Bender Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Hur skulle det fungera om man jagar i princip allt utom toppfågel. Mest rå och svin. 338 på älgbanan resuterar det i glödande pipa eller? Har testskjutit båda, rekylen var inget jätteproblem med någon tyckte jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maddog Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 enligt mig är det inte en så dum ide, skulle själv valt 9,3x62 av dom två. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
338an Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Man kan väl säga att 9,3 är det förnuftiga (tråkiga) valet och 338:an är det roliga. Själv har jag en 338-06 så den är både förnuftig och rolig Hur skulle det fungera om man jagar i princip allt utom toppfågel. Mest rå och svin.338 på älgbanan resuterar det i glödande pipa eller? Har testskjutit båda, rekylen var inget jätteproblem med någon tyckte jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bender Posted April 19, 2009 Author Share Posted April 19, 2009 Tog bort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bender Posted April 19, 2009 Author Share Posted April 19, 2009 enligt mig är det inte en så dum ide, skulle själv valt 9,3x62 av dom två. Okej, säkert ett utmärkt val, men varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bender Posted April 19, 2009 Author Share Posted April 19, 2009 Man kan väl säga att 9,3 är det förnuftiga (tråkiga) valet och 338:an är det roliga.Själv har jag en 338-06 så den är både förnuftig och rolig 338-06 är nog säkert trevlig, men handladdar inte. Än allafall.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Funkar säkert utmärkt, jag skulle också valt 9,3x62. Den har man råd att övningsskjuta med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maddog Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Okej, säkert ett utmärkt val, men varför? billigare och lite finare effekt på mindre djur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bender Posted April 19, 2009 Author Share Posted April 19, 2009 Funkar säkert utmärkt, jag skulle också valt 9,3x62. Den har man råd att övningsskjuta med Jo..det skiljer ju några kronor, ändå är jag mer sugen på 338wm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bender Posted April 19, 2009 Author Share Posted April 19, 2009 billigare och lite finare effekt på mindre djur. Okej..ja, det är ju bra argument. Ingen här som väljer 338wm före 9,3x62? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamander67 Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Okej..ja, det är ju bra argument.Ingen här som väljer 338wm före 9,3x62? Om du inte handladdar, och inte har tänkt ha nån mindre bössa att mängdträna med, så är patronpriserna inte en helt obetydlig sak att tänka på. Och då kan det ju konstateras att 9,3 inte heller är direkt billig att skjuta jämfört med mindre älgkalibrar (typ, 6,5 och .308Win)... Satt själv och räknade på nån mer udda kaliber, och kom fram till att det inte var många hundra skott innan man kom upp i ungefär 500 € i skillnad mot .308Win. Det betalar i sig själv en billigare begagnatbössa för mängdskytte, oavsett hur tråkig den sanningen är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mbbohman Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Tjipp! Jag har endast en klass ett studsare. 9.3x62. Jagar allt utom toppfågel. Varför 9.3x62? *Finns Jaktmatch (finns säkert till 338wm också, inte en aning faktiskt) *Lite mer klubba än de vanliga 6.5/308/30.06 *Hyggligt utbud av fabriksammo *Sako-bög, 75:ans kolv passar perfekt så rekylen gör att jag kan skjuta liggande utan problem, dvs pyrschvänlig. *Skjuter tillräckligt rakt ut till 200 meter *De vilt jag skjutit är räv, rådjur, dovhjort och gris. Allt har dött snyggt och prydligt utan att vara helt söndersprängda (förutom rävarna kanske) Varför inte 338? *Bra fråga... Är inte magnumgalning, är det inte håll på 200+ så känns det onödigt med en 338, en 9.3x62 gör samma sak men smäller mindre och smashar troligen inte sönder viltet lika hårt som en 338 (hänger mer på kulval). Blev du klokare? Troligen inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bender Posted April 19, 2009 Author Share Posted April 19, 2009 Tjipp!Jag har endast en klass ett studsare. 9.3x62. Jagar allt utom toppfågel. Varför 9.3x62? *Finns Jaktmatch (finns säkert till 338wm också, inte en aning faktiskt) *Lite mer klubba än de vanliga 6.5/308/30.06 *Hyggligt utbud av fabriksammo *Sako-bög, 75:ans kolv passar perfekt så rekylen gör att jag kan skjuta liggande utan problem, dvs pyrschvänlig. *Skjuter tillräckligt rakt ut till 200 meter *De vilt jag skjutit är räv, rådjur, dovhjort och gris. Allt har dött snyggt och prydligt utan att vara helt söndersprängda (förutom rävarna kanske) Varför inte 338? *Bra fråga... Är inte magnumgalning, är det inte håll på 200+ så känns det onödigt med en 338, en 9.3x62 gör samma sak men smäller mindre och smashar troligen inte sönder viltet lika hårt som en 338 (hänger mer på kulval). Blev du klokare? Troligen inte Jaktmatch finns till 338 också, men jag tror de säljs i 20 pack för runt 350 spänn. Alltså ett några hundralappar dyrare för 50 st än 9,3. Klar fördel 9,3 där alltså. Ingen som kan prata för 338wm än? Helst skulle jag iofs ha en 375hh men som sagt handladdar inte, dyrt mao. Samt att den kanske är lite overkill med.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikael.v Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Hej jag har ägt en 338Wm och är faktiskt inte nöjd med den kalibern visst dör djuren men det ser inte fint ut och då sköt inte jag inte med miuka kulor utan med swift a frame (handladdat). Sköt både rådjur älg och svin med den slog sönder mycket. jag har helt ändrat uppfattning om olika kalibrar, Jag föredrar tunga långsamma kulor så 93*62 hade jag valt! Mikael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bender Posted April 19, 2009 Author Share Posted April 19, 2009 Hej jag har ägt en 338Wm och är faktiskt inte nöjd med den kalibern visst dör djuren men det ser inte fint ut och då sköt inte jag inte med miuka kulor utan med swift a frame (handladdat). Sköt både rådjur älg och svin med den slog sönder mycket. jag har helt ändrat uppfattning om olika kalibrar, Jag föredrar tunga långsamma kulor så 93*62 hade jag valt!Mikael Se där ja! Utmärkt! Precis vad jag ville veta. Mer åsikter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Med en 250 grains TSX eller Accubond blir en x62 en 220 meters maskin som med en bra förare kan hantera allt svenskt vilt, Någon anledning att köra med en 338 Win saknas, för egen del har jag en djupt rotad allergi för magnum bälten. Är det inte läge att man återvänder till frågan om vilket vapen man vill ha, i en del vapen finns det fördelar med en eller den andra kalibern? /C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maddog Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Om du inte handladdar, och inte har tänkt ha nån mindre bössa att mängdträna med, så är patronpriserna inte en helt obetydlig sak att tänka på. Och då kan det ju konstateras att 9,3 inte heller är direkt billig att skjuta jämfört med mindre älgkalibrar (typ, 6,5 och .308Win)...Satt själv och räknade på nån mer udda kaliber, och kom fram till att det inte var många hundra skott innan man kom upp i ungefär 500 € i skillnad mot .308Win. Det betalar i sig själv en billigare begagnatbössa för mängdskytte, oavsett hur tråkig den sanningen är fast vissa udda kalibrar kan vara riktigt ekonomiska, min 358win laddas lätt för under 3 kr smällen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocke f Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Okej..ja, det är ju bra argument.Ingen här som väljer 338wm före 9,3x62? Hej Jag väljer 338:an före 9,3:an mest pga att det finns ett större utbud på kulor, och som jag ser det mer färdig ammunition att köpa om man inte laddar själv. Jag har använt båda kalibrarna som du frågar om och i nuläget använder jag en 338:a och den har hitills aldrig gjort mej besviken. Har testat flera olika kulvikter i min bössa och faktiskt har allt jag stoppat i den fungerat bra. Lite variationer i träffbilds storlek blir det ju men inget har gått så dåligt att det inte funkat till all tänkbar praktisk jakt. Mvh Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pertan Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Det beror lite på vad man jagar och hur, är själv 375H&H fantast och handladdar man inte så finns det de som gör det åt en går att komma ner ordentligt i pris, har två olika ammo hemma nu 350gr woodleigh laddad runt 700m/s vilket inte är snabbt, sen har jag 250gr thropybonded strax ovanför 800 m/s inte värre än en 308win men kulan är tyngre och större. Har köpt mig en 9,3x62 av den anledningen att pipan kan göras så mycket kortare i den kalibern och att jag som hundförare har en smidigare bössa, har provat 338wm och den är trevlig att skjuta med, men ska du ta någon av dessa så se till att du kan få handladdat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salamander67 Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 fast vissa udda kalibrar kan vara riktigt ekonomiska, min 358win laddas lätt för under 3 kr smällen. Visst, men nu var det väl så att han inte handladdade (i nuläget iaf). Om handladdning kommer in i bilden så förändras ju nog situationen endel. Och är det btw inte så att det är olagligt att sälja handladdad ammunition? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jensa121 Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Är grymt nöjd med min 9,3x62 funkar för all vanlig jakt upp till 200 meter. Bra dö i dom nya 21,1grammarna. Jag skulle välja 9,3 Mvh Jensa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maddog Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Visst, men nu var det väl så att han inte handladdade (i nuläget iaf). Om handladdning kommer in i bilden så förändras ju nog situationen endel.Och är det btw inte så att det är olagligt att sälja handladdad ammunition? jo visst är det så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
novacula Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 jo visst är det så. Går att söka tillstånd från de blå.. väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Går att söka tillstånd från de blå.. väl? jupp så klart 5 000 luringar årligen och en massa förvaringsregler som kostar än mer, frågan är om inte ansvarsförsäkringen blir det dyraste momentet trots allt.. /C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted April 20, 2009 Share Posted April 20, 2009 Jag kollade på det där med handladdningstillstånd, men det är bara att glömma såvida man inte avser producera i större skala. Tänkte ha torrt på fötterna om jag skulle ladda åt min farbror, men det var bara att slå ur hågen för "hobbybruk". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts