Jump to content

Griseknoen

MarkusR

Recommended Posts

• Replies 287
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• MarkusR

135

• Ausch

20

• L-B

18

• novacula

14

Top Posters In This Topic

Posted Images

Efter att jag kapade förstocken blev det ett rätt klumpigt avslut, en fet fyrkantig pipkanal är inte särskilt snyggt. Jag har nu limmat på en skiva svart plexiglas och slipat till. Det blev rätt ok kan jag tycka. Vad tycker ni? Kanske svårt att avgöra på bilderna som inte är superbra, lite dåliga exponeringar med blixt men jag orkar inte krångla med riktig ljussättning nu, bastun väntar...

post-2426-0-50701000-1347044647_thumb.jppost-2426-0-83700100-1347044710_thumb.jp

• 4 months later...

Lyfter denna tråden lite så den inte går i glömska! :woot:

Är ju en av de bästa projekttrådarna med en potatiskastare! Riktigt kul läsning och bra förklarat. Det där får oss obeslutsamma att våga oss på ett projekt.

Jag har 3 stycken M98 vara en av dem är en precis likadan som din i originalutförande 9,3x57.

Jag har sneglat att lägga in den i en Boyd´s laminat och alltid velat ha en tumhålskolv. Har aldrig hållit i en så vet egentligen inte hur den känns.

Du som har haft både original och Boyd´s tumhål: Hur är själva greppet när det gäller avstånd till avtryckaren? Den smäckra originalkolven sitter helt perfekt och passar mina händer bra, men vill inte att tumhålskolven ska ha kortare avstånd så avtryckaren hamnar längre in på pekfingret. (Om du förstår hur jag menar...) :huh:

Så hur upplever du själva greppet?

Och givetvis: Har du fler bilder på hur den ser ut idag med siktet monterat? Helbild kanske?

Åh nu blir den värmländska binnikemasken glad.

Bössan blev/är en riktig älg och grisdräpare.

Markus gör inget halvdant han går liksom all in, oavsett vad det gäller.

Det finns en tråd om hans ollade sniperbössa som inte blev få skam den heller.

Jag har ganska långa fingrar och tumhålsstockens pistolgrepp funkar bra. Det är ovant med att hitta rätt i tumhålet efter repetering men det tränar man upp och den faktiska tiden som skiljer är bara tiondelar. Siktet kommer lite väl högt upp men det beror på Docters montageplatta för Weaverbas som är onödigt klumpig.

En bild ska jag väl kunna prestera, men det får bli i kväll eller nåt, nu är jag på jobbet.

Freddan du ska vara snäll annars blir det smisk.

• 4 weeks later...

Sent omsider, beklagar mitt slarv. Här är några bilder

post-2426-0-27052400-1360699048_thumb.jp

Montageplattan till Doctern är onödigt hög tycker jag.

post-2426-0-14349600-1360699084_thumb.jp

post-2426-0-64275600-1360699129_thumb.jp

Trevligt med lite färska bilder :thumbsup:

Hur tycker du föresten att det fungerar med tumhålskolven när det kommer till snabbskyttet? känns ju inte direkt optimalt.

Mvh

Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Tumhålsstocken känns inte optimal när det ska gå fort, det erkänner jag villigt. Men det är just det, mest en känsla, den faktiska mertiden jämfört med en traditionell stock är knappt tiondelar när man väl vant sig vid handhavandet. Tekniken när det gäller att ligga kvar i målet och repetera vid axeln har oändligt mycket större betydelse än att man måste få tummen i hålet.

Det jag nämner i inlägget med bilderna, att montaget till Doctern är onödigt högt, har jag tänkt försöka åtgärda. Det borde gå att fräsa av hela klacken som skruvas mot weaverbasen och skruva plattan direkt på lådan. Det skulle i så fall sänka siktet en hel cm.

man kan fixa till en liten hylla för tummen på högersidan av kolven så blir sen snabb som fanken i löpskytte. dessutom får man betydligt mindre ryckskott då sympatirörelserna i handen försvinner.

man kan fixa till en liten hylla för tummen på högersidan av kolven så blir sen snabb som fanken i löpskytte. dessutom får man betydligt mindre ryckskott då sympatirörelserna i handen försvinner.

Det känner jag inget som helst behov av, men det går säkert.