Mad Mike Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Tänk er Henrik som Drill Sergeant Gunnery Sergeant Henrik när vi bommar ett 12mm mål: > YOU WORTHLESS MAGGOTSCUM!! KNOW YOU DROP RIGHT HERE AND GIVE ME 10. Drömma kan man ju alltid göra /Mike 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Gillar din "Övning 2", Micke, alltså skotten efter CBS. Även om det är lite spriding i höjd så är du riktigt j---a tight i sidled mtp att du gick upp mellan varje skott. Imponerande! Kändes riktigt bra faktiskt! Den skärpan vill jag ha hela tiden-det finns som sagt ingenting som heter ett enkelt mål...hur stor pricken än är! En stor hjälp att hålla skärpan är just att ha mentalt stimulerande övningar. /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted March 7, 2009 Author Share Posted March 7, 2009 Go Kväll! Jag kan ju knappast introducera nya övningar utan att föregå med gott exempel och skjuta dem själv. Så idag passade jag på att skjuta igenom övningarna och kan bara konstatera att nog sjutton är de avancerade så att det räcker Frågan är om man inte skulle göra dem lite enklare? Det var ganska mycket stolpe in idag men summa summarum så gick det fantastiskt bra. Jag var inte riktigt skärpt när jag skulle skjuta CBS men trots detta så gick det vägen även om jag tänjde väldigt mycket på marginalerna denna gången. Givetvis valde jag ordet VIXEN när det var dags att skjuta på bokstavs kvadraterna. Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Snyggt Henrik! Det höga skottet i stjärnan i övning 4 var bara för att glänsa eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Gammal är äldst Jag kommer att skjuta detta imorgon igen,är ruskigt sugen att testa 50poängaren på övning3 får se hur det känns. Skjuter inte bokstavstavlan då jag skjuter månadscupen också då det är enda chansen under denna månad. En nätt 30skotts runda ganska lagom. /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håkan Spuhr Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Du har inte möjligen gjort målen även i 300 meters storlek? Och nej, jag är inte duktig nog att skjuta dessa på 300 meter. Håkan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pertan Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Du har inte möjligen gjort målen även i 300 meters storlek?Och nej, jag är inte duktig nog att skjuta dessa på 300 meter. Håkan Kommer säkert i 600m variant också om du ger dig till tåls, men vi måste klara av 100m först Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 My ego is writing checks my body cant cash in Dagens AMC(cool förkortning)övning gick lite mer i viljans tecken än begränsningarnas. Mitt CBS skott på övning 1 har jag ingen förklaring till förutom is under benstöden möjligen? De fyra övriga behöver nog inte kommenteras. Övning3 hade jag redan bestämt mig för att skjuta på 50poängaren när klockan ringde men som jag egentligen visste är det för mycket. Övning4 var inte långt borta från full pott,typiskt nog så "bommade" jag på ett av de enklare målen. Håller med Henrik om att övningarna är svåra,är dock inte säker på att det är rätt väg att göra dom lättare? Anhåller förövrigt om en reviderad upplaga för 200m! /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted March 8, 2009 Author Share Posted March 8, 2009 Skottet i stjärnan tog i vart fall 1 cm från avsett träffläge och kunde lika gärna bommat eller hamnat i den svarta delen. När det sedan gäller nya mål så har jag börjat fundera på lite andra varianter på samma tema, det känns som att dessa övningar blev lite väl komplicerade varför jag funderar på att göra en uppsättning med lite enklare mål. Håkan, det finns flera anledningar till att jag valde att anpassa målen till 100m skytte. Dels är det så att tillgången till 100m banor vida överstiger tillgången till 300m banor, dessutom finns det en poäng i att isolera vissa av momenten. Skjuter man på 300m så tillkommer "problem" med vind etc.. vilket gör att det är lite svårare att analysera resultaten på ett entydigt sätt. Det finns dessutom den praktiska fördelen med 100m skytte att man får plats med flera mål på samma A4 om man tar upp målen i storlek för att passa på 300m så får det antingen inte plats med så många mål per tavla eller också får man skriva ut dem på A3. Samtidigt finns det en poäng i att övningarna går att skjuta på lite längre håll, vi får väl se vad jag hinner med. Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted March 8, 2009 Share Posted March 8, 2009 Henrik lockar ut en på mer äventyr än vad som är nyttigt, här är dagens resultat, Jag är förbannad på mig själv över mitt CBS, vred för mycket på siktet och gjorde en dålig anläggning. 265 av 350 eller egentligen 300 för den där 50 poängaren kommer jag nog aldrig att skjuta på. Är lite syrak över att det alltid är en pil som inte går dit man vill. Jag menar Chris är ju tom enkelt att skjuta, små förflyttningar av vapnet. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted March 9, 2009 Author Share Posted March 9, 2009 Hej Skyttevänner, på förkommen anledning har jag tagit fram lite nya övningar. Grunden är densamma som tidigare och det enda som har ändrats är målmaterialets utformning. Jag har dessutom gjort nya tavlor som anpassats för skytte på 200 och 300m. Här har ni 100m varianten. AMC_100m.pdf 200m varianten är bara förstorad och givetvis har jag varit tvungen att flytta om målen lite grann för att få plats men det är fortfarande A4 som gäller. AMC_200m.pdf När det sedan gäller tavlorna för 300m så är dessa avsedda att skrivas ut på A3. AMC_300m.pdf Som vanligt vore det kul med återkoppling på om det "rätt nivå" på övningarna. För er som har liten förstoring på kikaren eller utrustning som på annat sätt begränsat ert skytte på de tidigare 100m tavlorna så rekommenderar jag att ni provar 200m tavlorna men sätter dem på 100m. Samma sak om ni vill skjuta med 22:an, prova någon av 100m varianterna. LYCKA TILL! Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Perfekt Henrik. skrivaren går varm på kontoret, Micke M, du har 2x av 100 meters varianterna utskrivna på A3 att emotta, PM:ar du din adress skickar jag dem hem till dig. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted March 9, 2009 Author Share Posted March 9, 2009 För att vara lite överpedagogisk så tänkte jag klistra in bilder på det material som jag knåpat ihop. Jag började med att klippa ur informationen som tidigare fanns på varje sida och istället sätta den på ett försättsblad. De första två övningarna har precis samma upplägg som tidigare med den skillnaden att jag dels gjort fyra separata mål av övning 2 samt att jag bytt ut cirklarna mot kvadrater. Övning 3 är också som tidigare med den skillnaden att jag nu använt kvadrater, vilket tycker ni bäst om? Kvadraterna blir lite enklare i o m att det helt enkelt är ett mål med större area. I övning 4 har jag bara bytt ut en del figurer men även här har jag behållit principen, skjuter du i det svarta är du "rökt" Den sista övningen är lite förändrad, istället för att skjuta ett "ord" skall du nu skrapa ihop summan 20 med hjälp av ett skott i varje cirkel. Om ni inte kan se siffran på tavlan borde det ändå vara ganska enkelt att lista ut var den sitter Bilderna ovan visar hur det ser ut för 100m övningarna, de andra övningarna skiljer sig marginellt men bara till utseende principen är densamma. Vad säger ni, vilka mål är att föredra? Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Printat och klart - tackar! Du är en riktig klippa på vilket ritprogram det nu är du använder! Är du månne sponsrad av kul/kruttillverkare eller tillverkare av lasertoners? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted March 9, 2009 Author Share Posted March 9, 2009 Exabit, jag är en av de gamla relikerna som använder Corel Draw. Det finns helt säkert bättre program på marknaden men eftersom jag hjälpligt lärt mig att jobba i Draw så kör jag på med detta. en snabb överslagsräkning ger för handen att om du skjuter månadsträffen, månadscupen och de här övningarna som jag valt att kalla "Advanced Marksmanship Course" så bör det gå åt i vart fall 40-50 skott i månaden Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 en snabb överslagsräkning ger för handen att om du skjuter månadsträffen, månadscupen och de här övningarna som jag valt att kalla "Advanced Marksmanship Course" så bör det gå åt i vart fall 40-50 skott i månaden Inte mycket att bråka om - jag vill lägga minst så många skott i veckan på skjutträningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Nu är ju jag matematiskt handikappad men, AMC = 20 skott x 3 100/200/300 Månadsträffen = 15+ 1 för inskjutning långhållstävlingen 15 Ger ett månads snitt om tre bantillfällen med en total om 91-95 skott beroende lite på hur man vill göra. Visst är det väl rimligt att begränsa sig till runt 30 skott med centralantänd ammo på en träningsomgång, mer och kvalitén blir lidande förmodar jag. /Christian som just nu njuter av att ha mer "tävlingar" att skjuta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted March 9, 2009 Author Share Posted March 9, 2009 Christian, visst sjutton har du helt rätt! Jag resonerade som så att man skjuter AMC övningarna på ett av avstånden men om man skjuter alla avstånden blir det givetvis närmare 60 skott bara där. Sedan tillkommer 16 skott för månadsträffen (minst) och 15 skott för månadscupen. Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Helt underbart Henrik! men ARGGHHHHHH Skickar slutstycket till min 308 i veckan för montering av Tac-bolt så jag är utan bössa i helgen :D Om jag inte står ut så skjuter jag 200m tavlorna med min 300H&H .......högsta sannolikt faktiskt! /Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Då så till allmän beskådan, njutning och kommentering, om någon annan har skjutit AMC300 och inte sagt något/presenterad dem så är det hans/hennes bekymmer här kommer mina resultat från idag, Bommade CBS skottet, vinden, lite vingel och stora svårigheter att hitta rätt form resulterade i detta. Begränsningar, vad är väl det, tja 50 P punkten ser jag inte tillräckligt bra med ett dyngsurt sikte och imma på linsen. 9 1 2 3 5 = 20 P var tanken, det blev istället något annat. vinden var lurig den var 1/2-1/3 mil i värde och helt omöjlig att känna av och se. Lite tur hit o dit men otroligt utmanande och även om jag känner mig lite naken om baken efter att ha skjutit så här fann jag vid en summering att det torde bli 265 dvs exakt samma som jag hade på min AMC100. Lite förbannad klämde jag en kort stund senare in en serie om fem skott inom 60 mm. Fokus var då enbart på, avfyrning och genomförande, försökte tom att behålla kindkontakten genom hela repeteringen, det fick så där bra, men trots allt tappar jag nog mindre i skjutställningsform då. Henrik- detta var förmodligen något av det roligare jag har haft ensam och på en skjutbana, nivån är helt klart rätt, jag hade lite träffar och några bommar, helt klart rätt nivå, om du vill ha feedback skulle jag gärna se att du skriver till de poäng som varje delmoment ger i introt även till AMC300 Edit, med viss eftertanke sitter jag härmed en kopp kaffe o funderar högt, inga av mina träffar/bommar är mer än 60 mm från en tänkt träffpunkt, det innebär att om man skall vara snäll mot sig själv att alla mina skott idag hade varit dödliga träffar på vilt av rådjursstorlek och större. Det kanske betyder något, inte vet jag. End edit Re edit, har funderat lite under dagen, olycksbådande när jag tänker så här mycket, ett litet och kanske onödigt tillägg på utformningen av tavlorna är ett fakta hörn, vind/temp/tryck. Jag vet att vi alla skall hålla koll på det men det är inte alltid det sker eller hur. End re edit /Christian 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted March 23, 2009 Author Share Posted March 23, 2009 Christian m.fl., kul att övningarna kommer till nytta och glädje. Jag var tvungen att själv prova 200meters övningarna igår. Nu slumpade det sig så att jag var "het" igår och flytet höll i sig hela skjutpasset varför mina resultat inte är representativa för mitt skytte, men ibland skall man ha flyt.. Under dessa övningar var det enkelt att se kulhålen och allt eftersom jag såg resultaten kände jag mig allt mindre avundsjuk på alla de som kommit iväg för att skjuta i diverse fältskyttetävlingar, "sometime's life is good". På de avslutande två övningarna gick allt också som det skulle även om jag inte kunde se kulhålen på den sista övningen men eftersom allt hade gått så bra innan var jag ändå trygg i förvissningen att skotten nog satt där de skulle . Än viktig princip inom allt ledarskap är "Leading by example" och just nu känns det bra att ha gett ett exempel för juniorerna att följa Nästa gång är man väl nere på jorden igen men det gäller att njuta när möjlighet gives!! Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Imponerande skytte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted April 14, 2009 Share Posted April 14, 2009 Mailade en gång till en militär och bad om hjälp med övningar typ"pek" som gått ut med att han var någon skytteinstruktörshöjdare men jag tror han misstänkte att jag var någon taliban med skumma avsikter och jag fick ingen hjälp. Nu har jag hittat vad jag letat efter. Tackar Henrik! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted May 3, 2009 Share Posted May 3, 2009 Var på banan igår, provade min nya och ännu inte kära 22:a, pangen ser ju imponerade ut men jag skjuter inte helt bra med den och återigen är det frågan om att hitta rätt 22 ammo, inser att HV ammo inte är den rätta vägen. Jag sköt en AMC200 på 100 meter med 22:an tänkte att det kanske var rätt sätt att göra det på. Igår, kl 16:45, solen bakom ryggen, vind från höger till vänster i nästan 90 grader vid skytten, vid tavelstället mer stilla vind ev en liten uppvind. Började bra med en träff i CBS målet, sen tog vinden två av mina träffar, limits tavlan blev en nollpoängare, svårt med 40 p målet där, lite tråkigt, det värsta är att jag inte vet vad som orsakade det. Go no Go fungerade bättre, en bom, helt ok, ett hål i tavlan som inte hör dig. Numbers, en bom, jag sköt trots det ihop till mina 20/20 p genom lite snabbtänkt huvudräkning, min teori var att vinden dog precis i skottet på nr 3. Till nästa gång skall jag skruva i sida inte bara hålla av samt skjuta med annan ammo, jag har lite olika att prova. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robban M Posted May 3, 2009 Share Posted May 3, 2009 100 meter med 22:a??? Du e la för go! Word! / exabit från Robbans dator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts