Jump to content

teknik för liggande skytte med benstöd

Henrik
 Share

Recommended Posts

Skytteteknik för liggande skytte med benstöd

När jag för några år sedan övertalades av Mr Mauser att börja skriva en del om långhållskytte så var jag ganska skeptisk till idén av flera olika skäl. Ganska snabbt stod det också klart för mig att de allra flesta läsarna fokuserade sitt intresse på utrustningen och ganska få var egentligen intresserade av att lära sig skjuta på längre håll, det man var intresserad av var att köpa den fräckaste långhållsracern. Jag är den förste att skriva under på att visst har utrustningen betydelse men det som kommer att avgöra i det långa loppet är utan tvekan skytten.

I och med att vi här på jaktsidan börjat med lite mer praktiskt inriktade tävlingar så har allt fler börjat intressera även för skyttetekniken, hur sjutton skall man bete sig för att träffa små mål på långa håll?

Problemet ligger i att det finns inga eller i vart fall få ställen där man kan lära sig detta, visst ger en militär prickskytteutbildning en bra grund att stå på men den är för det första inte heltäckande och dessutom finns det snart inget försvar kvar. Det optimala om man skall lära ut skytte är givetvis att instruktören står bredvid och instruerar men den lyxen har vi för det mesta inte inom långhållsskyttet. Det som är nästan lika bra är att skaffa sig en likasinnad kamrat men inte heller detta är möjligt för alla.

Det som återstår är då att försöka lära sig själv vilket inte alltid är det enklaste men faktum är att det går att få rätt bra feedback av varenda skott du skjuter om funderar på resultaten. När man börjar analysera träffarna (och kanske framför allt bommarna) så kan man lära sig rätt mycket. Det handlar om att försöka förstå varför man bommar och hur man rättar till det.

Jag tänkte att jag skulle försöka bidra med några enkla grundtips som nog hjälper de flesta en bit på vägen, en mer heltäckande genomgång tar rätt mycket utrymme och därför känns det vettigt att börja med ”grundkursen”.

Skjutställningen

Det finns några generella saker som kan sägas om skjutställningen, för det första gäller det att ju lägre skjutställningen är desto bättre kommer resultatet att bli. Att få ned bössan 1 dm gör stor skillnad om du skjuter med benstöd, både på grund av den ökade stabiliteten hos bössa/benstöd men också för att du som skytt kommer att ta upp rekylen på ett mycket bättre sätt om du inte tvingas lyfta överkroppen på grund av en allt för hög skjutställning.

Det som kanske är ännu viktigare är att du skall sträva efter en så avslappnad skjutställning som möjligt, den enda muskelanspänningen som är OK vid liggande skytte är att du använder biceps för att se till att du ”drar” kolven mot axeln. Du skall under INGA omständigheter spänna axeln eller försöka möta kolven med axeln. Om du spänner dig under skjutningen kommer du att ha väldigt svårt att få konsekventa resultat. Om du använder dina muskler för att korrigera din skjutställning får du problem eftersom du kommer att slappna av när du skjuter och dina skjutställning kommer då att återgå till den ställning du hade innan du spände musklerna

Den kanske allra viktigaste insikten är att förstå att det för varje skjutställning bara finns en naturlig träffpunkt. Egentligen spelar det ingen roll om det handlar om sportingskytte, löpande viltmål eller liggande skytte. Det finns alltid en punkt eller möjligen ett träffområde som är optimalt. När du ligger ned är denna ”sweetspot” betydligt mycket mindre än vad den är i andra mer rörliga skjutställningar. Om du upplever att du vill justera skjutställning så skall vapen och kropp justeras som en enhet runt sin egen tyngdpunkt, med det menar jag att du skall rotera både dig själv och bössan och inte bara försöka justera vapnet.

Det går att säga en hel del om skjutställningen men det enklaste är nog att gå igenom stegen ett efter ett.

