hur den kommer att uppföra sig vid skytte och hur bra den kommer att prestera vid inskjutningen. Jag kommer att bli GRYMT besviken om den skjuter helkass :D

Men det visar ju bara att jag hade rätt när jag lät bli att köpa en ask jaktmatch när jag fick licensen, jag tänkte (ovanligt insiktsfullt) att om jag har ammo liggande hemma kommer jag inte att orka vänta, då skruvar jag ihop den och sticker till skjutbanan långt innan den är färdig ;)

Nu har jag gett mig f**n på att jag ska göra det jag planerat innan jag börjar panga. Bara det att göra rent ordentligt, hela slutstycket är fullt i gammalt fett och pipan måste få sig en omgång.

Jag får ny gasol i tuberna på tisdag, då kan jag löda på kornet. Sedan ska det inte behöva ta så många dagar innan allt är ordnat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förtvivlans avgrund :o:(

Jag har blästrat hela pipan, men den blir flammig. Min lilla kompressor orkar egentligen inte driva en blästerpistol så trycket blir ojämnt och det har nu resulterat i att pipan är flammig :D

Ska jag behöva lämna bort jobbet? Över min döda kropp! KAN SJÄLV :D

Jag har glasblästrat några rostfria pipor och brukar använda stållull och olja efter blästring. Det ger en mindre vass yta och tar bort den flammiga ytan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har glasblästrat några rostfria pipor och brukar använda stållull och olja efter blästring. Det ger en mindre vass yta och tar bort den flammiga ytan.

Lysande :D Vad har du använt för olja då? Jag kunde tänka mig att prova paraffinolja, som är lite trevlig att jobba med för hand och varken luktar, färgar och framförallt inte härdar om det blir liggande rester på ytan.

Eller är detta ett nytt trick från dig och Mr9,3x62 i kampanjen Pimp MarkusR gun? :o:(:D:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fint Marcus, du ligger o fixar.

Det blir ju skit bra, oljad stock slår en lackad varje dag. Helt rätt att du valde bort den.

Den kommer att skjuta som en gris o så säljer du den till mig för en chans att få dansa med Kroken PÅ en gris åtel.

Fan vilka goa bilder det skulle bli på åtelkameran :D :D :o

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Skuris :D

Hoppas bara att bössan kommer att motsvara mina förväntningar nu :D

(Jag skulle ge bra mycket för att få bilder från den åtelkameran :o:(:D )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej,

det här vet du säkert,

det finns kornbaser för ca 300 kr med ett kon som du kan justera höjden på med 3mm (+/1 1,5mm) med rätt bas kanske detta är ett alternativ till dein tjockare pipa.

/Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej,

det här vet du säkert,

det finns kornbaser för ca 300 kr med ett kon som du kan justera höjden på med 3mm (+/1 1,5mm) med rätt bas kanske detta är ett alternativ till dein tjockare pipa.

/Kalle

Jo jag vet att det finns att köpa. Som jag skrivit så har jag en ambition om att återanvända så mycket som möjligt av originaldelarna men jag kanske måste tänka om. Det beror helt på hur det blir med originalkornet. Har du en länk till ett bra korn? Jag har inte letat eftersom det inte var med i planen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

länk har jag inte men jag kanske har nummer till vapenmakare som du kan prata med om du vill. har precis själv skickat iväg morfars gamla studsare på "omkorning". man vill hålla sig till gammalt, jag känner likadant men jag fick ge mig för utvecklingen när jag provade de nya kornen. dom hade en LITEN "pärla" som "lyser upp" när den kommer i linje med skåran vilket jag tyckte om man upplever det så iaf., det hjälper mig med lite synfel. skåran där man ser kornet (vet inte vad det kallas) har en likadant LITEN pärla som hjälper till och är endast ett skelett så du ser viltet igenom konstruktionen.

det finns även klassiska kornbaser för lödning i mängder. det är osannolikt att du inte hittar vad du söker i detta fall tror jag. Det är ju ett område som är rätt vitalt känns det som.... :huh:

Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

länk har jag inte men jag kanske har nummer till vapenmakare som du kan prata med om du vill. har precis själv skickat iväg morfars gamla studsare på "omkorning". man vill hålla sig till gammalt, jag känner likadant men jag fick ge mig för utvecklingen när jag provade de nya kornen. dom hade en LITEN "pärla" som "lyser upp" när den kommer i linje med skåran vilket jag tyckte om man upplever det så iaf., det hjälper mig med lite synfel. skåran där man ser kornet (vet inte vad det kallas) har en likadant LITEN pärla som hjälper till och är endast ett skelett så du ser viltet igenom konstruktionen.

det finns även klassiska kornbaser för lödning i mängder. det är osannolikt att du inte hittar vad du söker i detta fall tror jag. Det är ju ett område som är rätt vitalt känns det som.... :huh:

