Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har en 338 WM och har bara använt mig av handladdad ammo med barnes X kulor och det har funkat bra för mig. Farsan har en 9,3x62 och det är inga större skillnader på köttförstörningen mellan de två kalibrarna. Att jag inte har testat andra kulor hänger ihop med att jag inte laddar den kalibern själv och det har funkat bra med den ammon jag har. Sköt däremot ett rådjur på aldeles för kort håll och det blev grisigt. Sköt även en tjäder på ståndskall (första och enda för den hunden) på 40 m och samma kula och det gick att rädda lite drygt en filé av den fågeln :D

Älgarna jag har skjutit på har varit på håll från 40 m upp till 220 m och de har dött lika fort varje gång, dvs inom 20 m (det var en påskjuten ko på 220 m som fick en leverträff (enda genomskottet jag har haft för övrigt med den kulan, antagligen lite låg hastighet på det hållet).

Posted

Nä, handladdar ju inte än, men kommer säkert så göra i framtiden. Då kommer 375h&h att bli högintressant.

Lutar väl åt att det blir en 9,3x62 framöver, mest med tanke på priset på skott.

Vi får se, sitter ju knappast inte i sjön med min 30-06 heller, men med tanke på gris så gör det ju inget med mer marginal.

Posted
Hej jag har ägt en 338Wm och är faktiskt inte nöjd med den kalibern visst dör djuren men det ser inte fint ut och då sköt inte jag inte med miuka kulor utan med swift a frame (handladdat). Sköt både rådjur älg och svin med den slog sönder mycket. jag har helt ändrat uppfattning om olika kalibrar, Jag föredrar tunga långsamma kulor så 93*62 hade jag valt!

Mikael

Min erfarenhet av 338:a Win Mag är raka motsatsen. De kulor jag använde mig av (sako hammerhead bl.a) gav en väldigt fin träff och slog sönder betydligt mindre i både älg,gris och rådjur än vad 308:an gjorde med normas vulcan kula. Kalibern har även mycket god effekt vid träff i viltet och anslagsenergin på 100 m kan liknas med 375:ans.

Mvh grävUppland........

Posted
Min erfarenhet av 338:a Win Mag är raka motsatsen. De kulor jag använde mig av (sako hammerhead bl.a) gav en väldigt fin träff och slog sönder betydligt mindre i både älg,gris och rådjur än vad 308:an gjorde med normas vulcan kula. Kalibern har även mycket god effekt vid träff i viltet och anslagsenergin på 100 m kan liknas med 375:ans.

Mvh grävUppland........

Mycket intressant, speciellt med tanke på att jag idag kände på en sako i 338wm som passar som en handske.

Mest orolig för att det blir illa på rådjur, men man får väl skaffa en klass 2 med då, iofs så är ju inte nuvarande kalibern optimal får småvilt heller.

Posted

Skulle satsa på en 308 el 30-06, för det är inte elefant du ska jaga -_-

Förstår inte varför alla ska ha så grova kalibrar?

Det är dyrt att skjuta med, det förstör oftast en massa kött, iaf med fabriksladdat.

6,5x55 kan du jaga allt i Sverige levande vilt med utan problem, funkar utmärkt på både älg & gris.

Själv har jag en 30-06:a som jag är supernöjd med & det finns massor av billig ammo man kan ladda & köpa till den & den har en fin kulbana osv.

Posted
Skulle satsa på en 308 el 30-06, för det är inte elefant du ska jaga -_-

Det är dyrt att skjuta med, det förstör oftast en massa kött, iaf med fabriksladdat.

6,5x55 kan du jaga allt i Sverige levande vilt med utan problem, funkar utmärkt på både älg & gris.

Själv har jag en 30-06:a som jag är supernöjd med & det finns massor av billig ammo man kan ladda & köpa till den & den har en fin kulbana osv.

du får förlåta mig men jag betvivlar att 9,3x62 förstör mer med fabriksladdningar än 30-06 överlag.

Posted

Nja, det finns ju lite olika att välja på, finns en del ganaka bläta 30-06 åxå.

Posted

Tycker personligen att en kula skall vara tyngre, samt gå lite saktare. Det brukar fungera till 80-90%. Sen kan man väl ha ett alternativ i fickan, om det skulle behövas någon gång. Eller lyfta på kepsen om avståndet är för långt.

Posted

Mina erfarenheter av 338 Win.Mag. och Swift A-frame är hitills bara positiva..

Posted
Mina erfarenheter av 338 Win.Mag. och Swift A-frame är hitills bara positiva..

Får man fråga vilka vilt som du fällt med nämda kaliber?

norrlänning
Posted

Jag har haft två st 338 win och är super nöjd med kal. Har själv laddat med koppar kulor som inte alls slår sönder mycket.

Den har väldigt fin kulbana och sparkar inte alls mycket.

Brodern min har haft tre st 9,3x62 och han har bytt sig en 338 till i år, 9,3x62 tyckte han slog sönder mycket samt lite för dålig kulbana.

Posted
Jag har haft två st 338 win och är super nöjd med kal. Har själv laddat med koppar kulor som inte alls slår sönder mycket.

Den har väldigt fin kulbana och sparkar inte alls mycket.

Brodern min har haft tre st 9,3x62 och han har bytt sig en 338 till i år, 9,3x62 tyckte han slog sönder mycket samt lite för dålig kulbana.

