Hoppa till innehåll

Parma/prosciutto på vildsvin!


Wizard

Recommended Posts

Nu har det haft sina närmare 30 dagar i salt, och ingenting annat förutom lite hackade lagerblad.

Jag använder aldrig nitratsalter eller dylikt bara för att få en rosa färg och extrema lagringskapaciteter. Vi har ju som bekant rätt bra kylmöjligheter i dag.

Jag fick hälla av vätskan en gång i veckan och efter två veckor behövde även saltet bytas ut.

Självklart bommade jag att plåta innan hela skinkan saltades in men det har varit en dramatisk minskning i volym!!!

Nu är det dags att plocka ut skinkan

parma1.jpg

parma2.jpg

parma3.jpg

Avtvättad och torkad. Den är rätt hård nu men det finns fortfarande fukt kvar.

parma4.jpg

Inslagen i muslin, men det går utmärkt med gammalt tunt lakansväv.

parma5.jpg

Så här kommer den att hänga, fast under en platta som regnskydd och finmaskigt nät som skydd om objudna gäster.

parma6.jpg

Sen är det bara att vänta till strax innan jul :)

Det skall bli riktigt spännande att se hur karaktären på denna skinkan kommer att bli!!!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt intressant det här, kul med folk som vågar i köket ^_^ . Är väldigt nyfiken på resultatet.

Kommer den hänga ute hela sommaren? Hur är det med värmen då, är det såpas torrt då att det inte tar skada av värmen?

Lycka till

//Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt intressant det här, kul med folk som vågar i köket ^_^ . Är väldigt nyfiken på resultatet.

Kommer den hänga ute hela sommaren? Hur är det med värmen då, är det såpas torrt då att det inte tar skada av värmen?

Lycka till

//Ola

Den kommer att hänga under ett tak som skydd mot sol och väta. Blir det allt för varmt så får man flytta den till ett lite kallare utrymme under en kortare tid bara det blåser en frisk vind hela tiden.

Jag har aldrig testat att göra detta i sverige förut men det skall nog gå bra.

Det viktigaste är att inget hänger i lä utan har lite vind hela tiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Super intressant. Ska bli kul och följa. När sa du att vi kunde komma och provsmaka prosciutton ? :rolleyes:

/Erik

Tja, runt jul finns det utrymme för provsmakning! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HYYYYYYLSAN....!

Kan inte du berätta för denna skånska norrlänning som pratar som Tony Irwing hur man gör ;)

:P Skämt och sido så har vi 3 st lår som ligger och gottar sig, Jag hade saltlakesprutan och Hylsan har gjort jobbet.

Hur allt gått tillväga får nog herr Hylsa berätta om men det är inte riktigt samma tillvägagång sett tror jag, framförallt inte hängningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HYYYYYYLSAN....!

Kan inte du berätta för denna skånska norrlänning som pratar som Tony Irwing hur man gör ;)

B) Skämt och sido så har vi 3 st lår som ligger och gottar sig, Jag hade saltlakesprutan och Hylsan har gjort jobbet.

Hur allt gått tillväga får nog herr Hylsa berätta om men det är inte riktigt samma tillvägagång sett tror jag, framförallt inte hängningen.

Hela poängen med att lägga kött i salt är att dra ur vätskan, inte tillföra.

Sedan kan man bara lufttorka på ett sätt = hänga och torka i luften! B)

Jag fick lära mig detta av en italienare i Dorset och det har funkar riktigt bra.

Nu skall det som sagt testas i svenskt klimat med vildsvin och det skall bli riktigt spännande :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hela poängen med att lägga kött i salt är att dra ur vätskan, inte tillföra.

Sedan kan man bara lufttorka på ett sätt = hänga och torka i luften! :D

Jag fick lära mig detta av en italienare i Dorset och det har funkar riktigt bra.

Nu skall det som sagt testas i svenskt klimat med vildsvin och det skall bli riktigt spännande B)

Lova att ringa mej när det skall provsmakas. :P:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hela poängen med att lägga kött i salt är att dra ur vätskan, inte tillföra.

Sedan kan man bara lufttorka på ett sätt = hänga och torka i luften! :P

Jag fick lära mig detta av en italienare i Dorset och det har funkar riktigt bra.

Nu skall det som sagt testas i svenskt klimat med vildsvin och det skall bli riktigt spännande :D

Tror dig helt klart, men alla sätt är bra utom de dåliga. Varför vi sprutade var pga att köttet blir väldigt lätt härsket kring bäckenbenet om inte allt saltas in.