Kalle

Ja jag är lite kluven i frågan. jag har ju sett mycket fina moderna öppna riktmedel på custombyggen i diverse vapentidningar, det är ju frestande men då måste jag antagligen byta även bakre siktet som är lött runt pipan och få dit något nytt. Det är avsevärt mycket enklare att bara fästa ett främre sikte när man kan linjera upp det från det bakre siktet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag är lite kluven i frågan. jag har ju sett mycket fina moderna öppna riktmedel på custombyggen i diverse vapentidningar, det är ju frestande men då måste jag antagligen byta även bakre siktet som är lött runt pipan och få dit något nytt. Det är avsevärt mycket enklare att bara fästa ett främre sikte när man kan linjera upp det från det bakre siktet.

ja, det är det. är inte bakre siktet saxat i ett fäste som knackas ur? brukar vara så, kanske inte på hva. fila kan man alltid göra till en början men jag själv är en person som blir osäker om det inte stämmer till 100.0%.

Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Basen är lödd runt pipan, siktbladet sitter i ett laxspår och kan justeras i sidled och säkerligen tas bort helt. Jag tvivlar på att det finns nya siktblad att köpa som passar rakt av i basen, det blir nog i så fall att löda bort den gamla basen och på med något nytt. Det blir ju en mycket större operation som jag drar mig för. Jag är bara en normalhändig karl som pysslar hemma i garaget, det får vara tämligen enkelt för att jag ska kunna gösa det själv. :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Basen är lödd runt pipan, siktbladet sitter i ett laxspår och kan justeras i sidled och säkerligen tas bort helt. Jag tvivlar på att det finns nya siktblad att köpa som passar rakt av i basen, det blir nog i så fall att löda bort den gamla basen och på med något nytt. Det blir ju en mycket större operation som jag drar mig för. Jag är bara en normalhändig karl som pysslar hemma i garaget, det får vara tämligen enkelt för att jag ska kunna gösa det själv. :huh:

vi kan göra så här, jag meddelar dig hur det blev och hur mkt det kostade när min bössa kommer tillbaks så kan vi se om du hunnit göra klart din då. min bössa var från 1931 och det fanns siktblad att knacka i till den. jag är kanske också bara normalhändig, men måste ge dig credit för att du vågar ge dig på siktlinjen med tanke på hur känsligt det är. hur linjerar du träffpunkt med siktet om man får fråga, något jag funderat på bara.

kalle :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Linjera siktlinjen, tja...... det har jag också funderat på en hel del. Jag antar att det kommer att linjeras upp med mitt berömda ögonmått ;)

Fördelen med att löda jämfört med att limma är att det ganska lätt låter sig göras om. Det finns ju bara ett sätt att se om det blev bra, det är ju att provskjuta. Att inte loppet är centrerat i pipan gör det ju inte lättare direkt :huh:

Jag vill minnas att jag sett någon kombinerad kornbas/rembygelfäste att sätta runt pipan, kan någon säga mig var det går att få tag i?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Linjera siktlinjen, tja...... det har jag också funderat på en hel del. Jag antar att det kommer att linjeras upp med mitt berömda ögonmått ;)

Fördelen med att löda jämfört med att limma är att det ganska lätt låter sig göras om. Det finns ju bara ett sätt att se om det blev bra, det är ju att provskjuta. Att inte loppet är centrerat i pipan gör det ju inte lättare direkt :huh:

Jag vill minnas att jag sett någon kombinerad kornbas/rembygelfäste att sätta runt pipan, kan någon säga mig var det går att få tag i?

Jag vill inte styra ditt bygge på något sätt, prova själv, funkar det inte så får man väl lämna in den. Jag ville bara dela med mig av egen erfarenhet att man kanske drar sig för att använda bössan om den inte blev som tänkt. Det ska bara kännas bra tycker jag. Pipan kanske är hamrad så att spänningar gör att skottet går rakt även om pipan har ocentrerat lopp, vem vet?

en variant på inlinjering kan kanske vara att låna en boresight av ngn och rikta in för test. man kan kanske göra som du sa och limma kornet försiktigt tills du hittat rätt?

(jag gjorde en "justering en gång till en kompis, den gick till vänster på tavla med öppna medel. då värmde jag kornet på pipan lite och knackade med hammaren till den gick snor-rakt. det såg lite lurigt ut men det funkade åt honom och han brydde sig inte.)

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

YESSSSS :lol::lol:

Pratade precis med en gammal vapenhandlare utanför stan här, han grävde fram ett gammalt rembygelfäste jag kan löda fast på pipan, troligtvis ett likadant som sitter i original. Detta var en oväntad lyckträff :wub:

Jag funderar på att montera rembygelfästena på vänstersidan så att jag kan bära den bekvämare på ryggen, vad tror ni om det? Är det bra eller bara dumt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är du flink med filen kan du passa in ett nytt siktesblad i gamla laxfästet. Inte helt omöjligt det finns grejer från Recknagel som ligger nära i toleranserna. Risken att hitta ett som passar rätt av är nog liten, skulle tro dom gamla byssorna har lite olika spel på grejerna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...