Hoppa till innehåll

Håller ingen på med svartkrut?


ozzy

Recommended Posts

Undrar om det inte är någon som håller på svartkrutsskytte, är själv intresserad att börja lite småskaligt och hoppas någon kan dela med sig lite om tips o annat.

Mvh.

// Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag är jäkligt intresserad av att börja på, provade det ett antal ggr när jag sköt pistol förr om åren, jäkligt kul !

Men är det inte hysteriska förvaringsbestämmelser för svartkrut ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vapenlagen stipulerar ganska ordagrant:

Enligt 5 kap 2 paragrafen vapenlagen ( 1996:67: skall ammunition förvaras under säkert lås eller på annat betryggande sätt.

Det krävs således inte nödvändigtvis ett säkerhetsskåp för ammunitionsförvaring.

Paragraf 3:3 Den som enl bestämmelser i vapenlagen (1973:1176) får inneha hagelgever annat jaktgevär, sportgevär eller pistol eller

revolver för sportändamål får förvärva, inneha samt ladda ammunition för eget bruk utan särskilt tillstånd enligt dessa föreskrifter.

Krut och tändhattar för laddningen får förvärvas och innehas utan särskilt tillstånd såvida inte mängden krut överstiger 2 kilo och

antalet tändhattar inte överstiger 2000.

För samtidig förvaring av större mängder krut och tändhattar fodras särskilt tillstånd.

Tillstånd fodras vidare för all förvaring av svartkrut i samband med skjutning med mynningsladdare.

Tillstånd meddelas av polismyndigheten.

----------------------------------

Det är inte längre tillåtet att förvara svartkrut inomhus i bostad. Förvaring tillåts endast om det sker frånskilt från bostaden i separat uthus eller liknande och det finns ett visst avstånd emellan boningshus och förvaringsställe.

Förvaringsstället skall ha godkänt lås och svartkrutet skall vara förvarat i låst skåp.

------------------------------------

Man kan skjuta med pyrodex om man vill för det är samma regler för det

som för vanligt röksvagt krut.

-------------------------------------

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kapar tråden lite. Vad är skillnaden?

Ger svartkrut en retrokänsla eller är det så att det ger något annat typ bättre precission?

svartkruts jakten är som all annan jakt här i USA, en möjlighet att utveckla sitt intresse och det ger en annan dimension av jakten, i vissa stater är det bara tillåtet med flintlås och vanligt svartkrut och självklart är det öppna riktmedel som gäller, modellerna på vapnen är flintlås model 1700 tal, sedan så finns det den nya typen av mynningsladdare, och enda likheten mot en flintlås är att den är ett skott av Cal.45 eller .50 som laddas genom pipan med en läskstång, allt annars är mera likt ett vanligt gevär, de har kikarsikt och ser ut som ett vanligt vapen, de laddas oftast an pyrodex pellets och har en samma typ av tändhatt som till hagelpatron, max avstånden med den nya typen är ca 200m, och med den traditionella typen ca 80m.

Det enda som jag ser som nackdel med svartkrutsjakten och skyttet är att det är sådan jävla tråkig vapenvård och den kan inte vänta tills nästa dag för då har det redan börjat rosta.

Men jag kan inte först varför vi inte ska få jaga med svartkrut för effekten av den är den samma som med ett gevär.

Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Undrar om det inte är någon som håller på svartkrutsskytte, är själv intresserad att börja lite småskaligt och hoppas någon kan dela med sig lite om tips o annat.

Mvh.

// Matte

Jodå, fast dom senaste åren har det blivit lite dåligt pga utlandsjobb.

Men till sommaren hoppas jag att det skall bli full fart med både revolver

o gevär. Kör bara patronladdat (än så länge :D ), får se vad det blir.

Men gillar trycket i skotten o röken ;)

Jakt är ju tyvärr inte tillåten i Svedala så det får bli målskytte.

Det är en kul hobby.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Småsammlare som man är så är jag lyckligt lottad med både colt och remington revolver samt några pistoler och gevär.

Har även skjutit med dom alla! Dock använder jag enbart pyrodex.

Härligt med krutrök!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Skjuter med slaglåsrevolver, original och replika.

Otroligt kul hobby ^_^

Har en lodbössa som jag letar kultång/kulor till, gammal ekorrbössa.

När frugan frågar om man har fisit eller har skjutit, så håller man på med rätt hobby, vapenvården luktar lite mer i svartkrutsskyttet :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Händer väldigt lite här.

Men jag tänkte rapportera att jag tänkte ta upp svartkrutsskyttet igen.

Först med gevär då jag spanat in en stilig bygelrepeter i kaliber 44-40. Tanken är senare att komplettera med en eller flera single action revolvrar i samma kaliber.

Någon som för övrigt har erfarenheter av Winchesters 1873 modell, tänker främst på Ubertis reproduktioner..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...