Hoppa till innehåll

Tikka T3 varmint 6.5x55


Henrik

Recommended Posts

Maddog,

vad får du betala för dina 130 VLD?

Eftersom jag på sin höjd kommer iväg och skjuter en tjäder var 5:e år som det ser ut för tillfället så är det bara priset som eventuellt skulle kunna tala till VLD's fördel.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Maddog,

vad får du betala för dina 130 VLD?

Eftersom jag på sin höjd kommer iväg och skjuter en tjäder var 5:e år som det ser ut för tillfället så är det bara priset som eventuellt skulle kunna tala till VLD's fördel.

Henrik

var 5e år skandal, du får komma upp en helg och bo i maddog mansion så får vi ändra på det.

jag har köpt en hel del från gamla fältskyttar och dom kulorna har varit tokbilliga men när jag köper från ombudet 2,20 st.

och fabriks laddat från klubben kostar 800kr för 500 st patroner.

det har också blivit så att jag litar på kulan på något konstigt sätt efter alla tusen pack och kulbanan sitter i skallen men tyvärr bara med milrad kikare så nu när jag bytt till moa kikare ska jag passa på att byta laddning till något lite hetare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat att köpa Norma DL 168:or från Normaombudet för 2:45 styck. Det är en är molybelagd Sierra Matchking och det lustiga är att Vapen & Skytte som normalt sett är väldigt billiga på kulor tar 3:70 styck för dessa.

Norma tar 2:07 stycket för 8,4g hålspets i 6,5 (Golden Target) om man köper 1000. Verkar ju rätt överkomligt. De tar 2:12 för den molybelagda. (alla priser inkl. moms).

Men det drabbar ju ingen fattig :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och 6,5 Scenar 123/139 kostar 2.20 så priset skiljer inte så mycket.

Vart då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Govänner!

Måhända är det återigen dags för en liten uppdatering av mitt "miniprojekt". när jag drog igång detta projekt så hade jag egentligen två olika syften.

Det ena var det uppenbara nämligen att undersöka hur bra en standardbössa kan tänkas skjuta utan att den behöver lämnas i till vapensmed. Ofta är ju rekommendationen att "låt en duktig smed bygga dig en bössa om du vill ha bra precision" och det stämmer säkert för de som har ambitioner när det gäller bänkskytte men frågan är om det är en relevant rekommendation för alla oss övriga eller om man med lite pyssel kan förvänta sig att även en standard bössa skjuter bättre än vad vi praktiskt kan utnyttja? I den delen återstår det ännu en hel del skjutningar och funderingar innan jag är beredd att dra någon slutsats....

Den andra delen handlade om att jag var sugen på att testa en del nya prylar för att se vad som funkar och vad som ger praktiska fördelar. Sedan skall man inte sticka under stol med att en hel del av utrustningsvalen kanske handlar om mina egna preferenser men jag skall försöka vara så objektiv som möjligt.

Sedan sist har jag dels utrustat bössan med en ljuddämpare, för att göra det enkelt för mig valde jag att använda samma Atec CMM 6 dämpare som jag har till 6x45:an och den kan varmt rekommenderas. Sedan har jag provat på att "Duracoata" bössan, mest för att kolla hur det funkar eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av denna finish ännu. Jag har initialt sprayat metalldelarna med en färg som heter "Tactical extreme gray" :rolleyes: och även om den blev lite ljusare än vad jag hade tänkt mig så slapp jag ifrån den ursprungliga diskbänksfinishen.

T3duracoat1.jpg

Här kommer en närbild där även slutstyckshandtaget syns bra, slutstyckshandtaget är en uppenbar "hit" som underlättar repeteringen och som inte heller skäms för sig ur ett rent estetiskt perspektiv.