• Börja med att rikta in bössan mot det tänkta målet
  • Lägg dig nu RAKT bakom bössan med benen i ett v, inga uppdragna högerben! Din ryggrad skall vara parallell med vapnet!
  • Ta spjärn med tårna och skjut dig framåt mot bössan så att du ”förbelastar” benstöden ett par cm.
  • Dra bössan mot dig med skjuthandens lång, ring och lillfinger. Använd samma kraft som vid ett normalt men fast handslag.
  • Kontrollera att siktbilden är OK, se till att placera riktmedlet där du vill ha det på målet.
  • Blunda med bägge ögonen, se till att du går igenom minst en andningscykel och gör en torrklickning. Nu öppnar du ögonen och kontrollerar att du fortfarande ligger rätt i målet. Om så är fallet så har du hittat din naturliga riktpunkt. Ligger du däremot fel i förhållande till målet så skall du justera skjutställningen.
  • Ladda vapnet
  • Kontrollera din andning, den sista finjusteringen och avfyrningen skall ske i den naturliga pausen efter att du andats ut och tömt lungorna. Det innebär att du har 5-8 sekunder på dig att skjuta.
  • Avfyrningen skall ske med fingret så lågt placerat på avtryckaren som möjligt (givetvis utan att vidröra varbygeln). Det är viktigt att pekfingret inte vidrör någon annan del av vapnet än avtryckaren. Fingret skall förflyttas vinkelrätt mot vapnet för en korrekt avfyrning.
  • Följ upp skottet, om du har en korrekt skjutställning skall du kunna se var skottet tar direkt i karsiktet (vid lite längre skotthåll skall du t o m kunna se den turbulens som kulan skapar på sin väg mot målet men det får betecknas som överkurs).

Det finns hur mycket som helst att ta upp i detta ämne men jag tror att det räcker för tillfället. Givetvis skulle det varit bilder till texten ovan men det får anstå till dess att jag hinner skriva vidare på min ”handbok”.

Om du lär dig punktlistan ovan och använder den för din träning så kan jag garantera att resultaten inte uteblir :blush: .

Henrik

Med en riktig teknik så är det betydligt mycket enklare att följa upp skottet eftersom bössan ligger kvar i målet.

Dessutom funkar tekniken lika bra med dín quad och den är du kanske inte lika rädd för :D

Det är värt att notera att ichecklistan är grunderna till grunderna och knappst särskilt avancerat....

Faktum är att jag skev detta inlägg eftersom jag fått en del frågor både via PM och i andra trådar. Nu återstår det bara att se om någon är intresserad av denna information eller om vi ävan i fortsättningen skall fokusera på vilken kaliber som är den bästa flackskjutaren :blush: Nu skall inge ta detta som att jag har något emot fortsatta utrustningsdiskussioner men så länge som det är där fokuset ligger så kommer konkurrensen i våra tävlingar att vara av den hanterbara sorten :D Den dagen det blir fler skyttar som faktiskt tränar så kommer min ringrostighet att avslöjas på ett skoningslöst sätt, vilket i o f s vore väldigt tillfredställande ;)

Henrik

Du gör ett riktigt bra jobb Henrik. Jag håller på att testa lite andra skjutställningar, är av den gamla skolan med höger ben lätt uppdraget osv. Att ligga med benen i ett V har jag inga problem med, däremot funkar det inte att "preloadá" mina benstöd, då skjuter jag apilla av någon anledning.

Tack! :P

Som du vet Henrik så är detta den grundläggande problematiken i mitt skytte för tillfället. Att inte spänna axeln är något som jag genast börjar fundera på. Finns det överhuvud taget en bössa som är så lång att det är möjligt att uppfylla det kriteriet? :P Eller jag kanske inte spänner axeln så mycket som jag tror.

Jag kan definitivt inte ens föreställa mig möjligheten att se kulan i siktet när jag skjuter. Trots en bössa på 7,5 kg och en ganska modest patron så lever det om rätt mycket. Kanske är det i sig ett tecken på att jag gör fel?

EDIT: tog bort resten av inlägget som gick i 14 olika riktningar...

Med en riktig teknik så är det betydligt mycket enklare att följa upp skottet eftersom bössan ligger kvar i målet.

