Jump to content

Diskussioner kring Månadsträffen

Henrik

Recommended Posts

Ska jag var aärlig , och det ska jag så vet jag inte träffbilden på mina skott eftersom jag bara skitit med den laddningen i en laddstege och då kom jag till 28 mm.

Eftersom inte mitt sikte var så bra så är jag på min kära vepen smed om att min 22a ska bli bra igen så jag kan använda den.

Träffbilderna med den låg nog på ca 22 eller något men med ett mer anpassat sikte för den sortens skytte så borde träffarna sitta bättre näta gång.

skit svårt och skit kul, är min samanfattning av Månadsträffen.

/Lasse

• Replies 289
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• exabit

51

• Ausch

27

• Lars

25

• apersson69

20

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ska jag var aärlig , och det ska jag så vet jag inte träffbilden på mina skott eftersom jag bara skitit med den laddningen i en laddstege

skit svårt och skit kul, är min samanfattning av Månadsträffen.

/Lasse

Mycke skit i Småland :D:P

Sme´n ringde nu i kväll och 222an var nu klar, hämtar hem den i morgon, får se om jag hinner med att skjuta in den i morgon med, passar kanske på och skjuter en tavla med månadsträffen med, utom tävlan givetvis...

/Lasse

Ser inte helt fel ut, Christian! :lol:

Jag börjar bli smått nervös inför min skjutning i Månadsträffen. Har blandade känslor kring vad jag kan vänta av mitt skytte. Rent tekniskt har bössan definitivt kapacitet att skjuta full pott, men sen finns det ju 100 kg späck bakom bössan som ska sköta sig oxå... :mellow:

Tackars,

nja det var lite skit bakom spakarna,

hade inte riktigt koll på att det skulle slå 1/2 MOA i skillnad mellan sittande och liggande, mitt första skott för dagen i bänk är det som är längst till höger och lite hög, taskig nollning,

efter lite justeringar, sköt jag de två skotten som tog till vänster och lite lägre,

skyttet var på buken, i snön bara sällskap av Red Man inget annat, jag anser att jag kan skjuta 5 kanske 7 skott bra men sen gick det överstyr,

kommer att göra som Micke anförde, köra fem i taget nästa gång, miragen från pipan var grym.

Exabit, du har ju sighters, det är precis som bänkskyttet.

Henrik mfl- kan bara säga att detta är otroligt givande för mig, jag tror att jag har kommit hem när jag började med detta skytte.

/C

Ahhh jag har ett mentalt försprång på Rikard :lol::mellow:

S-C hur upplevde du tassarnas siktbarhet? Lite diffusa ?

Visst får man en lite ny dimension på skyttet!

/Micke

Micke jag har 24X i tuben och sköt med det, jag siktade på tassen med centrering av ringen i korset.

Det är ett mycket bra mål då det är lite stressande med assymetrin i det, personligen hade jag mest bekymmer med miragen och min egen kropp, direkt mot snön tappar man värme snabbt.

Sammantaget mycket lärorikt i det lilla.

/C

post-3366-1235327202_thumb.jpgJa då var mitt resultat levererat. Startade dagen med en spännande dovpyrsch där resultatet blev en kalv. Åkte sedan till skjutbanan för att skjuta in min nya kikare. Gick fort så jag tog månadstävlingen samtidigt. Förutom skott nummer 4 som var slarv med rekylen sitter de andra 4 bommarna förargligt nära. Jag äger inget bakre stöd, så efter halva serien drygt petade jag in fältskytteväskan under kolven. Då blev det 6 träff i rad med en rätt grym träffbild om man mäter den.

Min bössa är en R93 med std 308 pipa som jag tagit bort de öppna riktmedeln på, för att få plats med den "lilla" kikaren. Den skjuter ganska bra.

Var mkt nöjd med BDC riktmedlet i förstoring över 12 ggr. Sköt serien med drygt x25, mer tillät inte den skumma belysningen ikväll.

Bif en bild på ekipaget.

MVH

Göran

Jahapp, då har jag lämnat mitt lilla bidrag till Månadsträffen.

Gick väl så där, vette sjutton hur jag lyckades fumla till det med de tre första tassarna.. :D

Jag kroknade på de sista två, skulle ha pausat ett par minuter efter halva tavlan, men man är ju så otålig jämnt.

Jag har räknat till 9 träff, men tass no 9 är nog en nära miss, ringen är bruten, men det är nog bara papperet som spruckit, så det får väl anses som 8 träff... :D

Jaja..på´t igen nästa månad bara !

/Janne

Väl skjutet TOZ.

det är kul att se andras upplägg för bra skytte.

/C

Janne!

Inte så illa pinkat med en 22:a eller? Tycker dom där rackarna har en tendens att fara å flänga av vinden....

Lars!

Va faan! Kan du inte vara så snäll å skaffa en bössa med böjd pipa, det här e ju inte roligt alls. :P;)

Jäkligt fint skjutet det blir svårslaget...

/Robban

Janne!

Inte så illa pinkat med en 22:a eller? Tycker dom där rackarna har en tendens att fara å flänga av vinden....

Jo dom gör ju det gärna, men just för 22LR skytte har jag det lite donat för mig.

Har en egen 80m bana som ligger i princip helt vindskyddad, ska friska på bra innan det påverkar alltför mycket där.

Dock låg jag jävligt illa denna gång, så förbenat med snö här.. ;)

Nu vill jag att skjutbanorna ska öppna här i krokarna, så att jag kan testa detta med 22H:n, 30-30:n och 308:an, ska även göra ett försök med 357:an.. :P

/ Janne

Fint skytte med pliggen är 8träff riktigt vasst och dina bommar var inte långt bort så det finns mer att hämta :P Jag testade 22an själv och min tavla liknar mest en 1/4 borrning på hagelbössan ;):P

Lars!

Va faan! Kan du inte vara så snäll å skaffa en bössa med böjd pipa, det här e ju inte roligt alls. :P;)

Jäkligt fint skjutet det blir svårslaget...

/Robban

Det har sina fördelar att vara både kompis och bo nära smeden :P

Fint skytte med pliggen är 8träff riktigt vasst och dina bommar var inte långt bort så det finns mer att hämta :P Jag testade 22an själv och min tavla liknar mest en 1/4 borrning på hagelbössan ;):P

Tack tack ! :P

Ska jobba på att få till det lite bättre.

Skoj är det i alla fall !

Och din egen tavla var inte kattbajs den heller precis...grattis !

/ Janne

Det har sina fördelar att vara både kompis och bo nära smeden :P

Jo jag vet, hade en pm konversation med den rackarn för ett tag sedan..... :D Det här bådar inte gott.. :P

MEN! Till hösten kommer jag igång med min svarv å då skall du få tllbaks. :P Förhoppningsvis... ;)

Snyggt Lars! :rolleyes:

Hoppas Robban mår bättre idag och fit for fight. Tyvärr visar flaggorna utanför fönstret redan typ 3 m/s men alla kan ju inte skjuta inomhus :D

Snyggt Lars! :D

Hoppas Robban mår bättre idag och fit for fight. Tyvärr visar flaggorna utanför fönstret redan typ 3 m/s men alla kan ju inte skjuta inomhus :D

eeehhh...har du vindflaggor hemma också...?? :rolleyes::P

eeehhh...har du vindflaggor hemma också...?? :rolleyes::D

Hehe, nä, men en Hydro bensinstation [mäter] 201 meter från köksfönstret :D