T3duracoat2.jpg

Nästa steg i projektet är att få på den nya kikaren. Här beslutade jag mig tidigt för att jag ville testa en ny aktör på marknaden nämligen Premier Reticle Heritage 5-25x56 med ett riktmedel som heter Gen 2 Mildot XR. Även om det är ett nytt sikte är det inga nykomlingar som står bakom det utan Premier Reticle har jobbat med framför allt riktmedel sedan 50 talet och den optiska konstruktionen är framtagen av samma gäng som tog fram 4-16 och 5-25 PMII:orna så vi pratar optik i toppklass. Jag hoppas på leverans innan bockjakten.

Nu hoppas jag kunna hinna med i vart fall ett skjutbanebesök i veckan som kommer så att jag skall komma lite närmare en långhållsladdning som funkar bra.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett bra kit, Henrik,

ett Premier Reticle säger du, tja det är något som jag själv varit intresserad av, kommer att bli intresssant att se vad du kommer att anse om det.

Fin färg förresten.

Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik!

Kul att se att du har kommit till "duracoatland". Har själv varit i valet och kvalet med att spreja min BR med duracoat men efter att ha hafft otroligt svårt att få fram någon färg så la jag ner det. Vart fick du tag i dina burkar?

Har nu börjat att testa camotejp för att se om jag klarar mig med det. hittils har det bara blivit ett vilt med camotejpad pipa och det var ett vilt som inte brukar skygga för rostfria pipor i alla fall så jag kan inte dra några slutsatser ännu.

Klart är i alla fall att camotejp är dyrare i längden då man behöver ta bort den och ersätta den med ny med jämna mellanrum.

Du var i vilket fall som helst en hejjare med spreyburken. Det ser jämnt och fint ut.

Ska bli riktigt kul att se vad du säger om Premier kikaren. Man har hört mycket "före" snack så det ska bli spännande att få en resention av det.

Ha det bra!

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag passerat de 40 och min omgivning (läs hustru) anser sig se begynnande tecken på senildemens så vågar jag nog mig inte på att lacka kolven i Flectarn som en viss Flex eftersom risken att jag då skulle tappa bort bössan torde vara överhängande :P

Det var faktiskt enklare att få på Duracoaten än vad jag trodde så det är inte omöjligt att jag provar en lite mörkare nyans till metallen.

När det sedan gäller siktet så ser kanske min kravlista lite annorlunda ut en hos en del andra eftersom det inte är den optiska kvalitén som sådan som är prio 1 hos mig. Visst måste det finnas en bra optisk kvalité men det hittar man hos rätt många fabrikat idag.

Min kravlista ser ut som följer;

  • Bra Targetrattar med 0.1MIL per klick och möjlighet till nollställning
  • Riktmedel med markering varje 1.0 Mil men också någon form av markering varje 0.5 MIL. Mitt absoluta favoritriktmedel är Gen 2 Mildot.
  • Medförstorande riktmedel
  • Maxförstoring på över 20X (detta kräver att riktmedlet inte är för grovt)
  • Användarvänlig utformning och placering av alla reglage
  • 100% mekanisk repeterbarhet

Tittar man då på vilka möjliga alternativ som finns så är urvalet lite begränsat

Zeiss/Hensoldt, förmodligen det vassaste alternativet rent optiskt men justerrattarna flyttar träffen 5 mm på 100m vilket är för lite. De finns såvitt jag känner till inte att få med annat än standard Mildot riktmedel (när det gäller själva hårkorset). Dessutom har de icke medförstorande riktmedel på de flesta av sina modeller och den modellen som kommer närmast att uppfylla min kravlista är 4-16x56 FFP men den har lite för lite förstoring och ett riktmedel som inte är optimalt.

Nightforce, skaplig optik även om den inte når upp till de allra bästa. Riktigt bra mekanik och bra reglage. Tyvärr är bara 3-15 modellen möjlig att få med medförstorande riktmedel.

US Optics, här har du möjlighet att helt skräddarsy vad du vill ha men de kikare från USO som jag har sett har inte riktigt varit av den optiska kvalitén som jag förväntat mig med avseende på prislappen.