Dessutom funkar tekniken lika bra med dín quad och den är du kanske inte lika rädd för :P

Har ju skaffat dämpare så det kankse kan fungera nu :P:D

Faktum är att 22-skyttet faktiskt är guld värt för skotträdslan, man skapar en norm i skyttet att INTE blinka och det har man fan nytta av när man kliver upp i kaliber..

Visst har jag sett 22-kulan många gånger, upplever att det handlar om ljuset. Starkt ljus bakifrån belyser kulan och gör den mer synlig hela vägen.

Fan blir mycket att fundera på när man tar sig ut till banan nästa gång..

Mvh!

Mycket bra inlägg om grunderna för liggande skytte med benstöd :P

Toppen bra att du fokuserar på det praktiska skyttet och inte lika hårt på utrustningen, visst även jag är lite prylnörd och tycker absolut inte det är något fel att skaffa optimal utrustning trots att man inte är så driven skytt. Med bra grejer blir det genast roligare att skjuta och man slipper fundera om bössan kastar skotten utan kan istället spåra dem avikande träffarna på enbart sig själv.

Jag tycker fortfarande det skulle vara väldigt skoj och givande om du fick till en praktisk utbildning. Problemet är väl att vi bor i ett avlångt land men nog borde det gå att ordna något snart för utan tvekan finns intresset för detta nu. Med tanke på hur väl du förklarar saker i text så tror jag att några dagar praktisk träning med dig skulle vara toppen :P

Jag tycker fortfarande det skulle vara väldigt skoj och givande om du fick till en praktisk utbildning. Problemet är väl att vi bor i ett avlångt land men nog borde det gå att ordna något snart för utan tvekan finns intresset för detta nu. Med tanke på hur väl du förklarar saker i text så tror jag att några dagar praktisk träning med dig skulle vara toppen :D

Precis vad jag var inne på i mitt numera redigerade inlägg :P

Vet att Henrik haft vissa planer på en skyttehelg, men inget spikat vad jag vet. Hade suttit som en smäck med en hel helg med instruktörslett skytte :P

Faktum är att jag skev detta inlägg eftersom jag fått en del frågor både via PM och i andra trådar. Nu återstår det bara att se om någon är intresserad av denna information eller om vi ävan i fortsättningen skall fokusera på vilken kaliber som är den bästa flackskjutaren :P Henrik

Med tanke på vart jag befinner mig på kompetensskalan i mitt skytte så är nog detta ngt av det nyttigaste du skrivit som jag kan ta del av, det är helt klart här jag måste börja.. när detta sedan sitter hyffsat kan jag börja läsa på din tabeller, statistik och annat smågodis :P

Följ upp skottet, om du har en korrekt skjutställning skall du kunna se var skottet tar direkt i karsiktet (vid lite längre skotthåll skall du t o m kunna se den turbulens som kulan skapar på sin väg mot målet men det får betecknas som överkurs).

Jag har inte så stora bekymmer med att bössan hamnar typ två tavelställ bort men det som hindrar uppföljning med 308:an är bössans "torch" alltså vridmomentet som uppstår av kulans rotation, eller av kulans accelererande rotation. Den är väl inte mycket att göra åt eller?

Sätter otroligt högt värde på denna info du ger! Gärna mera! väldigt intressant.

mvh c-a

Med tanke på vart jag befinner mig på kompetensskalan i mitt skytte så är nog detta ngt av det nyttigaste du skrivit som jag kan ta del av, det är helt klart här jag måste börja.. när detta sedan sitter hyffsat kan jag börja läsa på din tabeller, statistik och annat smågodis :P

Samma här, det är så lätt när man ger sig på något nytt att man fokuserar på detaljer som bara de skickliga behöver tänka på.

Samma sak gäller utrustningen, man behöver inte grejjor för 35000 för att skjuta på 300meter.(Vem försöker jag lura klart det behövs)

Men pryltokig som man är så är det ju den lättaste vägen att nå lite bättre resultat, nya dyra bättre grejer som till en viss liten del kompenserar och förenklar skyttet.

Nej denna vår kommer att gå i träningens tecken. Fler skott på banan än någonsin tidigare, egenhändigt laddat ger nog en liten fördel inte skytte mässigt ännu men ekonomiskt.