Därefter har den fått legat i salt länge länge.

Det var mer hängningen jag tyckte var lite konstig, har för mig att lador, källare och utrymmen som håller en lägre temperatur utan att vara allt för fuktiga ska vara bra.

Våra har såvitt jag vet legat i hylsans vinkällare och kommer förmodligen flyttas till min "vinkällare"(inte en flaska i än B) )lite beroende på fuktigheten

Känns som svenska vädret är för fuktigt men det kanske muslin motverkar.

Ska bli jäkligt intressant att följa iaf, våra blir klara i oktober/November tror jag.

Luktade iaf efter några månader gott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror dig helt klart, men alla sätt är bra utom de dåliga. Varför vi sprutade var pga att köttet blir väldigt lätt härsket kring bäckenbenet om inte allt saltas in.

Därefter har den fått legat i salt länge länge.

Det var mer hängningen jag tyckte var lite konstig, har för mig att lador, källare och utrymmen som håller en lägre temperatur utan att vara allt för fuktiga ska vara bra.

Våra har såvitt jag vet legat i hylsans vinkällare och kommer förmodligen flyttas till min "vinkällare"(inte en flaska i än :rolleyes: )lite beroende på fuktigheten

Känns som svenska vädret är för fuktigt men det kanske muslin motverkar.

Ska bli jäkligt intressant att följa iaf, våra blir klara i oktober/November tror jag.

Luktade iaf efter några månader gott.

Många förespråkar salpeter som en lösning runt benytorna men det hoppar jag över.

(jag vill se om det går i detta klimatet att göra det helt naturligt)

Min skinka kommer att flytta in till en lada som det hela tiden blåser rakt igenom om det blir allt för varmt men den hänger nu i en "låda" gjord av en spånplatta som tak och finmaskigt nät som väggar och golv.

Det spöregnade i går när jag hängde upp den och inget vatten kom åt skinkan!

Kommer ni att rulla in era skinkor i talg som man gör med prosciutto?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick lära mig detta av en italienare i Dorset och det har funkar riktigt bra.

Är det inte där i krokarna den där Hugh Fearnley-Whittingstall håller/höll till?

Hans program på Discovery tyckte jag var rätt kul att se på, har för mig jag såg att han gjorde nån lufttorkad skinka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte där i krokarna den där Hugh Fearnley-Whittingstall håller/höll till?

Hans program på Discovery tyckte jag var rätt kul att se på, har för mig jag såg att han gjorde nån lufttorkad skinka.

Japp, han bor en bit utanför.

Har träffat Hugh två gånger och jag har nog aldrig sett någon som brinner så mycket för mat som honom!

Han är faktiskt ganska ok med att folk vill stanna och prata med honom när han t ex är i sin butik!

Den "värsta" kändiskocken jag har sprungit på var Keith Floyd på Waterloo en eftermiddag. Han var ganska berusad och såg ut som en riktig lodis! Han har dekat ner sig ganska rejält nu... Detta var nog -03 om jag minns rätt...

Han har inte haft några jobb de sista 10 åren skulle jag gissa och han har inga restauranger kvar heller...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror dig helt klart, men alla sätt är bra utom de dåliga. Varför vi sprutade var pga att köttet blir väldigt lätt härsket kring bäckenbenet om inte allt saltas in.
Är det inte där i krokarna den där Hugh Fearnley-Whittingstall håller/höll till?

Hans program på Discovery tyckte jag var rätt kul att se på, har för mig jag såg att han gjorde nån lufttorkad skinka.

Lustigt nog såg jag Escape to River Cottage del 6 igår. Där tillverkar Hugh lufttorkad skinka, efter att ha snackat med en kille som möjligen urprungligen är italienare..... I det programmet poängterades vikten av att bena ur skinkan innan den saltades. Sedan sydde de ihop det hela.

Kolla: http://www.factualtv.com/documentary/Escap...ttage-Episode-6

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lustigt nog såg jag Escape to River Cottage del 6 igår. Där tillverkar Hugh lufttorkad skinka, efter att ha snackat med en kille som möjligen urprungligen är italienare..... I det programmet poängterades vikten av att bena ur skinkan innan den saltades. Sedan sydde de ihop det hela.

Kolla: http://www.factualtv.com/documentary/Escap...ttage-Episode-6

Japp, har sett det avsnittet också.