Kittajure- är tanken med att att byta till en 338 Win från en 9,3x62 enbart en fråga om kulbana har man ju egentligen skjutit sig själv i foten,

250 grains TSX eller AB kulor har V0 och BC som matchar 338 Win Mag hela vägen ut till 300 meter.

Skjuter man på längre håll än så på älg skall man fundera på att gå hela vägen ut till en 338 LM och konsten i att hålla tyst om hur långa håll man skjuter på.

/Christian

norrlänning
Posted
Kittajure- är tanken med att att byta till en 338 Win från en 9,3x62 enbart en fråga om kulbana har man ju egentligen skjutit sig själv i foten,

250 grains TSX eller AB kulor har V0 och BC som matchar 338 Win Mag hela vägen ut till 300 meter.

Skjuter man på längre håll än så på älg skall man fundera på att gå hela vägen ut till en 338 LM och konsten i att hålla tyst om hur långa håll man skjuter på.

/Christian

Nog kan det ju hända att han har gjort det men det får ju stå för honom. Det enda jag vet att han har provat olika kulor till sina 9,3x62 och fick inte till kulbanorna som han ville, och dom slog sönder betydlig mer än vad min 338 win gör.

/simon

Posted

Simon- det är ju alltid fritt att pröva något nytt,

men jag kände att det var av vikt att i en "sån eller sån" tråd peka på att det är små skillnader mellan våra mer vardagliga kalibrar när det gäller kulbanor.

/C

norrlänning
Posted
Simon- det är ju alltid fritt att pröva något nytt,

men jag kände att det var av vikt att i en "sån eller sån" tråd peka på att det är små skillnader mellan våra mer vardagliga kalibrar när det gäller kulbanor.

/C

Jo det har du helt rätt i visst det är ingen "större" skillnad och visst är det så att man "oftas" byter för att det är kul t.ex jag har jämt varit nöjd med 338win men har bytt mig en 375ruger. Och detta för att det är roligt att prova något nytt...

Simon

Posted
Får man fråga vilka vilt som du fällt med nämda kaliber?

Hitills bara rådjur då smeden ALDRIG verkar bli klar med min 6,5:a. I en rådjurskropp hinner ju iofs inte A-framen att expandera särskilt mycket med liten köttförstöring som resultat. Skall jag vara ärlig så slår 6,5:an sönder mer med tex 10,1 grams Vulkan. Något problem med flyktsträckor osv med 338:an har det dock inte varit som annars kunde ha förväntats med dåligt expanderade kulor, vilket förvisso även har att göra med skottplaceringen förstås. Den Ruger No.1 som jag har i 338 Win.Mag. är en väldigt trevlig vakjaktsbössa men självfallet känns det förstås som overkill på rådjur med tanke på rekyl etc. Tilltänkta användningsområdet var vid köpet huvudsakligen till vakjakt på gris. Men man tager vad man haver sade Kajsa Varg..

Posted

jag tycker sällan kulbanan är ett problem det är ju bara att testa varje 25 meter till sitt maxavstånd och klicka eller träna på hur man ska hålla över och veta att man är förberedd.

mer intressant är hur kulorna funkar i dom olika hastigheterna.

tex min 358win har precisionen att skjuta djur på bra långa avstånd och själv tycker att jag kan ta långa skott under bra förutsättningar.

men kulan jag använder funkar bara i dom farterna kalibern presterar till ca 180m så om jag ska skjuta över det så är det stopp hur mycket jag än klarar att träffa träffområdet.

dock känner jag mig mycket bekväm med det maxavståndet då jag har fungerande ben samt att effekten är mycket trevlig på dom avstånden som bössan är tänkt för.

Posted
Skulle satsa på en 308 el 30-06, för det är inte elefant du ska jaga :rolleyes:

Kan hålla med ditt resonemang till allra största del.

Jag har en .308 och en .375H&H (båda Sako) och det är vissa skillnader bortsett från pris på ammunition.

Min erfarenhet är att du har en avsevärt större chockverkan i grövre kalibrar d.v.s. viltet dör oftast omedelbart.

Detta gäller vid BRA träffar!

Många har en stor övertro till grovkalibrigt, att det inte är så noga var skottet sitter, att man inte behöver bry sig om kvistar o.s.v. Detta är FEL. HELT fel.

För min egen del använder jag .308'an till rå och fågel och ibland älg.

Vad gäller björn blir .375'an det självklara valet.

Inte för att jag är orolig att inte björnen dör, men den går i alla fall inte lika långt efter skottet. (Återigen, med en bra träff)

Både .338 och .375 är mycket dugliga långhållskalibrar men då ställs mycket höga krav på skytt och optik.

Jag har laddat ned min till <700m/s dels för att få en behagligare rekyl, dels för att lägre fart=mindre köttförstöring.

Vad gäller 6,5:an är det en fullt duglig kaliber men långt ifrån mitt förstahandsval.

Men, åter till frågan, .338 / 9,3:

Välj den bössa som känns bäst för dig.

Köp hellre en välpassad .338 och låt det svida när du köper ammunition än en 9,3 du inte trivs med i längden.

Eller tvärt om, ja du fattar.

Det blev en liten avhandling men jaja...

/L