Tack för att du delar med dig så frikostigt av dina kunskaper Henrik :P

/Lasse

Jag har inte så stora bekymmer med att bössan hamnar typ två tavelställ bort men det som hindrar uppföljning med 308:an är bössans "torch"

Torch har du nog om du har en 300 Rem Ultra Mag. Tror du menar torque (moment) :P

Jag märker oxå av vridmomentet i min hyfsat tunga bössa.

Jag märker oxå av vridmomentet i min hyfsat tunga bössa.

Efter ett samtal med Henrik så kanske man ska ta och lugna ner sig lite med dessa "observationer" angående vridmomentet som kulans färd genom pipan introducerar. Varje kraft har ju en motkraft så om kulan roterar medurs genom pipan så kommer pipan att börja rotera moturs. Nu är skillnaden mellan kulans och vapnets massa så stor att den vridningen av pipan är minimal.

Jag har aldrig märkt av fenomenet i nån annan disciplin än liggande med benstöd. Mtp att jag alltid har en pipa som hoppar åt vänster så kan det mycket väl vara så att "momentet" jag upplever i själva verket är relaterat till denna rörelse. När benstöden landar igen så kanske de vrids något under bössan, vilket gör att jag tror att bössan vridits runt sin axel pga kulan.

Kommer att utvärdera skjutställningen ytterligare med fokus på att få bort piphoppandet. Om ovanstående stämmer så kommer fenomenet med "pipvridning" att försvinna.

Efter ett samtal med Henrik så kanske man ska ta och lugna ner sig lite med dessa "observationer" angående vridmomentet som kulans färd genom pipan introducerar. Varje kraft har ju en motkraft så om kulan roterar medurs genom pipan så kommer pipan att börja rotera moturs. Nu är skillnaden mellan kulans och vapnets massa så stor att den vridningen av pipan är minimal.

Jag har aldrig märkt av fenomenet i nån annan disciplin än liggande med benstöd. Mtp att jag alltid har en pipa som hoppar åt vänster så kan det mycket väl vara så att "momentet" jag upplever i själva verket är relaterat till denna rörelse. När benstöden landar igen så kanske de vrids något under bössan, vilket gör att jag tror att bössan vridits runt sin axel pga kulan.

Kommer att utvärdera skjutställningen ytterligare med fokus på att få bort piphoppandet. Om ovanstående stämmer så kommer fenomenet med "pipvridning" att försvinna.

Ja det är sant, det borde ju märkas även i stående... Utvärdera skjutställning var det! B)

jag tycker det känns tydligt när natural point of aim ligger rätt, bössan reser sig rakt upp och även om jag inte ser träffen så vet jag precis var det tar. Dock "orkar" jag inte alltid ligga å böka runt tills det ligger rätt, itchy trigger finger kanske :(:(

Mycket intressant Henrik. Blir mer övertygad då jag läste "Följ upp skottet, om du har en korrekt skjutställning skall du kunna se var skottet tar direkt i karsiktet" att jag behöver en broms på 260:n. Den hoppar precis lagom att jag tappar målet i siktet. Blir till å gänga då jag kommer hem.

Visst ja, måste ha en kolv åxå, råkade sälja min :(

Som alltid mycket inspirerande Henrik. :P

För egen del ska jag nog börja med 22an på 50 meter och mängdträna liggande, det borde smitta av sig på skyttet uppåt i kaliber. ;)

Lite back to the roots, tillämpat skytte. ;)

Detta är precis vad jag gillar att läsa om, några av de senare trådarna har blivit för teoretiska och har egentligen lite att göra med hur en normal bondskytt som jag skall förbättra mitt skytte.

Det är det fina med dig dock Henrik, du komplicerar inte det fundamentala i onödan bara för att du kan, därför är du också alltid läsvärd.