Kvar fanns det egentligen bara två alternativ nämligen PM II 5-25x56 eller Premier 5-25x56, jag uppfattar dessa båda alternativ som väldigt jämbördiga men jag var lite extra sugen på att prova nykomlingen och dessutom fick jag ett bättre pris på den :P

Jag kommer att komma med en utförligare rapport när väl kikaren anlänt, dessutom hoppas jag kunna göra en sida vid sida jämförelse med S&B PMII 5-25x56 och en Zeiss 6-24x56 som kanske kan vara av intresse. eventuellt kan vi engagera Exabit att vara med och försvara Nightforcefärgerna också :rolleyes:

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag passerat de 40 och min omgivning (läs hustru) anser sig se begynnande tecken på senildemens så vågar jag nog mig inte på att lacka kolven i Flectarn som en viss Flex eftersom risken att jag då skulle tappa bort bössan torde vara överhängande :P

Det var faktiskt enklare att få på Duracoaten än vad jag trodde så det är inte omöjligt att jag provar en lite mörkare nyans till metallen.

När det sedan gäller siktet så ser kanske min kravlista lite annorlunda ut en hos en del andra eftersom det inte är den optiska kvalitén som sådan som är prio 1 hos mig. Visst måste det finnas en bra optisk kvalité men det hittar man hos rätt många fabrikat idag.

Min kravlista ser ut som följer;

  • Bra Targetrattar med 0.1MIL per klick och möjlighet till nollställning
  • Riktmedel med markering varje 1.0 Mil men också någon form av markering varje 0.5 MIL. Mitt absoluta favoritriktmedel är Gen 2 Mildot.
  • Medförstorande riktmedel
  • Maxförstoring på över 20X (detta kräver att riktmedlet inte är för grovt)
  • Användarvänlig utformning och placering av alla reglage
  • 100% mekanisk repeterbarhet

Tittar man då på vilka möjliga alternativ som finns så är urvalet lite begränsat

Zeiss/Hensoldt, förmodligen det vassaste alternativet rent optiskt men justerrattarna flyttar träffen 5 mm på 100m vilket är för lite. De finns såvitt jag känner till inte att få med annat än standard Mildot riktmedel (när det gäller själva hårkorset). Dessutom har de icke medförstorande riktmedel på de flesta av sina modeller och den modellen som kommer närmast att uppfylla min kravlista är 4-16x56 FFP men den har lite för lite förstoring och ett riktmedel som inte är optimalt.

Nightforce, skaplig optik även om den inte når upp till de allra bästa. Riktigt bra mekanik och bra reglage. Tyvärr är bara 3-15 modellen möjlig att få med medförstorande riktmedel.

US Optics, här har du möjlighet att helt skräddarsy vad du vill ha men de kikare från USO som jag har sett har inte riktigt varit av den optiska kvalitén som jag förväntat mig med avseende på prislappen.

Kvar fanns det egentligen bara två alternativ nämligen PM II 5-25x56 eller Premier 5-25x56, jag uppfattar dessa båda alternativ som väldigt jämbördiga men jag var lite extra sugen på att prova nykomlingen och dessutom fick jag ett bättre pris på den :P

Jag kommer att komma med en utförligare rapport när väl kikaren anlänt, dessutom hoppas jag kunna göra en sida vid sida jämförelse med S&B PMII 5-25x56 och en Zeiss 6-24x56 som kanske kan vara av intresse. eventuellt kan vi engagera Exabit att vara med och försvara Nightforcefärgerna också :rolleyes:

Henrik

Vill ni så kan jag komma och vara med på en sida-vid-sida med ett Trijicon också. Givetvis kommer den inte upp i klass med Ziess och PMII och fan vet om den ens kommer upp och knackar Nightforce på axeln. Men det hade varit kul att se hur mycket det skiljer.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

eventuellt kan vi engagera Exabit att vara med och försvara Nightforcefärgerna också :blush:

Nja, optiskt så kan den ju omöjligt hänga med. Det enda jag kan "försvara" är det mekaniska (att rattarna går åt "rätt" håll för min del) plus riktmedlet. Men det finns ju trots allt en del aspekter på en kikare som är av subjektiv natur. Den optiska kvalitén går att mäta, men inte ens den gode Spuhr tror jag kan ta fram en objektiv test av åt vilket håll rattarna ska snurra :P

I övrigt ser vi ut att ha ungefär samma kravspec på ett sikte. Ge mig några år och lite erfarenhet så kommer oxå jag kräva medförstorande riktmedel B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Duracoaten köpte jag från Durano utan problem. Att måla med Duracoat innebar egentligen inga större problem men som vanligt är förarbetet det viktigaste.

Du lägger lämpligen på Duracoaten med hjälp av airbrushpistol och kompressor, tänk bara på ventilationen. Vi pratar om den typen av lacker som spädes och rengörs med förtunning/thinner och dessa kräver riktigt bra ventilation och andningsmask.

På det stora hela är jag nöjd med resultatet även om jag gärna hade sett att färgen var ett par nyanser mörkare.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hensoldt 6-24x72 har 0,1 mil klick.........

Lär vara en på gång med medförstorande riktmedel.

Har förövrgit bra hört positivt hitills om Premiers prylar, vart tar du dem i från föresten?

Jag hade en US optics 3,2-17x56

Ruskigt dålig kikare, första intrycket var: undrar vilken rysk fabrik som tillverkat denna.........

En 4000 dollars kikare......

Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst har du rätt Håkan, både Hensoldt 6-24x72 och 4-16x56 finns med 0.1 Mil rattar. 4-16 kikaren har dessutom medförstorande riktmedel. Det som båda två saknar är ett riktmedel med markeringar även på 0.5 Mil även om jag har förstått att Hensoldt levererat vissa kikare med ett sådant "custom" riktmedel.

Som du vet så är det emellertid inte så enkelt att göra medförstorande riktmedel som funkar både på 5-6 gångers förstoring OCH med 24-25 ggr. Antingen blir de för tunna vid låga förstoringar eller också blir de för tjocka vid höga förstoringar, det gäller alltså att ta fram en vettig kompromiss. Jag tycker att Gen 2 Mildot är en bra lösning för kikare som t ex S&B 4-16 (där den inte längre levereras) eller för en Premier 3-15 men för större förstoringar blir det lite grovt.

S&B löste det genom att ha sitt P4 riktmedel i två olika varianter, dels den vanliga P4 som funkar bra upp till 4-16 och sedan en fein som passar bra för 5-25.

I mina ögon är dock Gen 2 mildot en "bättre" lösning och det återstår att se om jag tycker att Gen 2 XR är "bättre" för 5-25. Det finns för övrigt en del S&B 5-25x56 med Gen 2 XR, varav ett här i GBG.

Jag beställde min kikare i mars av Pete Lincoln på Roedale men efter en massa mer eller mindre märkliga turer fick jag så småningom besked från Premier att han inte längre var Premierhandlare utan i slutänden blev det en annan tysk firma Waffen Holthaus som jag gick igenom. På grund av de tidigare turerna så fick jag däremot ett riktigt bra pris så nu väntar jag bara på leveransen.

När det gäller US Optics kan jag inte annat än hålla med, det är i mina ögon bara de mest lokalpatriotiska jänkarna som kan hålla denna kikare som "Top of the line" däremot har de den solklara fördelen att du kan få kikaren nästan hur du vill.

För övrigt så har man precis genomfört en intressant jämförelse av diverse kikarsikten på Snipers Hide

Kikarjämförelse i Houston

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Understimulerad smög jag in på PR:s hemsida,

en mil dot Gen 2XR eller vad det nu egentligen heter, ser ruggigt bra ut som riktmedel,

mycket vill ha känsla där kan jag lova.

Du har gjort ett roligt val Henrik, ett som det stora flertalet av oss kommer att vara intresserade av att titta genom.

/Chris

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hon blir vacker :lol: ska blir intressant att höra vad du tycker om den kikaren, helt off men var det dig jag hörde på radion idag Henrik?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det dags för en uppdatering eftersom jag lyckades smita iväg till skjutbanan i morse. Det första som känns skönt är att jag kan meddela att harvandet med skjutbänkar och annat elände nu är över eftersom jag har uppnått mitt mål med en skaplig laddning till bössan. Från och med nu är det riktigt skytte som gäller , liggande på magen med benstöd och skjutmatta precis som gud avsåg att det skulle gå till!

Det är också dags att börja sträcka lite på avstånden och börja kontrollera att laddningen håller ihop även mellan 300-600m B)

Nåväl, här kommer resultaten från dagens skjutning

Laddtest090726.jpg

Eftersom jag bara sköt två olika laddningar sköt jag denna gång 5st femskottsträffbilder men tyvärr slängde jag av misstag den tavla där jag sköt de två sista femskottarna med respektive laddning i återvinningen på skjutbanan :rolleyes:

Nåväl den första laddningen #364 är en laddning med 123 grains scenar som jag trodde skulle prestera bättre än vad den gjorde. De 5 serierna fick en diameter på 35, 15, 32, 26 och 19mm vilket var en besvikelse.

Däremot 139 grainaren funkade som jag hade hoppats och levererade träffbilder på 9, 12, 19, 10 och 13mm vilket ger ett snitt på 12.6mm vilket är klart under mitt mål på 15mm. Dessutom var de två serierna med 48 grains VV560 också på runt 10mm vilket gör att det känns rätt stabilt. I serien på 19mm lyckades jag dessutom med en helt felaktig rekylupptagning på det första skottet, vilket inte kan sägas vara onormalt när undertecknad skjuter i bänk B)

Hastigheten var också riktigt jämn med ett ES på 5 m/s på 15 skott (jag klockade inte de sista 10 skotten), variationen låg mellan 851-856 m/s vilket givetvis är ett alldeles utmärkt resultat.

Alltså drar jag slutsatsen att ur ett renodlat precisionsperspektiv finns det standardbössor som skjuter lika bra som custombyggen ;) Att jag sedan hade valt en annan utformning av patronläget om det varit ett customvapen är en annan femma.

Med andra ord kommer jag inte att kunna förbättra den råa precisionen särskilt mycket genom att byta ut stock etc.. Däremot kommer jag att kunna skapa bättre förutsättningar för att jag skall kunna plocka fram en praktisk precision som närmar sig den jag kan uppnå i bänk men det är delvis en annan femma.

Over and out från en påtagligt nöjd,

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kul att du är nöjd! Jag har en axakt likadan bössa i 6,5x55. Tycker också den skjuter helt optimalt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså drar jag slutsatsen att ur ett renodlat precisionsperspektiv finns det standardbössor som skjuter lika bra som custombyggen ;)

Det gör även jag från dagens skjutsession B)

Lodspridningen med 123:orna var ju verkligen vidrig. Antar att den trivs närmare bommarna?

Men 139:orna uppför sig riktigt vackert. We have a weener... jag menar winner! B) Och ES:en över 15 skott är ju så man blir tårögd. Vackert så det förslår :rolleyes:

Ska bli intressant att följa nästa steg i detta drama!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lodspridningen med 123:orna var ju verkligen vidrig. Antar att den trivs närmare bommarna?

Nå? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nå? :wacko:

Kan säkert stämma men verkar skumt att 139or inte ger lod med samma FF. Så jag gissar att pipan inte gillar 123or helt enkelt, även jag kommer att testa dessa kulor i 6,5-06an så blir intressant att se hur det fungerar där din 6,5x47 sköt väl bra med 123or om jag minns rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...