Har testat det sättet med mycket gott resultat men jag ville testa och se om det går med hela kalaset!

Eftersom det inte verkar vara så enkelt att skålla ett vildsvin flådde jag det och det skulle bli lite svårt att sy ihop paketet utan skinn...

Om man inte testar får man aldrig lära sig heller! :lol:

Jag tror som det har nämnts här att sprutning ger ett stabilare resultat men jag tycker om att labba lite också :o

Jag kommer att göra ett antal olika försök inom den närmsta tiden för att se vilken metod som funkar bäst men samtidigt innefattar så lite "ingrepp" på smaken som möjligt.

Och så får man dricka en massa pilsner när man håller på :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HYYYYYYLSAN....!

Kan inte du berätta för denna skånska norrlänning som pratar som Tony Irwing hur man gör :)

:o Skämt och sido så har vi 3 st lår som ligger och gottar sig, Jag hade saltlakesprutan och Hylsan har gjort jobbet.

Hur allt gått tillväga får nog herr Hylsa berätta om men det är inte riktigt samma tillvägagång sett tror jag, framförallt inte hängningen.

Tjena

Ja jo som sagt så tog vi/jag 3 skinkor på ca 5 kg i höstas som experiment, kollade med en italienare här på jobbet, läst lite på nätet och en bok jag lånat i ämnet!

Tillvägagångsättet skiljde sig lite så jag gjorde enligt följande:

Allt kött närmast benet sprutades med saltlaket sen..

10 dagar nerbäddade o grovsalt (köpte 25 kg säckar) i 5 grader plus, bytte salt och samma procedur ytterligare 14 dagar

Efter första vändan i saltet fällde köttet ut mkt vätska, andra vändan mkt mindre!

Upp, torka rent från salt, fick hänga inne i taket i köket i värmen mot resten av familjens vilja :P sen ner i vänkällaren som håller 10 grader.

Ytan på skinkorna är idag snustorr, lite läderaktig och luktar som det skall!

Skinkorna kommer strax flytta ut i ladan för att hänga luftigare sen senare när dagstemperaturen stiger åker dom nog ner i min eller Mattes vinkällare, blir den som håller minst luftfuktighet!

Kul som f-n och förhoppningsvis kommer Holsten och jag sitta i höst och mumsa lufttorkad skinka så det står härliga till :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena

Ja jo som sagt så tog vi/jag 3 skinkor på ca 5 kg i höstas som experiment, kollade med en italienare här på jobbet, läst lite på nätet och en bok jag lånat i ämnet!

Tillvägagångsättet skiljde sig lite så jag gjorde enligt följande:

Allt kött närmast benet sprutades med saltlaket sen..

10 dagar nerbäddade o grovsalt (köpte 25 kg säckar) i 5 grader plus, bytte salt och samma procedur ytterligare 14 dagar

Efter första vändan i saltet fällde köttet ut mkt vätska, andra vändan mkt mindre!

Upp, torka rent från salt, fick hänga inne i taket i köket i värmen mot resten av familjens vilja :lol: sen ner i vänkällaren som håller 10 grader.

Ytan på skinkorna är idag snustorr, lite läderaktig och luktar som det skall!

Skinkorna kommer strax flytta ut i ladan för att hänga luftigare sen senare när dagstemperaturen stiger åker dom nog ner i min eller Mattes vinkällare, blir den som håller minst luftfuktighet!

Kul som f-n och förhoppningsvis kommer Holsten och jag sitta i höst och mumsa lufttorkad skinka så det står härliga till :)

Det låter underbart!!!

Hur har du det med luftcirkulationen i vinkällaren? Det är det som jag har sett som en av de kritiska punkterna...

-Mera gastronomiska övningar åt folket!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter underbart!!!

Hur har du det med luftcirkulationen i vinkällaren? Det är det som jag har sett som en av de kritiska punkterna...

-Mera gastronomiska övningar åt folket!

Sådär, skulle önskat mer men då trivs inte vinpavorna och som jag ser det nu är det inte ngn fara på taket för skinkorna men som jag skrev, dom kommer snart att flytta ut!

Nästa steg blir salami....

/MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att kapa tråden, men en bra bok som handlar om kallrökning, saltning och lufttorkning är AD Livingstones Cold-smoking & salt-curing meat, fish and game.

http://www.amazon.co.uk/Cold-smoking-Salt-...e/dp/1558214224

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...