Utveckla gärna vidare med andra skjutställningar. :P

Go Kväll,

mina tidigare inlägg skall inte tolkas som att jag är motståndare till ny och rolig utrustning tvärt om. Att skaffa sig en ändamålsenlig utrustning både underlättar skyttet och gör det roligare. Min poäng är bara att vi ganska ofta tror att vi kan köpa oss till bra resultat vilket inte riktigt funkar, även om jag skaffar mig samma golfklubbor som Tiger Woods så kommer mina resultat med dem att fortsätta vara skrattretande (om jag nu hade spelat golf, vilket jag inte gör :P ).

De optimala resultaten kommer när vi hittar en bra balans mellan utrustningen-färdigheter-kunskaper. Vi diskuterar ganska ofta utrustningen i olika former, vilket är bra. Vi har dessutom gjort en del teoretiska djupdykningar inom en del olika områden för att förkovra oss. Den delen av skyttet som är svårast att förmedla via cyberrymden är så klart färdigheterna, det är ju trots allt något som kräver att vi lyfter både blick och lekamen från datorn och beger oss till skjutbanan ;) Det är väl inte utan att man kan konstatera att det är väldigt många fler användare som är intresserade av att diskutera om det är 300 win mag eller 338 lapua som är den optimala långhållskalibern än vad det är som verkligen är intresserade av att packa skytteväskan och bössan och bege sig till 300m vallen för att träna :huh:

Åter till ämnet för dagen, jag är lite tveksam till att kulan på sin väg genom pipan skulle ge upphov till den "torque" som det pratas om tidigare. Visst finns det en motkraft till det arbete som krävs för att sätta kulan i rotation men den motkraften resulterar i pipsvängningarna som finns hos alla pipor i skottögonblicket. Dessa svängningar sker runt pipans egen axel och kan knappast leda till att bössan kantrar åt ett och samma håll hela tiden. Jag har under de åren jag har hållt på med denna typ av skytte aldrig stött på detta fenomen vare sig på skjutbanan eller i teorin men osvuret är alltid bäst. Min teori är att det helt enkelt är rekylupptagningen som brister, anledningarna till det kan vara många men jag tror att anledningen ligger antingen i en felaktig skjutställning eller i att skytten spänner musklerna för att finjustera.

Att förklara och visa en korrekt skjutställning utan bilder eller möjlighet att instruera "live" är väldigt svårt. Därför låter jag en mycket duktigare instruktör och skytt än vad jag själv är stå för förevisandet. Mannen på videon heter Jakob Bynum och är utöver att vara en erkänd instruktör också gift med Mickes favorittjej (Lisa på Rifles Only :P )

På nästa video så ser ni hur han går tillväga när han förbelastar sina benstöd, dessutom blir det tydligt att en riktig skjutställning gör underverk för rekylupptagningen oavsett om man skjuter med dämpare eller inte. Notera hur lite mynningen rör sig när Jakob skjuter odämpat (han skjuter en AI AW i 308 win), så skall det se ut!!

Rekylhantering och benstödsteknik

Nu slipper ni ta mina ord för sanning utan kan själva studera hur det skall gå till "Seeing is believing!"

Henrik

• Like 1

Lysande jag ska ta med videokameran och filma mig själv så kan man söka sina egna fel och försöka rätta till dem

Hmm.. när jag såg första klippet så tänkte jag på Mr Mauser faktiskt! Såg ni klippet som ligger på Robsoft från skyttet på Hackis? Micke låg och pumpade iväg varje skott utan någon som helst rörelse mellan skotten, låg helt rätt i målet uppenbarligen.. Iofs så var det nog inte bara Micke som låg rätt, öht så var det väldigt lite aktivitet mellan skotten förutom ngn gynnare som var tvungen att ladda bössan mellan varje skott :D

Häftigt! Tankeväckande, själv får man samla ihop Finnlighten från halva vallen efter varje skott för att sen leta sig in igen :D:D

Mvh!

Inser att jag fuskar en hel del med skjutställning mm men jag har iaf kommit så långt att jag fuskar ganska lika varje gång och klarar att lägga mig i ungefär samma fuskställning hela tiden... :D Mycket småfusk med axeltryck mot poden, spänningar i lite olika muskler mm som jag inte hade en aning om förr. Som sagt, utvärdering av skjutställning nästa!

Henrik, internet blir inte mycket bättre än såhär! :D :D