Hoppa till innehåll

Griseknoen


MarkusR

Recommended Posts

  • Svar 287
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • MarkusR

    135

  • Ausch

    20

  • L-B

    18

  • novacula

    14

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tråden lever än, jag som trodde jag nästan var färdig :P

Så länge du har griseknoen under upplärning så lever tråden. ;):huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det vore ju kul, men jag tror nog att 6,5an är lite bättre lämpad till rävjakten på Skurebo ;)

Jag har inte lust att dra med mig fler bössor än nödvändigt med tanke på förvaringsreglerna,

du får väl komma förbi Karlstad nån gång så tar vi en sväng på skjutbanan. :P

Vi har tre vapenskåp :huh::P

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-2426-1236153486_thumb.jpg

Jag har nu fräst av undersidan på kornbasen.

post-2426-1236153495_thumb.jpg

Så här bra blev det, förvånansvärt mjukt stål.

Nu har jag i alla fall två raka kanter att utgå från, nu får jag handfila ur basen tills kanterna ligger an mot pipan. Men det får bli ett arbete hemma i garaget senare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

<_<:lol::huh::)

post-2426-1235910393_thumb.jpg

Detta är äkta kärlek :D

Vad snygg den blev!!! riktigt modern och ändå retro. nu blev jag lite avis, får man hem och gnida lite ;)

Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad snygg den blev!!! riktigt modern och ändå retro. nu blev jag lite avis, får man hem och gnida lite <_<

Kalle

Tack, gå hem och gnugga du :lol:

Men jag ska nog blästra de synliga delarna av lådan också nu när jag ändå håller på och löder och krånglar igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kornet är pålött igen, det blev inte lika snygg lödning denna gång pga den lite ojämna anliggningen mot pipan :rolleyes:

post-2426-1236177299_thumb.jpgpost-2426-1236177323_thumb.jpg

Passade på att blästra lådan också, bara för att KaptenKrok och Skurebo ska sluta tjata ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kornet är pålött igen, det blev inte lika snygg lödning denna gång pga den lite ojämna anliggningen mot pipan :rolleyes:

post-2426-1236177299_thumb.jpgpost-2426-1236177323_thumb.jpg

Passade på att blästra lådan också, bara för att KaptenKrok och Skurebo ska sluta tjata ^_^

Jaaaa! Va fiiiint det blev =) Mycket bättre med lådan blästrad!!! =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt!

Blir ju nästan lite sugen att göra liknande med min potatiskastare..... ajdå, tummen mitt i handen var det...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har följt tråden med spänning. riktigt bra blev det.

Jag köper en gammal bössa och skickar till dig nu när du fått in snitsen, börja ta beställningar vet ja. :rolleyes:

Skämt åsido. mkt bra jobbat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt nice tänk om man hade vågat sig på nåt liknande själv B)

Våga och våga, det är bara att blunda och hoppa :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt!

Blir ju nästan lite sugen att göra liknande med min potatiskastare..... ajdå, tummen mitt i handen var det...

Har följt tråden med spänning. riktigt bra blev det.

Jag köper en gammal bössa och skickar till dig nu när du fått in snitsen, börja ta beställningar vet ja. :P

Skämt åsido. mkt bra jobbat

Tjatat o tjatat,, vill ju bara hjälpa dig med rätt beslut :P

Skit snyggt Markus.

/Lasse

Tack ska ni ha :rolleyes:

Jättekul att så många följer tråden :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-2426-1235418046_thumb.jpg

Tvåkomponentsspackel armerat med korttrådig glasfiber. Fördelat runt rekylklacken och uthuggningen i lådan.

Bara att lägga systemet i stocken och fixera.

Som ni redan märkt så har jag tänkt att bara bädda runt rekylklacken.

Sättet du har lagt på bäddningsmassa på är inte att rekommendera, du bör endast lägga på massa i stocken. Annars så riskerar du att få luftbubblor inne i bäddningen vilket försvagar den väldigt mycket.

Sen så ser jag inte om du har bäddat bak vid tangen, det är också att rekommendera. Inte minst för att minska risken för att kolvhalsen spricker.

Och som sagt, mer bädmassa för att få riktigt med stöd.

Om du vill så kan du även bädda underbeslaget.

Sen så går det även att göra en helbäddning, vilket igentligen är lite lyx...Vilket innebär att du bäddar hela systemet.

Vad gäller ytbehandlingen så kanske det skulle fungera att förnickla hela systemet..?

Ta nu det här som konstruktiv kritik å inget annat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sättet du har lagt på bäddningsmassa på är inte att rekommendera, du bör endast lägga på massa i stocken. Annars så riskerar du att få luftbubblor inne i bäddningen vilket försvagar den väldigt mycket.

Sen så ser jag inte om du har bäddat bak vid tangen, det är också att rekommendera. Inte minst för att minska risken för att kolvhalsen spricker.

Och som sagt, mer bädmassa för att få riktigt med stöd.

Om du vill så kan du även bädda underbeslaget.

Sen så går det även att göra en helbäddning, vilket igentligen är lite lyx...Vilket innebär att du bäddar hela systemet.

Vad gäller ytbehandlingen så kanske det skulle fungera att förnickla hela systemet..?

Ta nu det här som konstruktiv kritik å inget annat

Ingen fara, jag är novis så all kritik är bra :D

När det gäller sättet att applicera bäddmassan så har jag följt instruktionerna från en som hävdade att detta var det bästa sättet attt inte få bubblor i bäddningen. Delade meningar tydligen. Jag har bara bäddat runt rekylklacken för att det är enklast. Av naturen lat så är jag också rädd att det skulle bli mycket pilligare och mer arbete som inte motsvarar förbättringen att bädda även tangen. Jag vet att det kunde vara lite mer bäddmassa upp mot sidorna bredvid rekylklacken men jag är osäker på om det blir bättre eller bara grisigt om jag försöker lägga dit lite mer nu efteråt.

Ytbehandlingen med vax känns faktiskt helt ok nu, jag får se hur det är att underhålla den och hur bra rostskydd den ger, men blir det en massa ytrost med en gång så får jag väl tänka på något annat, var kan jag i så fall få gjort en förnikling?

Tack för synpunkter, du verkar ha en del erfarenhet :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite dateljer :D

post-2426-1236198405_thumb.jpg

Porr!! Du skola icke fresta, eller nåt åt det hållet.....

Du är inte sugen på att göra en till? Min..... :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken tur att du inte blev ledsen å kinkig :o

Saken är väl den att du riskerar att få luft i bäddningen hur du än lägger på massan. Grejen är den att gör du som du har gjort så hamnar bubblorna inne i bäddningen, gör du som jag menar så får du bubblorna i ytan och ser du att det blev lite galet och kan istället göra om bäddningen.

En sak till som jag kom på är att du bör slipa in kikarringarna, hade du dessutom gjort det från allar första början så hade du sett på en gång att det var något galet med höjden. Tror det var med ett avsnitt av kikarmontage i sista vapentidningen.

Lycka till med bössan i fortsättningen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken tur att du inte blev ledsen å kinkig :o

Saken är väl den att du riskerar att få luft i bäddningen hur du än lägger på massan. Grejen är den att gör du som du har gjort så hamnar bubblorna inne i bäddningen, gör du som jag menar så får du bubblorna i ytan och ser du att det blev lite galet och kan istället göra om bäddningen.

En sak till som jag kom på är att du bör slipa in kikarringarna, hade du dessutom gjort det från allar första början så hade du sett på en gång att det var något galet med höjden. Tror det var med ett avsnitt av kikarmontage i sista vapentidningen.

Lycka till med bössan i fortsättningen

Tack :D

När jag väl bestämt mig för vilket sikte jag ska ha på så kan det bli aktuellt att slipa in ringarna, jag tror att det vore bra för det är inte 100% rakt borrat för klackarna. Med hjälp av bla SolnaChristian här på forumet så har jag förstätt att det siktet som följde med bössan inte är mycket att hålla i när det blåser. Suktar nu efter ett Aimpoint, det är ju frestande med ett Mikro, men de är ju så förbaskat fula......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppdatering om Griseknoen :lol:

Efter att nu ha fräst, filat och lött om kornbasen så var det dags för skjutprov.

Förra gången låg träffbilden ca 25cm lågt och 10cm till vänster. Nu har jag höjt träffbilden ca 15cm och den ligger 5-7cm åt höger.

Två skott med ca 30mm mellan är ju helt ok med öppna riktmedel, den är faktiskt riktigt lättskjuten. Men jag måste nog göra om och fila mer på kornbasen, höjer jag träffbilden lika mycket till slår den ca 5cm högt på 80 meter och det hade ju varit helt perfekt. Sidledes så går det ju att knacka siktbladet i laxspåret.

Det är väl bara att spotta i nävarna och jobba vidare, lite tidsödande är det ju men jag har ju inte lust att ge upp på mållinjen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du inte o fila ner kornet ist eller du kanske vill ha det i orginalskick?

Mvhn garou

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du inte o fila ner kornet ist eller du kanske vill ha det i orginalskick?

Mvhn garou

Hade det vart ett stolpkorn hade jag naturligtvis filat ned det, men det är en "kula" på toppen av kornet, väldigt treligt att skjuta med faktiskt, så jag föredrar att traggla vidare och försöka få det riktigt gjort. :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...